Annons:
Etikettavel
Läst 3700 ggr
[idaskoog]
10/9/13, 1:32 AM

Hjälpmedel inför kattfödsel

Frågvisa Ida är tillbaka 😃

Jag börjar planera inför kommande kattfödslar och undrar lite över vad man bör ha hemma. Jag tänker en vass sax med trubbig spets,peang,nässug,rena handdukar,temp,tablettkrossare/delare,nappflaska,spruta och kanske en värmedyna? Men vilken värmedyna rekommenderar ni? Ge gärna 1000 tips till mig 👍

Annons:
tuska
10/9/13, 8:33 AM
#1

 En våg.

 KMR mjölkersättning, druvsocker (ifall mammakatt behöver om hon skulle bli slö)

 penna, block,klocka, telefon nr till en veterinär.

  saxen ska vara en typ av slö modell (barnsax) som liknar mamma katts tuggande av navelsträngen.

  Handsprit, plastpåsar.olja ficklampa.

 En bra bok att läsa.

Om man känner sej osäker, telefon nr till en uppfödare, som ett stöd.

Sen ska man ha lite Is i magen, mamma katt klarar oftast mycket själv.

Spännande tid väntar dej.

Lejdet
10/9/13, 8:55 AM
#2

Ett gäng engångsunderlägg (som du säkert kan råka få med dig från jobbet? )

[figgelina64]1
10/9/13, 9:03 PM
#3

Ägg, telefonnummer lättillgängligt till veterinär så man slipper leta om det skulle behövas…hushållspapper och en hög handukar/lakan att lägga under och som Lejdet skriver "det du råkar få med dig från jobbet är superbra 😉…jag packar allt i en korg som står redo.

Jag tigger till mig doseringssprutor graderade på apoteket som jag använder vid ev. matning och jag sätter tutan på den. Äggula är mina honor mycket glada i när dem har fött och ger bra tillskott och energi.

Lycka till det skall bli spännande att få se dem små bebbarna ❤️

Lejdet
10/9/13, 9:48 PM
#4

Du kan låna min pet bed safe warmer. Det är en dyna för kattungar som aldrig kan bli varmare än 38 grader

[idaskoog]
10/9/13, 10:19 PM
#5

#4 Det känns tryggt att ha så mycket stöd! Du är bäst! Min sambo ska bygga en nätdörr till mitt planerade kattungerum och jag ska fixa och dona där inne så att allt blir perfekt!

Friskan
11/8/13, 2:30 PM
#6

Hej Ida! Jag är lite nyfiken på nätdörren. Tänker själv på hur jag ska göra - har funderingar på samma sak.

Annons:
[idaskoog]
11/8/13, 3:00 PM
#7

#6 jag kan lägga upp lite bilder till dig om du vill? Det var jätteenkelt.

Friskan
11/8/13, 3:49 PM
#8

Toppen! Tack Ida!

GunillaSverkersson
11/8/13, 4:38 PM
#9

Våra mammor har fått äggula bladat med vispgrädde mellan ungarna, viktigt med både energi och vätska till mamman. Telefon och nr till någon tex A-L att ringa och få stöd, man blir lätt lite uppskruvad. tex sport-BH på sig så du kan lägga in någon unge som behöver värmas, medan du har händerna fria till annat. I bland kommer de snabbt. Assistent till dig som ger dig något att äta och dricka. Lycka till det går säkert bra.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Missannas
11/10/13, 1:52 AM
#10

Ett bra tips som jag själv fick inför min första kull är Nutri drops for cats som du hittar här. Detta har jag alltid hemma, kom mycket väl till hands vid senaste kullen då första ungen satt fast och Honey blev väldigt trött av allt krystande men piggande till snabbt igen när hon fick detta, detsamma för ungen.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

[yellowriver]
11/10/13, 8:47 AM
#11

Dextrosol och en värmedyna att lägga kattungarna på kan vara bra, men då med en xtra filt/lakan på så det inte blir för varmt…om du i all hast skulle glömma BH:n…

Att ha en van vän med sig hemma det är så skönt och tryggt 🙂

När kommer bebbarna?

[idaskoog]
11/10/13, 9:45 PM
#12

Tack för superbra tips! Bäbisarna kommer vilken dag som helst nu. Ena honan är på dag 65 och den andra dag 63 idag…börjar bli nervös!

[yellowriver]
11/10/13, 10:03 PM
#13

#12, Oj, jisses då förstår jag att du väntar med spänning och är nervös, skall bli roligt att få se dem små.

Lycka till det kommer gå jättebra ❤️

Annons:
lynxlo
11/10/13, 11:31 PM
#14

Å så spännande! Massa lycka till nu!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

[idaskoog]
11/14/13, 8:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Nu sitter jag i mitt färdiga kattrum och vakar över Kiwi och Holly som båda ska föda vilken sekund som helst (hoppas jag).

Holly är på dag 67 och Kiwi på dag 69 så nu har jag förberett allt och nu ska man bara vänta och vänta…Kiwis slempropp gick för typ 3 timmar sen.

#6 Här kommer lite bilder på nätdörren min sambo byggt till mitt kattrum.

[idaskoog]
11/14/13, 8:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Som vanligt lyckas jag inte vrida bilden på denna sajt…här kommer en till på haspen som "låser" själva dörren. Jag har kopierat Lejdets nätdörrar om man ska vara petnoga 😇

Lejonhjarta
11/14/13, 8:59 PM
#17

Oj, det var länge dom gått! Är det första gångerna eller brukar dom gå så länge?

Lejdet
11/14/13, 9:22 PM
#18

Det är på gång nu! Jag är spänd matte till den stolta fadern :-)

kalindas
11/14/13, 9:29 PM
#19

Håller tummarna att båda födslarna går bra! 🙂

/Elisa

tuska
11/14/13, 9:31 PM
#20

  Lycka till Ida, hoppas det går lätt som en plätt.  Trött blir man efter en kattförlossning och du har två.

Annons:
[idaskoog]
11/14/13, 9:52 PM
#21

#17 det är första gången för oss alla tre :)

kalindas
11/14/13, 10:09 PM
#22

Sitter du hemma själv? Eller har du nån du kan ringa som kommer och hjälper dej om det blir problem?

/Elisa

MissMaven
11/14/13, 10:10 PM
#23

Lycka till! Håller tummarna för er!

(P.S. nu är bilderna fixade 🙂)

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Nebel
11/14/13, 11:48 PM
#24

Önskar Holly, Kiwi & dig lycka till!!!

Friskan
11/15/13, 6:06 AM
#25

Lycka till Ida! Vad fin nätdörren är :)

[idaskoog]
11/15/13, 7:47 AM
#26

Efter en händelserik natt så finns det tre stycken pigga varelser i lådan. Igår kväll började det med att kl.22:30 kom en moderkaka själv ut (!!!). Tre timmar senare hade inget mer hänt så jag ringde veterinären som sa åt mig att komma in direkt. 1 timmes bilfärd till uppsala så röntgades det och togs prover och vid kl.6 var alla tre bäbisarna ute på naturlig väg utan hjälpmedel. Gud så himla skönt tycker jag att vi slapp snitta eller ge massa läkemedel. Kiwi var helt enkelt lite seg och hade inte så bråttom :) nu ska vi vila några timmar tills det är dags för holly att föda, hon har nämligen blivit sugen på det nu…..

kalindas
11/15/13, 8:42 AM
#27

Skönt att det gick bra! 🙂
Lycka till med Holly nu.

/Elisa

Annons:
Lejdet
11/15/13, 9:07 AM
#28

Jättegrattis till din första egna kull ! Hoppas att min Holly sköter sig och föder enligt regelboken ;-) jag kommer om hon väntar tills i kväll

Mezzoluces
11/15/13, 9:09 AM
#29

Phu….

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

lynxlo
11/15/13, 3:14 PM
#30

Så skönt att det gick bra! Grattis till småttingarna och lycka till med nummer 2! Håller tummarna för er.

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Missannas
11/15/13, 11:40 PM
#31

Grattis till kullen, vi ser fram emot bilder på de små 🙂 bebisbilder blir man aldrig mätt på!

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Nebel
11/16/13, 12:52 AM
#32

Stort grattis till den nya lilla trion! Håller tummarna för Holly nu!

[yellowriver]
11/16/13, 7:40 AM
#33

Grattis till bebbarna och skönt att det givk bra ♥

[yellowriver]
11/16/13, 7:49 AM
#34

Ida! Om det ser konstigt ut i ditt inlägg och ngn har tryckt anmäl så bli inte förskräckt för jag är boven i dramat ;) ligger i mörkret på ett hotellrum i Zurich med mobben och det ör så smått…skulle trycka på gilla ;)

Annons:
GunillaSverkersson
11/16/13, 7:50 AM
#35

Grattis och lycka till med nästa

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Upp till toppen
Annons: