Annons:
Etikettavel
Läst 1924 ggr
[idaskoog]
10/19/13, 1:47 AM

Siamesuppfödare SE HIT!!!

Jag går nu Pawpeds G1 och ska nu skriva ett projektarbete om siamesen. Man skulle välja en ras man inte visste så mycket om men jag ville så gärna skriva om siamesen ändå! 

Några frågor som jag ska besvara är:

-Anser uppfödarna att det finns för få avelshanar att tillgå i ditt land?

-Vad anser uppfödarna vara det viktigaste att arbeta med vad gäller hälsan i denna ras? Varför anser uppfödarna att detta är det mest allvarliga problemet?

Jag hoppas att ni här inne kan hjälpa mig med detta.

Annons:
AngelsCo
10/19/13, 3:54 AM
#1

Jag tror den här frågan har besvarats flertalet gånger (ungefär varje gång en siamesuppfödare kommer på att gå pawpeds G1, typ) men just nu tycker jag inte läget med avelshanar är så illa, även om jag naturligtvis önskade att det fanns fler. Det finns en del hanar, men jag upplever en ökad användning av restriktioner i form av utlåningsförbud. Å andra sidan ser jag heller inte ett problem i att åka till Finland eller Norge för att låna hane. För mig tar det ju mindre tid att flyga till Helsingfors, än att åka till exempelvis Leksand.

Just nu är PRA en stor punkt vi arbetar med, men jag vill nog säga att jag överlag vill se bättre hälsa på siames/oriental. Det gäller förvisso de allra flesta raser. Jag skulle vilja se ett större fokus på amylodisis och/eller ospecifika hjärtfel (inte HCM), men det är inte så mycket vi uppfödare kan göra utan något jag skulle önska att forskare ville ägna lite mer tid åt. Vi skulle skjuta i blindo om vi försökte själva, om jag får säga min mening. Nu är det sjukdomar jag personligen tycker är intressanta, inte något som drabbar siames/oriental i extremt hög omfattning. I varje fall inte till min vetskap.
Å andra sidan upplever jag en markant ökning av parasiter och bakterier som florerat ett tag. Det är ju en hälsofråga, om än inte en fråga om genetik. Det påverkar absolut aveln. Samtidigt har det skett en enorm ökning av tillgång till information, och det tycker jag är extremt viktigt och bra.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

[idaskoog]
10/19/13, 4:01 AM
#2

Tack! Jag har lusläst en massa gamla trådar och inte sett någonting som kan ge mig svar på detta…tyvärr. Tack för ditt svar!!

AngelsCo
10/19/13, 4:02 AM
#3

Jag har fått frågan åtminstone fyra gånger, men det är ju inget konstigt. :) Lycka till!

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
10/19/13, 8:41 AM
#4

Ang. hälsa så tycker jag att det är alldeles för lite fokus på höftledsproblem på kat4. Har träffat på så många katter med HD att det inte bara kan vara en slump. 
Även om våra raser är lätta och smidiga kan det bli stora problem och smärtor för dessa katter. De bör inte heller användas i avel.
MCO uppfödare med flera har nog restriktioner ang. HD och de hade inte skadat att kat4. hade liknade.

/Elisa

alltidsiames
10/19/13, 10:19 AM
#5

Det finns hanar om man sänker sina krav. Jag vill se mer fokus på forskning runt vaccinrelaterade skador, allergier och sjukdomar. Höfter, hjärta, njurar och lever är viktiga områden.

AngelsCo
10/19/13, 8:51 PM
#6

Jag upplever inte ens att man behöver sänka sina krav, om man är villig att resa. Och man har alltid valet att skaffa egen hane om man inte är nöjd.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
[idaskoog]
10/19/13, 10:46 PM
#7

Tusen tack för svar…nu har jag kött på benen att skriva mitt arbete.

Upp till toppen
Annons: