Annons:
Etikettkattprat
Läst 4854 ggr
Ellensmatte
9/22/13, 12:22 PM

Hur mkt blötmat per dag?

Hur mkt ska man ge och hur mkt blötmat ger ni till era katter?

Det verkar vara svårt att få några direkta riktlinjer. Mina katter äter Mjau eller Bozita blötmat och får även torrfoder på kvällen, även Bozitas. Ibland får de sheba istället för Mjau bara för att dom älskar det. Nu har lillan Selma lagt på sig lite och vi vet inte vad vi gör för fel med maten. Dom får blötmat 2-3 ggr om dagen och då räcker en Mjau i 2-3 dagar till båda. På kvällen får Selma knappt en halv dl Bozita torrfoder och Ellen får lite mer. Enligt Bozitas rekommendationer ska Selma ha en halv dl per dag och Ellen en dl. Det låter så lite och då ska dom enbart ha det och ingen blötmat. Jag vill helst att de ska äta mest blötmat och bara komplettera med torrfoder. Hur får jag till det, ngn som har tips? Båda katterna är steriliserade..

Annons:
FrökenKatt
9/22/13, 1:20 PM
#1

Det är lite svårt det där. Min katt är ett matvrak och hade ätit upp all kattmat vi har hemma om hon hade fått chansen ;) Men jag försöker ha lite pli på henne. Hon väger mellan tre och fyra kilon, är fertil och ganska aktiv. Hon får ca 100g kladdmat (mjau) per dag (50 g till frukost och 50 till kvällsmat) och under dagen samt sen kvällis blir det torrfoder. Av torrisarna brukar jag ge ca 30 g per dag, just nu får hon Hills veterinärfoder men annars brukar hon få IAMS, och det är ungefär samma mängd hon får av båda.

Ellensmatte
9/22/13, 3:11 PM
#2

Tack för ditt svar, visst låter en halv dl lite som torrfoder? Det är om man ger enbart Bozitas torrfoder. Jag tycker det låter väldigt lite..Ngn som vet hur mkt mjukmat som rekommenderas per dag enligt vikt? Det står inte mkt info på förpackningarna.

Sarah-S
9/22/13, 5:58 PM
#3

En katt på 4kg bör äta ca 280 gr Bozita/Mjau blötmat per dag

Jag skulle absolut dra ner på torrfodret och ge enligt doseringen på blötmaten för att förhindra övervikt

Här kan du räkna ut hur mycket din katt ska äta
Bozita innehåller 2,75kJ/gr och Mjautetra 2,9kJ/gr
http://www.kattstatus.se/sida97.html

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Sarah-S
9/22/13, 6:01 PM
#4

Det är antagligen torrfodret med sin kolhydratinnehåll som gör att din katt går upp i vikt

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

kalindas
9/22/13, 11:18 PM
#5

Viss burkmat innehåller även den mycket kolhydrater och även socker. Försök att undvika att köpa de sorterna. 🙂

/Elisa

Sarah-S
9/23/13, 7:06 AM
#6

Jag har kollat på flera sorter blötmat och kolhydratinnehållet (inkl sockerkulör) är under 10% Jämför Bozitas torrfoder som ligger på över 50% kolhydrater (=sockerarter) Det är alltså helt onödigt att undvika de sorterna blötmat bara pga kolhydratinnehållet, det är försvinnande lite i sammanhanget

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
kalindas
9/23/13, 8:22 AM
#7

#6
Självklart är torrfoder värre. Men det är aldrig fel att undvika kolhydrater i blötmaten.

Men var det torrsubstansen du jämförde på maten? Annars blir det ju inte rätt. För tar du bort vattnet i mjukmaten, på de som har mycket kolhydrater, så skjuter mängden kolhydrater iväg.

/Elisa

Sarah-S
9/24/13, 12:47 PM
#8

Torrsubstans pratar jag om

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

kalindas
9/24/13, 2:03 PM
#9

#8
OK. 🙂

/Elisa

Upp till toppen
Annons: