Annons:
Etiketthälsa
Läst 2322 ggr
lillablå
9/7/13, 12:19 PM

Gingivit

Hej,min lilla oriental har akut gingivit, behandlar med bucacat gel 4 gånger i vecka,mycket bättre nu,undrar om ni har några bra råd,tack.

Annons:
off36is
9/7/13, 6:47 PM
#1

Tandborstning om katten går med på det är bra mot gingivit. Har en katt med tandköttsinflammation och tandlossning som jag borstar tänderna på dagligen det funkar hur bra som helst. Tog några veckor innan katten vande sej. I början kan man använda en gel som heter Aftamed som man smörjer tandköttet och som lindrar.

Lillatassen
9/7/13, 8:26 PM
#2

Precis som #1 skrev så fick vi rådet från veterinären att borsta tänderna på katten. Det viktiga är att göra det regelbundet. Annars blir det mest en börda för katten och gör ingen större nytta..

kalindas
9/7/13, 9:51 PM
#3

Borsta gärna tänderna med ren aloe vera gel.

/Elisa

Uriel
10/7/13, 2:35 PM
#4

Något speciellt märke som rekommenderas Elisa?

Jag tror detta kan vara bra eftersom jag hörde berättas för länge sedan att det konstaterades (av veterinär) att katter och hundar som av ägarna fått aloe vera dryck insprutat i munnen (i hälsobefrämjande syfte) var tandstens fria just i den sidan av munnen där drycken sprutats in.

Någon annan som har erfarenhet av att använda aloe vera gel i munnen?

kalindas
10/7/13, 5:02 PM
#5

#4
Se bara till att det är så ren Aloevera som möjligt. Sort är nog inte så viktigt. Undvik sötningsmedel och liknande.

/Elisa

Missannas
10/7/13, 5:18 PM
#6

Bucacat fungerar förebyggande så den kommer inte hjälpa mycket. Ren aloe vera gel hittar du i de allra flesta hälsokostaffärer, det är ju antiinflammatoriskt så det kan säkert hjälpa. Sedan finns Stomodine som också funkar bra. Men, om gingiviten går att behandla själv eller ej beror på hur omfattande den är. En lättare variant går bra att borsta bort och behandla hemma men en längre gången/obehandlad gingivit leder ju till andra sjukdomar, parodontit t.ex. och det är inget du kan behandla på egen hand. Hur gammal är din katt? Har du tagit henne till en veterinär för en koll?

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: