Annons:
Etikettfoder
Läst 3020 ggr
Lejdet
10/27/13, 7:44 AM

Vill börja BARFA alla mina katter

Jag börjar att inse hur fantastiskt mycket bättre katterna mår av BARF och jag har börjat att introducera mer och mer rå mat här hemma. Kattungarna älskar det och de flesta av de vuxna börjar nu också att äta det.

Nu är det ju bara det där med inköp… det går ju åt enorma kvantiteter mat i detta hus och vi bor ju ganska långt från stora djuraffärer.

Är det någon som har tips på sidor där man kan beställa på nätet och få hemleverans av fryst kött och färdiga BARF-korvar?

Annons:
[idaskoog]
10/27/13, 8:10 AM
#1

Bli medlem på barf.ifokus.se där har jag lärt mig allt om barf för katter. De är ju otroligt känsliga för näringsbrister katter, inte bara att ge kyckling typ utan det ska vara exakta mängder av lever, njurar, ben, hjärta etc för att de ska få alla närinhsämnen de behöver. Men att ha färdiga katt-korvar är ju perfekt. Vad jag vet är det bara Jippotimas.se som har de korvarna som är perfekt sammansatta för en katts behov och är 100% barf utan spannmål och annat skit. De kostar 14:95/korv som är på 350 gram vilket räcker för en fertil katt kanske 2 dagar. Sedan skall flera äggulor läggas till varje katt varje vecka alt. Lever för a-vitaminets skull som saknas i själva korven. Jag har flera böcker du kan låna och bra hemsidor om du vill ha och sen om du vill kan jag hjälpa dig att komma igång och räkna ut vad dina katter behöver i kcal/vecka. Det är lite krångligt i början men när man lärt sig det är det jätteenkelt och känns underbart att katterna mår så bra! Jag har ju gett kiwi barf ända sedan hon var 12 veckor och hon har inga tandproblem, ingen dålig mage, luktar inte illa om bajset (ingenting faktiskt!!) Jag rekommenderar verkligen alla att börja barfa.

kalindas
10/27/13, 8:18 AM
#2

Du kan testa att beställa från.
http://www.zoo.se/

/Elisa

Lejdet
10/27/13, 8:21 AM
#3

#1 ja tack Ida, jag vet att du är fena på det där med BARF och min Holly som bor hos dig ser finare och friskare ut än någonsin.

Jag ringde Jipotimas nu och de bor ju inte alltför långt härifrån så jag kan faktiskt åka dit och hämta tex en gång/mån.

#2 Jag var inne på deras sida, men har de inte bara hundprodukter?

[idaskoog]
10/27/13, 8:31 AM
#4

Jag tror att man kan beställa från dom på internet…jippotimas alltså!

[idaskoog]
10/27/13, 8:37 AM
#5

#2 den maten som säljs bla på zoo.se där du rekommenderar är inte barf för det innehåller spannmål. Om man ska barfa ger man inga spannmål, helst ekologiskt också om man ska vara 100% riktig (blir dyrt ibland). Det är flera fodertillverkare som börjat med mat som de säger är barf men med massa tillsatser och spannmål, då blir det helt plötsligt lika dåligt som innan tyvärr. Jippotimas är en kunnig och hjälpsam foderleverantör av barf-mat som har rätt rimliga priser.

Lejdet
10/27/13, 8:38 AM
Annons:
[idaskoog]
10/27/13, 8:53 AM
#7

Den sidan ser mycket bra ut! Vad roligt att du kommit på denna bra idéen en söndagmorgon :)

kalindas
10/27/13, 9:05 AM
#8

#5
Hade de inte rent kött utan kolhydrater också? Min kompis som barfar sina hundar beställer foder därifrån och det är de som inte innehåller kolhydrater.
Fast kollade inte så noga.

/Elisa

kalindas
10/27/13, 9:08 AM
#9

Hade rätt, de har rent malt kött också.
http://www.zoo.se/produkter/hund/hundfoder/fryst-foder.html

/Elisa

[idaskoog]
10/27/13, 9:11 AM
#10

Wow vad roligt att det fanns där!! :) du hade rätt, jag såg bara musch-maten.

[yellowriver]
10/27/13, 9:17 AM
#11

Tack för inlägget…jag har oxå bestämt mig för att börja BARFA mina katter och funderar kring om det finns att köpa färdigt utan spannmål i "korvarna" men att man kanske får lägga till det som saknas som det tipsas om i tråden - äggulor och räkna ut Kcla…skall nog börja så och sedan kanske jag kan börja göra min egna BARF…hm får nog oxå köpa litteratur.

BARF mat skall vara bra läste jag för Tri Trichomona så läkningsprocessen kanske blir bättre för dem samman med antibiotikan och att dem mår bättre för övrigt oxå.

Nerdysiamese
10/27/13, 1:32 PM
#12

Kan rekommendera att gå med i facebookgruppen "BARF och färskfoder för hund och katt", det ör ofta folk som sam-beställer stora leveranser kött för att få ner priset

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Lejdet
10/27/13, 2:25 PM
#13

Jag har nu varit på Mia Tuk barf i Kårsta och shoppat loss. De var jätte trevliga och hade fina bengaler. Jag köpte allt möjligt, även frysta möss (laboratoriemöss) och kaninskrov.

Annons:
Lejdet
10/27/13, 2:28 PM
#14

Enligt henne finns det inget som har så högt taurinvärde som möss

Lejdet
10/27/13, 2:30 PM
#15

Fast min gräns gick vid djupfrysta enveckors kaninungar och nykläckta tuppkycklingar… känns lite makabert. Men de hade det också.

Missannas
10/27/13, 2:36 PM
#16

Vad kul att du ska börja Barfa, lycka till! 🙂 Visst är det lite krångligt i början, speciellt när man har många katter, men man lär sig snabbt. Viktigt att läsa på för att undvika näringsbrist, ben och lever äter inte alla katter i början så det måste man vara uppmärksam på, mina fick krossade äggskal och äggula i stället. Lever vägrar de fortfarande att äta så det blir en hel del äggulor. Berätta gärna hur det går och om (när) du märker skillnad på katterna.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Missannas
10/27/13, 2:42 PM
#17

#13 Möss är nog det bästa du kan ge, de innehåller ju korrekta proportioner av allt en katt behöver. En annan sak med högt taurinvärde är hjärta, kycklinghjärtan brukar dessutom vara väldigt populärt. Mina katter älskar det.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
10/27/13, 3:37 PM
#18

Håller på att börja lite smått här också. Börjar med Mjau burkmat så att alla äter det. Sen har de fått lite kycklingnackar att tugga på.
Tar en stund att ändra inställning till mat för dem. Synd att det inte finns helt färdiga kattkorvar. Jippotimas saknar ju lever.

/Elisa

Lejdet
10/27/13, 5:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Jag köpte kycklingskrov, kycklinglever, kycklinghjärtan, kycklingkorvar, lamminälvor(blandade), kalkonkorvar, kalkonhalsar, kaninskrov, rådjurskött och möss. Summa 1000kr, Ca en flyttlåda fullproppad. Helt ok pris tycker jag.

Lejdet
10/27/13, 5:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Finfina möss tyckte katterna! Nu leks det för fullt med dem i uterummet och kattungarna har knaprat i sig 3 st.

Annons:
kalindas
10/27/13, 5:35 PM
#21

#19
Hoppas att de äter det. Försökte ge mina rent kött och de var säkra på att jag försökte förgifta dem. 😉
Men de ska lära sig!

/Elisa

Lejdet
10/27/13, 5:37 PM
#22

#21 Jag har sakta vant dem vid mer och mer rått kött. Solomon min Peterbald är uppfödd på det och älskar allt som är blodigt. Han sitter och knaprar kalkonhals nu med kotor och allt

[yellowriver]
10/27/13, 6:22 PM
#23

Sådärja, då har jag inhandlat BARF mat i korvar - hjärta, kalkon, kyckling. Korvarana var frysta så jag har stått i köket som värsta slaktaren och såg dem itu för att få mindre bitar…första tallriken med provsmak är slut…jag har oxå lärt mina äta rått kött, jaja kanske lite bortskämt då dem sluppit tugga, men nötfärs några ggr i veckan.

Här blir det nu slut på torrfoder…men kanske bäst att fasa ut det eller så älskar dem BARFEN och jag slipper 🤪

[idaskoog]
10/27/13, 9:57 PM
#24

Gud vad roligt att höra att ni alla ger BARF, jag har ju gett mina båda hundar BARF i 2,5 år och nu mina katter i 1 års tid och det är verkligen underbart! Om ni behöver hjälp med fodermängder och sådant kan ni PM:a mig så hjälper jag er gärna, jag kan även göra veckoscheman åt er! Jag har full koll på näringsläran för katter och blir överlycklig om flera djur i vårt avlånga land får hjälp att må bättre! 🙂

Tänk att man kan bli lycklig över en sådan här tråd hihi !!

Lejdet
10/28/13, 6:34 AM
#25

#24 jag ringde dig igår för att få lite tips och råd och eventuellt få låna lite bra litteratur i ämnet. Men du sov när jag ringde och sen sov jag när du ringde ;-)

Denna kommentar har tagits bort.
[yellowriver]
10/28/13, 8:53 AM
#27

Tack Ida så snäll du är och jag kommer med all säkerhet ringa dig framigenom för initilat börjat jag med korvarna men kommer sedan göra min egna BARF till dem. Ja jag är heltänd på detta och dem har ätit bra av det. Dem äldsta är något skeptiska men har inget val då det skall vara bra för TF och på lång sikt till och med läka ut det, det säger en hel del så det kan inte vara annat än bra även att det då förebygger sjukdomar och ökar immunförsvaret…

detta är en så kallad "förbehandling" så dem små J-vl (ursäkta språket)

parasiterna skall försvagas så jag bara behöver behandla med antibiotikan en gång 😉

Fast jag kommer alltid BARFA n´mina katter hädanefter 🤪

Fast dem där mössen Lejdet…var fick du dem ifrån…köpte du dem?

är det oxå bra…i och för sig det är ju katter vi har vad annat äter dem eller som jag brukar säga när jag säger nej till fisk i kattmat…

Men har du sett en katt fiska?

Nej!

Just det 🤪

Annons:
kalindas
10/28/13, 10:59 AM
#28

Jag får väl börja föda upp möss igen om jag flyttar till hus. Så kan ni beställa hos mig. Men avlivningen får ni sköta själva i så fall. 😉

/Elisa

Garmabias
10/28/13, 12:44 PM
#29

En riktigt bra tråd🙂Nu ska jag minsann också börja barfa helt och hållet.

finnsinget
10/28/13, 3:21 PM
#30

Jag ger min hund färskfoder och råa ben, oxsvans, kalkonhals etc. Hon älskar det. Men hur jag än försöker går det inte att  få katterna att äta något som är rått över huvud taget. Jättetråkigt för jag vill så gärna ge dom bra mat också. Jag har provat allt. Är det tillagat äter dom nästan allt. Grillad kyckling är det bästa dom vet, men rå kyckling skulle dom aldrig äta. Något tips hur man kan försöka lära dom?

Missannas
10/28/13, 3:33 PM
#31

#30 Bryn ytan på köttet några sekunder i stekpannan så det luktar lite mer, rått kött luktar ju nästan ingenting till skillnad från blötmat och ffa torrfoder, därför fattar många katter inte att den råa köttbiten är mat. Ett annat tips är att blanda ner Barf i deras vanliga mat i början. 

Kom ihåg att låtsas som ingenting när du serverar Barfen, de känner snabbt på sig om något inte är som vanligt. 😉 

Du kan också tänka på att ge mindre bitar i början, innan de har fattat grejen. Och se till att de är hungriga när du serverar dem Barfen.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
10/28/13, 4:25 PM
#32

Det med att bryna ska jag testa. Har kycklinghalsar här. 🙂

/Elisa

[yellowriver]
10/28/13, 5:46 PM
#33

#31, Ah, tack för tipset det skall jag testa 😉

Beige
10/28/13, 7:35 PM
#34

Jag fick tipset att skålla ytan på köttet så att det blir lite tillagat, rumstempererat kött i ett värmetåligt durkslag och häll kokande vatten över. Låt svalna och servera.

Det funkade rätt bra på mina katter, då var de mer intresserade av att äta. Fast de är fortfarande inte särskilt imponerade och jag har varit lite för lat med att försöka övertala dem så det är kanske dags att ta upp försöken igen.

Annons:
Lejdet
10/28/13, 8:27 PM
#35

Mina älskar Fortiflorapulvret. Bara att strö över så hugger de in!

Nerdysiamese
10/28/13, 8:51 PM
#36

min ena katt är lite krånglig ibland och då funkar standardt: aptit blodmjöl jättebra för att locka aptiten, blod rent genetellt brukar gå hem för de flesta katter, så kan man få tag på tex fruset nötblod (finns i vissa matbutiker) så är det en fantastisk smakförhöjare för många katter.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

[idaskoog]
10/28/13, 9:26 PM
#37

Man kan börja med att blanda rått kött med någon riktigt god blötmat och köra så ett tag sedan ta mindre och mindre blötmat i blandningen. Ta bort torrfoder också så att de blir hungriga och sedan servera. Kycklinghjärtan brukar de flesta katter älska,det är bra att ge och innehåller mycket taurin också.

[lisme]
10/29/13, 12:19 AM
#38

Sulten er den beste kokk!

Upp till toppen
Annons: