Annons:
Etikettkattungeprat
Läst 1629 ggr
Zekina
2013-10-09 18:00

Funderar

Jag är väldigt sugen på att skaffa katt. Och eftersom det kommer bli en innekatt då jag bor i lägenhet, lämpar det sig bättre med en raskatt (vad jag läst).

Personligen gillar jag "slanka och nätta" katter. Och då känns det som att siamesen kommer närmast det jag gillar hos katter.
Och jag finner att priset är lagom och man verkar få en pratglad, mysig och sällskapssjuk katt, vilket jag vill ha. Men när jag kollar på de flesta annonserna (mest på kattungar) vill uppfödarna inte sälja om det inte finns en annan katt i hemmet.
Det är mest vuxna som verkar säljas som ensamkatt när jag tittade senast.

Jag jobbar ganska korta dagar de dagarna jag jobbar, och den kommer troligtvis inte vara ensam hemma i mer än 1 timme max. Kan det ändå vara ett problem? Jag vill ju helst ha kattunge, eller relativt ung katt.

Men är det så att man helst ska ha en annan katt i hemmet om man vill skaffa sig en siames?

Annons:
fvanilla
2013-10-09 18:34
#1

Att raskatter lämpar sig bättre som innekatter är en myt. Lite som att säga rashundar lämpar sig bättre som innehundar än blandisar. Finns många huskatter som bor som innekatter och en del raskatter som bor som utekatter.

Grejen med siames, och särskilt kattungar, är att de kräver oftast en kattkompis. Jag ser det tydligt på min egna burma och siames, att som ensamkatt gick det inte helt enkelt även fast jag är hemma jättemycket. De behöver en kattkompis som talar samma språk (kattspråk) som dom och leker tillsammans som de inte kan göra med sin ägare.

Nilla
2013-10-09 19:03
#2

Har du ingen kattkompis kommer du antagligen få en mycket krävande katt. Oavsett om du jobbar lite eller mycket, vill din Siames ligga "i hög" med sin kompis och jäsa. Uppfödare har ibland vuxna omplaceringskatter som kan få flytta med kattungen. Ett stöd för kattungen i flytten och "någon" som gör att du slipper ha dåligt samvete för den lilla.

Som uppfödare sålde jag inte kattunge till "ensamhem". Endast om syftet var att inom en mycket snar framtid, skaffa en kompis. Helst en likasinnad naturligtvis, men huskatt eller annan ras är bättre än att vara ensam och kan bli en lyckad kombo. Lycka till! 🙂

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Lejonhjarta
2013-10-09 22:59
#3

Dom jag sålt katt till som inte har haft katt innan har skaffat en katt till samtidigt som dom köpt av mig. Behöver inte vara samma ras el rasren men en kattkompis behövs! Självklart föredrar dom en av samma ras men det fungerar med annan åxå…

Nerdysiamese
2013-10-09 23:14
#4

kan av erfarenhet säga att om du gillar sömn så skaffar du inte en ensam siames, åtta timmar utan uppmärksamhet är lååååååång tid i en siames värld och kan inte tolereras ;)

Medarbetare på Datorspel I Fokus

carinbrack
2013-10-10 08:40
#5

Jag hade ju först en siames och en bondkatt och även om de var bästa vänner, och fortfarande är, så hade bondkatten mycket mer behov an ensamtid. Siamesen verkar inte ha några såna behov och nät jag skaffade en siames till blev harmonin total. Diameserna lever som siamesiska (!) tvillingar oxh bonkatten högar med dem när han har lust. Så mitt råd är skaffa två siameser, kanske kan du, som Nilla säger, hitta nån som bådde har kattungar och en äldre omplaceringskatt.

[lucii]
2013-10-10 08:55
#6

Det finns massor av katter som behöver ett nytt hem. Så om det är den ekonomiska biten som gör att du inte kan köpa två siameser tycker jag du ska köpa en siames och en omplaceringskatt eller en katt från en katthem. Känner du sen i framtiden att du vill och har råd med en till siames kan du alltid köpa en till då. 

Men om du väljer en huskatt ska den helst vara social och aktiv. Annars lär den ju få hjärtattack varje gång siamesen vill leka 😉

Ett annat alternativ är att du bli fodervärd åt någon uppfödare.

Annons:
Mewz
2013-10-10 09:05
#7

Sällskap vill de allra flesta katter ha, behöver ju inte vara av samma ras dock.

Men att som #6 säger bli fodervärd funkar men BARA om det finns intresse för det. Fodervärdskatt är inte en gratis katt utan ett stort och (ibland) krävande ansvar.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

tanteva
2013-10-10 11:44
#8

Rekommenderar verkligen att du köper två katter samtidigt. Min Mario har nu varit ensam i två månader sedan hans bror tyvärr fick somna in. Jag vet att det är jättesynd om Mario, men jag blir snart GALEN. Siameser behöver sällskap - det är inget folk bara säger. Jag är hemmafru så jag är verkligen hemma nästan hela tiden och Mario följer mig som ett plåster. Vill sitta i knä - vill helst att jag ska bära honom om jag inte sitter. Han har vant sig lite vid att vara ensam nu så han kan sova för sig själv ett par timmar på förmiddagen nu, men annars är han mitt plåster. Och som #4 sa - en hel natts sömn är bara att glömma. Han vill gärna leka lite framåt småtimmarna.

(Nästa vecka kommer det sällskap till honom - vet inte vem av oss som längtar mest ;) )

Cats are like potato chips - you can't have only one!

Upp till toppen
Annons: