Annons:
Etikettkattprat
Läst 716 ggr
[lucii]
9/23/13, 10:09 AM

Hur mycket ska man lägga sig i?

Jag har två husis tanter på 6 år och som ni flesta vet väntar jag på en liten SIA

Allt är inte 100% klart men jag funderar nu på hur mycket man ska lägga sig i när den lilla kommit hit? Mina tanter lär väl tycka att ta hit en liten är väldigt onödigt. 

Jag har ingen erfarenhet att ta in en ny när jag redan har några och vet faktiskt inte hur det kommer att gå. 

Ni med erfarenhet i detta.. hur gjorde ni?

Annons:
Missannas
9/23/13, 3:00 PM
#1

Hur mycket man ska lägga sig i beror ju på hur kattungen och övriga katter reagerar… Jag skulle börja med att låta kattungen vara ifred från övriga katter till en början för att se hur den reagerar för att kunna avgöra om den är tillräckligt trygg och redo att möta de andra katterna, är den rädd och kanske tom. gömmer sig är det ju bra om den hinner få en känsla av trygghet innan man för ihop dem. Jag stänger alltid in mig med nykomlingen i sovrummet men alla mina har varit väldigt trygga och liksom flyttat in med detsamma - men man får helt enkelt se hur kattungen beter sig. Är någon av katterna uppenbart upprörd så kan det ju vara en idé att låta dem mötas genom en nätdörr eller kompostgaller. Sedan tycker jag att man kan acceptera lite fräs men inte att någon blir trängd eller att de slåss, då ska man definitivt lägga sig i. Tror det är viktigt att hålla sig lugn och positiv, även om det inte skulle gå helt smärtfritt 😉Feliway kan ju vara bra att plugga in hemma också.

Lycka till, det kommer säkert gå jättebra 🙂

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
9/23/13, 4:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Huskatter är oftast ganska coola när det gäller nykomlingar. De bli sällan speciellt hysteriska eller ilskna som SIA kan bli.
Honor kan dock vara lite mer sura än hanar.

Minns gamle Charlie vi hade, en stor svart huskatt. När det kom hem en kattunge till oss så gick han fram till den, smällde till den med tassen (utan klor) så den åkte iväg en bit, sen gick han vidare. 
Lite som: "Här är det jag som är chefen, acceptera det och vi är polare."
Rörde aldrig kattungen igen.

Min Isak körde en annan version. När nya katter dök upp välkomnade han dem glatt och de fick en puss på huvudet, vare sig kattungen ville det eller inte. Han var en otroligt snäll katt. ❤️

Det kommer säkert gå bra. Lite fräs i en vecka kanske. Så länge de inte försöker skada varandra allvarligt, så är det bäst att de får ta hand om det själva. Var noga med att även de gamla får sin dos av uppmärksamhet. 🙂

Bilden är när Jackson kom hem och gömt sig i kattlådan. Isak välkomnar honom.

/Elisa

Lejonhjarta
9/23/13, 7:34 PM
#3

Har ju precis lämnat iväg 5 kattungar till olika hem och i vissa hem tog det bara nått dygn och i vissa någon vecka. Har gått otroligt fort i dom flesta fallen men kattungarna var mkt trygga, sociala och framåt. 

Jag har låtit dom träffas  och varit med hela tiden dom första dagarna men sen så har det gått bra och lämna. Bara dom har ett ställe dom kan gå undan å sova i trygghet så har det inte varit något problem. Tanter e lite mer sura. Min älsta tyckte hon fått en kattunge sist vi fick hem en katt så hon släpade runt på honom vilket inte han uppskattade alltid…

[lucii]
9/23/13, 9:17 PM
#4

Tack för era fina råd och berättelser 🙂

Upp till toppen
Annons: