Annons:
Etiketthälsa
Läst 3721 ggr
godisgrisen
10/21/13, 8:23 AM

Ålder?

Jag tycker att siameser och orientaler är andöst vackra och har egentligen alltid önskat att någon gång skaffa mig en eller ett par stycken. Just nu är det inte aktuellt eftersom jag redan har två katter och plågsamt nog inser att det är kattfullt i min lilla lägenhet. Mina katter jag har nu är två kastrerade huskattshonor av bondkattstyp och de är mitt hjärtas guld. De är 6,5 och 12,5 år gamla fullt friska och utan svårare later förutom att den äldre envisas med att vara överviktig trots stor omsorg på hennes foder. Jag räknar med att det dröjer många år innan  jag "behöver" en ny katt för jag anser inte mina vara gamla och förväntar mig att de bör leva längre än 15 år för det har alla andra katter jag haft gjort, 

Ja jag gör det jag förväntar mig att en katt bör leva minst 15 år och troligast 17-18 år och vara frisk mest hela tiden. Nu ligger en tråd här på SiF som heter "Din äldsta katt". Där presenteras sexåringar som äldre och katter på 9-12 år som gamla med hälsoproblem eller att katter i den åldern beskrivs som pigga för sin ålder. Kan det vara möjligt att katter i de här raserna anses gamla redan vid 9 år och att de förväntas ha ålderkrämpor vid den åldern? Det känns verkligen inte bra i så fall. Hur är det? Hur gammal förväntas en siames bli? Hur sjuk förväntas en siames vara?

Jag vill hålla min dröm om drömsiamesen levande men en sjuk kortlivad katt är verkligen inget jag vill ha. Snälla kan ni ärligt berätta hur det ligger till med åldern och hälsan på dessa vackra katter?

Annons:
kalindas
10/21/13, 9:20 AM
#1

Siameser är kända för att bli gamla. Men nu på senare år så har många unga katter (med unga räknar jag katter under 10 år) fått avlivats i förtid. Ofta pga sjukdomar som, jag tror orsakats av fel foder, nya virus och parasiter.
Tror alltså inte att katterna/denna ras har blivit sjukare egentligen, utan det är mest yttre påverkan på deras kroppar.
Vi människor har ju gått åt samma håll där, med fetma och osund mat. Det är bara att det inte synd slika fort på oss som det gör på katterna, detta för de lever kortare liv än vad vi gör.
Detta är i alla fall min filosofi med att katter inte blir lika gamla längre. 🙂

/Elisa

Lejdet
10/21/13, 9:32 AM
#2

Personligen tror jag på att de kat.4 katter som får frisk luft varje dag i form av rastgård eller promenad i sele mår bättre och är friskare.

godisgrisen
10/21/13, 10:48 AM
#3

Jag har ju också fått lära mig att siameser blir gamla så detta är förbryllande. Personligen anser jag nog att katter under tolv är unga… Vad är fel foder då? Är nämligen rätt övertgad om att endast torrfoder inte är det bästa för katter vilket det envist hävdades under några år. Konstigt annars att folk som köper dyra raskatter matar med fel foder, det går inte riktigt ihop, menar du de dyra torrfodren då? Nya parasiter mm. borde ju drabba alla katter även huskatter men jag ser inte denna korta livslängd på husisar(underförstått äkta bondkatter och inte raskorsningar). Har siameser väldigt dålig motstånskraft mot detta? Som jag förstått det så är det bekräftat att det enda som inavel i sig kan ge för effekter är dåligt immunförsvar och fertilitetsproblem (som är ett annat problem jag tycker mig se med dessa raser), är de "inavlade"? Eller smittas katterna redan i katterierna eller på utställningar?

Frisk luft är naturligtvis nödvändigt. Det hoppas jag även innekatter får tillgång till åtminstone möjlighet att vistas på balkongen.

kalindas
10/21/13, 11:24 AM
#4

#3
De flesta huskatter får gå in och ut och får då självklart bättre immunförsvar. Raskatterna föds upp inomhus och ofta i nästan kliniskt rena hus. Självklart får de då sämre motståndskraft.
Virus som corona, frodas pga att katterna går i samma låda. Utomhus så bajsar sällan katten på samma ställe.
Men kolla större flockar av huskatter på bondgårdar, så har du mycket trassel med magar och snuvor där också.

Ang. foder så menar jag torrfoder och då i första hand de som innehåller mycket kolhydrater. Det är inget som en katt normalt äter.

Jag och många med mig gick ju på bl.a. RC's reklam i början av 90-talet att deras torrfoder var helt ofarligt för katt.
Men man lär sig ju alltid nåt nytt och rent kött är betydligt mer logiskt än torra pärlor till ett ökendjur.

/Elisa

Missannas
10/21/13, 12:57 PM
#5

Vad roligt att du intresserar dig för våra vackra och underbara raser. 

Tråden som du refererar till lade jag upp för att jag ville se bilder på medlemmarnas äldsta katter alltså inte nödvändigtvis katter med en hög ålder även om det var mest önskvärt. Min äldsta katt är sex år men med det menar jag inte att hon är gammal. Så där har du missuppfattat. 

De frågor du ställer är svåra att svara på och jag tror inte att det finns något kort, korrekt och generaliserande svar. Jag vet att många har uppfattningen att våra raser brukade leva längre, om detta stämmer med verkligheten och i så fall vad förändringen beror på kan vi i dagsläget bara spekulera i men hur länge en katt lever beror givetvis på både genetiska och miljömässiga faktorer. De senare har vi djurägare en chans att påverka, artanpassat foder och (kontrollerad) utevistelse tror jag är hörnstenarna. 

Sedan måste jag säga att de äldre siameser och orientaler jag har träffat är i toppform, med inga eller ytterst få ålderskrämpor, dessutom är de mycket piggare, lekfulla och levnadsglada än jämngamla huskatter. 

Jag är uppvuxen med siameser och orientaler och kan ärligt säga att de katter jag har nu är överlag friskare än de flesta katter jag har vuxit upp med, detta trots att mina katter lever på en mindre yta, är på utställning då och då och att vi har kull ibland. Jag är dock noga med vad de äter och att de får komma ut då och då.

Avslutningsvis vill jag passa på att upplysa om att Siames-och orientalgruppen med sitt hälsoråd SOHIR har som ambition att undersöka de vanligaste hälsoproblemen inom våra raser och har upprättat en hälsoenkät för detta ändamål. Ytterligare en enkät kommer som behandlar hälsoproblem och dödsorsak hos avlidna katter.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
10/21/13, 1:05 PM
#6

#5
Tror att det mest "känns" som fler katter är sjuka nu än förr. Detta för att internet finns. 
Man skriver av sin oro och gör minnessidor till sina katter osv,,,
Förr kanske man pratade med en uppfödarvän om en katt dog eller blev sjuk. Plus att en del sjukdomar blivit mer kända nu.
Så hur stor skillnad det är nu mot förr är egentligen svår att säga. 🙂

/Elisa

Annons:
Missannas
10/21/13, 1:21 PM
#7

#6 Ja, jag tror det ligger mycket i det. 

Man måste komma ihåg att öppenhet är otroligt viktigt och att man som utomstående inte bör motarbeta detta genom att dra för snabba och onyanserade slutsatser av de problem som lyfts fram i stället för att sopas under mattan. För det om något, kommer missgynna både oss och i synnerhet våra katter. 

P.s …Och med det menar jag inte att man inte får ställa öppna frågor om hälsa och livslängd som du TS. 🙂

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

AngelsCo
10/21/13, 5:25 PM
#8

Min Tant är 11 år gammal (nästan) och har enligt min syn på saken en mycket hög inavelsgrad. Hon är vid extremt god kondition för sin ålder för att hon inte tappat muskelmassa eller kondition. Hon är fräsch helt enkelt. Sånär som på att jag snart får regga om henne som spräcklig ;-) om hon vore människa hade hon varit någonstans mellan 50-60 år, och då har många människor börjat tappa formen. Så, jo, visst kan man tala om god kondition för sin ålder även om de bara är 10-11 år. Nu hör vi talas om katter som dött tidigt, vilket jag inte upplevde att maj gjorde lika mycket innan. Bara från när jag började så har öppenheten förändrats. Jag gick ut med att min ena katt (gick aldrig i avel) dog av hjärtfel vid fyra års ålder. Om det inte hade varit så många som visste vem hon var och som tyckte om henne hade jag inte skrivit om det på internet, även om jag aldrig skulle ljuga om det om någon frågade. Jag upplever att en del katter som dött tidigt haft roliga men kanske för immunförsvaret tuffa liv. Det är inte en kritik mot någon (måste sägas, då detta är ett publikt forum och det lätt missuppfattas i text) men det kanske inte är så nyttigt att klämma in 200-500 katter i en liten lokal och tro att det inte påverkar immunförsvaret. Sen har vi också penicillin som sliter på kroppen och jag fick ju pc till den hjärtsjuka katten varje gång. Det var det som fixade problemet, men jag tror att det bidrog till att hon blev sjuk igen och igen och igen. Samtidigt vet jag också om en katt som troligtvis hade överlevt om hon hade fått pc i tid, men inte fick det och dog. Och torrfoder. Don't get me started. Torrfodertillverkarna bedriver ovh sponsrar stor del av forskningen på mat till djur. Det kanske ligger ett problem i det. Eller två. Men å andra sidan är det inte lukrativt att forska på katt ovh mat för någon annan än just djurmatstillverkarna. Det tror jag bidrar till upplevelsen att siameser inte blir gamla. Jag förutsätter att Tanten blir minst 15. Samtidigt har en av mina kompisar en siames som inte är dödssjuk, alls, men hon har troligtvis pra eller någon annan synnedsättning. Hon kommer troligtvis få somna in långt innan det var meningen, egentligen, för att hon inte mår bra och klarar inte riktigt av att vara en lycklig katt. Pra motarbetar vi ju nu, så det är ju bra.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

MissMaven
10/22/13, 6:11 PM
#9

Vi har en bondkatt och fem siameser. Jag upplever att de är lika friska. Huskatten är 7,5 år gammal och vår äldsta siames fyller 7 i december.

Håller med #2 (och andra, men just det med frisk luft är så viktigt, tycker jag). Våra katter får gå ut under kontrollerade former och jag tror att de mår bra av det.

Parasiter är inte en anledning för avlivning, de är behandlingsbara.

Jag tror också att alla beteendeproblem går att behandla om man har tålamod och jobbar med det.

Inavel finns inte i så stor mån hos vår ras, så vitt jag vet. Jag tror på att bidragande faktorer till ev kortare livslängd kan absolut vara torrfoder och det att katter inte alltid får tillräcklig med motion och frisk luft. Det och stress kan förkorta livslängd.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
10/22/13, 7:41 PM
#10

#9
Tror det var mer inavel förr när gränserna var stängda på ett annat vis.

/Elisa

AngelsCo
10/22/13, 11:40 PM
#11

#9 veterinärer har rekommenderat avlivning vid parasiter och jag tror att flera katter förlorat livet på grund av det Och jag tror absolut inte att alla beteendeproblem går att lösa med tålamod, även om många gör det. Efter att ha sett min bästa kompis slita med sin huskatt i många år tog hon till slut bort henne eftersom hon insåg att katten aldrig kommer må bra. Efter tiotusentals kronor, många år och ändlösa tårar tog hon bort henne. Men. Jag tror att dessa fall är få. Men att förminska de som tvingas ta bort sina katter på grund av beteenderubbningar…är inte schysst. Men det är inget man gör lättvindigt och inte utan att ha gjort allt som stått i ens makt. Inaveln är inte stor idag, men för 20 år sedan såg det annorlunda ut. Jag upplever att det är lite tabu att inavla i Sverige, men att toleransen är högre utomlands och kanske framförallt i Ryssland. (Min upplevelse, inte absolut sanning) Jag är jätteglad att vi för stora diskussioner kring inavel och motverkar det. Jag tror också att det kommer leda till bättre hälsa över tid.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

MissMaven
10/23/13, 12:06 AM
#12

#11 Veterinärer kan inte allt, jag skulle starkt ifrågasätta avlivning av mina katter pga parasiter (och mycket annat) och skulle söka stöd i vetenskapliga studier innan jag tar ett sådant drastiskt beslut. 

När diagnosen fastställts för sent och katten mår så pass dåligt att det inte går att rädda katten, förstår jag att man avlivar den, men då är frågan varför diagnosen kom så sent. Kom katten för sent till veterinären, var veterinären inte kompetent nog? Var vissa parasiter inte så vanliga i Sverige (trodde man) och fick veterinärer inte utbildning inom det? Kan de inte googla? Tyvärr har jag sett somliga veterinärer som saknar kompetens när det gäller en del kattsjukdomar, och jobbar med katter trots det.

#11 Om du insinuerar att jag tänkte förminska dem som väljer att avliva sina katter pga beteendeproblem var det inte min avsikt och jag ber om ursäkt om man kan tolka det så. Jag värderar liv så oerhört högt och jag tror verkligen på att nästan allt går att lösa. Kanske inte allt, men nästan allt. 

Man får tro vad man vill och jag tror det. Om jag hade andra erfarenheter skulle jag kanske trott annorlunda.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

AngelsCo
10/23/13, 12:14 AM
#13

SVA rekommenderade ju länge avlivning vid tf. Att en så tongivande myndighet rekommenderar det är tungt. Numera finns mer information och det är ju fantastiskt. Numera finns det ju också relativt lättillgänglig medicin och mer information. På bara ett par år har massvis med information spridits, och många liv har kunnat räddas. De allra flesta katter med beteendeproblem går nog att rädda, men inte alla och det finns redan en hel del skuldkänslor i situationen. Många många katter går att rädda genom omplacering eller aktivt arbete och det handlar om att alltid sätta kattens bästa i främsta rum.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
MissMaven
10/23/13, 12:27 AM
#14

Information har funnits tillgängligt länge, studie och rekommendationer fanns där ute länge. SVA tog sig nog inte tid att läsa utländska forskningsrapporter på flera år. De är inte några veckor eller månader bakom, utan ÅR! Men, det går framåt, absolut. De börjar komma ikapp.

SVAs rekommendationer borde verkligen vara tongivande, jag håller med dig, det är ju SVA, inte dagis. Jag är väldigt besviken på det som kom från dem förut. Man har förväntat sig mer från dem.

I USA tex behandlar de pålästa veterinärerna Giardia med endosmedicin, det är det senaste. Jag skickade länkar till några studier till SVA, bland annat om det. Det är nog inte bara SVA, utan många veterinärer som behöver fortbilda sig, våra katters liv kan hänga på det.

Att förtydliga bara - jag tycker inte att forskare på SVA är inkompetenta, de som jag pratade med är väldigt duktiga, men SVA som institution är långsamma. De kanske inte uppdaterar sina rekommendationer ofta? Jag vet inte vad de har för processer och regler.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

AngelsCo
10/23/13, 11:37 AM
#15

Just i detta fall tycker jag SVA varit alldeles för långsamma. Viss flexibilitet måste finnas för att rädda liv, helt enkelt.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Upp till toppen
Annons: