Annons:
Etiketthälsa
Läst 1897 ggr
Carlitos
2013-10-15 15:52

Sjuka efter kattutställning =(

Hej

Jag var på kattuställningen i Ljungbyhed och 2 dagar efter den blev lille Psycho dålig, till följd av Shadow ytterliga någon dag efter… det är så trist!! Jag vill kolla med er om det är vanligt eller om ni har varit med om att era katter blivit dåliga efter en kattutställning?… detta har hänt mig 1 gång innan och det var då när Marimekko var 3-4 månader som vi ställde ut 2006. Sedan den händelsen med Marimekko har jag sagt att jag aldrig ska ställa ut kattungarna förrens dem är lite äldre, och det tyckte jag att mina var nu, då dem skulle bli 6 måndare 1 vecka efter utställningen. Men detta beror kanske inte bara på hur gamla dem är, men dem är ju känsligare när dem är små.

Det måste vara något luftburet virus som dem fått. Dem blev riktigt dåliga, kräkningar och ingen aptit 😕! Så efter ca 6 dagar med A/D, rekonvalens sens och lite dropp hos min veterinär, blev dem som vanligt igen och ingen är gladare än jag och husse 🙂

Man blir alltid så orolig och när dem började äta själva igen, blir man så glad att man bli ledsen 😭 vad gör ni?, och vad har ni för erfarenheter?

//Carolin

Annons:
Leffe
2013-10-15 15:58
#1

Jag har fått en av mina katter sjuk en gång på utställning och det var på 1994. Hon fick efter några dagar kräkningar och hög feber samt blev otroligt slö. Hon blev inlagd på djursjukhuset i tre dygn. De trodde hennes sjukdom kommit på grund av att hon fick blötmat i utställningsburen. Så efter det har det bara varit torrfoder för mina katter på utställningarna. Ingen har blivt sjuk sedan efter utställningar

Carlitos
2013-10-15 16:33
#2

Hm… Det var lustigt.. Så kanske det är. Vet att när vi råkade ut för detta första gången så var det fler katter som blev dåliga. Brukar inte ge blötfoder på utställning, men det har hänt..

Lejonhjarta
2013-10-15 16:55
#3

På sommarutställningen i år så kom "vinterkräksjuka" med in på utställning någonstans i från. Många katter blev väldigt dåliga. Men det är ju så med oss människor åxå att vi får gärna sånt vi med. Väldigt tråkigt men sånt som händer. Jag var inte där och det var ja tacksam för efteråt då jag hade 7 kattungar hemma som bara var någon månad gamla… Men ytterst sällan tycker jag det kommer sånt. Ta i trä, aldrig fått med nått sånt hem än…

Carlitos
2013-10-15 19:21
#4

Det är inte roligt alls, jag var bara nyfiken om det förekommer ofta, jag brukar ju bara ställa ut i Skåne för det mesta, men det verkar ju som att det inte händer så ofta som tur är!

[figgelina64]1
2013-10-15 20:19
#5

Jag skulle ställt ut mina två bebbar i Ljungbyhed men hade förkylning och hosta på både Arizona & Cissie så dem fick stanna hemma dels för sin egen skull och även för att inte smitta ner andra katter, dem var symptomfria, men både nedsatta i immunförsvaret och kan ändå smitta, tråkigt men bara att bita ihop och se framåt mot nästa utställning 😉

Mewz
2013-10-15 21:01
#6

Vi var i Ljungbyhed och inga konstigheter. Kanske bara var en slump? Har inte hört att några andra skulle ha fått sjuka katter.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Annons:
kalindas
2013-10-15 21:26
#7

Stress kan ju utlösa underliggande sjukdomar hos en känslig katt. Om katten bär på virus (t.ex. calici) så kan det bryta ut efter en utställning om katten känner sig väldigt stressad och orolig.

/Elisa

lynxlo
2013-10-16 01:09
#8

Usch så tråkigt!! Glad att höra att de är bättre igen hursomhelst. En grej som jag tänker på som assistent är när domaren har egna leksaker med sig som katterna biter i. Jag brukar sprita vippor och spön så ofta det går att komma åt, men i bland i paneler är det ju ofrånkomligt att de inte blir spritade mellan varven. Vi får nog alltid räkna med ett visst mått av exponering i samband med utställningar, förhoppningsvis är pojkarnas immunförsvar nu riktigt igångtriggat efter denna pärs. Fortsatt krya för dem och god återhämtning från oron för er!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

AngelsCo
2013-10-16 01:48
#9

Jag upplever att det har varit ett par omgångar då flera fått hem "skit", och då gärna en burrad där flera katter blivit sjuka. Samtidigt så har jag ställt ut en hel del under ett par års tid, och "bara" fått med mig två grejor varav en kräksjuka. Jag blir oftare sjuk på kattutställning än mina katter, om jag ska uttrycka mig så.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Lejonhjarta
2013-10-16 11:57
#10

#8 Ja vippor etc som domarna själva använder borde inte få användas! Där sprids ju massor. Bättre om ägare själv tänkte på att ha med…

Garmabias
2013-10-16 12:26
#11

Så tråkigt med sjukdomar😕men skönt att det är bättre nu.

Ställde ut en del för ca 20 år tillbaka i tiden då jag hade mina Russian Blue katter och fick med luftburen smitta varje gång..så det sitter kvar i minnet tyvärr. Feg och hypokondriskt lagd håller jag mig borta från utställningar.

Carlitos
2013-10-16 13:39
#12

ja, dem är pigga å krya nu, och håller full låda härr hemma igen, såå skönt!!

Ja det är ju nackdelen med utställningar att dem kan bli sjuka 🤮 

Egna vippor kan ju vara en idé att ha med 🙂

Vixxen
2013-10-16 16:10
#13

Fick med oss nåt från Norge senast…  …alla våra katter som varit dit blev lösa i magen. De blev bättre efter en vecka med skonkost och det smittade som tur var inte resten av kattbesättningen!

Annons:
Mezzoluces
2013-10-16 17:51
#14

Nu har jag läst en del om tarmar och bakterier, och det behöver inte alltid vara en smitta. Katter är en av världens mest icke stress tåliga djur, och när de stressar kan det helt enkelt handla om att kattens "godartade" bakterier i magen ökar, vilket gör att de slår över och kroppen reagerar negativt. Och detta kan även smitta till de katter som är hemma.

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

MissMaven
2013-10-16 20:04
#15

Våra katter blev aldrig dåliga efter utställningar. 

Håller med #14 och #7. Det kan vara så att de hamnar i obalans, de behöver inte alltid vara smittade. 

Det med vippor stämmer, och jag har också upplevt att domare ibland gosar med katterna. De spritar bord och händer efter det, men det kan finnas ev smitta som är kvar på deras kläder.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

alltidsiames
2013-10-16 20:05
#16

Var också i Ljungbyhed och såg att det slarvades med handspriten. Men katten hade väl tur och är frisk.

lynxlo
2013-10-16 21:01
#17

#16

En domare som jag assisterade en stund på lördagen ville inte få sprit på sig. Med ett snörp på munnen sa han "I did shower this morning". Visst han var en excentrisk gammal räv, men det går ju inte att leva ut sina sidor i alla sammanhang. Han borde nog lägga ner domarjobbet framöver..

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

alltidsiames
2013-10-16 21:13
#18

Och sen blir katter sjuka. Konstigt. Nej.

Lejonhjarta
2013-10-16 21:44
#19

#12 Har alltid egen vippa i bakfickan med mig fram när vi visar upp våra, så lätt att plocka fram när det behövs. 😃 Eller en av påfåglarnas fjädrar. Långa å bra. Ska ut och samla några nu tills nästa helgs utställning.

Upp till toppen
Annons: