Annons:
Etiketthälsa
Läst 11604 ggr
Leon1973
2013-09-27 17:02

Rädd/osäker Siames

Hej,

Jag har nyligen köpt mig en siameshane som är kastrerad. Sen han kom hit så stryker han längs golvet istället för att gå "upprätt" han ligger och trycker i ett hörn och ser allmänt rädd ut osv.

Jag skulle kunna ställa mina frågor till uppfödaren men vill kolla med "allmänheten" först.

Hur lång tid brukar det ta för era katter att vänja sig vid ett nytt hem?

Hur lång tid innan de äter eller dricker? (han rör inte maten jag sätter fram, vattnet vet jag inte om han har rört, men det ser inte så ut).

Är det normalt att en Siames har slitage på bakbenen? Jag uppfattar detta som att den under en längre tid haft en låg och släpande hållning.

Om jag sätter mig hos honom och klappar honom en längre stund så spinner han och njuter av att bli klappad, han stryker sig mot mig och kanter runt om oss, men reser jag mig sen så kryper han ihop precis som att han blir rädd. Självklart förstår jag att katten blir osäker i en ny miljö osv, men jag har inte sett detta otrygga beteende innan, jag har haft andra katter innan som har anpassat sig snabbare innan.

Ställer frågorna för att jag så klart oroar mig för hans välmående.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
[figgelina64]1
2013-09-27 19:11
#1

Tycker du skall kontakta uppfödaren som säkert vill veta detta och ge dig goda råd då hon känner katten.

Besökte du katten innan du köpte den, hur uppträdde den i sitt förra hem?

Har du flera katter hemma?

Hur gammal är den?

Du har kanske inte hunnit fylla i dina uppgifter om vem du är 😉

Leon1973
2013-09-27 20:15
#2

Tyvärr så gjorde jag ju inte detta, det hela skedde lite hastigt.

I sitt hem var han enskilt placerad i köket medan de andra katterna var i övriga lägenheten på grund av att han och de andra bråkat mycket sen han kastrerats.

Han är snart 2 år gammal och på grund av sin historia med andra katter så är han ensam katt hos mig. Jag ska låta honom få lite tid på sig att orientera sig och göra sig hemmastadd…   ska inte ha för bråttom.

Ska fylla i uppgifterna senare..

be inte om hjälp om du inte vill ha den

MissMaven
2013-09-27 21:10
#3

Har du haft en siames förut? Siameser och orientaler är underbara katter, men de kan upplevas som lite känsligare än anda raser. 

Hela din katts värld har förändrats, allt som han var van vid sedan han föddes, och det kanske inte är konstigt att han är rädd och osäker.

Försök ge katten mycket av din tid och kärlek. Börja med att ha honom i ett litet rum tills han är van vid det, och känner sig bekväm i sin lilla nya värld. Ge honom mer utrymme och tillgång till hela lägenheten sedan. Under hela tiden se till att han dricker och äter, katter kan bli dåliga fort om de inte äter. Fråga uppfödaren vad katten tyckte om förut för foder. Det finns a/d burkmat från Hills som smakar gott och är lättsmält och nyttigt, du kanske kan locka katten att äta det.

Jag skulle rekommendera dig också att köpa Feliway doftavgivare och ha det i ett uttag, det hjälper katter slappna av och blir mer harmoniska.

Det är svårt att hjälpa till när man inte känner katten. Men, kontakta uppfödaren, du får säkert bra råd och tips från henne/honom. Lycka till!

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Leon1973
2013-09-27 21:33
#4

Jag har samma mat som han är van vid, samma kattsand..  Feliway ska jag genast försöka hitta imorgon om den finns i butik, annars blir det en order via nätet.

Min dotter sitter hos honom just nu och myser med honom i köket där han får göra sig hemmastadd, han är inte isolerad och under dagen jag varit på jobb har han fått röra sig fritt samt under natten. Men för att slippa stress när jag och barnen är här får han vara i köket och vi hälsar på med jämna mellanrum.

Som sagt, dottern är hos honom nu i köket och han hoppade ner från fönstret till fåtöljen för att mysa med henne..   Ett ljus av hopp :)

Detta är min första siames, tidigare katter har varit huskatter som varit mer ute än inne, norsk skogis som följde med farsan när han flyttade, en blandras (huskatt&perser) som var lika stor som en skogis och hade samma långa päls. Nu är det ett tag sen jag hade katt men kände att det kunde vara trevligt att få lite liv och rörelse i ungkarls-lyan.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Leon1973
2013-09-27 21:40
#5

En till uppdatering…  

Dottern har suttit i köket i en timme och kallade på mig, när jag kommer in och stänger dörren bakom mig så kommer katten fram till mig, gåendes ordentligt och inte krälande längs golvet och höll huvudet lite mer högt och stolt…

Verkligen hopp om det nu, han börjar vänja sig vid uppmärksamheten och att det inte finns andra katter att bråka med.

Vad använder ni för borstar till era siameser?

Han är korthårig och Brunmaskad..

be inte om hjälp om du inte vill ha den

MissMaven
2013-09-27 21:55
#6

Det låter som att det går framåt och som att ni gör allt rätt, så att säga. 🙂 Med lite tid kommer ni att inse att siameser är världens underbaraste katter!

Siameser behöver nästan ingen pälsvård. De kan fälla lite på våren och hösten, har vi upplevt. Vi har en blandraskatt med mycket päls och borstar henne med furminator. Ibland borstar vi våra siameser med furminator också, det blir 5-6 hårstrån, typ. De älskar dock att vara borstade.

Vissa använder gummihandskar, som tex den här.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
kalindas
2013-09-27 22:07
#7

Låter som er katt börjar känna sig tryggare med er nu. Kan som sagt ovan ta lite tid för en äldre katt som aldrig flyttat att vänja sig i sitt nya hem. Men det verkar ju gå bättre och bättre.

Som flera skriver ovan är det viktig att han äter och dricker. Katter kan bli riktigt sjuka om de inte får i sig mat på 2-3 dygn. Så kolla extra noga att han äter.

När han börjar bli trygg hos dig om några veckor/månader, så är det nog inte fel att fundera på en kompis till honom. Du märker ganska fort om han blir för krävande.

Tror du kommer få en härlig och trevlig kattkompis där om några dagar. 🙂

/Elisa

[figgelina64]1
2013-09-27 22:31
#8

TS, så fina och kloka råd du har fått och det verkar börja gå finfint för er 😉

Leon1973
2013-09-28 11:41
#9

Uppdatering..

Katten har käkat inatt och varit på lådan, vi spenderade frukosten inne hos honom och tjejerna satt i vars en fåtölj (jupp fåtöljer i köket) och han satt hos dem båda han visar även intresse för att undersöka resten av lägenheten vilket han ska få göra idag när tjejerna och jag sticker ut.

Han är dock fortfarande lite reserverad vilket jag har full förståelse för, jag tror att han har varit isolerad lite för länge hos förra ägaren eftersom han inte klarade av att vara sams med de andra katterna. Det känns lite som att isoleringen satt sina spår men det är ett beteende som kommer att ändras.

Nu ska vi iväg och leta efter Feliway, både spray och den man sätter i kontakten.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

carinbrack
2013-09-28 11:44
#10

När jag läser det här blir jag så glad att han hamnat hos just er, det där kommer att gå fint, fortsätt bara som ni gör nu.

Leon1973
2013-09-28 18:09
#11

Feliway inköpt och inkopplad, handske köpt och testad…

Nu är det upp till katten att vänja sig vid sitt nya hem, nu ska jag uppdatera uppfödaren också.

Återkommer med mer info senare

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Missannas
2013-09-28 18:59
#12

Skönt att det går framåt, ni verkar ha bra koll på läget, det kommer gå bra 🙂 låter som att han bara behöver lite tid, social kontakt och kärlek. Dagens ros till er 🌺 den här katten verkar ha hamnat i rätt hem.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Leon1973
2013-09-29 16:40
#13

Efter att ha skrivit en fjärde presentation och sett den bara försvinna när jag uppdaterat sidan så ger jag upp…

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
Leon1973
2013-09-29 21:51
#14

Uppdatering… 

Katten även kallad Mesen (det är vad jag kallat honom, det står något helt annat på stamtavlan) har varit "lös" hela dagen i lägenheten, detta har inneburit att han större delen av dagen legat uppe i hallen på ovanvåningen.

Jag sitter i Vardagsrummet och ser på film och vem ser jag komma ner från trappan och in i vardagsrummet, jamande och spanande..  Går sakta ut och in i köket, inte längre som en skygg och rädd katt som håller en låg profil och nästan stryker mot golvet utan höjt huvud och ser sig omkring.

Efter sin visit här gick han ut i köket där han har varit hemmastadd i början, nu börjar snart det svåra med att flytta kattlådan för även om jag sällan äter i köket är det inte där jag vill ha kattlådan.

och just nu i skrivande stund kommer han in igen i vardagsrummet, går hela vägen in och även in under mitt skrivbord där jag sitter.

Detta kommer gå bra är jag helt övertygad om nu och min oro är som bortblåst.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Leon1973
2013-09-29 22:00
#15

Han var på väg att bädda ner sig i en av fåtöljerna här inne, min dotter hade lämnat både iPad och Dator där så jag kände att det var nog bäst att flytta på tekniken så att han kunde ligga, men det blev för mycket så han stack iväg i låg profil trots att jag försökte lugna honom, men jag gick upp till honom med kattgodis, detta har han totalignorerat tidigare men tog emot det nu och käkade det direkt.

Han kommer ner igen, det är så säkert så…

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Nebel
2013-09-30 01:21
#16

Vad gott att höra hur ni månar om "Mesen" och hur fint det går framåt! Låter som han är på väg från mes till mys (och med tanke på hur dessa katter brukar vara så får ni nog snart se prov på bus oxå ;). Lycka till!

kalindas
2013-09-30 08:14
#17

Har haft en del skygga/känsliga Siameser och det enda som fungerar (precis som ni har gjort) är att "klappa, klappa och klappa"!
Glömmer aldrig Jackson min creme Oriental när jag fick tag på honom innan han skulle springa undan där han låg och solade. Jag började klappa och man riktigt såg på katten att han tänkte "Hon är inte dum och elak" Hela katten bara sken upp! 🙂
I Jacksons fall hade han blivit jagad och krämt av hund och barn i förra hemmet.
Jacksons dotter som bott i samma hem sen hon var kattunge är även hon en mespropp. Men jag och mamma duger, då spinner hon så det ekar i väggarna. Min pappa kan däremot inte gå nära, för han är otäck!

Tror du kommer få en härligt trygg katt när ni är hemma själva. Är inte säkert han är lika cool om du har besök. Om/när du köper en kompis till honom senare, var noga att välja från ett katteri där du varit på besök och alla kattern helst är hypersociala. För chansen att kattungen blir det är större och då blir din kille tuffare också. 🙂

/Elisa

kalindas
2013-09-30 10:45
#18

Totalt OT men jag har stavat som en kråka i inlägget ovan. 🤐

/Elisa

Carlitos
2013-09-30 16:21
#19

Va glad man blir när man läser uppdateringarna!! Va skönt att han börjar känna sig hemma hos er. ❤️

Leon1973
2013-09-30 22:31
#20

Uppdatering för Måndagen 30/9

I natt har jag sovit med sovrumsdörren öppen eftersom jag ville ge Mesen en chans att komma in och "utmana" sig själv genom att komma nära mig medan jag sov.

Han har gjort sig hemmastadd på en säng som står i hallen och ligger där och softar större delarna av dagen, men när han såg att dörren var öppen så blev han riktigt nyfiken, han stod på sängen som står på högkant och verkligen spanade in mig när jag gick och la mig. Jag släckte ner och cirka 5 minuter senare var han uppe i sängen och tittade på mig, det trodde jag aldrig att han skulle våga men när han insåg att jag var vaken så försvann han som en avlöning. Tyvärr så kommer hans favoritplats snart att försvinna eftersom jag inte har planer på att ha en säng i hallen i all evighet. Men det blir nog en hylla eller byrå där som han kan få ligga på.

I morse blev jag lite orolig, han fanns inte någonstans och han svarade inte som han brukar göra när man kallar, trots att han är "skygg" för mig. Jag gick och letade länge och väl, men hittade honom inte förrän jag gjorde ytterligare en runda ut i vardagsrummet där mitt arbets/datorbord står mot fönstret, där satt han i fönstret och tittade på mig med huvudet ut bakom persiennerna och först när jag tittade på honom och han insåg att han var avslöjad svarade han på tilltal…  Pheeww…   skönt, då kunde man gå till jobb utan att vara orolig.

När jag kom hem så var matskålen tom och vattenskålen nästan tom, så nu både dricker och äter han som han ska.  *skönt*

Jag har varit uppe hos honom flera gånger idag och klappat honom och nu måste jag säga att han mer och mer börjar likna en trygg katt i sitt beteende, han vrider och åmar sig för att man ska komma åt precis överallt, han reser sig och snurrar runt för att sen lägga sig på samma plats igen i en annan ställning och visar tydligt, här… klia här också…

Jag har även talat med uppfödaren som ringt för att få en uppdatering och det var ju goda nyheter man kunde lämna till henne, hon ska ordna så att hans försäkring flyttas över till mig, samt att hon berättade lite om vad som kan vara orsak till varför han är så pass skygg för mig och inte döttrarna och det ligger lite i linje i vad jag misstänkt hela tiden.

Det har alltid varit "hon" som varit fokus för Mesen innan och när det har varit någon främmande har det bara varit hon som har gällt för honom, sen har det varit en "gäst" som bott där under en period som varit Man, och som jag då Stor och grov, men han har även varit högljudd med mera och utan för att skriva för mycket så har katten kanske inte varit speciellt trygg i hans närvaro.

Och jag är lång och bred och har en "manlig" röst (hrm) och jag har ju hela tiden misstänkt att det är något katten inte gillar med mig för att jag är just en man och det kan nog stämma med tanke på vad jag har hört.

Men osäkerhet går att bota och jag ser framsteg varje dag i hur Mesen agerar i min närvaro och nu har han och jag två veckor för oss själv innan döttrarna kommer igen och tills dess ska han och jag nog hunnit bli kanonkompisar. Vi är ju två ungkarlar i en lägenhet i city  ;)

Ja som ni ser så gillar jag att skriva och när jag väl kommit igång blir det mycket text…   Som bonus för att ni genomlidit denna "doktorsavhandling" får ni en video där ni kan se Mesen och höra min ljuva skånska stämma.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
kalindas
2013-09-30 23:11
#21

Vacker katt! 🙂
Du får helt enkelt prata pipigare. 😃

/Elisa

Nebel
2013-10-01 00:30
#22

#20 Vilken päskorv ;), låter som om han spinner så det knakar?! #21 😄👍 Vad månde bliva…?! Nej, skämt åsido! De flesta människor brukar ju spontant använda en ljusare, lite mjukare stämma vid prat med små barn (och jag gissar att det är fler än undertecknad som kommit på sig själva med att prata på liknande sätt till djur).

Lejonhjarta
2013-10-01 03:24
#23

Rejäl å vacker kisse! Jepp, löjlig pipröst får du använda som vi andra gör. 😃

Missannas
2013-10-01 18:58
#24

Här gillar vi långa uppdateringar! 🙂 Kul att läsa (och se) att det går så bra, man blir glad av ditt engagemang för Mesen.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

kitte
2013-10-01 19:38
#25

En riktig myskille, vad roligt att det har gått så bra och att vi fick se honom på film, bra jobbat 😃

Uriel
2013-10-02 13:41
#26

Vacker kille! ❤️

Carlitos
2013-10-02 15:40
#27

Vilken fin kille!! han kunde inte fått en bättre husse än dig 🙂

Annons:
alltidsiames
2013-10-02 17:15
#28

Framsteg! Grattis!

Leon1973
2013-10-02 22:33
#29

Så jag tänkte berätta lite för er hur det går för mig och Mesen…

Jag läser alla era inlägg och tar till mig av det ni skriver, annars hade jag ju inte haft FeliWay och handske att klappa/kamma honom med osv så jag lovar, ni ger väldigt goda tips och feedback tillbaka.

Jag har fortfarande stora problem med att Mesen gärna inte är i övriga delar av lägenheten när jag är hemma, han ligger mest och trycker uppe på min gamla säng som står i hallen.

Jag är absolut ingen expert i ämnet, men jag är envis och jag har en god hand med djur (enligt mig själv) efter att ha haft det mesta man kan ha i djurväg så anser jag mig ha hyfsat bra koll, men jag var ärligt talat lite osäker när det gällde Mesen och hans beteende, men ni som har följt denna trådens utveckling har ju läst vad som kan ha bidragit till detta. Jag är väldigt svag för "solskenshistorier" och kan sitta långa stunder på kvällarna och se på youtubeklipp där man räddar herrelösa hundar, Eldar i USA är helt fantastisk i sitt tillvägagångssätt när han ska vänja hundar vid att han inte är farlig osv och jag tänkte att jag får väl göra likadant när det gäller Mesen, om inte berget kommer till mohammed så får väl.. ja ni vet..

Ikväll som alla andra kvällar så gick jag upp till honom för att ge honom en stor dos med uppmärksamhet och kontakt som jag gjort övriga dagar, detta är ju som ni också vet ett arbete som måste upprepas många gånger, att bryta ett beteende tar tid men detta är inte ett beteende, detta är otrygghet men man får jobba med det på samma sätt.

Jag är en rätt så stor kille så att under en längre stund stå på huk vid en säng som står på högkant är inte det skönaste så jag tänkte lite så här att jag ska göra det omöjligt för honom att "undvika" mig. Jag ögonmåttade lite snabbt och insåg att sängen får plats i hallen och la ner sängen på sina ben och vid detta laget var han redan uppe i spinn och innan jag fortsätter måste jag förklara…

Mesen är fortfarande superskygg när han och jag är tillsammans i övriga delar, han smyger med låg profil och kilar snabbt upp till ovanvåningen och ligger där, jag har testat att ta in honom i min säng när jag har värmt upp honom ute i hallen men han har inte stannat mer än några minuter för att sen sticka.

Men åter till sängen som nu står på rätt köl i hallen, Mesen hoppar upp och lägger sig och jag gör likadant och eftersom han redan är uppe i varv efter en stunds gosande så kommer Mesen och stryker sig mot mig och genom att istället för att ta honom bort från hans "trygga plats" och försöka kela med honom så att tvingar jag mig på honom på hans trygga plats och det är nog det mest effektiva jag gjort, han är verkligen en helt annan katt där uppe i den sängen och han ligger tätt intill mig och trycker sig mot mig och trampar med tassarna mot min kropp. Det tar emot att tänka på att jag snart ska kasta den sängen. Jag funderar lite på att sova där inatt hos honom, men vi får se om jag klarar av det.

Nu när jag vet att detta fungerar så kommer jag att fortsätta att ligga långa stunder varje dag i hans säng med honom bara för att vänja honom vid tanken att den där människan är inte farlig…

Jag har också bestämt mig för Mesens framtid, det finns INTE en chans att jag tänker ge upp arbetet med honom, han har ett hem här hos mig oavsett hur lång tid det än kommer att ta innan han litar på mig till 100% och det är just det som det handlar om, tillit men jag är övertygad om att det är en fråga om NÄR och inte OM han kommer vänja sig och acceptera mig.

Arbetet fortsätter och jag kommer fortsätta att skriva om det.

PS 1. Nej, jag kommer inte att raka mig  ;)
PS 2. Ja, det fattas tavlor på väggarna och färgen suger

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Leon1973
2013-10-02 23:17
#30

Gissa vem som kom ner till mig i vardagsrummet, jamandes…
Gick några varv runt mig och strök sig mot stolen, lät mig lyfta upp honom, la sig ner och mös en stund, gick ner och hoppade sen själv upp till mig….!

👍

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Leon1973
2013-10-02 23:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Här låg han fram tills jag nös…

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Nebel
2013-10-03 05:45
#32

Långnäsor vill oftast vara nära, nära, andra katter och sina ägare. Min uppfödare kallade dem mycket passande "små värmesökande missiler" ;). Ser ut som om din gosse börjar "få smak på" närhet igen i takt med att förtroendet för dig ökar. Gott att se och gott att höra att du avser ge honom den tid han behöver!

Leon1973
2013-10-03 07:30
#33

Vad kan man göra för att de inte ska prata hela natten?

Inatt var han supermysig och kom självmant upp till mig i sängen och låg hos mig, eller snarare på mig skulle jag vilja påstå, men när jag hade somnat gick han runt och pratade och väckte mig ett flertal gånger, jag var tvungen att mitt i natten stänga dörren till sovrummet så att han inte kunde komma in.

Supertrött nu…

be inte om hjälp om du inte vill ha den

kalindas
2013-10-03 08:16
#34

#33
Han börja känna sig trygg nu och ville ha sällskap. Det är därför han pratar. Varje gång du vaknar och ev. pratar med honom så vinner han.
Försök att ignorera hans "nattprat" och gå inte upp och underhåll honom. Det kan ta ett tag innan det försvinner.

Ang. sängen i hallen. Gör som så att när du ska lägga dej, så tar du katten med dej i din egna säng och så gosar du med honom där. Så han lära sig att det inte är sängen som är den trygga platsen utan husse.

Om han varit instängd i köket i förra huset i många år och kanske är en känslig katt av naturen, så är det inte lätt att bara ändra det beteendet.

Men var inte rädd att bära eller ta tag i honom. Så länge han inte får panik och vet att du bara gör snälla saker, som att klappa honom, så blir han snart trygg även på nya ställen. 🙂

/Elisa

Annons:
Leon1973
2013-10-03 08:57
#35

När jag tar upp honom och bär honom är han lugn och fin, hans rädsla blir mest påtaglig när han befinner sig i ett rum t.ex vardagsrummet och jag kommer in, men med de framsteg som han gjorde igår genom att komma in till mig och självmant hoppa upp i knät så tror jag att han börjar komma över sin osäkerhet.

Jag ska tänka på detta med att inte svara honom eller prata med honom på kvällarna/nätterna..

Ska även tänka på det med sängen i hallen.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Lejonhjarta
2013-10-03 11:00
#36

Blir varm i kroppen när ja hör om hans framsteg! ❤️

Missannas
2013-10-03 11:03
#37

Samma här! Detta börjar likna en solskenshistoria 🙂

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Garmabias
2013-10-03 18:38
#38

Fint att få ta del av framstegen🙂Sedan är det väl inte helt fel med sk. mutor😉Någonting riktigt smaskigt, men det har du kanske redan provat..Ge honom en hög fin rejäl klöspelare med en hängande bädd högst upp i ditt sovrum? och en go elementsäng..dessa katter älskar presenter. En stor kartong att hoppa in och ut i..spöna med fjädrar eller annan leksak som du håller i. Det där med förställd röst kanske verkar fånigt men det funkar till 99%..min sambo blev accepterad först efter röstomställningen. Nuförtiden tror jag att han inte ens tänker på hur han låter längre😃Ska försöka spela in det och många får sig ett gott men hjärtligt skratt.

Leon1973
2013-10-05 22:32
#39

Dags att skriva lite igen…

Att få honom till att inte prata på nätterna var enkelt men gjorde att jag var tvungen att bryta mina egna rutiner, jag sover med tvärdrag genom sovrummet och det fick jag sluta med så jag stänger dörren till sovrummet så att Mesen inte kommer in och på så sätt så pratar han inte med mig på nätterna.

De senaste dagarna har det inte hänt något större framsteg förutom att jag lyckats få Mesen till att komma och sitta i mitt knä, men utöver det är han lika harig som innan. Han ligger hela dagarna där uppe på sängen, när jag går upp för att ge honom lite uppmärksamhet så börjar jag med att klappa honom tills han börjar spinna, sen flyttar jag mig till andra änden av sängen som fortfarande står på högkant och det finns endast en anledning till att jag flyttar mig och det är för att låta honom bestämma vad som händer därefter, vill han vara ifred så ligger han kvar eller om han vill fortsätta mysa så kommer han till mig och det gör han till 99%

Men annars så kommer han sällan ner och när han gör det talar han högt och tydligt hela vägen nere från magen, han har även börjar visa tendens till att klösa i soffan och även om det är en gammal soffa som jag inte bryr mig om så är det ett beteende som ska stoppas. Jag vet varför katterna klöser i möbler och det är inte bara för att hålla klorna i trim. Men det ska köpas in klösträd med mera, men nu har jag lagt ut så mycket denna månaden så det måste vänta, men jag har iallafall köpt en ny kattlåda, en överbyggd sådan och det fungerar mycket bättre än den jag hade innan, nu hamnar skiten där den ska tack och lov.

Jag köpte även en liten burk kattmat mest för att låta honom få lite lyx på fredagen och även om han inte direkt kastade sig över maten så åt han upp den även om han hade sitt torrfoder som ett alternativ bredvid.

Nu har det gått lite mer än en vecka sen jag fick hem Mesen och även om jag tycker att det går mycket bättre så tycker jag att det är synd att han ligger där uppe och trycker, han skiljer sig extremt från de katter jag har levt med innan, katter som varit nyfikna, orädda och sociala och inte tvekat att visa vem som äger lägenheten, men som jag har sagt innan så kommer Mesen att få tid på sig här hemma.

Jag har även redan börjat fundera på ytterligare en katt, men det ligger längre fram i tiden och med tanke på att Mesen är som han är och hans historia med de andra katterna i sitt ursprungliga hem så tar jag det lugnt, det finns mycket annat som behövs i ungkarlsborgen här.

Ha en fortsatt trevlig helg på er…   Jag återkommer

be inte om hjälp om du inte vill ha den

kalindas
2013-10-05 23:37
#40

Det kan hända att han kommer vara lite harig hela sitt liv. en del linjer har de problemet. De älskar sina ägare men är stora fjantkatter i övrigt.
Därför är det extra noga när/om du väljer en till katt, att du verkligen väljer en katt från ett katteri där alla katter är hypersociala. Förhoppningsvis drar då den trycka sociala katten fram fegisen och han blir mer modig. :-)

Ang. klösbräda så tills du har pengar köp en klösbräda i papp. Brukar finnas i de flesta djuraffärer och ibland även i dagligvaruhandel.
Luktar kattmynta och brukar uppskattas. 
Om han inte får panik, så klipp klorna på honom, speciellt framklorna. Köp en liten klo-sax och klipp av de yttersta spetsarna. Han slipper fastna i saker och du slipper få möbler förstörda.

/Elisa

Leon1973
2013-10-05 23:48
#41

Tack för tipset, kloklippning fungerar bra, han är lugn som en filbunke.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
Lejonhjarta
2013-10-06 02:50
#42

Har ju hänt otroligt mkt på den tiden du har haft honom!! 🙂

GunillaSverkersson
2013-10-06 09:30
#43

Vad fint att du har tålamod med Messen, det kan nog ta tid, men det får du igen sedan. Jag har tränat in mina katter att komma, jag klappar på soffryggstödet, där brukar de få godis. På sommaren brukar mina få vara ute i uteburen på dagarna, och då behöver jag få tag i alla 4 lite snabbt  innan jag ska till jobbet. Soffryggstödet är en bra plats här hemma eftersom jag har två halvtokiga hundar som också kommer när jag lockar med godis.Jag har en kille som är lite känsligare om jag är stressad och börjar spana in honom och följa efter så blir han orolig ibland och gömmer sig under soffan. Men när jag är still och klappar på soffan så kommer han som är lite känsligare också alltid. Här hemma har jag två killar 7 och 8 år varannan helg. de kan ju vara lite skrämmande för katter som är känsliga när de springer runt och leker. Killarna får inte jaga eller följa efter katterna. Men gärna leka med dem. Jag brukar fixa snören med leksaker i, då jagar ju katterna killarna och inte tvärt om. Genom lek blir man ju kompis med katter. Jag tycke att lek funkar bättre än godis på katter, hundar är lätta att muta med godis men katter är lite annorlunda. Lycka till med fina killen

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Carlitos
2013-10-07 11:20
#44

Det är bara att fortsätta som du gör, du gör det bra. Jag brukar alltid prata med mina katter, till exempel när jag kommer in genom dörren, så tror dem oftas att nu kommer den dära jobbiga hundvalpen in och ska stimma bäst att vara beredd, men när det bra är jag och hundarna kvar där ute så öppnar jag dörre försiktigt och börjar prata med mina små fisar snällt att det är bara matte som kommer 🙂 

Likadant då jag har några fegisar hemma som inte gillar småbarn, och vi har haft besök hemma, så börjar jag prata med katterna redan inna jag går upp för trappan för att dem ska veta att det är bara jag och inga stökiga barn, för dem har ju åkt hem 😉Då stannar dem kvar i trappan, eller kommer och möter mig! Men som en del skrivit så är lek ett bra sätt.. här hemma giller dem vippor och har svårt att undvika att leka med dem 😃

Lycka till med goa Mesen! Kul att följa dig och honom.

Sagolik
2013-10-08 00:08
#45

Nejmen det här var ju bara så rörande sött att jag måste säga något! Otroligt vacker kille du har fått! Grattis!

När vi fick vår omplacerade fd avelshanne Hjalmar (nu 3,5 år gammal) var han livrädd för min sambo. Det tog lite drygt 1 år innan han till fullo förstod att Joel var en rätt trevlig prick. Innan dess sprang han efter mig överallt, vågade knappt vara ensam i samma rum som Joel, och när jag någon gång lämnade honom ensam i lägenheten med Joel, så ylade han för sitt liv tills jag kom tillbaka. HAHAHAHAHA! Nu lever Hjalmar och Joel i symbios och han älskar sin husse gränslöst. De går upp tillsammans tidigt varje morgon (innan jag har gått upp) och brutal-kelar i timmavis. De pratar med varandra hela tiden (han pratade bara med mig i början) och han spinner tom med Joel nu för tiden. Hjalmar var rädd också för dammsugare, hårtorkar, sprayflaskor och annat lömskt, men efter mycket arbete så är han nu inte rädd för någonting. Känns jätteskönt!

Samma sak med vår lilla Pumah (som fyller 2 år i december), fast tvärt om. Hon snarare ogillade och ignorerade mig i 1,5 år innan hon veknade. Inte så mycket som en antydan till spinning när jag var i närheten, inte så mycket som en blick. Jag har aldrig varit med om något liknande, jag var utfryst av min egen katt. Samtidigt såg jag ju hur underbar hon var mot Joel och att det helt enkelt fick ta den tid det tog. Nu har hon tvärvänt - på samma sätt som Hjalmar mot Joel - och ger mig så mycket kärlek och spinning och klotrampning och kuttranden och pratanden att hon har tagit igen dessa 2 frostiga år på bara några månader.

De här små trekanterna är inte alltid helt lättflörtade, och det är fantastiskt att du ger honom tid! Det är precis vad han behöver.

Lycka till och tack för mysiga filmklipp!

/Sarah

Leon1973
2013-10-08 20:57
#46

Härligt läsning Sarah, det ger hopp..

Precis som du skriver om att brutal-kela, det är precis så Mesen är när man är uppe hos honom, det är regelrätt brottning om att få bli klappad från hans sida och om jag slutar klappa och bara tittar på honom så slår han nästan kullerbyttor så att han trillar ner från sängen gör han inte det ställer han sig och stryker sig mot mig och jamar så att man blir rädd för att man ska vräkas.

Kampen fortsätter

be inte om hjälp om du inte vill ha den

berthagenn
2013-10-09 14:51
#47

Ett bra tips att få Mesen att inte klösa i soffan är att sätta dubbelhäftade tejp på valda ställen.

Sagolik
2013-10-11 15:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Detta diskreta klöshörn har räddat vår soffa! /Sarah

Annons:
Leon1973
2013-10-13 17:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

@ Sagolik, det var ett riktigt bra klöshörn, det kommer jag nog att försöka kopiera.

Hur har det gått här hemma med Mesen då?

Det har gått bra, häromdagen när jag kom ner från sovrummet låg Mesen på min fotpall i vardagsrummet och han låg kvar när jag gick fram till honom och klappade honom, efter det följde han efter mig ut till köket.

Dagen efter så följde han efter mig från hallen på ovanvåningen, ner till köket, det krävdes mycket övertalning och ljusa röster och sittandes på huk för att han skulle ge med sig men ner kom han och det var en seger bara det.

Och så har det faktiskt fortsatt, propsar jag länge nog efter att ha kelat med honom så kommer han efter mig, sitter jag på huk och lockar så vågar han sig fram.

Nu i helgen har mina barn varit här och de har båda två varit med honom länge, min äldsta dotter nästan bosatte sig i sängen som blivit hans favoritplats, där har hon suttit i timmar med sin dator och skypat med kompisar osv medan Mesen har suttit och tittat på. Båda barnen har lockat ner honom, men han har inte än vågat sig på att komma ner och vara social, men det kommer.

I morse när jag gick och skulle väcka dottern låg han i hennes säng så jag gissar på att han kommer att sakna barnen nu till nästa gång de kommer hit.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Nebel
2013-10-13 23:33
#50

Mysig bild, gott att Mesen trivs med att "hänga" med barnen och att det går framåt!

Leon1973
2013-10-14 21:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Först angående natten…

Precis som jag gissade så skulle han ju sakna barnen igår kväll och det gjorde han, jag lät dörren till mitt sovrum vara öppen och han kom faktiskt upp i min säng och la sig hos mig precis som alla andra katter jag haft så la han sig i knävecken på mig. Där låg han kanske en timme eller, vet inte säkert, men vid kvart i två på natten började han gå runt och kalla på barnen antar jag, vid halv tre fick jag nog och ledde ner honom i köket och stängde in honom där…  helt slut och sömnberövad fick jag gå till jobb idag…

Men jag måste också ge en solkensuppdatering…!!   Det har tidigare nämnts mutor och idag hittade jag något som gjorde att Mesen gick helt bananas!!

Det var dags att köpa en ny påse mat till Mesen och även en klo-sax behövdes, i affären såg jag något som blivit omnämnt i en annan tråd Vitakraft Cat-Stick Mini…

Oj!!   Jag kunde locka med mig honom från köket, ut i vardagsrummet upp på fotpallen och nu ligger han där, han gick iväg en stund för att sen komma springandes tillbaka när han hörde prasslet från förpackningen…  Han ligger och småbråkar med min hand samtidigt som han tuggar den eftersom smaken sitter kvar på mina fingrar.

Jag har en hel påse med kattgodis som ska smaka kattmynta, men det är han inte intresserad av, men dessa Cat-Sticks älskar han verkligen och nu springer han runt här i vardagsrummet precis som om det aldrig funnits en rädsla i honom så nu vet jag hur man ska bryta isen.

Nu har han gått omkring här in och ut ur vardagsrummet utan hämningar, han väntar väl bara på att jag ska lämna godiset obevakat :)

Såg även idag att han har varit uppe på köksfläkten och gått…   hur i ********…    tass-spår på keramikhällen har jag vant mig vid att se men köksfläkten??

ps. Mesen heter egentligen Simba

be inte om hjälp om du inte vill ha den

berthagenn
2013-10-15 13:05
#52

Trevlig läsning om denna Mesen/Simba! Du är så fiun mot honom! Värmer i min hjärterot detta. Kram 🙂

Carlitos
2013-10-15 19:26
#53

så roligt att läsa å följa dig och mesen! Kärlek till er

berthagenn
2013-10-16 14:29
#54

Hur går det? Nyfiken! 😉

Leon1973
2013-10-16 21:42
#55

Sen jag kom hem med Cat-sticks är han en helt annan katt, nu tror jag inte att det bara beror på godiset utan jag tror att mycket beröm ska gå till min dotter som lagt ner mycket tid på att vara social med Mesen/Simba…   "han kommer nog snart att uppgraderas från Mesen till Simba" ;)

Men han är mer social, ända sen barnen åkte hem så har han legat i köket och sovit och inte bara uppe i hallen, han börjar alltså vidga vyerna även när jag är hemma och vaken. Han ligger i sin transportbur som jag har tagit av taket på och lagt en fleecefilt i den, samma filt som han fick ha i buren när jag hämtade honom.

Man lär sig något nytt varje dag och idag lärde jag mig något nytt på sätt och vis…   Jag visste ju redan att jag måste vara lite återhållsam när det gäller mat, Siameser ska vara slanka och inte rulla fram men jag har låtit honom ha fri tillgång till mat, hans f.d matte sa att han gillar att gå och småäta lite då och då…  Mmmm :/   det gör jag också och se på mig…

Jag köpte en ny påse mat häromdagen och idag (nu precis) öppnade jag den, det står på påsen att den ska räcka i 47 dagar!!!!   Vad i själve… påsen jag köpte när jag fick hem honom räckte ganska exakt 3 veckor, med andra ord..   möed maud, go maud…

Mesen väger cirka 5 kilo, en katt som rör sig lite och väger 5kilo ska ha cirka 40gram mat per dag, kan detta stämma? 40gram/dag blir 50 dagar på en 2kg påse

Jag måttade upp 50gram i en burk så att jag vet exakt hur en dags portion ska se ut, jag tyckte 40 gram kan vara lite tufft att gå ner till så här på ett bräde. 50gr/dag = 40 dagar på en påse

Hur mycket käk får era katter?

Trots Mesens historia med andra katter så har jag börjat fundera på en kompis till honom, men jag får hålla mig ett tag med tanke på hur ekonomin ser ut, jag uppfattar honom som lite understimulerad och det är därför han går runt och jamar på kvällarna. Jag behöver även ett klätterträd till honom, det börjar synas lite på soffan vad han hittar på när jag inte ser honom. Visserligen en soffa som jag köpte billigt bara för att han en soffa, men jag vill inte att det ska bli en vana som går vidare på andra möbler.

Jag hittade en video med en kille som gjorde ett riktigt häftigt klätterträd till sina katter, Jag har nästan 3 meter takhöjd och blev riktigt sugen på att göra likadant.
http://www.youtube.com/watch?v=amOVfopzrxo

Någon nere i Skånetrakterna som har en Siames för mycket?  ;)

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
kalindas
2013-10-16 22:42
#56

Nu vet jag inte vad du ger för mat. Men torrfoder är bra om de får fri tillgång av. 
Se till att köpa ett foder som har högt köttinnehåll (Orijen, Taste of the wild, Acana osv…) 
Helst minst 38% protein och ca 18 fett. Första ingridiensen bör vara kött _(helst torkat)
_
Undvik ALLA torrfoder som köps i vanlig butik, köp inte heller foder som Royal Canin, Hills, Eucanuba mm. De innehåller väldigt lite kolhydrater och gör din katt hungrigare = äter mer
Man kan säga att en katt fungerar bäst på LCHF, då blir han mättare fortare och blir inte lika fet. 🙂

När det gäller burkmat, så undvik de som innehåller massa kolhydrater. De med kött är bäst. 
Köp Mjau mjukmat i burk och tetra pack, Bosita innehåller mer kött. 
Ge honom burkmat varje dag.
Tycker du att han skulle bli tjock, så ge honom bara burkmat och ev. lite olika råa köttbitar. Ta bort torrfodret helt.

Vill du ge honom lite extra lyx (om han äter det) så testa att ge honom en rå kycklingvinge då och då. Viktigt att den är rå, för kokta kycklingben är farliga.

Men om kött/BARF till katter kan du läsa på barf i fokus

/Elisa

Sagolik
2013-10-16 22:47
#57

Jag vet några som har en siames för mycket i Stockholm, om det hjälper. :) 

Jag släpade förresten hem ett fläderträd i somras för att göra något liknande som personen i filmklippet. Rekommenderas inte (om man nu inte bandagerar hela trädet) eftersom just fläderbark skräpar så in i norden. Bra idé att linda in det i klösrep! Ska göras på stubinen!

/Sarah

ps. Du vet att Simba är lite töntigt som kattnamn betraktat. Varenda katt jag har träffat de senaste åren har hetat Simba (särskilt norska skogskatter och Maine Coons). Men det är kanske ok om det är dina barn som valt det. :D

kalindas
2013-10-16 22:54
#58

Ang. kompis till honom så bör du nog välja en kattunge eller ungkatt. Detta för att undvika bråk eller att de börjar revirkissa.
Det måste inte heller vara en siames, kan dock vara bra om de har likvärdigt psyke.
Finns en söt blå Orientalhona i Halmstad som söker hem http://zandrinos.se . Sen tror jag även att Lejonhjärta har en fin blåsköldpadd oriental att sälja. http://www.lejonhjarta.n.nu/

/Elisa

Leon1973
2013-10-16 23:02
#59

@ Sagolik..  hahaha, Simba är inte något jag själv skulle valt…  Han heter så på stamtavlan som jag väntar på att få från uppföderskan.

Men du kan ju strippa av all barken och låta de klättra på trät ;)
Jag tror det blir en liknande lösning för min del.

@ Kalindas.. Drömkatten är nog en Sphynx, men jag får vänta ett tag…

Får ta och kolla mer på detta med foder, jag som trodde att Royal Canin och alla andra dyra specialfoder var bra..

be inte om hjälp om du inte vill ha den

kalindas
2013-10-16 23:10
#60

#59
Royal Canin med flera är väldigt bra på att göra reklam och få folk att tro att de är bäst. 😉

/Elisa

Leon1973
2013-10-20 23:00
#61

En liten uppdatering, nu har det gått lite mer än tre veckor sen Mesen kom hem till mig…

Han var rädd, osäker och skygg..  Han gick med låg hållning och vågade knappt vistas i samma rum som mig, om jag kom in i ett rum där han var sprang han iväg och om jag lyfte upp honom och la honom hos mig så stack han så fort han kunde.

Hur är det idag då?

Idag rör Mesen sig fritt och har faktiskt slutat att sova på sängen i hallen, numera sover han i köket, antingen på en fåtölj där eller i transportlådan.
Han går även runt i lägenheten mer nu och pratar med mig och han kommer alltjämt fram till mig när jag sitter på min vanliga plats vid datorbordet och vill kela. Det räcker att jag sträcker ner handen och klappar honom så stannar han där, antingen lägger han sig på mattan eller så lägger han sig på fotpallen…

Han är fortfarande lite osäker av sig och skräms lätt av hastiga rörelser eller ljud som han inte är beredd på, om jag skulle nysa så försvinner han som en oljad blixt… Men han är en helt annan katt än den som kom hit.

Jag har nog glömt att nämna att jag är allergisk ;) men detta är inte min första katt så att jag var allergisk visste jag redan men vill man ha katt så får man ju lära sig att hantera det därefter och det fungerar bra.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

kalindas
2013-10-20 23:11
#62

Härligt det går framåt! 🙂
Det där med att han drar vid snabba rörelser är inte säkert du någonsin får bort. På en del av dessa katter sitter flyktbeteendet i generna.

/Elisa

Annons:
Nebel
2013-10-21 00:38
#63

Åh så han gonar sig ;), gott att se!

berthagenn
2013-10-22 09:04
#64

Åhhh så sött! Så hjärtvärmande läsning! 😘

PogoPedagog
2013-10-25 21:17
#65

Det enda klösbrädet som fått våra katter att lämna soffor ifred är ett hemmabygge som imiterar en soffa. Dvs en bit möbeltyg spännt över lite fyllning uppskruvad på en vägg. Alla köpta varianter har ratats.

annzoo
2013-10-26 20:02
#66

När min skygga siames flyttade som ensamkatt till mamma bodde hon under soffan 1 månad..sen gick det framåt=) Nu är det mammas katt och hon får göra allt med den katten. Katten avgudar henne men är fortfarande skygg mot andra, speciellt karlar..

Kul att de går framåt för din katt =) Det verkar som han kommit till rätt familj.

LinDajSon
2013-10-28 21:26
#67

Vilken mysig följetong! :D Lycka till i fortsättningen med Mesen, tänk om alla katter hade så engagerade ägare. :)

Leon1973
2013-11-17 21:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Kommer ni ihåg katten som inte vågade befinna sig i samma rum och alltid höll sig undan?

Han är en helt annan katt idag, han springer inte undan, han håller inte låg profil..

Numera är han alltid vid min sida eller så kommer han direkt när jag kallar på honom. Det verkar inte finnas något som skrämmer honom längre, ligger jag i badet hoppar han upp och går runt badkaret på kanten (balansakt), nu har han även spenderat två nätter hos mig i sovrummet och det har fungerat skitbra, inget jamande eller springande fram och tillbaka utan han har legat stilla hos mig hela nätterna eller åtminstone kommit tillbaka och lagt sig utan att väsnas och trots min allergi har det fungerar mycket bra, han ligger inte uppe vid mitt ansikte utan ligger och värmer min rygg.

Jag visste att jag skulle få lön för mödan med att fortsätta kämpa med honom och det gick myyyyyycket snabbare än vad jag väntade mig att bearbeta hans rädsla och osäkerhet.

Nu börjar vi med nästa arbete, nu ska Mesen aka Simba lära sig umgås med andra katter igen, han har så smått börjat med att få hälsa och fräsa åt grannkatterna här, jag öppnar dörren och grannkatterna kommer hit och Mese sitter i dörren och tittar på dem, kommer de för nära dörren fräser han, vi tar detta med små steg också  ;)

[BILDEN]
Så här kan han ligga, får han inte ligga hos mig så tar han vad han får…  i detta fallet ett knä att luta huvudet mot.

**Jag måste säga en sak till innan jag avslutar detta. Jag har fått väldigt många goda råd av er alla och alla vänliga ord här har verkligen hjälpt och värmt.

Ni är alla toppen! Tack för allt stöd ni har gett.**

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Lejonhjarta
2013-11-17 21:30
#69

Ser tyvärr inte din bild men texten gör att man får gåshud av glädje!!! 😍

Annons:
kalindas
2013-11-17 21:43
#70

Härligt att det går så bra! 😃
Kan däremot inte lova dej att han kommer gilla grannkatterna. Dessa katter är extremt vaktiga och ibland även rasistiska. 🤐
Att däremot introducera en kattunge kompis till honom, oavsett ras, blir säkert inga problem. 🙂

/Elisa

Leon1973
2013-11-17 21:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Om han inte accepterar grannkatterna så är det lugnt, det är inte en nödvändighet att vara polare med dem ;) han har gott om yta att röra sig på här inne.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Maria Gräddnos
2013-11-18 12:57
#72

Kul att följa, alltid härligt när det går bra!

Apropå stänga ute katter som är störande - med min förra siameshona, kastrerad, kunde man glömma allt sånt. Det var inte så att hon skrek särskilt utan hon hoppade efter handtaget - oavbrutet. Spelade ingen roll om man vände på handtagen. Då fick hon kanske inte upp dörrarna men  fyra kilo muskler och klor som hoppar och drar i ett handtag oavbrutet går ICKE att sova till…..

Fortsatt lycka till. Det är häftiga katter som man blir "beroende" av men skvätträddheten kanske som sagt inte går ur. Du får planera Ditt nysande i fortsättningen, undertecknad har lärt sig att nysa ur mungipan - den som sitter bredvid blir dock inte lycklig….

Maria med grädde på nosen
www.mariaskakor.se

Leon1973
2013-11-18 13:20
#73

Angående nysningarna så har han vant sig vid detta nu också, ligger han hos mig och jag nyser lyfter han huvudet och tittar irriterat på mig bara och sen somnar om..

Det är precis som att all rädsla för den där stora mannen (jag) är som bortblåst.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

kalindas
2013-11-18 13:26
#74

#73
Han har helt enkelt lärt sig att du inte äter Siameser. 😃
Så nu är han trygg med dej. Kommer det någon ny, så kan det ta en stund innan han litar på den personen.

/Elisa

berthagenn
2013-11-18 13:37
#75

Åhh vilken härlig och gullig följetong! Mera mera! Får ju inte nog av denna Mesen! 😃

Sagolik
2013-11-26 12:32
#76

Otroligt snyggt jobbat hussen! Tänk om alla jobbade som du! :) Jag är inte heller säker på att han kommer att gilla grannkatterna (de revirar ju), men om du har möjlighet - ge honom en liten kompis. Dock tror jag att det är bra att ni bygger och stärker er relation innan en ny katt introduceras i familjen. VILL SE BILDEN OCKSÅ! /Sarah

Annons:
Sploutt
2014-01-06 22:21
#77

TS, hur har det gått? :D

Leon1973
2014-01-06 23:22
#78

Det går riktigt bra här hemma med Simba.

Han har fått klösbrädor på sin favoritvägg och använder den frekvent. Han äter och dricker som han ska och vad jag vet så sköter han sig även när jag inte är hemma, inga fester eller så ;)

Han har fått hälsa på de andra katterna här och har visat att han inte vill ha några kompisar, han fräser och backar undan och har även fått den största tuffaste hanen här att backa undan från vår dörr när Simba visade att han inte var välkommen så att raskatter har rasistiska tendenser är nog inte bara en myt. Det finns en maskad perser här också i huset och den katten är han lite mer nyfiken på.

Hur som helst, jag spenderar väldigt mycket tid vid min arbetsplats/dator här hemma och när jag sitter där så vet jag att jag kan räkna med att katten alltid ligger bredvid mig, ligger han inte här så är det något som är fel helt enkelt. Tittar jag på film så är det helt uppenbart att även han ibland också tittar. Nu den senaste tiden har han blivit mer att han vill upp på mig, han försöker omärkt smyga sig upp på mig sakta sakta så att jag inte ska märka något smyger han upp och lägger sig på min bröstkorg… Tyvärr får han inte stanna där speciellt länge eftersom jag är allergisk och har honom ogärna uppe i mitt ansikte. Han har även den senaste tiden börjat sätta sig eller lägga sig på pallen bredvid mig och med tassen dra i mitt ben eller arm för att få uppmärksamhet.

Han är en riktig mys-katt som är lika lat och slö som sin husse, han har tyvärr börjat få lite mage och det kan bara skyllas på mig, det är ju jag som ger honom godis då och då…

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Lejonhjarta
2014-01-07 03:43
#79

Skönt å höra i från er. 🙂 Undrar ju lite hur d går å så… 😉

Jo dessa är ju som sagt rasistiskt lagda ibland men ja tycker d brukar blomma ut mer när dom är 2 el fler… När dom är en så brukar dom söka sig till den el dom katter som finns tillgängliga men antingen är han fullt upp nöjd å tillfreds med ditt sällskap eller så är det bara lite reservation å blygsel i början. Han var ju väldig reserverad mot dig å se så bra det blev. 😃

Garmabias
2014-01-08 09:53
#80

Hej! Jag har skickat pm till dig🙂

berthagenn
2014-01-08 10:35
#81

😃

halloween
2014-01-08 12:23
#82

Det var en vacker katt du fick! Jag  blir riktigt avundsjuk.. Minns första dagarna jag fått hem min oriental att jag reagerade för att den betedde sig lite annorlunda än min vanliga bondkatt. T ex skulle den alltid med tassen känne på vattnet i vattenskålen!

Men den lyckades charma min äldre hona att t o m leka med honom trots stor ålderskillnad, ca 13 år.

Men den katten hade nog helst velat sitta i bärsele på mig hela dagarna, närhet, nära ögon och ansikte så jag hoppas verkligen det går bra för er med din känslighet för katthår! Lycka till! 

Det verkar ju gå åt rätt håll…

Leon1973
2014-01-24 22:56
#83

Jag köpte en Furminator idag till Simba…

Nu har jag visserligen varit ganska aktiv med att borsta honom med handsken som jag köpte, men den har ju bara gummiknoppar som den borstar med, den tar bort mycket men nu när jag kört med furminator så förstår jag varför alla blir som eld och lågor för en borste…

Simba blev fantastiskt fin i pälsen och han verkar verkligen njuta av att bli borstad med den, pälsen fick en helt ny lyster. Nu är han nog lite trött på mig för han tar med tassen och drar fram borsten mot munnen och biter lite nätt i den och får han inte borsten så biter han mig lite nätt i handen eller fingrarna :)

Han får vara ifred nu…

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
Nebel
2014-01-25 03:07
#84

"En fin pink", ovanligt taktfull kille 😜

berthagenn
2014-01-30 10:58
#85

😃

Leon1973
2014-01-30 22:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

Simba är en nöjd men konstig katt…  

1. När han försöker komma nära mig för att "mysa" så smyger han så sakta att han inte kan hoppa upp till mig utan han hasar sig över mig, allt för att jag inte ska märka att jag har en katt över mig helt plötsligt.

2. För någon dag sen kröp han upp och la sig på min bröstkorg, jättesakta och smygandes för att jag inget skulle märka. Hela tiden UTAN ögonkontakt för att inte avslöjas, jag älskar det! Han är sjukt go. Men sen händer något som är riktigt härligt, han kryper riktigt långt upp på mig och lägger huvudet över min axel och innan han gjorde det så låg han med tassen och nästan höll mig om nacken och sakta kliade med klorna…

Fick till en film med mobilen när han höll på med mig..
Allergisk, jag? VEM BRYR SIG!?

Måste även tillägga att jag köpte två kattbäddar, en som man hänger på elementet, han har fattat att han kan gå upp där och lägga sig och mysa i värmen, men han ligger hellre vid mig fötter när jag sitter vid dator, jag har satt han förra bädd där nu. Den andra bädden har jag lagt i huvudänden av sängen, på platsen bredvid min (den är ju tom). Så att han fick en egen plats att sova och där låg han hela natten. Inga fler ihop rullade lakan och mjukisormar nu har han en egen säng i sängen.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Sploutt
2014-01-30 22:12
#87

Simba har det gött han :)

Lejonhjarta
2014-01-30 22:35
#88

Gillar det där att han smyger upp å lägger sig utan ögonkontakt. Precis som om dom då tror att dom är osynliga… Dom är som små barn. :-D

Leon1973
2014-01-30 22:47
#89

Eller hur, de är precis som små barn och tror att de kommer undan med vad som helst, men jag kan ju inte hindra honom heller…  Han är som en bebis för mig.

Nästa sak jag skaffar är ett gjutrör i papp, antingen klär jag in det med sisalrep eller så köper jag dörrmattor i kokos och klär in det med sådana.
Men ett Klätterträd med hylla ska han så klart ha.

Fler än jag som har papperstussar över hela golvet ibland? Jag kan inte låta bli att skrynkla ihop bladen från anteckningsblock och kasta till honom.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

carinbrack
2014-01-31 07:48
#90

Vår är tokiga i kolapapper, man ska kasta så apporterar de. Så när vi ätit kola kan det bli rätt skräpigt härhemma.

Annons:
kalindas
2014-01-31 09:11
#91

Har en sådan katt som smyger upp i famnen. Hon ber nästan om ursäkt att hon vill gosa. Börjar man sen klappa henne så är det som ett litet lyckligt ljus tänds i henne. 🙂

Tips på en enkel klösställning som vi alltid byggde förr. Gå till en mattbutik eller tygbutik och be att få de höga papprullarna som blir över när mattan/tyget är borta. Skaffa sedan någon typ av heltäckningsmatta, ska vara den med små öglor i. Funkar bra med dörr och hallmattor av samma kvalitet. Sen en hylla på toppen och ev. en på sidan. Se till att göra den stabil så den inte välter.

Här gillar mina katter att leka med hoprullad folie.

/Elisa

carinbrack
2014-01-31 15:19
#92

Hoprullad folie är dexters älsklingsleksak, så fort nån river av en bit folie kommer han springande så då måste man ge honom en bit också.

kitte
2014-01-31 19:51
#93

Härligt att läsa om er och vilket jobb ni har gjort tillsammans, Simba har verkligen kommit till paradiset!❤️

Här älskar dom att leka med allt som är ihopknycklat till små bollar och apportera hårsnoddar.🙂

Leon1973
2014-02-10 22:31
#94

Måste skriva…

Var precis ute i köket och fyllde på matskålen till Simba, när jag lutar mig ner för att nå skålen reser Simba sig upp på sina bakben och sätter framtassarna på mitt huvud och sträcker sig och luktar på mitt huvud…

Varför gjorde han nu detta undrar ni…

Det är snart ett halvår sen jag klippte mig senast…  Idag tog jag fram klippmaskinen och rakade bort allt förutom skägget, det var den rakade skallen han fick syn på och ville undersöka, det var först nu han upptäckte att jag inte hade hår.

Den katten alltså :)

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Beige
2014-02-10 22:33
#95

Och så säger de att killar inte är bra på att uppmärksamma förändringar i sina näras utseende ;)

cillaroten
2014-02-10 22:35
#96

:)

Lejonhjarta
2014-02-11 14:28
#97

Så söt!! <3

Annons:
alltidsiames
2014-02-11 15:02
#98

Man ser ibland att våra kattraser slickar och polerar flinten på sina manliga ägare!

lynxlo
2014-02-11 20:49
#99

Jaha Leon, då vet du vad som väntar hädanefter 😃! Toppen för knoppen!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

kitte
2014-02-12 20:57
#100

Typiskt långnäsor, dom märker minsta förändring, så gulligt gjort!🙂❤️

Leon1973
2014-03-19 20:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Det är ett tag sen jag skrev om Simba, den mest MESiga siaMES jag sett..

Det har gått så långt nu att jag får inte ens vara på toa ifred   ;)

Hur är era siameser? Ska de också klättra och sitta på er hela tiden?
Hoppar dem? Mesen hoppar endast ibland, men ska han upp på mig så hasar han sig upp, ställer sig på bakbenen, tassarna över axlarna och drar sig mycket försiktigt upp.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Leon1973
2014-03-19 20:48
#102

ps. bry er inte om skägget ;)   
Det är order från chefen, ingen rakning tillåten under jan/feb/mars

Jag ÄLSKAR mitt jobb vid dessa tillfällen.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

kalindas
2014-03-19 21:11
#103

Har ingen axelkatt just nu. Men haft ett par tre katter som älskade att man bar dem och gärna hoppade upp och lade sig på axlarna.
Härligt att han är så trygg med dej nu. 🙂

/Elisa

Leon1973
2014-03-19 21:27
#104

Ja, bäras runt vill han också, han är mer bebis än katt…  

Nu ska jag bara hitta en kompis till honom också, en sphynx kanske vore något.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
kalindas
2014-03-19 22:39
#105

#104
Trodde du blev lovad den lilla söta kattungen med halv svans? 🤔

/Elisa

carinbrack
2014-03-19 23:20
#106

Han är ljuvlig! och jag undrar också om halvsvansmissen, hon är ju en sötnos!

Leon1973
2014-03-19 23:23
#107

För att säga det kort, jag erbjöd Lejdet att dra tillbaka sitt erbjudande eftersom det kanske var lite hastigt utropat utan att ha tänkt till.

Jag respekterar Lejdets beslut då det verkar som att hon har dragit tillbaka det, ingen skugga över henne.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Nebel
2014-03-20 00:15
#108

Vad mysigt att den fd mesen gått och blivit en ryggsurfare 😉! Vad gäller toa-sällskap så får man verkligen inte vara finkänslig när man har långnäsa…Lycka till i kompisjakten!

berthagenn
2014-03-20 08:40
#109

hahha jag har 3 siameser på toa och en bondkatt. Att det är trångt och mysigt är ju bara förnamnet. hihihihi. 😂

Lejonhjarta
2014-03-20 21:45
#110

Sitta ensam på toa, går det?? ;-) Minst en i knät, gärna någon på axlarna å så kanske någon sittandes i byxorna. Har ja "tur" dyker chihuahuan åxå upp å då ska hon knö sig ner i knät hon åxå…

Leon1973
2014-03-20 22:31
#111

#110 det med byxorna känner jag igen, speciellt träningsbyxor…

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
berthagenn
2014-03-21 11:49
#112

hahahahahahaha 🤪

Leon1973
2014-03-22 22:34
#113

Måste berätta….

satt och kollade på ett youtube klipp med hundar, detta https://www.youtube.com/watch?v=fiO-BTldRpA

Simba blir nyfiken och sätter sig på pallen bredvid mig och stirrar på skärmen, han brukar vara nyfiken på att kolla på sånt jag kollar på men inte på detta sättet, det var ett mer "aktivt" intresse om ni förstår vad jag menar…

Tänkte…  jag måste ju bara testa att sätta igång ett annat klipp som jag vet han har reagerat på innan, fast då blev han mest orolig. Satte igång klippet med två siameser som blir som galna när deras matte duschar..
Denna gången blev han väldigt nyfiken och gick fram mot katterna på skärmen för att lukta på dem. Jag tror nästan att Simba har glömt bort att han hade problem med andra katter i sitt förra hem, verkar som att han är redo för en kompis.

Detta är klippet med siameserna
https://www.youtube.com/watch?v=WwSYm1NPHP4

be inte om hjälp om du inte vill ha den

kalindas
2014-03-23 07:41
#114

Testa att söka på musagility det brukar katterna gilla.

/Elisa

Sagolik
2014-04-17 23:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

Hur går det med Mesen!? 

Här kommer en bild på våras katters privata sfär:

Till vänster i bild en död ek på 3,3 meter…som leder katterna upp till trappstegshyllan som vi har byggt av gamla sockerlådor…som i sin tur leder upp till deras sovplats på 3,5 meter.

Hälsar Sarah

Lejonhjarta
2014-04-18 07:55
#116

#115 Så underbart med sån högt till tak!! :-D Här har vi knappt 2,15… Nackdelen m gamla hus.

Leon1973
2014-04-18 10:23
#117

Tjusigt, det är bra med Simba här hemma. Märker mer och mer att han saknar sällskap, annat sällskap än mitt så det var synd att den svanslösa inte fick komma hit.

Han är sällskapssjuk på alla möjliga sätt vilket är mysigt, det är skönt att komma hem och veta att det finns någon som väntar.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Sagolik
2014-04-18 11:39
#118

#117 Ja, de behöver verkligen en kompis! Finns det ingen annan kisse som du kan skaffa dig?!

Annons:
kalindas
2014-04-18 11:52
#119

#117
Du kan kanske fixa en liten huskatt som kompis. Kan ju fungera jättebra. Fast då bör det nog vara en kattunge, så den lär sig bli som en Siames. 🙂

/Elisa

Leon1973
2014-05-02 18:42
#120

Hej alla..  

njae..   Huskatt är jag inte så sugen på, Siames eller Sphynx lutar det åt om man inte skulle slå till med en bamse som Maine Coon eller Savannah, Savannah är väldigt krävande så det kan jag redan nu säga att det blir det säkert inte.

Men hur som helst, följetången fortsätter och istället för att skapa nya trådar så fortsätter jag i denna, Simba som var världens siaMES innan har nu börjat vidga sina vyer och vågar hoppa ut ur fönstret och undersöker gården, han springer ej heller iväg när de andra katterna är ute utan nu är det han som vill fram och nosa medans dem fräser och springer iväg.

Att ta sig in och ut genom fönstret är inga problem.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Leon1973
2014-05-03 22:27
#122

#121 ska kolla

Jag har ju berättat att Simbas fd matte rekommenderade att han skulle vara en ensam katt eftersom han enligt henne inte gick ihop med andra katter hemma hos henne, nu är det ju så att vi har en ganska liten innergård där jag bor och det är tre andra katter som brukar vara ute på gården, tidigare har Simba varit den som varit skygg och sprungit undan, jag kan förstå detta då han var ny och kände sig "out of place".

Men nu har han försökt att närma sig "grannarna" och nu är det dem som kutar undan, idag så träffade han den tredje av dem, också en raskatt och jag tror att det nämnts här innan att raskatter kan vara lite "rasistiska" jag vet inte om detta är en perser, birma eller något annat men de träffades idag och vad jag kan se så är Simba inte skygg eller rädd, han verkar mer nyfiken och glad att se en kompis, även denna fräser åt honom och denna gången väljer jag att gå mellan eftersom denna grannkatten är känd för att vara en bråkstake mot de andra.

Förresten, Simba såg den förra filmen på sig själv och skulle fram och nosa på skärmen..  :)

be inte om hjälp om du inte vill ha den

kalindas
2014-05-03 22:31
#123

Tror ha kommer bli glad åt en kompis. Välj helst en hona eller kattunge då risken att han ska börja protestkissa är mindre.
Tänk också på att då han nu träffat katter ute att han kan få för sig att börja markera för att visa att han är högsta hönset på gården.
De har tyvärr en tendens att reagera så dessa raser…

/Elisa

Leon1973
2014-05-04 16:55
#124

Det har blivit många inlägg nu de senaste dagarna…

Idag fick vi "oväntat" besök, jag hade lämnat fönstret öppet, i vardagsrummet, inte vid öppet utan bara lite. Tydligen har en av huskatterna här, den röda av dem hoppat upp, öppnat fönstret och hoppat in hit.

Simba verkar ha blivit själaglad och var framme och nosade fint medans den röda kände sig trängd, men han fräste inte utan kände sig väl mer som en inkräktare som blivit ertappad. Jag försökte lugna ner honom genom att klappa honom och bjuda på godis i form av "Cat-Stick" men det var inte intressant.

Jag lämnade honom ifred i förhoppning att nu skulle Simba få åtminstone en kompis som ibland kunde hälsa på, men den röda som jag i inlägg #122 beskrivit som en bråkstake började fräsa så jag tog undan Simba och låste in honom i toaletten och skulle försöka ta ut den röda varpå han börja fräsa, morra och slå med tassen mot mig och tryckte in sig i ett hörn under mitt datorbord.

Jag försöker mota ut honom men han är verkligen pissed off och vill inte befatta sig med att någon närmar sig alls, tyvärr såg jag ingen annan utväg än att schasa ut inkräktaren med blomsprutan. Det kändes trist att behöva göra detta men såg ingen annan utväg. Simba letade efter honom när han fick komma ut men inte som att han letade efter en inkräktare som inte hör hemma med jaktinstinkt utan mer som att han letade efter en leksak eller kompis.

Projekt kompis påbörjas - Jag hittade någon som har en raggdoll i Malmö som de ska sälja för en utlandsflytt, hur tror ni raggdoll och siames fungerar? För min egen del är det praktiskt iom att de bor i Malmö och det är lättare att eventuellt ta hit katten och prova om det går eller inte..

be inte om hjälp om du inte vill ha den

kalindas
2014-05-04 17:24
#125

Tror inte han får ut så mycket av en ragdoll, de är inte så sugna att ligga i hög och de blir lätt varma. Du bör nog skaffa en mer aktiv katt till honom, helst samma ras.

/Elisa

Annons:
Leon1973
2014-05-09 13:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#126

Katten har blivit en mördare ;)

Flera nätter i rad nu har han misshandlat dotterns gosedjur som är två hundar, det har gått så långt att jag har vaknat på natten av att de två hundarna ligger i sängen och han "bråkar/busar" med dem. Till slut fick jag stänga in hundarna i garderoben för att han väckte mig när han kastade sig och hundarna vilt omkring i sängen :)

tydligen så glömde jag ett av dessa, idag hör jag hur något klingar till flera gånger och misstänker att han har hittat något nytt att leka så jag kollar bort mot trappan och ner för trappan kommer han med dotterns mjukisorm…   bärandes denna med tänderna i nacken som om det var ett byte..    klingandet var bjällran i svansen…

be inte om hjälp om du inte vill ha den

kalindas
2014-05-09 13:22
#127

#126
Visst är dessa raserna underbara! 😃

Om du lyckas hitta boken "Katt i huset" av Doreen Tovey, antingen via biblioteket eller på något antikvariat. Se till att läsa den!

/Elisa

berthagenn
2014-05-09 14:51
#128

jag har boken om du vill ha den Leon? Jag bor faktiskt i Malmö. :)

Leon1973
2014-05-09 14:54
#129

Läser sällan numera  ;)    Men jag tackar ödmjukt för erbjudandet.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

kalindas
2014-05-09 15:49
#130

#128
Skänker du bort boken?😉 Skicka hit i så fall! 😃

#129
Denna är absolut värd att läsa, även för en som sällan läser.

/Elisa

Lejonhjarta
2014-05-12 03:19
#131

Ja jösses, den boken är nästan ett måste om man har el är intresserad av dessa raserna… MKT värd och läsa, skrattar högt varje gång, har läst dom massa gången bägge hennes böcker. <3

berthagenn
2014-05-13 09:05
#132

Jag kommer noga aldrig hinna läsa denna fina boken :-)

Annons:
berthagenn
2014-05-14 09:40
#133

Kalindas! Vill du ha boken skicka mig din adress via ett PM så skickar jag dig boken kostandsfritt till dig. Är mycket tacksam för dina råd och allt stöd du har gett mig, så att ge dig denna bok är bara kul att få ge dig. Puss 😃❤️

kalindas
2014-05-14 10:09
#134

#133
Tack! 
Men behåll den du. Se till att läsa den. Ta ett kapitel i stöten.
Har boken här, även om den mest är i småbitar.
Men tack för omtanken. ❤️

/Elisa

berthagenn
2014-05-14 10:36
#135

Äsch det var ju inget Kalindas!

Tyvärr har jag ingen ro att läsa den igen, har numera 4 bonusbarn och sambo. Host host! 🙂

Är det någon som vill läsa boken här inne så kan jag skicka den till någon som bryr sig om boken känner jag. PM mig din adress bara så skickar jag den. 😎

kalindas
2014-05-14 11:03
#136

#135
Du kommer bli överöst av mejl nu. 😃

/Elisa

berthagenn
2014-05-14 11:20
#137

hihi 😂synd att boken blir liggandes. boken behöver kärlek av någon känner jag :)

berthagenn
2014-05-14 11:22
#138

Boken är tingad nu vänner! 🤪

info@houseofellen.se
2014-05-17 20:35
#139

Jag råkade läsa alla inlägg och såg att du frågade om ragdoll och siames. Jag har haft två ragdoll och två siameser tillsammans och det fungerade väldigt bra. Tyvärr förlorade jag mina två siameser tidigt men jag tyckte det var en underbar kombination nu är det ju så att alla siameser är olika och det gäller även ragdollkatterna.  Jag hade ganska lugna siameser och när det gäller ragdollflickorna var det en som var tuffare och mer framåt och en som var skyggare och lugnare. Men det kan fungera jättebra. Min siameshane uppfostrades av mina två ragdollflickor och han avgudade dem. Den ena lekte han med och den andra sov han hos.

Annons:
Leon1973
2014-06-30 23:46
#140

Nu var det ett tag sen jag postade något om Simba, men här kommer en uppdatering i form av ett litet filmklipp som visar hur han leker med dotterns mjukisdjur, jag tror jag måste köpa ett nytt till henne då denna har är Simbas favoritleksak.

Jag kan väckas mitt i natten av att han har problem med att få upp mjukisdjuret i sängen, då har han varit nere och hämtat det på första våningen, gått upp för trappan och försöker komma upp i sängen.

Det är inte heller ovanligt att komma hem från jobb och se en massa mjukisdjur i vardagsrummet som han har burit ner från ovanvåningen.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

kalindas
2014-07-01 00:06
#141

Mysigt!

/Elisa

kitte
2014-07-01 20:16
#142

Vad gulligt! Kul när dom är sådär påhittiga 🙂

Leon1973
2014-11-28 10:06
#143

Det var ett tag sen jag lämnade en uppdatering, inget nytt med Simba. Han är lekfull och gosig som vanligt nu, men…!!!

I helgen ska jag åka och hälsa på en eventuell kompis till honom, blev kontaktad av en medlem här som ska omplacera en hona som är lite yngre än Simba. Ska bli spännande och jag hoppas verkligen på att Simba och den nya tjejen blir bra kompisar..

be inte om hjälp om du inte vill ha den

kalindas
2014-11-28 11:43
#144

Kul! Hoppas det kommer gå bra! 🙂
Räckna med minst en veckas fräsande. Ev. längre.

/Elisa

Carlitos
2014-11-28 13:51
#145

oohh… spännande :)

Lejonhjarta
2014-11-29 08:15
#146

Å så spännande och roligt! Håller tummen. :-D

Annons:
Leon1973
2014-12-01 14:05
#147

Nya katten är hemma och i karantän i köket. Simba har känt lukten av henne på mina kläder och jag har aldrig hört honom fräsa som han gjorde då. Blev nästan rädd för honom. 

Katten jag har fått hem är en riktig Ninja och klättrar utan problem högst upp på köksskåpen och ligger där och trycker. Nu handlar det mest om att ge de två tid att vänja sig, den nya måste få göra sig hemmastadd och känna sig trygg och inte vara så rädd och Simba ska vänjas vid att det finns en "kompis".

be inte om hjälp om du inte vill ha den

xperiment
2014-12-02 01:12
#148

Vad blev det för katt? En till siames? :)

alltidsiames
2014-12-02 07:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#149

En orientaliskt korthår havanna som heter Pilgatans Estella for Fengs!

Siameshona
2014-12-02 08:36
#150

Är det dit Ester julbordsrester flyttat🐱Lycka till ester

Leon1973
2014-12-02 22:45
#151

Japp, det är här hon är nu, kan säga att hon äter och går på lådan precis som hon ska. Hon är i "karantän" i köket ett tag nu tills hon inte är så skygg längre, hon är vaksam när jag är i hennes närvaro. Jag brukar vara inne hos henne och "greja" lite i köket bara för att hon ska vänja sig vid min närvaro och mellan varven klättrar jag upp på en pall till henne för att visa mig för henne och klappa henne för att hon ska förstå att denna människan är snällare än vad han ser ut att vara ;)

När jag vet att hon är uppe på en trygg plats där Simba inte kan nå henne så lämnar jag dörren öppen när jag är där så att han kan komma in och ta åt sig av den nya lukten som hon fört med sig, han blir väldigt försiktig när han är där och springer ut när jag rör mig, så han är lite osäker på det hela också, men med tanke på vilket arbete jag fick lägga ner på Simba med att få honom trygg så har jag bra koll på läget och är medveten om att detta kommer ta sin lilla tid. Jag hoppas bara för båda två att det fungerar, jag kan se på Simba att han vill ha sällskap och kompisar när han tittar på grannkatterna och han ser besviken ut när dem springer från honom så jag vill ju verkligen att han ska få en kompis som håller honom sällskap de 10-11 timmarna jag är hemifrån varje vardag och jag vill ju även att Ester ska få en kompis som håller henne sällskap och ett "för alltid hem" här hos mig.

Time will tell…

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Lejonhjarta
2014-12-03 12:13
#152

Å så härligt för honom att få en kompis. Och roligt att veta vart Ester tagit vägen. ❤️ Lycka till!! 😃

Leon1973
2014-12-03 19:13
#153

Idag så fick dem träffa varandra under ordnade former i köket, Simba fräser och Ester sitter i ett hörn och tittar på och pratar lite faktiskt. Trots att Simba försöker verka stor och tuff gör han inga "utfall" eller så utan han håller sig på avstånd och enbart fräser och det gör ont i mitt hjärta.

Att det skulle fräsas vart jag ju förvarnad om så det var jag beredd på.

Jag hoppas att Ester vänjer sig snabbt vid mig och Simba och att Simba kommer acceptera henne som en ny familjemedlem. Kan tillägga att Ester fortfarande är skygg och rädd för mig.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
kalindas
2014-12-03 22:06
#154

Det kommer säkert gå bra! Med tanke på att de är vuxna får du nog räkna med att det tar tid. Sen att Simba fräser är inte konstigt, här kommer ett brunt "fruntimmer" in i HANS revir och luktar konstigt gör hon också. Ge dem bara tid. Chansen är att Ester accepterar Simba före dej.
Köp lite Feliway och sätt i uttaget, de dämpar ev. stressen lite.

/Elisa

Leon1973
2014-12-09 10:11
#155

Uppdatering efter en vecka med två katter i lägenheten…

Nu har det gått lite mer än en vecka sen jag hämtade hem Ester Pester (full på firmafester). Hon är fortfarande i köket och Simba kan röra sig fritt i övriga lägenheten. 

Nätterna har börjat bli en plåga nu när de är mer medvetna om varandra, de står på vars en sida om dörren och pratar vilket har resulterat i att Simba blir utestängd ur mitt sovrum för jag måste stänga dörren för att inte höra honom och hans gutturala rop, jag har dessutom öronproppar som dämpar till max och hör honom. 

De är nyfikna på varandra men fräser och morrar åt varandra, men jag tror att dörren mellan dem bygger upp mer friktion än nödvändigt just nu. När jag kommer hem i kväll ska köksdörren öppnas så att Ester kan få komma ut och röra sig i lägenheten efter sitt eget mod. Nu de senaste dagarna har Ester börjat acceptera mig, hon njuter av att bli klappad och kliad och hon kommer när jag kallar på henne. I natt när de höll på som mest på vars en sida om köksdörren så gick jag ner till dem, öppnade köksdörren och gick in i köket, Ester låg på en av fåtöljerna och åmade sig och spring inte bort när jag gick in till henne och jag kunde utan problem kela med henne. Jag har ett högt köksbord och när jag kallade dit henne så hoppade hon direkt upp på bordet och började puffa på mig och kela med mig, så där höll hon på att hoppa mellan stol och bord för att kela en ganska lång stund så jag kan ju med glädje säga att hon accepterar mig som sin slav.

Nu ska hon bara acceptera den andra divan där hemma och vice versa…   Att den lilla tjejen kunde morra så som hon gör åt Simba när hon ser honom och att han morrar tillbaka och fräser. Min personliga åsikt och förhoppning är att detta löser sig om de får mer kontakt med varandra än vad de har nu, för i nuläget står de på vars en sida och ”trissar” varandra och de få stunder de verkligen ser varandra är inte tillräckligt för att de ska vänja sig vid varandra.

Egentligen skulle man behöva ta semester en vecka eller två för att stanna hemma och göra detta, men det finns tyvärr inte utrymme för det i nuläget.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Carlitos
2014-12-09 16:33
#156

Hej

Jag hade nog inte hållit dem isär så länge, brukar inte behövas… men detta är min egen erfarenhet. Som du säger så trissar dem nog varandra mer då… släpp dem lösa och låt dem inspektera, tror att Simba kommer att hålla sig i bakgrunden och låta Ester gå på upptäcks färd. 

Lycka till

kalindas
2014-12-09 18:43
#157

#155
Säger som #156 att låt dörrarna vara öppna även när du inte är hemma och på natten. Ju oftare de får träffa varandra desto fortare kommer de bli vänner. Låter som de redan är på god väg. 🙂
Är Ester kastrerad?
Annars gör det inom en snar framtid. Även det brukar lugna ner upprörda nerver. 🙂

/Elisa

Leon1973
2014-12-09 22:17
#158

Ester ska kastreras så fort hon kommit till ro här vilket är snart då. Simba är kastrerad så det finns ingen risk för tillökning.

Men om jag låter dörren vara öppen på natten och dagarna när jag inte är hemma, tänk om de attackerar varandra? Det är det jag oroar mig för allra mest, rent ut sagt är jag skiträdd för det. (hönspappa både till katterna och mina döttrar).

be inte om hjälp om du inte vill ha den

kalindas
2014-12-09 23:10
#159

#158
De kommer inte attackera varandra. Skulle sen Ester börja löpa om hon inte får p-piller så kommer hon vara MYCKET kärleksfull mot dej och Simba. 😃
Vilket kan hjälpa vänskapen framåt. Risk finns dock att du samtidigt blir vräkt pga störande av grannarna. 😎
Även om de blir kompisar snart så tänk på att det kan bli nytt fräsande när hon kommer hem från kastreringen. Men brukar gå över fortare när de känner varandra.

/Elisa

Leon1973
2014-12-09 23:15
#160

Om jag skulle bli vräkt för att störa grannarna vore det ett under när de har hundar som skäller och själv har katter och ungar som för liv samt högljudda fester.

Speciellt ena grannen som skickade ut sin löpande hona på gården nattetid så att vi alla fick lida.

Nej, grannarna får överleva. Anledningen att jag oroar mig är att Simba såldes till mig eftersom han var "aggresiv" mot de andra katterna i hans förra hem. Säkerligen obefogad oro men mardrömmen vore att komma hem till en blodpöl på golvet.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
kalindas
2014-12-09 23:33
#161

#160
Tror du kan vara lugn "aggressiviteten" var säkert en stressreaktion.  Har haft flera sådana katter och var inte aggressiva utan nästan alltid ett tecken på att de inte mådde bra, antingen fysiskt eller psykiskt. 
Hade han velat skada henne hade han gjort det redan nu. Han har ju varit avelskatt, han vet vad en hona är för nåt. 😉

/Elisa

Leon1973
2014-12-09 23:42
#162

Var inte säker på det, knappt jag vet det längre  ;)

be inte om hjälp om du inte vill ha den

kalindas
2014-12-09 23:47
#163

#162
😂Illa om det är så för dej! 😉
Men jag är ganska säker på att Simba har mer koll. 😃

/Elisa

lynxlo
2014-12-10 15:19
#164

Hej Leon! Jättekul att fina Ester är Malmöbo även fortsättningsvis, detta ska säkert gå vägen med lite is i magen. Jag tänkte rekommendera dig att sätta upp en nätdörr. Då slipper du oroa dig när du inte är där och katterna vänjer sig ändå. Det kan dröja som sagt, men bara ös på med kel och bus i båda lägren sålänge så ger det sig i sinom tid. Varmt lycka till!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Leon1973
2014-12-11 20:17
#165

2 Dagar och 2 Nätter

Så länge har dörren till köket stått öppen, Simba jamar och vill få kontakt med Ester men Ester håller sig undan från honom och kollar på avstånd. Kommer han nära fräser hon och morrar men Simba har slutat att fräsa. Idag när jag kom såg jag direkt att Ester inte låg på sin plats, hon hade inte heller krupit in i mitt skafferi. Då börjar sökandet efter en försvunnen katt, ett sökande som inte tar lång tid för Simba har inte kommit springandes till dörren vilket måste betyda att det finns något som är mer intressant. Går in i vardagsrummet och Simba sitter på soffans armstöd och kollar nedåt. Så jag går dit och intryckt i ett hörn bakom en högtalare sitter Ester. Hmm… 

Skickar bort Simba och lockar fram Ester som kommer fram till mig och sen kilar ut i köket igen där hon känner sig trygg men hon stannar nere på min nivå så att vi kan kela lite. Hon trivs bra i transportburen som en gång var Simbas och lite är ju inte helt bra att hon stänger in sig i den för när Simba hoppar upp på bordet och tittar in dit så är hon ju "instängd" varpå hon slår till med tassen och fräser…   Jag tror jag blev mer rädd än Simba, han står bara kvar som ett fån och tittar på henne.

Jag flyttar lite på honom så att hon får fritt fram igen och kan mysa lite mer med mig, jag ser till att Simba håller sig i närheten så att hon kan se honom så att hon kan inse att han inte är farlig. Men det går alltså framåt.

Jag ska försöka lägga upp ett filmklipp från igår. Återkommer med det.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

berthagenn
2014-12-12 10:55
#166

😍

Leon1973
2014-12-12 12:09
#167

Idag när jag lämnade hemmet stängde jag dörren till köket på grund av att Simba visade mig att han minsann har listat ut hur man kommer upp till henne nu. Jag vill låta henne få en stunds lugn och ro och låta henne kunna gå på lådan utan att vara beredd på anfall när hon gör "nummer 2" ;)

Jag satt i köket med dem igår och Stella/Ester är superkelen, det märks att hon behöver uppmärksamhet, Simba hoppade upp på bordet där hon stod med mig och han har gett upp fräsandet och är mest nyfiken och vill ha en kompis som inte fräser nu, han tog mod till sig och sniffade lite på hennes bak vid ett par tillfällen då hon inte märkte det. 

En Kastrering för hennes del kanske skulle göra henne mindre "defensiv" och förhoppningsvis lite mer medgörlig. Mitt bekymmer är att jag inte kan stanna hemma med henne :( på grund av att vi är just nu tungt belastade på jobb på grund av semestrar. Vet inte hur jag ska lösa det.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
kalindas
2014-12-12 18:12
#168

Låt henne löpa en gång, så blir hon nog mer kärvänlig mot honom. Se bara till så att hon inte smiter ut när hon löper. Kan hända Simba parar henne, om han minns hur man gör. Ha bara koll så hon inte åker på någon infektion.

/Elisa

Leon1973
2014-12-12 18:59
#169

#168 - Med tanke hur hon beter sig just nu så tror jag hon är uppe i ett löp, det är mycket rumpan i vädret osv när jag kelar med henne. Simba är kastrerad så det finns ingen risk om han skulle "bestiga" henne..  väl?

Är det så att hon är mer aggressiv eller defensiv när hon löper och att detta går över efter löpet?

Och ytterligare en fråga om kastrering: Lugnar defensiva honor ner sig efter kastreringen eller det påverkar inte?

be inte om hjälp om du inte vill ha den

kalindas
2014-12-12 19:44
#170

#168
Kan säkert var löp på gång då. Visst kan Simba para, sen om han gör det är en annan sak. Är så olika från hanar till hanar. Låt han göra det om hon går med på det och han vill. Skäll inte på honom och få ingen panik om det blir vrål och slagsmål. Det innebär bara att han "lyckats".  
Löpet kan som sagt vara en fördel i detta läge.
De flesta honor blir lugnare efter en Kastrering. Sen kan honor vara lite mer småsura och defensiva än hanar.
Skatan här hemma var sur i en månad när jag tog in kattungarna.

/Elisa

alltidsiames
2014-12-12 22:46
#171

Som avtalet säger ska hon ju kastreras ganska omgående och om du lämnar henne fredag morgon t.ex. och hämtar henne efter jobbet (en del gånger kan man få sån service) så är det ju lugnt.

kalindas
2014-12-12 23:57
#172

Låt henne bara löpa färdigt innan kastreringen. För annars kan det bli för stora hormonförändringar.
Se till att välja en klinik där de syr med innerstygn och gärna titthål. Då är det inte lika mycket som ska läka.

/Elisa

Leon1973
2014-12-15 08:34
#173

Ester har börjat våga röra sig runt i lägenheten vilket kom som en chock då jag satt vid min vanliga plats (datorn) hörde ett jamande som inte riktigt hör hemma i v-rummet. Ester vågar nu röra sig lite mellan V-rum och kök men övriga lägenheten har hon inte börjat spana in. 

Men idag på morgonen så kommer nästa problem som är ett steg bakåt i utvecklingen. Simba har börjat visa att han är en lömsk jäkel. Han har slutat fräsa åt henne men väntar tills hon är nära nog så att han kan anfalla och jaga henne och nu har hon inte längre en "safezone" dit hon kan ta sig utan att han kan följa efter, nu jagar han henne hela vägen upp till transportburen som hon ligger och sover i som är hennes trygga plats.

Så denna morgonen började med höga kattavrål och harig som jag är så vågade jag inte lämna dörren öppen åt dem. :(

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Carlitos
2014-12-17 21:03
#174

Har du Feliway hemma? Kan ju hjälpa lite :) hoppas dem blir vänner snart så du kan ha det lite lugnt å mysigt med dem båda :)

Annons:
Carlitos
2015-01-13 11:13
#175

Hur har det gått med katterna? Hoppas det gått bra 🙂

Leon1973
2015-01-13 11:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#176

Hej, kul att du frågar men tyvärr har jag inga goda nyheter.

Katterna är fortfarande inte överens med varandra och min allergi är känsligare mot Ester än vad den är mot Simba. Att de inte är överens med varandra är en sak som hade gått över, men min allergi råder jag inte över. Jag tar antihistamin men det hjälper inte till 100% och tyvärr så blir båda katterna lidande  av det eftersom de inte får komma in i sovrummet. Ester vill gärna ligga uppe vid/på kudden och det klarar inte mina ögon, Simba får inte längre komma in och sova i sängen som han brukar göra. Ester får inte den uppmärksamheten och kelandet som hon vill ha, hon är supergo och älskar att bli kliad vid öronen och att kela, något som jag tyvärr drar mig för eftersom en stund senare så kliar det i ögonen även om jag inte rör mig i ansiktet.

Igår så överraskade hon mig med att hoppa upp på mina axlar inne på dass och satt där, hon la sig till och med till rätta i nacken på mig :)

Ester flyttar tillbaka hem i morgon och jag känner att jag inte vågar testa detta igen.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

kalindas
2015-01-13 12:36
#177

Tråkigt! 😕Det kan vara väldigt svårt att introducera två vuxna katter.
Hoppas att Ester kan bo kvar hos Pia sen eller att de hittar ett nytt hem. 
Du får gosa extra med Simba sen och göra saker som får honom att glömma han är ensam. Kanske tål du en långhårig eller korthårig huskatt och kan skaffa en sådan till Simba eller en liten hund?

/Elisa

berthagenn
2015-01-13 14:48
#178

åhh så tradigt 😭

Leon1973
2015-01-13 15:06
#179

Ja, det känns inget kul alls att det blev så här. Men nu har jag iallafall försökt att skaffa en kompis till honom.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Carlitos
2015-01-13 16:06
#180

Ja, det var ju tråkigt att höra. Men du har ju försökt, ibland vill det inte som man tänkt och hoppats på. Man ska ha tid oxå och ge dem den uppmärksamhet dem kräver, och med tanken på din allergi med så är det kanske bäst så. Hoppas Ester hittar ett nytt bra hem 🙂 och så får du och Simba ha det så gott 🐱❤️

alltidsiames
2015-01-15 06:07
#181

Ester stannar hos mig nu. Slutet gott, allting gott.

Annons:
Leon1973
2015-01-15 06:57
#182

Nu är vi två ungkarlar i borgen igen och Simba tackade mig genom att hetsäta och kräkas i sängen… 

Verkar inte som att han ens har reflekterat över att Ester inte är här, han går inte runt och letar utan när jag kom hem så låg han på sin pall och gjorde det hela kvällen.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

berthagenn
2015-01-15 09:40
#183

skönt att höra att det löste sig för alla parter.

AngelsCo
2015-01-18 22:30
#184

När Zaza var sådär svår med andra katter var det fullkomligt omöjligt att ta in andra vuxna katter, men hon accepterade kattungar bättre. Zaza är ganska territoriell, och anser att jag är hennes människa. Gud nåde den katt som stjäl hennes matte, men kattungar fungerar faktiskt ganska bra. De kattungar som föds här är inga problem, alls.  Det är oftast lättare med kattungar som liksom inte har "rang" eller har lika mycket att hävda sig om. Sen är det naturligtvis personkemi, men det kan faktiskt en uppfödare hjälpa dig med - att hitta en lämplig kattunge. Det kan vara bra att tänka på OM du i framtiden känner att din vackra siames behöver en kompis.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Lejonhjarta
2015-01-20 22:26
#185

Kanske lurigt att prova igen, hemskt om du tillslut skulle bli allergisk mot Simba åxå…

Leon1973
2015-01-20 22:55
#186

Ja det vore jobbigt, jag är ju redan allergisk och känner av även honom men inte så extremt. Men jag kommer med största sannolikhet inte testa igen, Simba och jag kommer leva singellivet i vår ungkarlslya.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Upp till toppen
Annons: