Annons:
Etikettkattprat
Läst 3429 ggr
[yellowriver]
10/24/13, 8:21 PM

Tri Trichomona!!

Har min unga hane idag fått bekräftat att han är smittad med efter test hos veterinär och via SVA.

Så på måndag skall resterande katter testas för att se hur alla skall delas in i avgränsningar för att jag skall kunna börja med medicineringen/behandling.

Det blir tufft och det kostar men för mig finns inget alternativ och som tur är finns det bra information både på SIF och hos andra som har behandlat sina katter för detta och jag vet en jag kommer ringa till som så tappert hjälpt ett gäng katter att bli friska…så nu är det bara att bita ihop, knyta nävarna i byxfickorna och kämpa på.

Hur dem har fått parasiten?

Ingen aning, men alla berörda är kontaktade via telefonsamtal eller mejlkontakt att deras katter som varit i kontakt med mina bör testas samt kattungar som flyttat från mig detta år och det som har hänt har hänt nu är det bara att se framåt ;)

Lisa Prytz SE* Qjou´z

Annons:
GoodWibes
10/24/13, 8:31 PM
#1

Masse lykke til med testing og behandling! Dette kommer til å gå bra. 🌺

Lejdet
10/24/13, 8:53 PM
#2

Nu kanske du inser att detta med sjukdomar kan drabba oss alla trots alla försiktighetsåtgärder? Jag lider med dig och förstår allt för väl hur jobbigt det är att bli drabbad. Håller tummarna för att de alla tål den tuffa medicineringen som tyvärr krävs.

kalindas
10/24/13, 9:13 PM
#3

Lycka till med behandlingen! 🙂
Håller tummarna att dina katter blir av med parasiten.

/Elisa

kalindas
10/24/13, 9:18 PM
#4

Ska du ta in den söte chokladvite trots allt? Har ni testat honom?

Själv hade jag inte valt behandling så länge inga visade symtom eller var dåliga. Fast då har jag inga planer på att föda upp på ett tag. 🙂

Har inte testat mina men är ganska säker på att de har TF. Speciellt på hur väl det stämde på Spidde.

/Elisa

Spotless
10/24/13, 9:56 PM
#5

Smittad kan man tyvärr bli var som helst. Vi har testat mot Giardia i många år, långt innan det pratades så här pass mycket om det. TF var det ingen som pratade om då, men i och med all alarmerande information om att Giardia och TF ofta går hand i hand och verkar bli allt vanligare så har vi börjat testa mot det också. 

Vi testar våra katter med jämna mellanrum, inte för att vi har anledning att misstänka att någon är smittad men för att veta och för att inte smitta någon annan. Svensson som är pappa till din senaste kull testades mot både Giardia och TF i augusti 2012 när han kom till oss. Han testades även i januari 2013 innan han parade Linnea. 

Vi testar även mot Chlamydia, Mychoplasma och Herpes. Under 2012 testades det oftare än vanligt i och med att vi förlorade både Jäntas och Bedas kullar då. Än så länge har vi varit lyckligt lottade och aldrig fått några positiva svar.

Spotless
10/24/13, 9:58 PM
#6

TS Har du kollat upp studien om TF som SVA har? Om man går med i den så betalar de testkostnaderna för samtliga katter, alltså även för de katter som är negativa. Det blir tusenlappar att spara.

Annons:
Missannas
10/24/13, 10:01 PM
#7

Välkommen tillbaka Lisa 🙂 Så bra av dig att vara öppen med detta, önskar att fler kunde följa ditt exempel. Det här med TF måste avdramatiseras och folk måste fatta att vem som helst kan drabbas oavsett hur väl man sköter sina katter. Du är inte ensam! Och ingen av oss kan med säkerhet säga att vi inte har det, förrän man har testat. Mina katter har bra magar men jag har ändå planer på att testa dem för säkerhets skull, efter att ha hört hur vanligt förekommande TF faktiskt verkar vara. Önskar dig all lycka till med behandlingen!

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

[yellowriver]
10/24/13, 10:16 PM
#8

Tack 1, 4, 7 och ett speciellt tack för din omtanke vill jag ge till dig Lejdet (2) och det du skriver har du alldeles rätt i, det värmer mest av alla kommentarer ❤️

Killindas: givetvis skall jag åka och hämta hem min nya vackra chokladplarin men han kommer inte bo hemma hos mig utan hos en vän och så fort han kommer hem skall han testas för båda TF/Giardia, Herpes och clamydia😉

Nu vet jag ännu inte vilka av mina katter som mer är bärare av parasiten och som tur är bor jag stort och i hus med flera rum så jag kan skapa avgränsningar så detta kommer ordna sig.

Jag har nu ikväll varit i kontakt med en annan uppfödare som jag har fått superbra information och länkar av och här hemma har det skurats lådor och fejats högt och lågt och katterna är avgränsade redan sedan får vi se.

#6 er hona har dock varit hemma hos mig två gånger under våren och som senast i maj i år så det var klokt att ni testat henne.

Detta fixar sig med en stor portion med tålamod

Tack för era fina ord och omtanke ❤️

[lisme]
10/24/13, 10:26 PM
#9

Hadde jeg vært i din situasjon nå, med bakgrunn i den erfaringen vi har med TF, hadde vi delt kattene inn i så små grupper som mulig, helst bare to og to sammen. Vi gjorde ikke det til begynne med siden våre veterinærer mente at det ikke var noen fare med gjensmitte så lenge alle ble behandlet samtidig. Etter to omganger med behandlinger tok vi til vett og isolerte alle kattene fra hver andre, dvs de voksne. De to kattungene var sammen. Du skal være klar over at til tross for at du har katter uten symptomer, kan de likevel ha TF! Jeg ville ha behandlet alle når jeg først skulle behandle noen. Du er heldig om du får være med på prosjektet til SVA, TFèn og Giardia kostet oss over 100000 kr

Spotless
10/24/13, 10:34 PM
#10

#8 Jag vet att Beda har varit på parning hos dig och jag skrev så här i mitt mailsvar till dig: 

"Första gången vi testade mot Giardia var den 7 maj 2008, förmodligen många år innan flertalet andra började testa. Då var det ingen som pratade om TF. Sedan har vi testat mot både Giardia och TF med jämna mellanrum och Svensson testades när han kom till oss den 14 augusti 2012. Katterna hemma hos mamma testades igen den 3 januari 2013 innan Svensson parade Ingvor. Ögonpaket är också något som kollas med jämna mellanrum. Ännu så länge har vi aldrig haft positiva svar."

Lite längre ner skrev jag så här:

"Tanken var att testa igen runt årsskiftet, men nu kommer vi att se till att få det gjort så snart som möjligt."

Du skrev att du testat i maj 2012.

AngelsCo
10/24/13, 11:11 PM
#11

Varifrån du fått det spelar faktiskt ingen roll i verkligheten. Tekniskt sett kan dina negativa katter bära på parasiten. Det enda svaret du kan vara säker på är ett positivt svar. Alla får in skit någon gång, om man håller på tillräckligt länge. Ta det för var det är - en omständighet och en möjlighet att lära dig något.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

[idaskoog]
10/24/13, 11:12 PM
#12

Det är otroligt modigt och viktigt att tala om både bra och dåliga nyheter man upplever som uppfödare. Detta gör att vi lär så otroligt mycket från varandra!! Lycka till med allt och hoppas att allt går vägen för dig och alla katterna!!!

Lejdet
10/24/13, 11:18 PM
#13

#11 det är ju just därför jag tycker att man bör vara ödmjuk och inte slå sig själv för bröstet och hävda att man har ett katteri utan minsta smitta som en del gjort. Vem som helst kan drabbas när som helst av i stort sett vad som helst. Trots alla goda föresatser.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Nebel
10/25/13, 12:43 AM
#15

Håller med övriga, starkt av dig och angeläget med öppenhet även i besvärliga frågor! Sänder en styrkekram och önskar lycka till med behandlingen! Anette

[yellowriver]
10/25/13, 7:13 AM
#16

#10 att jag testade Giardia inte TF.

Jag har ingen omsättning på katter i mitt katteri - katter in/ut

åker sällan på utställning

dem har varit i kontakt med katter under mina sex år som kattägare med endast med 2 katterier det alla mina katter kommer från samt erat katteri och då vid 4 tillfällen.

Denna tråd handlar inte om att skuldbelägga eller anklaga utan om att upplysa om att jag har denna parasit i mitt katteri just nu så att alla som haft beröring med mina katter eller kan länka tillbaka med andra som har beröringspunkter till detta har chansen att testa och eventuellt behandla sina katter, sen är det upp till var och en att bestämma hur man gör, men jag har gett informationen.

ALLA mina katter kommer testas och jag känner ingen hysteri över detta och har fått fin information både från min veterinär, flera här och annan uppfödare som just nu befinner sig i samma situation som mig så vi kommer stötta varandra och samarbeta så detta kommer lösa sig på bästa sätt.

Tack för tipset Lisme, det var precis den karens jag funderat på så skönt att veta att den fungerar.

Jag vet ännu inte vilka mer som bär parasiten dem som gör det kommer behandlas.

Jaja, livet skall levas 😉

lynxlo
10/25/13, 9:45 AM
#17

Jättefint inlägg här ovan, önskar dig och de fyrbenta allt det bästa och massor av stöttning genom denna process. Vi lär oss och jobbar tillsammans med detta, trots att det är skillnad på det arbete drabbade måste lägga ner. Hoppas det inte blir för arbetsamt nu. Tut i trumpeten för din öppenhet och vänlighet 🌟😽!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Spotless
10/25/13, 11:13 AM
#18

#16 

Då var det jag som missuppfattade det hela då. Jag tolkade det som att du testat negativt för TF i maj 2012 i och med att du skrev så här i ditt mail till mig när du berättade att en av dina katter (alltså Svenssons son) hade testats för Giardia och Tritrichomonas foetus inför en kommande flytt och att han var positiv för det senare: 

"Har ni tidigare testat era katter för detta?
Jag testade 2012 i maj och var negativ"

För övrigt så ställer vi ut relativt mycket, (10-15 ggr på ett ungefär), men vi har ingen stor omsättning i katteriet. Den senast inköpta katten är Svensson, i augusti 2012. Innan dess var det Casanova som flyttade in 2006. Mamma har åtta katter, men de har alla bott där i hela sitt liv och bara tre är fertila. När du var där hade hon nio plus två ungdjur. Honorna som har varit på parning är verkligen inte överdrivet många och de kommer alla från sådana vi känner alternativt från någon som annan uppfödare rekommenderat. Honor på parning träffar ju dessutom endast sin tilltänkta partner. Svensson har parat din hona samt två andra honor från en annan uppfödare plus Ingvor som är vår. Totalt har han 13 avkommor.

Återigen, kolla med SVA om du kan få vara med i den där studien för då slipper du kostnaderna för testen i alla fall. Katterna ska ju testas negativt 3 ggr för att man ska anses vara fri. Jag tror att det ingår åtminstone 4 test per katt när man är med i studien. Det blir mycket pengar. 

Jag hoppas verkligen att du kommer till rätta med detta och att det går så smidigt som möjligt!

kalindas
10/25/13, 12:39 PM
#19

Kan inte TF ligga dolt om ingen katt uppvisar symtom med diarré? 
Tror TF funnits i Sverige i många år, även om veterinärena inte upptäckte det förrän 2008.
Jag är som sagt ganska säker på att min Spidde hade det och han var född 2005.

/Elisa

AngelsCo
10/25/13, 1:08 PM
#20

#13 jag förstår att en del måste cover their arses eftersom det med jämna mellanrum sker påhopp mot just dessa utan att det egentligen finns någon grund för det. Gör man regelbundna tester som konsekvent är negativa minskar sannolikheten att man har positiva katter som ger negativa utfall. Jag tycker att det är otroligt sorgligt att man letar efter folk att skylla på när det handlar om en liten parasit som vi alla riskerar drabbas av någon gång och det aldrig finns någon möjlighet att skydda sig - det bästa skydd man har är att testa testa testa testa testa testa och då har du ju inget skydd mot den, bara en möjlighet att upptäcka i tid. Behandla vid positivt svar.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
[yellowriver]
10/25/13, 2:10 PM
#21

#18, nu var det Giardia jag testade negativt för maj 2013. Jag ber dig sluta agitera och skriva i tråden för jag har varken tid eller lust och det slutar aldrig och känns bara tråkigt.

Jag ber moderatorn plocka bort både det du skriver och detta inlägg som jag nu skriver samt om jag i mina tidigare inlägg har skrivit nedlåtande, kränkande eller anklagande om TF, då ber jag om ursäkt för det.

Spotless
10/25/13, 2:45 PM
#22

#21 Jag skulle bli väldigt besviken om någon moderator tar bort det jag skrivit i den här tråden då det verkligen inte rör sig om några påhopp eller något kränkande.

Missannas
10/25/13, 3:03 PM
#23

Nej, jag ser ingen grund till att plocka bort något. Och jag hoppas det fortsätter så.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

MissMaven
10/25/13, 3:13 PM
#24

Vi plockar inte bort någonting.

Jag förstår att det är en stressig situation och att många känslor är inblandade. Man är chockad och förtvivlad i början, men det här kommer att gå bra, Lisa.

Man kan få parasiter från många olika ställen, och på många olika sätt. Vi alla kan råka ut för det. Det som är viktigt är hur man ska ta hand om sina älskade djur när något sådant händer, och det kommer du att göra och det kommer att gå bra!

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

GunillaSverkersson
10/25/13, 3:16 PM
#25

Beklagar Lisa. TF är den lättaste parasiten att få bort , men den tuffaste medicinen. Skönt att du inte har några små kattungar och att du bara har en parasit. Alla vuxna katter från vitfläcksfamiljen klarade sig ju bra.  Mamman Blubell bor hos min vän Lisa i Sala och har fått en kull ungar. TF testas bara med dna test skickas till SVA(då ser de även dna från döda parasiter), parasiten dör när den kommer utanför kroppen ,vissa veterinärer tror att de kan kolla i mikroskop, men det är bortkastade tester. Vi städade ju även bara med såpa och ångmaskin. Gjorde rent lådorna med vatten och avslutade genom att hälla kokande vatten från vattenkokare över lådorna. Badade inte katterna, det stressar dem bara i onödan. Vi delade upp katterna efter halva behandlingen och tills provsvaren kom. Lycka till 🙂och jag tror att detta är mycket vanligare än vi tror. Det pratas om 30 % av alla katter i Europa, varför skulle vi ha så mycket mindre i Sverige. Otaliga uppfödare har hört av sig till mig sedan vi skrev om vitfläcksfamiljen

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

[yellowriver]
10/25/13, 4:53 PM
#26

#25, Tack Gunilla det var skönt att höra, veterinären sa igaår att jag i princip skulle skänka bort alla mina katter gratis för dem skulle inte gå att sälja ens och en som arbetade på Veterinärstationen var intresserad av CeCe…och att hela katteriet fick läggas ner för inga katter skulle kunna användas i avel mer…ja ni kan ju bara tänka er vilken chock jag fick.

Sedan sansade jag mig grät en stund men sen blev det fart för här skulle inga katter skänkas bort och inget katteri läggas ner och så kom jag på dig och att dem katter du medicinerade blev friska :D

Om jag får ringer jag dig gärna för att få tips…ångmaskin har min kusin så den får jag låna ;)

Tack alla för fina ord och stöd men det jag varken har tid, energi med är att småtjafsa om detta jag måste fokusera all energi till att få mina katter friska det kommer ta nog med kraft bara det.

//Lisa

Missannas
10/25/13, 5:06 PM
#27

#26 Bra inställning 👍 Att du skulle skänka bort dina katter är ju absurt, det här är ju någonting som går att lösa!

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
kalindas
10/25/13, 8:29 PM
#28

#26
Det var ju ungefär så det sas om coronaviruset för några år sedan. Då skulle alla katter avlivas eller skulle man skänka bort dem.
Bra att du väjer att ge det en chans! 🙂

Jäkligt fult av de på veterinärstationen att först säga att de inte var värda mer än att skänka bort och sen vill de ha en av dina katter! 😡

/Elisa

GunillaSverkersson
10/25/13, 8:58 PM
#29

Tänker på att detta är ju inte ens farligt för katterna. När vi människor får salmonella nu för tiden behandlas det inte utan självläker.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

[yellowriver]
10/25/13, 9:00 PM
#30

#28, Jag älskar mina katter och skulle för allt i världen inte kunna ge bort dem, Melli min Lilla prinsessa och Hugo som jag haft i sex är nu, min första Balines och dem jag själv fött upp…dem är världa varenda öre det kostar och allt arbete för mig finns inget alternativ ❤️

Jag var inne och pratade med dem idag och det var ren okunskap om detta fast det kunde ändat i ren katastrof för mig…och att skänka bort min vackra CeCe…aldrig, han kommer medicineras och bli frisk igen liksom mina övriga katter hemma 🙂

Veterinärerna i sverige måste bli bättre på dessa parasiter, hur dem behandlas och symtom och SVA måste sluta skrämma skiten ur dem när dem kontaktar dem för råd för det var därifrån hon fått sin information…jaja kan säga att fredag kväll blir det tidig sänggång i ren utmattning så gonatt på er alla 😴//Lisa

GunillaSverkersson
10/25/13, 9:06 PM
#31

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

[yellowriver]
10/26/13, 7:43 AM
#32

Tack Gunilla! jag skall idag gå igenom allas råd och läsa alla länkar, kolla upp dem mediciner som det tipsats om och bestämma vilket sätt och väg jag skall ta, behandling och medicinering blir det och jag kommer via denna tråd hålla er alla informerade om hur det går 🙂

Upp till toppen
Annons: