Annons:
Etiketthälsa
Läst 2078 ggr
Missannas
10/1/13, 2:01 PM

Hälsoenkät - var med och bidra!

Siames- och orientalgruppens Hälso- och informationsråd har tillsammans med SO-gruppens styrelse arbetat fram en hälsoenkät för de orientaliska kattraserna. Denna enkät ligger nu ute på sogrupp.se under "hälsa", och kommer vara öppen så den kan besvaras året ut och sedan sammanställas. Enkäten riktar sig till alla ägare av orientaliska katter år 2013. Man besvarar enkäten en gång, och svarar för sina samtliga katter på samma gång.

Hjälp oss gärna att sprida enkäten och samla in så många svar som möjligt! Tack på förhand!

/SOHIR & SO-gruppens styrelse

Siames- och Orientalsgruppens Hälsoenkät | Siames- och Orientalgruppen

www.sogrupp.se

SOHIR och SO-gruppens styrelse har arbetat fram en hälsoenkät för de orientaliska kattraserna. Bidra du med!

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
kalindas
10/1/13, 2:05 PM
#1

Går dit och fyller i en. Har en förkärlek till att fylla i undersökningar. 😃

/Elisa

Missannas
10/1/13, 2:15 PM
#2

Enkäten riktar sig alltså inte bara till våra medlemmar utan till alla som har en eller flera katter av de orientaliska raserna som vi representerar. 

Ni uppfödare får gärna tipsa era kattungeköpare att fylla i enkäten men om dessa av någon anledning inte vill bidra så kan man i egenskap av uppfödare till katten fylla i enkäten i stället förutsatt att man kan ge ett rättvisande svar på frågorna.

För att göra det möjligt för oss som rasring att arbeta med, och sträva efter att förstärka och förbättra hälsan på våra katter är det av mycket stor vikt att vi får ett konkret underlag som kartlägger de problem som finns. Vet man inget om problemen så kan man inget göra, kort sagt. Så, in och lämna ditt bidrag! 🙂

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Nebel
10/1/13, 4:14 PM
#3

En angelägen kartläggning! Hoppas att liknande datainsamling kan göras kontinuerligt över tid. Har fyllt i enkäten.

[Melanie75]
10/1/13, 8:33 PM
#4

Toppenbra ide! Jag har fyllt i enkäten

Eldvalla
10/1/13, 8:35 PM
#5

Självklart har jag gjort den :)

[figgelina64]1
10/1/13, 9:40 PM
#6

Mycket bra initiativ och jag har fyllt i enkäten 🙂

Annons:
Uriel
10/2/13, 1:32 PM
#7

Också fyllt i! wave_smiley73.gif

MissMaven
10/2/13, 2:26 PM
#8

Vad roligt att så många har redan svarat!

Inom kort kommer en enkät till, över avlidna katter.

Det här är inte en vetenskapligt studie, men det kan vara en bra indikator för både avelsarbete och det som inte har med avel att göra; foder, miljö osv.

Personligen tror jag att siameser och orientaler är en rätt frisk ras från början, och tom idag och att man inte ska bli skrämd av vissa siffror som kan dyka upp, som tex, problem i munhålan. Man ska inte glömma att andra kattraser lider av det också. Men jag personligen undrar mycket över tex foder och annat, det spelar stor roll vad katterna äter. Det är ju säkert som för oss; en del är arv, en del är miljö.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

lynxlo
10/3/13, 4:50 PM
#9

Super initiativ, också kommande enkät! Sitter med vässad penna redo här!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Midou
10/3/13, 6:25 PM
#10

Mycket bra initiativ!! Har också fyllt i och skickat in🙂

kitte
10/3/13, 8:05 PM
#11

Jag har också fyllt i 🙂

Mockfjardingen
10/4/13, 12:08 PM
#12

Jättebra initiativ!

Jag sitter och ska fylla i, men undrar lite hur jag ska tänka.. Kanske är lite trögfattad men är det vilka sjukdomar mina katter haft under 2013? Eller vilka sjukdomar de katter som jag har under 2013 någonsin haft?

Missannas
10/4/13, 12:26 PM
#13

De sjukdomar dina katter har/har haft som lever nu eller de sjukdomar de katter du har haft som avlidit under 2013, alltså inte bara sjukdomar som de haft under 2013. 

Om du har en katt nu som t.ex. hade Forl för två år sedan så fyller du i Forl-rutan. Men katter som dött innan 2013, deras sjukdomar tar du alltså inte med.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
Nerdysiamese
10/4/13, 2:24 PM
#14

Jag har en dam som matvägrar till och från, vi undersökte det hos veterinär under en tid men kom inte fram till varför hon gör det, är det något jag ska ta med i övrigt längst ner?

Medarbetare på Datorspel I Fokus

kalindas
10/4/13, 2:27 PM
#15

#13
Jag fyllde i FIP och lite andra sjukdomar mina katter haft. Men flertalet av de sjukdomarna är ju inte på dessa katter. Då fyllde jag alltså i fel? 🤔

/Elisa

Missannas
10/4/13, 5:06 PM
#16

#14 Ja det tycker jag att du kan ta upp, visserligen är det ju svårt att avgöra vad det beror på men jag hade tagit upp det och skrivit några rader.

#15 För att vi ska få ett så rättvisande resultat som möjligt vad gäller våra rasers hälsoproblem i dagsläget ska man alltså inte, när man fyller i enkäten, ha andra katter i åtanke än de katter som är i livet idag eller ev. den/de som nyss varit i livet d.v.s avlidit under 2013. Sedan behöver som sagt dessa katters sjukdomar inte uppkommit just under 2013 utan även tidigare. 

Exempel: 2002 köpte min mamma två orientalhanar ur samma kull, en av dem hade ständiga problem med magen, astma och dog i HCM 2007.  Dessa sjukdomar ska man alltså inte kryssa eftersom denna katt dog innan 2013. Hans bror däremot lever idag, är frisk nu men hade lite Forl förra året. Då kryssar man i Forl i enkäten. 

Som Jelena skrev så kommer det en till enkät som gäller avlidna katter.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Garmabias
10/4/13, 6:15 PM
#17

Mycket bra initiativ! Tänk om man kunde nå alla som är ägare/har varit.

cerwinvegas
10/4/13, 7:04 PM
#18

Har fyllt i 🙂

Carlitos
10/4/13, 9:32 PM
#19

Klart :)

namsooks
10/10/13, 8:01 AM
#20

Inser nu när jag läser i tråden att jag fyllt i helt fel, jag va lite trög när jag tolkade!

Annons:
Missannas
10/21/13, 1:24 PM
#21

Puttar upp tråden 🙂

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
10/21/13, 1:49 PM
#22

Det har ju ändrats lite sen jag fyllde i formuläret plus att jag fyllde i fel. Men det blir kanske fel om jag fyller i igen?

/Elisa

Missannas
10/22/13, 6:14 PM
#23

#22 Ja, det blir nog fel men jag ska kolla med Cecilia och återkommer 🙂

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Rokkur
10/22/13, 7:39 PM
#24

Fyllt i! 🙂

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

Missannas
10/23/13, 10:08 PM
#25

#22 Fyll inte i igen, man fyller bara i en gång. Annars blir det fel. Spara det du vill komplettera till nästa enkät i stället :)

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
10/23/13, 10:25 PM
#26

#25
Ok :-)

/Elisa

MissMaven
11/24/13, 12:17 PM
#27

Nu kommer en enkät till, dödfallsenkät som vi nämnde förut. Den finns här:

http://www.sogrupp.se/halsa/dodsfallsenkat/

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
LinnL
11/25/13, 7:08 PM
#28

Fixat!

Rokkur
11/25/13, 7:35 PM
#29

Svarade på dödsfallsenkäten med 🙂

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

AngelsCo
11/26/13, 5:06 PM
#30

Jag tror också att en stor del av problemen vi ser orsakas eller bidras till via kosten, såsom #8 beskriver.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Upp till toppen
Annons: