Annons:
Etikettminneslund
Läst 5165 ggr
kalindas
2013-10-17 15:01

R.I.P Älskade Smilla!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu finns inte min vackra älskade Smilla längre. Efter en lång tids sjukdom och ett antal skov, valde jag att låta henne somna in. 😕
Jag har inte riktigt insett ännu att min bebis inte finns längre, men med tiden släpper säkert sorgen och saknaden…

Smilla flyttade till mig som 11 veckors kattunge. Hon var ett akutköp då mig gamle oriental Ecco hade blivit helt ensam. Ecco uppskattade dock inte att få en liten konstig råtta som kompis och när han väl gjorde det efter ett par veckor, fick han somna in pga. sjukdom.
Kvar satt jag då med lilla Smilla, som i det läget var allvarligt sjuk!

Nu som haft sjuka och känsliga katter, vet hur hårt man fäster sig vid just dem. Man älskar alla sina djur, men vissa kryper lite extra nära. Smilla var en sådan.

Sen att hon lätt åkte på diverse sjukdomar gjorde ju inte saken bättre och det gjorde väl att jag redan när hon var kattunga misstänkte att hon inte skulle bli så gammal.
Men till min förvåning blev hon 9 år, även om jag såklart hade önskat henne ett längre och smärtfritt liv.

Att rabbla upp alla hennes sjukdomar och problem, hade tagit lång tid. Så jag hoppar över det.

Smilla var katten man kunde bära runt på hela dagen, som låg tätt intill mig på natten och spann så det dånade! Andra människor charmade hon inte lika mycket, så hon i de flestas ögon nog var en ganska tråkig katt. 😉

Smilla fick tre kullar, men bara en som gick smärtfri utan komplikationer. Hon har två döttrar kvar i livet och ingen gick vidare i avel. 

Nu de sista månaderna har hon utöver sina problem med kronisk snuva och sitt diskbråck även börjat dricka väldigt mycket. Hon har en gång innan fått ett konstigt skov med feber och kraftig smärta. Men blev sitt vanliga glada jag dagen efter. Törsten satt dock fortfarande i.
Igår upptäckte jag att hon plötsligt började skaka och spinna av kraftig smärta. Hon fick en smärtstillande medicin och sov sen intill mig hela natten. Mådde lite bättre nu på morgonen, men var inte bra. Fortfarande kraftigt smärtpåverkad.
Det troliga som hänt är att hon hade drabbats av bukspottkörtelinflammation. Det stämde med det hon uppvisade sa veterinären.
Så jag valde att låta henne somna. Men det är väldigt tomt här nu, utan min lilla siames. 😕

R.I.P. Ram Tam Ta's Smiling Queen (Smilla)

/Elisa

Annons:
carinbrack
2013-10-17 15:12
#1

Åh, vad sorgligt. Stora tröstekramen!

tuska
2013-10-17 15:54
#2

 Jag va med dej hela vägen idag.    Kram

Carlitos
2013-10-17 16:21
#3

buuuuu…. 😭 så ledsen jag blir…. Många kramar till dig ❤️

kalindas
2013-10-17 16:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

❤️

/Elisa

lynxlo
2013-10-17 17:15
#5

😭😭😭 fina favorit Smilla. Stor kram till dig Kalindas, förstår att detär tungt och tomt. Hon var en sån stjärna denna dam. Skönt att hon får slippa smärta nu. 😭😭💔

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Nebel
2013-10-17 17:54
#6

Finaste, finaste Smilla 😿! Jag har ju bara haft glädjen att "möta" er här på forumet men genom dina fina & roliga bilder och beskrivningar har det inte gått att bli annat än betuttad i din vackra, finurliga och oh så egensinniga lilla dam! Din kärlek och omsorg om denna fantastiska lilla majsa har genomsyrat alla dina inlägg, så och idag ❤. Tänker på dig & skickar STORA tröstekramar!

Annons:
Spotless
2013-10-17 18:00
#7

Så sorgligt! Att hon var viktig för dig är lätt att förstå. Du har många fina minnen av henne även om det inte är de som är starkast just nu så är det en tröst att de finns där.

Missannas
2013-10-17 18:42
#8

Så himla sorgligt, jag beklagar verkligen. 🌺 Vila i frid vackra Smilla.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

MijmuPix
2013-10-17 19:21
#9

Nämen åh så sorgligt att läsa :-( Stor tröstekram Kalindas!

flis
2013-10-17 20:19
#10

Så sorgligt! Att ta beslutet att låta sin kisse somna in är det svåraste som ägare. Samtidigt är det en lättnad att de slipper lida mer.

Ta hand om dej.

Siameshona
2013-10-17 20:31
#11

Det är så ledsamt, men lilla Smilla slipper ha ont nu! Du får tänka på den fina dikten jag la in på FB igår! Mera tröstekramar😿

[figgelina64]1
2013-10-17 20:52
#12

Så ledsamt och det finns ingen tröst i världen att ge sänder oxå en jättekram ❤️

Mezzoluces
2013-10-17 21:15
#13

🌹😥

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Annons:
GunillaSverkersson
2013-10-17 21:40
#14

Beklagar så sorgligt söta Smilla

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

kitte
2013-10-17 21:51
#15

Beklagar sorgen, fina lilla Smilla🌺

Lejonhjarta
2013-10-17 22:20
#16

Å Elisa så ledsen ja är för din skulle! Fina, vackra Smilla!!!💔

MissMaven
2013-10-17 22:46
#17

Så sorgligt. 😕Beklagar så mycket.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Garmabias
2013-10-18 00:00
#18

Jag beklagar sorgen😢Vila i frid vackra fina Smilla. Styrkekram till dig i detta svåra.

[lucii]
2013-10-18 08:48
#19

Jag beklagar sorgen 🌺

**Gråt inte nu utan lyssna bara:

Vi lämnar dig inte! Inte för en sekund lämnar vi dig!

Våra kroppar har lämnat det här jordiska, kattsliga, det är sant. Du tog adjö av min varma tass, min svala nos och min spinnande kropp med de skimrande ögonen. Du kan inte bära mig i famnen längre. Kanske har du till och med grävt en liten grav som ska rymma de fysiska resterna av min lilla kropp. Eller kanske vet du inte ens, men anar, att jag lämnat detta liv hos dig…

Men inne i dig kommer jag alltid att finnas. I din hjärna och i ditt hjärta, och i din hud, dina ögon och dina händer, kommer minnet av mig alltid att finnas kvar!

Du kommer att vakna mitt i natten av att än en gång ha känt mina tassar gå över täcket och röra vid dig i sömnen. Du kommer att se mig skymta i ögonvrån snett bakom dig, just där skuggan möter ljuset, i ett hörn, eller en vrå. Du kommer att se min svans skymta ute, i ett prång, bakom en buske, över ett staket. Du kommer att höra ljudet av mig lapande vatten där inga vattenskålar längre finns. Och du kommer att höra mitt mjauo, såväl i vakenhet som i sömn, som ett rop någonstans ifrån.

Och det beror på att jag aldrig kommer att gå ifrån dig! Den kärlek du har gett mig, kommer att hålla en gnista av mig kvar! Den kommer alltid att brinna i din närhet, och när du lyfter upp och klappar en annan katt, med dina mjuka händer som smekt mig så kärleksfullt, då kommer varje ömsint beröring att fortplantas också till mig.

Och i den kattens förnöjda ögon kan du se, om du tittar noga, den där lilla lågan som en gång var jag. Hos varje katt du möter, och kanske hos en ny katt som kommer att dela sitt liv med dig, kommer du att se den där glimten av det Eviga Livets Katt, där jag är nu.

Någonstans i alltets gåta finns minnets ekon, som kan låta dig behålla allt det fina och det svåra vi upplevde tillsammans. Men där finns också sången som jag spinner för dig, och som aldrig kommer att tystna. Om du lyssnar noga, kommer du att kunna höra den precis när du vill, kärlekens sång från din älskade katt, som älskar dig tillbaka.

Ibland, just när du är precis i det där skimrande ljuset precis mitt emellan vakenhet och drömsömn kommer du att välbekant känna min speciella nosbuff stryka över din kind, som en änglavinge, känna en kattstor tyngd trampa sig tillrätta på armen! Och tro mig, just då är jag där hos dig!

Din AllraKäraste ÄnglaKisse**

Nilla
2013-10-18 08:51
#20

Jag är så ledsen Kalindas och jag beklagar sorgen, bara tiden kan läka. 

❤️

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
SacredSouls
2013-10-18 11:43
#21

❤️ Så fryktelig trist Kalindas.Hvil i fred fineste Smilla.

Styrke klem

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

GoodWibes
2013-10-18 12:05
#22

Føler med deg. ❤️

berthagenn
2013-10-18 12:17
#23

Känner med dig Kalindas. Du har min djupaste deltagande.🌺

Du får tänka att du befriade henne. Men jag vet att detta är det jobbigaste biten med våra bebsiar. Gråt ut hos oss, skriv av dig. Jag är här för dig precis som du var här för mig.

Detta forumet hjälpte mig såp mycket i min sorg. Ni här inne fattar.

Sörj på, det måste man få göra.

Kram Kalindas, vi är många bakom dig.

RIP Smilla❤️

Vill ge dig en sådan bamsekram.🌺

sandstorm1
2013-10-18 16:20
#24

Beklagar verkligen! 😕🌺

Corny
2013-10-18 18:23
#25

Vackra speciella Smilla. Hon var den allra första siames som fångade mitt hjärta, fast på avstånd.

Beklagar sorgen och förstår hur tomt det känns just nu.

#19: Så vackert skrivet.

alltidsiames
2013-10-18 20:36
#26

Vi är många som mist en kär vän och som delar en tår med dig.

Rokkur
2013-10-18 21:27
#27

Det är aldrig lätt att ta farväl av en älskad vän, en katt blir en familjemedlem.  Sorgen kommer bli lättare att bära även om saknaden alltid finns där, men vet med dig att du gjorde rätt. Och det är vad som gör en till en bra matte/husse, att veta när det är dags att säga farväl 😕

Kram på dig Elisa!

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Annons:
grandma
2013-10-18 21:28
#28

Så oerhört tråkigt Kalindas. Jag beklagar din stora förlust.

Grethel

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

KajsaMalin
2013-10-19 16:00
#29

🌺❤️

kalindas
2013-10-20 19:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Tack för alla snälla inlägg om min Smilla. ❤️
Det är tomt här och jag kommer på mig själv att titta efter henne flera ggr om dagen.
Den värsta sorgen har dock släppt, mycket tack vare de övriga katterna. 
Vaknade lördag morgon och upptäckte att jag låg och höll om Ellie som en nallebjörn. Bevisligen var hon nöjd för hon spann glatt. 🙂
Men Smilla var Smilla och precis som alla övriga djur man ägt, får man aldrig tillbaka just det djuret. 😕

/Elisa

lynxlo
2013-10-20 21:51
#31

😍😕((❤️)) och stor stor kram!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Nebel
2013-10-21 00:41
#32

🌻💛

kalindas
2013-10-21 01:09
#33

Det har gått flera dagar nu och jag vill fortfarande inte gå och lägga mig. Känns så konstigt att Smilla inte är där. 😕

/Elisa

Lejonhjarta
2013-10-21 01:14
#34

❤️

Annons:
Nebel
2013-10-21 09:15
#35

Den där känslan, när någon saknas en så…😞! Smilla bär du alltid med dig i ditt hjärta men tiden kommer läka/lindra saknaden. Gott att du har Ellie som nallebjörn ;) och de andra godingarna! Massor av styrkekramar på vägen! Anette

kalindas
2013-10-21 09:23
#36

Vaknade idag med armarna runt Ellie. Elliot låg tätt intill min mage, Saga på min rygg och Skatan passade på mig på huvudkudden. 
Så jag kan nog inte klaga på att det är tomt i sängen. 🙂

/Elisa

Nebel
2013-10-21 09:28
#37

Låter som ett väldans mysigt uppvaknande, gott och mer sånt ;)!

lynxlo
2013-10-21 09:43
#38

Å så gott med katter som täcker upp! Kloka, varma underbara djur ❤️!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

SweetWishes
2013-10-21 12:31
#39

🌺😕

Uriel
2013-10-21 15:14
#40

Hej, 

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva, jag läste om det tråkiga som hänt förra veckan och blev väldigt berörd. Det är hemskt att blir berövad någon man älskar, sedan spelar det ingen roll vem denna "någon" är; katt eller människa eller någon annan…det gör lika ont.

Styrkekramar till dig❤️ R.I P. vackra Smilla ❤️

[Hellcat13]
2013-10-22 21:22
#41

Stackars dig, nu har hon det bra iallafall!

Annons:
Upp till toppen
Annons: