Annons:
Etikettavel
Läst 2844 ggr
Carvecomp
2013-10-13 15:10

Rimligt pris

Hej

Vad är egentligen normalpris på OSH och Siameser idag? Ni som uppfödare vad tar ni för era katter och tar ni olika beroende vad dom ska användas till.

Är det vanligt att de kostar över 10 000:- (om det inte är en "toppkatt" såklart) men jag syftar på en vanlig sällskap ev avel och utställning. Och vad är det då som avgör det högre priset?

Annons:
AngelsCo
2013-10-13 16:51
#1

Mellan 7 000 - 9 000 är vanligast, beroende på stamtavla, utseende, kostnader för föräldrarna, resväg. Det är dyrare att köpa en import för att det helt enkelt innebär fler omkostnader för uppfödaren. Om föräldrarna är importer innebär ju det större kostnader för uppfödaren, etc. Du får ofta vad du betalar för. Jag kan inte trycka tillräckligt på att man ska läsa på innan köp.

Men… Jag måste fråga om andra säljer sällskapskatter till eventuell avel? Är en avelskatt och en sällskapskatt samma sak? För andra då, jag vet var jag står i frågan.

Och jag måste också fråga vad som menas med "toppkatt"? Mina två inköpta avelshonor är köpta för att få kattungar, inte för att bli BIS och för mig är det avsevärt mycket mer värt än utställningskatten. Men de har klämt ur sig stora kullar, gått sina dräktigheter och varit fantastiska mammor. För mig är de toppkatter. Å andra sidan har den ena aldrig ställts ut och den andra har förvisso varit i panel många gånger, men inte har hon några många BIS, inte.

Nu hoppas jag att ingen tolkar mig som elak och dum, för det är inte så jag menar. Jag menar bara att det för mig handlar om definitioner som jag upplever vaga eller svåra, och vill därför ha en bättre bild av vad som eftersöks.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Carvecomp
2013-10-13 20:14
#2

Med "toppkatt" menar jag bara att det kanske kan finnas vissa katter som sticker ut lite och är dyrare än de andra för att de har en väldigt eftertraktad stamtavla eller liknande. Ville bara förtydliga att jag syftar på priset för sällskapskatt till avel och utställning. För av den uppfattningen jag fått är att de som säljs som endast sällskap brukar kunna vara billigare. Kanske inte samma för alla, därför jag frågar. :)

AngelsCo
2013-10-13 20:30
#3

För mig är en sällskapskatt en sällskapskatt, en avelskatt en avelskatt. Utställningsmeriter skulle jag aldrig våga garantera. Sen blir det inte alltid kullar på katter tilltänkta till avel, men det är en annan sak…

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Lejonhjarta
2013-10-14 05:32
#4

Jag tar samma rätt över. Jag kan ju inte garantera att det blir en BIS-katt i slutändan men alla katter kan säljas som sällskap. 🙂Sen kan ja säga att den å den har bäst förutsättningar i gruppen etc…

Spotless
2013-10-14 14:21
#5

Precis som #3 skriver. 🙂

Vi säljer väldigt sällan till avel utan behåller som regel den eller de katter vi anser är de som ska gå vidare i avel själva. 

Liksom #1 skriver så skulle jag också vilja säga att 7000-9000:- är ett "normalpris" för en kat. IV.

elli-kleo
2013-10-14 14:30
#6

Peterbald är nog dyrast ut Kategori IV.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Annons:
Missannas
2013-10-14 18:13
#7

Ja, mellan 7-9000 är väl vanligast, de som tar mer har oftast goda skäl till det 🙂

#1 Jag kommer skilja på sällskapskatt och katt till avel, för ska jag sälja en katt till avel så ska det vara till en reg. uppfödare som delar mina principer och tänk. Så tänkte jag inte när jag sålde en katt från min första kull och det misstaget gör jag aldrig om. Men helst behåller jag de katter som är tänkta att gå i avel själv. Det är ju för min egen avel jag föder upp dem.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

tuska
2013-10-15 17:52
#8

#7  Visst är det för sin egen del och aveln i första hand man tar fram en kull, man hoppas på att få fram det där lilla x-tra och spara.  Man tittar på sin snälla fina hona, kollar den tilltänkte passande hanens stamtavla och gör sej en bild hur ungarna blir till sätt och utseende, allt ska ju bli så kul och bra.

 Funderingarna finns, orkar jag en omgång till där ev. ungar ska stödmatas varannan timme, man kanske är inne på sin 2-3 vaknatt och sitter där på djursjukhuset med en drös kattungar och av trötthet vill man själv kräks. En mamma katt som inte orkar bry sej om sina ungar, hon är medtagen trött dåsig, mjölken sinar för henne för även febern tar sin vätska  . Man får själv en förlossnings ångest för allt visar sej att det inte blir så där enkelt, denna gången. Man  vill slänga ut allt genom fönstret efter några dygn för man har ingen mera ork, men förstå mej nu rätt,  man gör ju inte det. Det tar tid innan man repar sej efter det arbete man lägger ner. 

  Om jag nu tänker logiskt och förståndigt, kan jag nu inte ta fram mera ungar om jag ska spara en ur varje kull hela tiden.  De som sparas blir ju kvar hos mej till dödagar  ( kan tyvärr inte omplacera =)   Likförbaskat funderar jag på, att en kull till måste jag ju ha, en unge till måste jag spara plats och ekonomi finns, man får ju lov att tänka på allt. Men finns min ork om det skulle strula???   aaaa inte ännu.

Frågan gällde: Vad är Priset på en kattunge ?

 Jag tror jag tar minst 10.000 kr för en unge för det är dom värda  =) med den insats och arbete man som uppfödare måste vara beredd på att  lägga ner för varje liten individ.

AngelsCo
2013-10-16 14:22
#9

Kattungar är värda vad köpare är villiga att betala, egentligen. Tillgång och efterfrågan. Krasst sett. Men om man förstår vad det är man betalar för med en raskatt så kan kanske man omvärderar vad som är dyrt. Som mina fd "in laws" förstod inte alls varför man skulle KÖPA en katt när man kunde hämta en gratis under föräldrarnas hus.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Upp till toppen
Annons: