Annons:
Etikettavel
Läst 1722 ggr
Labolina_73
2013-09-08 01:01

PRA

Hej..

Om man hittat en katt som man är intresserad av där pappan är bärare av PRA och mamman fri, så kan ju ungarna vad jag förstått antingen vara bärare eller fria? 

Om jag då är intresserad av avel och det är en tanke jag har kring det, ska jag då be att dom testar innan leverans så jag vet eller spelar det ingen roll? Jag skulle ju helt vilja ha en PRAfri katt naturligtvis eftersom jag är intresserad av avel och inte tycker att man ska behöva avla på bärare? Men det kanske är så att man måste det inom denna ras eftersom avelsbasen inte är så stor som inom "min" ras.

För visst är det väl så att om den katten jag köper är fri och jag bara väljer att avla på fira så är alla avkommor fria?

För jag tänker att om jag har en bärare och avöar på måste jag ju heöa tiden testa ungarna fär att veta om dom är b'rare eller fria?

Tacksam för svar.

Annons:
Mewz
2013-09-08 07:41
#1

Kattungarna kan vara bärare och är det så att du bara är intresserad av en PRA-fri så kan du ju erbjuda dig betala för DNA-test innan du köper?

Real stupidity beats artificial intelligence every time

kalindas
2013-09-08 07:41
#2

Är en bärare och en fri, så blir det som du skriver att kattungarna antingen blir fria eller bärare. 
Jag hade nog inte testat ungarna efter en sådan kombination, så länge jag har papper på föräldrarna.
Hade jag däremot sålt till avel, så kan det hända att den som ska köpa ny avelskatt vill ha den testad. Likaså om du själv ska behålla en i avel.

/Elisa

[figgelina64]1
2013-09-08 07:52
#3

Som Kalindas skriver så testar inte jag kattungar efter sådan kombination, har min avelshane Q som är bärare då dem oxå är mycket viktiga i vår avelsbas.

Men har man en hona/hane hemma som är bärare så är det givetvis av vikt vad man väljer samt att alla katter som kan vara bärare måste testas innan dem används i avel och rapporteras in till SVERAK.

Fast  bäarare eller inte…för mig spelar det ingen roll bara katten är frisk och sund och har en bra typ för avel 😃

Skulle jag sälja kattunge till avel får köparen stå för kostnaden 😉

[idaskoog]
2013-09-08 23:31
#4

Klart det blir enklare om katten är PRA-fri men om den är bärare eller ej är det sista jag bryr mig om. Det är tusen gånger viktigare med utseende,sunda linjer,bra psyke,fertiliteten i linjerna etc…

Mewz
2013-09-09 00:33
#5

#4 Problemet vi har här i Sverige är ju då att man inte får para 2 bärare med varandra så oavsett om man bryr sig eller inte så måste det ju tas hänsyn till, om man tänkt föda upp. Och det oavsett förbundstillhörighet. Och nog har det med sundhet att göra? Ingen vill väl föda upp katter som blir blinda?

Real stupidity beats artificial intelligence every time

[figgelina64]1
2013-09-09 07:06
#6
Annons:
[Melanie75]
2013-09-09 08:43
#7

Jag tycker att det är att föredra pra negativa katter . Men i och med att avelsbasen inte är så stor så tycker jag definitivt att pra bärare är katter som också är viktiga i vårt avelsarbete. Men visst jag föredrar pra neg , det förenklar en hel del.

AngelsCo
2013-09-09 10:43
#8

Jag har ett par bärare i min avel, och jag väljer sällan katt utifrån PRA-status än så länge. Däremot om jag får välja mellan två likvärdiga katter där den ena är bärare och den andra fri kommer jag definitivt välja den som är fri. Så klart. Men. Och det är ett stort men. En PRA-bärare får inte så många kullar hos mig. En PRA-bärare behöver faktiskt inte få fyra kullar, utan det räcker med att behålla en eller två avkommor och jobba framåt.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

[idaskoog]
2013-09-09 11:29
#9

Självklart bryr jag mig om PRA…det jag menar är att sålänge den inte är PRA-posetiv så tycker jag att vi ska ta vara på alla katter som är bra ur avelssynpunkt även om de är bärare av genen. Vi ska inte selektera ut dessa individer bara för att de är bärare…då kommer vi få andra sjukdomar på halsen som kommer utifrån att vi blir tvungna att para för nära besläktade individer.

Upp till toppen
Annons: