Annons:
Etikettkattprat
Läst 3138 ggr
xperiment
10/15/13, 5:53 PM

Kattallergi

Är i akut behov av råd!

För knappt ett år sedan avlivade jag och min sambo vår chokladmaskade siames Afrodite då hennes juvertumörer kommit tillbaka för fjärde gången (tidigare tre tillfällen hade vi provat att operera..)

Då Afrodite just dött var vi osäkra på om vi någonsin skulle vilja ha en annan katt igen men har då och då under året som gått sneglat på siameser, orientaler och sphynxar…

Efter mycket funderande blev jag och min sambo i helgen stolta ägare till en liten Peterbald-kille som vi hämtade i Skåne (vi bor själva i Eskilstuna)

Redan i söndags natt märkte jag dock att jag reagerade på honom med stora röda utslag där han gosade in huvudet och slickade på mig.

Imorse då jag vaknade kände jag även av lite klåda i ögonen.

Då jag precis fått hem min gamla katt Afrodite och hennes kompis, lilamaskade siamesen Dimma minns jag att jag ibland kunde få små utslag men inte alls i den omfattningen jag fått nu och aldrig att jag reagerade på dom när jag haft dom ett tag.

Nu är jag jätteorolig att det inte ska fungera med min nya lilla katt, att jag inte ska tåla honom utan vara tvungen att lämna tillbaka honom.

Vet att kattungar kan vara mer allergena än vuxna katter och att okastrerade hanar anses vara mer allergiframkallande än honor.

Någon som har erfarenhet av detta? Råd? Kan det vara så olyckligt att jag tål siameser men inte peterbald?

Annons:
Missannas
10/15/13, 6:18 PM
#1

Det kan ju också vara så att du reagerar olika mot olika individer. Eftersom det gick över med dina siameser så kanske det går över nu med? Nu vet jag ju inte hur allvarlig din allergi är men jag hade gett det en vecka i alla fall för att se om det ger med sig. Tråkigt för er om du behöver lämna tillbaka honom.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

xperiment
10/15/13, 6:39 PM
#2

Jag försöker tänka så jag också, att det kan gå över som det gjorde med mina siameser och att jag ska ge det några veckor. Samtidigt känns det så ledsamt om vi skulle vänta en månad och sen ändå vara tvungna att lämna tillbaka honom, man fäster sig så snabbt och han vid oss också tänker jag :-( Känner mig helt rådvill..

kalindas
10/15/13, 7:59 PM
#3

Nu gissar jag att han inte är helt naken. Men testa att torka av honom med en fuktig trasa ett par ggr om dagen. Lite extra noga till kvällen.
Kan inte garantera att det hjälper, men värt ett försök. 🙂

/Elisa

Missannas
10/15/13, 8:08 PM
#4

Förstår hur du tänker, om han behöver flytta tillbaka till uppfödaren eller omplaceras så är det ju bra om det inte går allt för lång tid men en vecka hade jag nog gett det i alla fall, hade det blivit bättre så hade jag nog avvaktat ännu lite längre. Meddela uppfödaren så hen är beredd om du behöver lämna tillbaka katten om den möjligheten finns. Och försök att inte stressa upp dig, det förvärrar allergin 🙂

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

xperiment
10/15/13, 8:11 PM
#5

Nej, han är "flocked". Tack, ska prova redan ikväll!

xperiment
10/15/13, 8:18 PM
#6

#4 Det är precis så det är, ju mer jag oroar mig desto mer känns det som det kliar..så himla svårt att inte jaga upp sig bara, jag hade längtat så mycket efter den här lille killen och nu vågar jag knappt känna efter hur bra det känns med katt igen eftersom jag inte vet om han kan vara kvar. uppfödaren är iaf informerad och jag ska hålla dom uppdaterade om hur det utvecklas..

Annons:
xperiment
10/15/13, 8:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här är en bild på vår lille kille <3

MissMaven
10/15/13, 8:53 PM
#8

Ta loratadin, vänta inte att det ska gå över av sig själv, det kan bli värre. Min man är allergisk mot katter, men han var bestämd att vi ska ha katter och åt loratadin länge. Efter tre år trappade han ner. Nu är han inte allergisk längre. Ibland tar han piller om vi går på utställning. Han kan reagera på andra katter, men inte på våra egna. Vi har 6 katter.

Men, vi hade en kattungeköpare som utvecklade allergi som gick över till astma från en kattunge som kom från oss. Hon fick astmaliknande attacker och var helt förstörd när hon inte kunde behålla honom längre. Hon hade en norsk skogkatt från förut, och det var så illa, att hon blev allergisk mot henne också och kunde inte behålla henne heller, hennes mamma tog hand om den katten.

Det är individuellt, det med allergier. Dock ska man veta att det redan finns vaccin, och det kommer snart nyare sk snabbvaccin. Mycket lovande! Tex: http://dinamediciner.se/nyheter/snabbvaccin-mot-kattallergi-snart-har

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

MissMaven
10/15/13, 8:53 PM
#9

#7 Vad söt han är! 😍

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Mezzoluces
10/15/13, 8:57 PM
#10

Jag reagerar alltid en till två månader när jag får hem en ny kattkompis, eller om jag har kattungar hemma. Men det har gått över av sig själv för mig

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

xperiment
10/15/13, 9:05 PM
#11

#8

Jag har Loratadin hemma så börjar knapra direkt..

#10

Vad får du för reaktion, klåda?

Lejdet
10/15/13, 9:38 PM
#12

.

Mezzoluces
10/15/13, 9:41 PM
#13

(råkade gå in på Lejdets inloggning…)

#11 klåda, utslag, nysningar och kli i ögonen. Inte så farligt med snuva, värst är klådan och utslagen främst på händer och armar…

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Annons:
Missannas
10/16/13, 1:07 AM
#14

Söt katt 😘

Även jag och min sambo har allergiska besvär när vi har kattungar hemma tex. och det går alltid över utan medicinering, besvären är dock måttliga. Huruvida man behöver eller vill medicinera är något man avgör bäst själv tror jag. Så bra att du har kontakt med uppfödaren. Hoppas det löser sig till det bästa. 🙂

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

xperiment
10/17/13, 9:27 AM
#15

Äter loratadin nu, besvären är därför mycket mindre men inte helt borta. Tänker att jag käkar dom ett tag framöver och sedan trappar ner och ser hur det går. 

Ni som känner av kattungar, hur länge gör ni det innan det går över?

Missannas
10/17/13, 10:49 AM
#16

Sporadiskt under 1-2 veckor.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Upp till toppen
Annons: