Annons:
Etikettavel
Läst 1311 ggr
Missannas
2013-10-29 21:24

Testar du för TF?

Flera uppfödare har katter som drabbats eller är drabbade av parasiten Tritrichomonas foetus (TF), jag vet att vi är många som tror att parasiten är mycket vanligt förekommande. Kanske är det egentligen TF som ligger bakom många katters känsliga magar? Eftersom katter kan bära på parasiten utan att visa symtom finns det bara ett sätt att veta om man har TF eller ej, nämligen genom att testa. Men hur många av oss gör det i dagsläget? Vad har ni för inställning till att testa, är det något vi bör göra på samma sätt som vi testar för FIV/Felv innan parning? Eller är det överdrivet (hysteriskt?) att testa symptomfria katter? 

Undersökningen är anonym, varken jag eller någon annan ser vem som klickar i vad men vill du så utveckla gärna ditt svar i tråden 🙂

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
kalindas
2013-10-29 21:36
#1

Svarade annat pga. att jag inte har någon uppfödning just nu. Skulle någon av katterna här bli risiga i magen igen så kommer jag att testa den katten. Är ju ganska säker på att jag har TF här och att den var boven i dramat med Spiddes alla magproblem och de problem jag hade med nyinflyttade katter.
Skulle jag däremot köpa in nya katter eller planera att avla, så hade jag testat för TF.
Är däremot inte speciellt orolig för parasiten, så länge den inte orsakar stora problem som i Spiddes fall (om det nu var det han led av) med diarré droppande med mera…

/Elisa

Missannas
2013-10-29 21:46
#2

#1 Jag hade inte heller testat för TF om mina katter inte varken visade symtom eller riskerade att utsätta andra katter för smittan.

Mina katter visar inga symtom. Visserligen har jag en katt som snabbt får diarré om hon får i sig laktos, annars äter hon vad som helst utan problem. Jag funderar dock över att börja testa för TF precis som jag testar dem för FIV/Felv eftersom jag ställer ut ibland och föder upp.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

[yellowriver]
2013-10-29 21:51
#3

Och jag kommer ALLTID testa när jag tar in ny katt i katteriet samt kommer jag ha rutin på att emellanåt testa mina katter. Ingen katt slinker in/ut för parning/köp utan att ha testats innan för det här var inte roligt, men det löser sig.

Har man inte testat så vet man inte om man har det då katterna kan ha det utan symtom som mina, skall väl inte komma från mig som inte hade testat TF och fick denna dyrköpta läxa, men bättre sent än aldrig så TACK du kloka kattungeköpare jag är dig evigt tacksam 😉

Lisa SE* Qjou´z

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Missannas
2013-10-30 21:31
#7

Är man intresserad av någon specifik uppfödares testrutiner för TF så är det mer passande att vända sig till den personen direkt, än att insinuera saker här i tråden. 

Nu håller vi oss till ämnet på en saklig nivå.

Vad tycker ni, borde fler uppfödare börja testa för TF på rutin som vi gör för FIV/Felv?

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Nebel
2013-10-30 23:47
#8

Jag svarade "annat". Jag har ju bara två kastrerade killar, jag bedriver inte avel och ställer inte ut. Mina killar visar inga symtom utan har haft ok magar de senaste åren. Kan dock inte låta bli att fundera över de magproblem Samuel haft tidigare i samband med stress. Den senaste perioden ligger så långt tillbaka som 2010 då stressen var hög i samband med att Barba-Måns introducerades. Jag har inte testat tidigare, har ej haft anledning men nu börjar jag så smått överväga en liten kompis till killarna och tänker att jag kanske borde tillse att alla tre katter är testade?! Tycker det är svårt att få bra och tydliga råd av veterinär så jag kanske återkommer med frågor till er härinne ;)

Spotless
2013-10-31 13:15
#9

Jag svarade att jag testar mina katter på rutin. Detta är något jag (vi) gjort under ett antal år nu och det kommer vi fortsätta med. Inte för att vi har anledning att tro att vi har smittade katter utan för att det är det enda sätt vi har för att kontrollera om vi har katter som är smittade med dessa parasiter. När någon av oss köpt ny katt har den katten testats mot TF och Giardia samt med ögonpaketet. Senast någon av oss fick hem ny katt var då mamma fick hem Svensson i augusti förra året och jag fick hem min nya lille grabb i somras.

Vi har dock ännu inte börjat kräva att de honor vi tar emot för parning är testade även om det är något vi funderar på. Jag är lite kluven, dels förstår jag att de test vi gör snabbt kan vara "bortkastade" då vi tar emot otestad hona för parning och dels så känner jag att det är svårt att ställa krav på att honan ska vara testad. Ett sådant test behöver ju vara rätt aktuellt för att vara tillförlitligt och det är inte alltid en hona signalerar att hon ska börja löpa ett visst datum.  

Hur vi än gör angående honkatter som tas emot för parning så kommer vi att fortsätta testa våra katter.

Upp till toppen
Annons: