Annons:
Etikettavel
Läst 3177 ggr
[idaskoog]
2013-09-18 01:10

DNA-tester

Vad tycker ni om DNA-testerna man kan utföra på katterna? Jag får regelbundet mail med "reklam" om nya tester man kan utföra på animalsdna.com. Man kan ju testa hur mycket som helst, ska vi testa allt vi kan? Är det bra att lägga ner tusentals kronor på att DNA-testa alla avelsdjur? Jag har inte riktigt bestämt mig vad jag tycker nämligen och skulle tycka det var intressant att höra era åsikter.

PRA-provet är ju självklart nödvändigt, är det lika nödvändigt med håranlag,färganlag,blodgrupp etc? 

Ja…ni får ordet!!!

Annons:
Aleya
2013-09-18 01:18
#1

Nu är inte jag uppfödare, utan nöjer mig med mina underbara bönder. 😂

Men ja ur en synpunkt kan ju det vara bra att veta vad katter har för blodgrupp, vet inte om det är för oss människor, men om en människa blir gravid med en man som har "fel" blodgrupp så kommer kvinnans kropp bilda antikroppar mot barnet och stöta ut det. Kanske är samma i kattvärlden.

Det där med päls och så kanske är mer för nitiska avlare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

GunillaSverkersson
2013-09-18 06:31
#2

Jag har aldrig testat något annat än pra. Skulle kunna tänka mig att testa för långhårsanlag om någon köpare vill veta om katten bär på det. självklart blodgrupp, om det skulle behövas.  Pra testet är dessutom ganska billigt 40 us dollar är väl bara drygt 300 kr. 

Testade för kattvirus paketet (FIV,FELV,FCOV/FIP)i går kostade 1400/katt hos veterinären i Sala. 

Jag undrar om FIV och FeLV förekommer, jag har ju dåligt minne, men kan inte påminna mig att jag har hört talas om någon katt med det. Jag menar inte att vi inte ska testa är bara nyfiken.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

kalindas
2013-09-18 07:22
#3

Skulle testa för PRA och om den ras jag äger kan ha blodgrupp B så hade jag absolut testat för det också.
(Paras en hona med B blod med en hane med A blod, så dör kattungarna om de diar sin mamma fösta dygnet.)

Testa för färg hade jag kunnat tänka mig att göra för skoj skull. Tyvärr kan man inte DNA testa silver ännu. Vilket jag tyckt var intressant.

Övriga tester jag skulle kunna tänka mig göra på min ev. framtida avelskatt är Fiv/felv, höftledsröntgen (pga alla katter med höftledsfel inom denna rasen) och sen hade jag nog valt att testa för Giardia och TF.

/Elisa

kalindas
2013-09-18 07:23
#4

#2
Anledningen att vi testar för Fiv/felv är att vi hade ett större utbrott inom rasen för ca 10 år sedan. Innan dess testade man inte katterna för detta.

/Elisa

Mewz
2013-09-18 09:37
#5

#3 Nej, alla ungar dör inte. Lite magstarkt att gå ut med info som inte stämmer. Det finns en förhöjd risk för felin neonatal isoerytrolys, beroende på titerhalten hos mammakatt. 

De allra, allra flesta handmatar dock 16-24 timmar (jag har alltid valt 24 timmar, har haft flertalet A-B parningar) men det finns även uppfödare som är medvetna om det men låter dom dia ändå utan problem.

En länk från min rasring
http://www.rexringen.nu/medlem/artiklar/blodgrupper.html

Real stupidity beats artificial intelligence every time

kalindas
2013-09-18 10:37
#6

#5
Ok, att inte alla unga dör i en A+B parning är bra! 🙂
Men jag tycker (och kommer alltid att tycka så) att det är fel att göra de parningarna och stoppa ungarna från att dia i 12-24 timmar.

Men detta är en OT diskussion, så om någon vill fortsätta diskutera detta. Så starta en ny diskussion.

/Elisa

Annons:
Mewz
2013-09-18 11:04
#7

#6 Inom vissa raser skulle det vara förödande att ta hänsyn till blodgrupp, helt enkelt. Och av två onda väljer man helt enkelt det minst onda.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Lejdet
2013-09-18 20:48
#8

#7 på vad sätt är det förödande? Kan man inte bara blodgruppera dom och sen undvika att para de som inte passar med varandra? Är väl inte svårare än att PRA-testa?

Lejdet
2013-09-18 20:54
#9

#3 du kan bara få fram ett tillförlitligt TF-svar genom att framkalla diarré hos katten. En katt kan ha haft TF men lyckats läka ut det själv och inte ha diarréer längre. Enligt min veterinär är det omöjligt i stort sett att hitta TF i fast avföring.

[figgelina64]1
2013-09-18 21:35
#10

Jag har testat för PRA, men oxå färg på en av honorna i sista kullen då det var svårt att avgöra vilken färg hon hade svaret blev Fawn och blev i Finland färgbestämd till Fawnpadda :) så det beror på ditt behov att få svar och veta, ja förutom PRA som vi måste veta svaret på. Våra raser testas inte blodgrupp på, dem jag vet är raggdoll och möjligen birma…finns kanske fler…och ja, silver hade varit bra, hoppas d kommer :)

Spotless
2013-09-18 22:50
#11

#8 Avelsbasen blir alldeles för liten om man ska utesluta djur med B-blod ur sin avel. 

Jag blodgrupperar mina CRX. Precis som #5 skriver dör inte alla ungar i en kull (om de får dia) efter hona med B-blod och hane med A-blod. Det beror dels på titerhalten hos honan, men även på vilken blodgrupp ungarna får. Själv skulle jag aldrig chansa och har handmatat en del ungar de första 24 timmarna. Mamman har haft body på sig så ungarna inte kommer åt att dia och hon har skött allt utom just matningen. Jag har aldrig haft problem med någon av dessa ungar eller deras mammor. 

Vi har faktiskt blodgrupperat några av våra kat. IV-honor också bara för att utesluta att någon av dem har B-blod. 

PRA testar vi så klart för och FIV och FeLV.

Lejdet
2013-09-18 23:05
#12

#11 i mina ögon är det konstigt att man avlat fram en ras som inte kan föda upp sina ungar själv utan mänsklig inblandning. ..det borde inte få förekomma att man sätter body på en katt för att förhindra ungarna att göra nåt de är födda till, nämligen att dia? Att ingripa så i naturens gång är rena djurplågeriet enligt min mening.

Mezzoluces
2013-09-18 23:57
#13

(Enligt Jordbruksverket får man inte längre göra A+B parning) Jag tycker det är intressant med DNA test. Själv har jag testat för färg, hårlag och PRA. Hört att man nu även kan börja testa för att få fram ev kattraser. Inte mig emot att testa med DNA för diverse sjukdomar, vilket är ett billigare alternativ än undersökning… Men alla DNA test kan ju inte utesluta att vissa undersökningar behöver göras. Jag höft röntgade min hane tex.

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Annons:
Spotless
2013-09-19 00:43
#14

#13 Jo, man kan be om dispens.

Spotless
2013-09-19 00:44
#15

#12 Det handlar ju inte om en ras. B-blod kan finnas i mer eller mindre alla raser. En stor procent av alla katter har antingen B-blod eller så är de anlagsbärare. BRI, CRX, DRX, GRX, SRL, SRS, LPL, LPS, SPH, ABY, SOM, TUA, TUV, SBI, RAG, PER, EXO, MCO, SIB, EUR är raser där det finns B-blod och stor andel anlagsbärare och jag vet att man (inte alla) blodgrupperar för att man är medveten om att det finns B-blod. Tänk bara i vilka andra raser dessa katter kan finnas så förstår du att det är mycket möjligt med B-blod i så gott som alla raser.

Du kan tycka vad du vill, men jag anser att du är för dåligt insatt för att yttra dig på det sättet i ämnet.

Lejonhjarta
2013-09-19 07:27
#16

Självklart PRA men även på färg har ja testat 2 st då dom varit felreggade.

Lejdet
2013-09-19 09:23
#17

#15 ja jag tycker vad jag vill och enligt djurskyddslagen får man inte skilja mamma katt från sina ungar före tolv veckors ålder och att hindra dem från att dia sina ungar är nog på gränsen till brott mot djurskyddslagen. Men jag ska kolla upp det närmare. Får snart hem en veterinär från länsstyrelsen som ska göra nytt tillstånd eftersom jag har flyttat. Ska fråga henne. Vi som själva har fött barn och ammat vet hur det spänner och gör ont i brösten när barnen skriker. Måste kännas lika hemskt för en kattmamma.

Mewz
2013-09-19 09:41
#18

#17 Eller så kan man låta bli att förmänskliga sina djur. Har haft ett antal delningskullar genom åren utan några som helst problem.

Nej, det är inte förbjudet med delningskullar, och rent krasst behöver man inte heller söka dispens ännu, det finns nämligen inga domslut på det.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Silvestris
2013-09-19 10:13
#19

Det här med olika blodgrupper är ingenting som människan har skapat. Det  handlar om en naturliga biologisk variation och blodgrupp b förefaller vara vanligt just hos raser från de brittiska öarna. Möjligen är det så pga. att det har medfört någon slags evolutionär fördel i stil med heterozygot fördel (jämför med människans anlag för sickelcellsanemi).

Att då försöka eliminera denna biologiska variation kan jag tycka är dumt, vi vet ju inte vad det är vi avlar bort. Tänk om b-bärare är mer infektionsmotståndiga än homozygota A- eller b-katter. Då försvagar vi populationen genom att eliminera b-blod eller sluta "blanda blodgrupper". Jag tror inte att det är så många som tänker på denna aspekt. Skulle vi som en del förespråkar sluta avla på b-katter skulle ungefär halva avelsmaterialet i min ras försvinna. Då skulle vi drabbas av betydligt större problem, inavel. Vi skulle då landa på en effektiv avelsbas på kanske 75 individer istället för en på 150 individer.

Vi vet genom både erfarenhet och forskning att kattungar som handmatas de där 24 timmarna inte mår sämre än andra. Teoretiskt sett skulle de kunna ha sämre immunförsvar, men i praktiken har de det inte. Vi ser inte högre dödlighet eller sjuklighet hos denna grupp kattungar.

Att sätta en body på en honkatt och på så sätt förhindra kattungarna från att dia är inte att likna vid att skilja kattungarna fysiskt från kattmamman. De får hennes fulla omsorg. Då kan vi ju även börja likna säg handmatning av en kattunge som är för svag för att fysiskt kunna dia, men som får ligga hos sin mamma, vid att separera dem. Ett fullständigt absurt resonemang. Juver som spänner och gör ont avhjälper man på samma sätt som man som ammande kvinna gör på sig själv, man mjölkar ur. Det är ju även något man bör göra för att se till att mjölkproduktionen inte upphör eftersom kattungarna trots allt ska börja dia efter ett dygn. Som uppfödare låter man ju inte heller kattungarna ligga och skrika hos sin mamma. Det betyder ju att något är fel. Oftast är de hungriga och matar man ordentligt behöver ingen kattunge skrika av hunger.

Och nej, det är inte förbjudet att göra dessa parningar. SJV har gjort en tolkning och det är sannolikt inte ens en jurist som har tolkat lagen utan en tjänsteman med kanske en veterinär- eller agronomutbildning. Förvaltningsrätten har påpekat att SJVs förbudsliknande yttrande faktiskt inte är juridiskt bindande.

Silvestris
2013-09-19 10:19
#20

Allmänt om DNA-tester är det väl bra att de finns (tillsammans med andra tester) men vi kommer aldrig kunna testa oss till friska populationer. Visst kan vi spendera våra pengar på dessa tester, men pengarna kanske gör större nytta om de läggs på att bredda avelsbaserna. Många raser har idag små effektiva avelspopulationer, som ytterligare begränsas av tex. färgavel. De stora, långsiktiga hälsovinsterna man kommer göra i de raserna är att satsa på att få upp de effektiva avelspopulationerna.

Sedan ska man såklart använda hälsotester för att punktmarkera eventuella problem, men att bara scanna vitt och brett för att det finns tester… då kan man satsa pengarna på bättre saker.

Annons:
MissMaven
2013-09-19 10:40
#21

TS: jag har DNA-testat för PRA och också för färg i två fall; Albert är vit och jag var nyfiken på hans färg (han är en vit blåmaskad siames egentligen 🙂). Den andra kattungen som jag färgtestat var otroligt vit på kroppen och jag visste inte om hon var choklad eller brunmaskad. Det visade sig att hon är brunmaskad med fantastiskt fina kontraster som hon behöll som vuxen. 🙂

OT: Det med blodgrupper är rätt intressant, och som #19 skriver, det är en naturlig biologisk variation. Vi som jobbar mest med kat IV är kanske inte så insatta i det, eftersom olika blodgrupper inte förekommer hos 'våra' raser. Här finns det lite om procentfördelningar hos olika raser:

http://pawpeds.com/pawacademy/health/bloodgroups/

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Spotless
2013-09-19 10:51
#22

#13 Detta hittar man på SVERAKs site

Förvaltningsrätten om blodgruppsinkompatibilitet och kattungar

Förvaltningsrätten har tagit upp ett överklagande av Jordbruksverkets yttrande angående blodgruppsinkompatibilitet och kattungar och drar slutsatsen:

"Även om skrivelsen innehåller förbudsliknande uttalanden kan den enligt förvaltningsrättens mening inte anses innehålla något formligt förbud […]. Inte heller har länsstyrelserna meddelats ett direktiv, som medför positiv rättskraft och som sådant direkt ska läggas till grund för senare beslut om förbud mot avel med katter på sätt som det nu är fråga om […].'

Läs Förvaltningsrättens beslut här 
SVERAKs notering: Det är upp till varje uppfödare att tolka förvaltningsrättens beslut.

Anneli Pääkkö har godkänt publicering av namnuppgift samt att hennes skrivelse till Kammarrätten publiceras här

130114 Anneli har ändrat sin tidigare skrivelse på grund av att två uppfödare som är drabbat av Jordbruksverkets beslut ställer upp. Teckning av bilagor här

Spotless
2013-09-19 10:55
#23

#17 Som jag skrev i #11 så skiljer man inte mor och ungar åt utan mamman sköter allt utom just matningen. Att mata friska ungar är lätt och det är inga som helst problem att se till att de är mätta och belåtna under det där första dygnet. Naturligtvis ser man till att även mamman mår bra. Man tar ju knappast sämre hand om en kull och deras mamma vid en sådan här kombination än vad man gör annars.

Spotless
2013-09-19 11:04
#24

Jag tror att många ser B-blod = sjukdom och så är det ju inte.

[idaskoog]
2013-09-19 12:51
#25

Jag är lite sugen på att DNA-testa min SIA för dilution, enbart för nöjes skull men har inte riktigt bestämt mig. Det är ju lite spännande också att vänta tills ungarna kommer, då får man jag svaret ändå. 🙂

[lisme]
2013-09-20 00:23
#26

#9 Din veterinær tar helt feil! Det går helt fint å finne DNAet til TF også i fast avføring! De trenger ikke å finne selve parasitten så lenge det er DNA-tester som gjøres. MEN skal man kun bruke mikroskop for å sjekke om katten har TF, er det en helt annen sak!

Upp till toppen
Annons: