Annons:
Etiketthälsa
Läst 5169 ggr
kalindas
2013-10-03 17:43

Börjar bli desperat!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad gör man när man har en pigg glad underbar och i övrigt väldigt frisk katt, vars näsa och svalg är totalförstört! 
Jag hör för var dag hur hon får anstränga sig att harkla bort slem som sitter mellan näsa och hals. Blir bara värre och värre. Nu har hennes jamande förändrats också och hon låter lite ansträngd när hon jamar.
Pälsen skimrar på henne, hon leker och busar och mår i övrigt toppen!
Känner någon här till om det finns någon skicklig kirurg i Sverige som har verktyg att gå in i näsa och svalg och ta bort dessa polyper som förstör min fina katts liv?

/Elisa

Annons:
Missannas
2013-10-03 17:51
#1

Usch vad jobbigt för henne 😕 Kolla med närliggande sjukhus, vill du åka till Göteborg (har för mig att du bor i närheten) så har du ju flera duktiga/erfarna kirurger på både Västra och Blå stjärnan. Hon kan ju omöjligt vara den första katten som behöver åtgärda problemet på kirurgisk väg? Har själv ingen aning om hur vanligt det är eller hur stort ingrepp det är att plocka bort dem.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
2013-10-03 18:12
#2

#1
Var på Västra med henne för några år sedan, men fick inget bra svar där. Var orolig att polyperna skulle växa och det menade veterinären att de inte kunde göra. Men bevisligen har de vuxit annars skulle hon inte låta så illa nu. 😮
Får väl kolla igen om jag får tag i någon bra kirurg. Veterinären jag har är duktig, men om han kan få tag i verktyg att kolla upp i näsan och gå in och klippa bort och ev. bränna bort. Det vet jag inte.
Vill ju inte riskera hennes liv.

/Elisa

Missannas
2013-10-03 18:18
#3

Om du hör av dig till Västra igen så se till att boka tid direkt till en kirurg är mitt tips, Elisabeth Bademo ska vara riktigt duktig.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

MissMaven
2013-10-03 18:19
#4

Hittar mer om det på engelska än på svenska. Men det låter inte som ett komplicerat ingrepp. Hoppas att du hittar någon som kan utföra det.

"Treatment, he says, is always surgical. “The cat is anesthetized,” he says, “and the veterinarian will grab the polyp with a tiny forceps and yank it out. Its stalk will usually come out along with it. Simply pulling out the polyp will quite frequently be sufficient to remedy the problem.” "

Här: http://www.vet.cornell.edu/FHC/health_resources/NasopharyngealPolyps.cfm

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2013-10-03 18:27
#5

#3
Tror det var henne jag var hos. Hon ville inte ens söva katten och kolla henne i hals och svalg.

#4
Det är inte "riktiga" polyper vad jag förstått det som (även om ingen kolla som sagt) utan skador sen hon hade herpesen i näsan. Så jag rä osäker på om man vågar dra bort dem. 😮
Har läst om de "riktiga" polyperna och de stämmer inte riktigt med det hon har.

/Elisa

MissMaven
2013-10-03 18:49
#6

#5 Som jag förstått är det just diverse virus, inklusive herpes, som kan orsaka utveckling av polyper hos katter. 

Hoppas att du hittar någon som undersöker henne ordentligt och behandlar hennes problem!

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
kalindas
2013-10-03 19:14
#7

#6
Jo jag måste ta tag i detta nu! Har en hund med diverse allvarliga sjukdomar/problem så han har varit prio 1 ett tag nu.
Men jag får se till att ta in Saga relativt snart så de gör en ordentlig koll i hennes hals.

/Elisa

lynxlo
2013-10-03 19:33
#8

Jag kan varmt rekommendera Våxtorps smådjursklinik i Halland. Jag vet inte hur de är på just polyper men om du bor i närheten är det kanske värt en koll. Att ta bort polyper utan nedsövning låter tveksamt tycker jag..

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Missannas
2013-10-03 19:37
#9

#5 Det där lät ju inte bra, jag som har hört så mycket bra om henne. Hur som helst, hoppas du får tag i någon som kan hjälpa er, sådär är ju inte kul att ha det.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
2013-10-03 19:42
#10

#8
Tar för givet att de söver katten innan de tar polyper. Går ju inte att få ner nåt i halsen då.
Hört bra om Våxtorp också. Men vet inte hur kunniga kirurger de har där.

/Elisa

kitte
2013-10-03 20:02
#11

Lycka till i ditt sökande efter en duktig veterinär som kan detta så att Saga blir frisk snart.

Nebel
2013-10-04 03:12
#12

Blå stjärnan i Göteborg borde kunna vara behjälpliga med en utredning av Sagas nos och svalg. De erbjuder bl.a. flera olika endoskopier. Jag hade min lilla Doyan där för utredning och tyckte de var bra att ha att göra med. Hon var givetvis sövd under alla undersökningar. Tror inte någon undersökning av kattens svalg görs utan sedering. Jag kan tyvärr inte rekommendera någon kirurg men hör med din veterinär, han/hon borde ju kunna remittera Saga vidare. Hoppas verkligen det löser sig för er!

kalindas
2013-10-04 08:24
#13

#12
Har funderat på Blå Stjärnan, vet att de har lite mer resurser. 
Var det näsa och svalg de kollade på Doyan också?

/Elisa

Annons:
[lucii]
2013-10-04 08:34
#14

Jag har tyvärr inga tips men jag håller tummar och tår att allt ska bli bättre 🌺

Nebel
2013-10-04 09:20
#15

# 13 Man gjorde CT skalle samt rhinoskopi. Det var främst fokus på nos (hon hade andningssvårigheter och man misstänkte bl.a. en förträngning el dyl ) men de gick också ned i halsen. Jag bor i Skaraborg och de enda kliniker jag hittade inom ett vettigt avstånd med möjlighet att göra en rhinoskopi på katt då var Blå Stjärnan och Strömsholm. Nu var det bara undersökning som gjordes av Doyan (bortsett från ett vävnadsprov blev inga åtgärder aktuella) så jag känner tyvärr inte till vilka resurser de har tex inom kirurgi. Tror dock att de är väl utrustade både vad gäller teknik och personal så det kan ju vara värt att kontakta dem för en konsultation i alla fall. Håller tummarna för att de kan hjälpa Saga!/Anette

kalindas
2013-10-04 09:26
#16

#13
Ringde och pratade med dem precis och de har det mesta inom kirurgi. 
Tänker börja med att åka in till min veterinär och se om han ser något vid sövning. Är det inget han tror sig fixa så får jag ta henne till BS.
CT röntgen tror jag tyvärr inte mitt försäkringsbolag betalar, men är det polyper som hänger ner i halsen på henne så borde det ju ses om man tittar in där.

/Elisa

Nebel
2013-10-04 10:07
#17

#16 Åh, vad gott! Hoppas förstås att er ordinarie veterinär kan hjälpa er men bra att backup finns vid behov. Gick av bara farten att jag skrev om Doyans CT, det är ju på inget sätt nödvändigt vid undersökning av svalg och borde som du skriver inte behövas i Sagas fall. Lycka till nu!

lynxlo
2013-10-04 10:12
#18

Lycka till Kalindas, hoppas de kan se vad som behöver göras på röntgen nära hemmet! Jag frågade runt om kirurger i Våxtorp och de har en som är otroligt duktig (deras permanenta kirurg), hon har kastrerat alla honor som min familj haft med minimal åverkan. Jag känner ingen som fått hjälp med polyper där, dock. Pia och Per som innehar kliniken är otroligt duktiga och trevliga, och bor på plats så de är ute hos djuren i princip hela dygnet när det behövs. Bra att ha så många alternativ som möjligt!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

tuska
2013-10-04 13:28
#19

  Tror du inte det bara kan räcka med att spola näshåla och bihålor, sen ta odling på ev. sekret.  Måste det vara polyper som gör henne tät i näsan. ??  jag bara funderar lite.

 Är diagnos ställd att problemet kommer sej av polyper ?

kalindas
2013-10-04 14:29
#20

#19
Hon är inte tät i näsan utan man hör att hon är skadad inne i näsan. Det är inga bakterier eller liknade där, så spola gör ingen större nytta.
Smilla däremot är tät i näsan efter hennes herpesinfektion. På henne sitter det i själva näsan.

/Elisa

Annons:
Liltith
2013-10-04 15:10
#21

Man kan alltid fråga försäkringsbolaget ang CT eller MR. Jag har gjort det på två av mina långnäsor ena för att hitta svamp och den andra hittade vi väl inget mer är svullna slemhinnor. Inget problem med Agria då det var remiss från min veterinär. Båda dessa ingrepp gjordes på Blå i Gbg. Det är ju även där de har mer och beprövad ivavård efteråt vilket kan vara bra då de ibland får ligga inne med sond om svalg eller mun är så skadade efter ingrepp att de inte vill äta.

kalindas
2013-10-04 15:27
#22

#21
Fattade det som att Optimal inte godkänner CT om man bara har 25 tusen i veterinärvård.

/Elisa

Carlitos
2013-10-04 15:59
#23

usch.. hoppas du hittar en bra veterinär. Vi har problem med vår en Siames med herpes som sitter i svalget, har varit inne och kollat allt möjligt och prover, men får samma svar att hon fått medicin för att det inte ska sprida sig och att det ska dämpa det. Men nu sist var jag hos en annan veterinär och fick medicin så har hon faktiskt blivit bättre, hon kan till och med jama ordentligt nu =)

Jag håller tummarna att det blir bra 🌺

kalindas
2013-10-04 16:08
#24

#23
Är det en pågående infektion din katt har eller växter det i halsen som det gör på Saga?
Herpes är ett jäkla gissel och kan förstöra mycket för en katt! 😕
Hoppas er katt blir bättre snart!

/Elisa

Liltith
2013-10-04 18:34
#25

Optimal har jag tyvärr än så länge dålig erfarenhet av just att direktreglering med då de verkar väldigt okunniga och ger konstiga svar men alla är ju barn i början. Vissa bolag sätter ju även en kostnadsspärr på hur mkt man kan använda just för CT eller MR tex att de ersätter Max 5000:- och att man får stå för resten själv. En katts näsa är ju ett jättesvårt ställe då det är så smalt och litet. Svalg är ju något lättare.

kalindas
2013-10-06 21:56
#26

Fick meddelande från min veterinär och han vill inte göra en operation där man går ner i hals/näshåla. 
Hade det varit "vanliga" polyper som sitter vi öronen på nåt vis, så gör han det. Men detta är för riskabelt. 😕
Så nu är valet att se om jag har råd (och försäkringen täcker det) att åka till Blå Stjärnan i Göteborg och se om de har en kunnig kirurg där. 
Annars är det bara att, vänta och hoppas att det inte blir ännu värre på henne. 😕

/Elisa

Lejonhjarta
2013-10-06 22:16
#27

❤️

Annons:
Carlitos
2013-10-07 00:02
#28

#24 vi tror att hon har haft det mer eller mindre sen hon var liten inget vi märkte av när vi köpte henne. Så det blossar upp emellan åt, det ligger ju latent. Så när hon blir stressad eller om det är någon förändring kan vara att man bara möblerat om eller en ny familjemedlem, jobbiga kattutställningen så kan det blossa upp. Hon har fått kortison ibland för att det ska lägga sig, och inte göra att hon får infektioner pga av det, men då hon inte tåler det, har hon fått annat som jag inte kommer ihåg vad det nu var.. :/ så vi har fått köra in med henne lite då och då för detta! Det är kasst att man inte kan göra något åt det, men så länge det håller sig i schak och inte blossar upp är det bra. Ja det sitter i halsen, svalget!! Har varit med henne i Våxtorp ett antal gånger och nu sist hon Liselottes veterinärs klinik. Vad har du fått för något till Saga?

Carlitos
2013-10-07 00:08
#29

Våxtorp har varit mycket bra och alltid ställt upp för oss! Så ring och pratad med dem om det!

kalindas
2013-10-07 00:19
#30

#28
Saga har ingen infektion och har inte varit sjuk sen hon låg inne för ca 3 år sedan. Hon har förstört sin näsa inuti och har troligtvis polyper.
Antibiotika hjälper inte och jag testade kortison, men då man ska undvika att ge kortison om de har haft herpes, just pga. immunförsvaret, så slutade jag med det. Märket inget avsvällande.
Ev. skulle jag pröva något liknade Rinexin på henne, men de är nästan omöjligt att dela. Slemlösande går inte att ge henne, hon är sin fars dotter tyvärr och precis som Spidde var, är hon väldigt långsint.

/Elisa

Carlitos
2013-10-07 00:52
#31

Okej.. Ja jag vet inte i heller vad man kan göra.. Det är ju så trist när dem är dåliga. Hoppas det finns någon bra veterinär som kan hjälpa.

Upp till toppen
Annons: