Annons:
Etikettavel
Läst 2201 ggr
FlowerpowerQ
2013-10-07 03:50

Hur går det till- peterbald avelshane

Hej! För två månader sedan fick jag hem en Peterbald hane. Han är vaccinerad och avmaskad, men inget annat. Hans föräldrar har ryska stamtavlor… Hur bär jag mig åt för att få in Cosmos "i systemet" så att säga? Han är så snygg och har de rätta dragen för rasen och en helt underbar personlighet!! Så han borde få bli pappa åt minst en kull iallafall!! Men som sagt; hur gör jag för att lyckas med detta? Så det blir bra katter utav det hela så att säga? Tack för svaren på förhand!

Annons:
SweetWishes
2013-10-07 04:17
#1

Är han registrerad som raskatt och har stamtavla? Annars räknas han som huskatt, oavsett hur renrasig han än är. Om han ej är registrerad hur kommer det sig? Kanske kan isf. uppfödaren registrera honom .

kalindas
2013-10-07 08:43
#2

Om han som #1 säger är registrerad så ska du göra ett PRA test på honom. Det gör man genom att ta dna i munnen på honom och skicka till ett labb. Finns flera labb att välja mellan.
Sen bör du även ta fiv/felv test på honom.

Vet inte om det är krav på att han måste ha en svensk stamtavla. För att få det så gå antingen med i http://sverak.se eller i en av klubbarna på denna sidan http://wcfnordic.se 
Du kan sen även skicka in en kopia på hans stamtavla till Pawpeds.

När allt detta är klart och han förhoppningsvis inte har PRA (det är ok om han är bärare eller fri) så kan du sätta ut honom här som avelshane med en bra och tydlig presentation. Även blir medlem i Siames och Orientalgruppen och sätta ut honom där.

Viktigt! OM det är så att du har en fullpälsad PEB (var en tjej som blev lurad att köpa en för ett tag sedan) så är det tyvärr en huskatt du har och han går bara att ha till sällskap. 
Men är han naken som en godkänd PEB ska vara så är det lugnt.

Bild önskas! 🙂

/Elisa

Lejdet
2013-10-07 14:48
#3

Vad innebär "fick hem" ?  Har du själv importerat katten eller är den köpt i Sverige?

Jag blev nyligen kontaktad av en annan tjej som hade köpt en Peterbald-flicka här i Sverige av en rysk uppfödare som vad jag förstår bor eller vistas i Sverige. Hon hade bara en rysk stamtavla och kände i princip inte till ett skvatt om katten eller rasen i sig. Hon ville para med min Peterbaldhane, men hade inte en aning om hur man förde över katten till ett svenskt förbund och alla de regler som gäller inför parning. När jag berättade vad som gällde så hörde hon aldrig mer av sig. Det känns som om det är någon som lurar svenska köpare att köpa "ryskuppfödda" Peterbalds i Sverige? 

Köparna verkar inte få vare sig support eller tillräckligt med info.

FlowerpowerQ
2013-10-07 18:29
#4

Hej allihopa! Tack för svaren! "Fick hem" syftar bara på att han kom hem till mig. Hans föräldrar var utställningskatter i Ryssland innan de och deras ägare flyttade till Sverige. Men vart vänder man sig för att göra alla testerna? Veterinären? Det krångliga är att hans uppfödare talar väldigt dålig svenska och knappt engelska, men alla papper och kopiorna på föräldrarnas papper verkar vara bra och riktiga. Men på grund av språkförbistringen skulle det vara lättare om allt gick att göra på egen hand. Går det?

kalindas
2013-10-07 18:34
#5

#4
När det gäller stamtavlorna så kontakta någon av klubbarna jag skickade länk till ovan. Du skickar sen in stamtavlan och får en ny.
Vet inte hur det är med transfer i Sverak, men det är bara att kolla upp.

Är han en naken PEB? Alla PEB är inte nakna. Detta även om föräldrarna är det.

Ang. PRA test sök på PRA här på sidan, så ser du hur du ska göra. Fiv/felv gör du ett snabbtest hos veterinären när/om du lånar ut honom till avel.

/Elisa

FlowerpowerQ
2013-10-07 19:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Hej allihopa! Tack för svaren! "Fick hem" syftar bara på att han kom hem till mig. Hans föräldrar var utställningskatter i Ryssland innan de och deras ägare flyttade till Sverige. Men vart vänder man sig för att göra alla testerna? Veterinären? Det krångliga är att hans uppfödare talar väldigt dålig svenska och knappt engelska, men alla papper och kopiorna på föräldrarnas papper verkar vara bra och riktiga. Men på grund av språkförbistringen skulle det vara lättare om allt gick att göra på egen hand. Går det?

Annons:
FlowerpowerQ
2013-10-07 19:05
#7

Som synes på bilden är han än så länge lite hårig, men han blir mer och mer "naken", eller luddig kanske är bättre beskrivning. Flock har jag för mig att det kallas?

Lejdet
2013-10-07 20:03
#8

#7 enligt bilden ser han ut som en brush. Du borde ta kontakt med en svensk peterbald-uppfödare så att du får mer kött på benen. Dessutom tror jag att han kommer att få sk RX-stamtavla eftersom de allra flesta Peterbalds har SIA eller OSH inparat. Pratade just med Sverak idag och hon sa att nästan alla Peterbalds får rx-stamtavla eftersom det är en så ny ras med så mycket inparning. Då måste du även ta honom till en utställning och få honom avelsgodkänd.

Denna kommentar har tagits bort.
Mezzoluces
2013-10-07 20:24
#10

Du måste även ta kontakt med sverak om vilka papper du behöver för att kunna göra en transfer till sverak. Troligtvis behöver uppfödaren beställa hem papper från "sitt" förbund för att det ska ske. För att göra en transfer behöver man vaccinationsintyg. Kan vara så att man inte behöver transfer papper från Ryssland om du har tur. Även kopia på köpe kontraktet behövs. Det är som sagt lite knepigt och knåpigt med peterbald och denna uppfödare går inte riktigt ut med rätt information eftersom den ryska stamtavlan inte "gäller" i Sverige. Men rådet är att du tar kontakt med en peterbald uppfödare i Sverige och Sverak så att du får hjälp, så ska du se att allt löser sig tillslut. Hoppas allt går bra. Gullig är han iallafall :) Med vänlig hälsning, Malin

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

kalindas
2013-10-07 20:47
#11

Tror inte man får RX stamtavla i WCF. Kolla med Hallandskattens stamboskförare http://hallandskatten.com/
Har för mig de har ett par tre PEB uppfödare som medlemmar där. Just pga. att de vill slippa RX stamtavlorna man får i Sverak.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: