Annons:
Etikettavel
Läst 1118 ggr
FrökenKatt
9/7/13, 11:46 AM

Skendräktighet, missfall, fortfarande dräktig?

I juli var jag och Fröken Katt på semester i Skåne nere hos mina föräldrar. När vi är där brukar jag låta Fröken Katt springa ute i trädgården och leka, för att hon tycker så mycket om det, man ser verkligen hur lycklig hon blir och hon riktigt längtar efter att få komma ut (annars bor vi i lägenhet och då är det bara balkongen som gäller).

Fröken Katt går på p-piller för jag har planerat att avla på henne vid senare tillfälle.
En kväll försvann hon och vi gick runt i hela kvarteret och ropade och letade. Och efter några timmar hittade jag henne under grannens lekstuga. Och bredvid lekstugan satt en tjock, vit katt och tittade på oss.
Fröken Katt ville inte alls att jag skulle bära henne, och hon vred och vände på sig och fräste till och med åt mig. Men när vi hade kommit in och hon hade fått en godis släppte det.

Sen tänkte jag inte så mycket mer på det och vi åkte hem, veckorna gick och jag märkte att hon åt mycket mer, och visst hade hennes tuttar blivit lite rosa? Jag slutade ge henne p-piller och tuttarna blev lite mörkare och större och hennes mage fick en liten söt bula. Hon började äta ännu mer och sova hur mycket som helst. 

Sen fick stackaren problem med diarréer och efter små, frekventa utfodringar av specialmat blev hon äntligen bättre. Och så närmade vi oss dagen. Jag hade räknat ut att om hon blev parad den dagen (hon kan ju ha blivit parad senare också) så skulle dag 60 vara onsdagen den 4/9. På den dagen började hon skrika och gnälla högt. Kunde det vara värkar? Hon hade ju inte ens boat än?
Dagen efter stod det klart att nej, det var inte värkar, det är ett löp. 

Jag har läst någonstans att katten kan löpa under dräktigheten, men hur länge brukar ett sådant löp då vara? Hon har fortfarande rosa tuttar, men magen har blivit mindre (den var inte så stor innan heller, misstänkte att det bara var en eller två bebisar), fast man ser fortfarande en liten kula när hon ligger på sida. Och just nu äter hon jättelite, jag får mata henne med kattgodispinnar, kyckling och annat gott för att hon ska få i sig nåt.

Vad tror ni, var det bara en skendräktighet? Eller fick hon kanske ett missfall? Eller är hon möjligtvis fortfarande dräktig?

Jag har aldrig haft en dräktig katt innan, och det här var inte planerat, så det hela är ganska förvirrande just nu.

Annons:
kalindas
9/7/13, 12:37 PM
#1

Om hon löper vid dag 60 så låter det som skendräktighet. Normalt brukar de få ungar mellan dag 65-68. 
Sen kan det ju vara ungar i magen. Men då borde du känna det.

Jag skulle ta det säkra före det osäkra och åka till veterinär och ta ett ultraljud på henne. Ha även koll så hon inte får flytningar eller dricker mycket.

/Elisa

FrökenKatt
9/7/13, 2:02 PM
#2

Tack för ditt svar :) Ska kontakta veterinären och höra med dem.

Vad kan det betyda om hon dricker mycket? Jag tror inte att hon har druckit mer än innan, har många vattenskålar utplacerade i lägenheten just för att hon ska dricka ordentligt. Hon har haft problem med urinvägarna innan och veterinären har sagt till mig att se till att hon får i sig mycket vätska så hon inte får urinsten.

Några flytningar har hon inte haft, men jag ska hålla henne under fortsatt uppsikt :)

// Elisabet

kalindas
9/7/13, 3:44 PM
#3

#2
Att hon dricker mycket kan vara ett bevis på livmodersinflammation. Ibland kan den var inkapslad och inte ge några flytningar.

Ang. urinproblem. Köp burkmat till henne (helst de som enbart innehåller kött) och ge henne det varje dag istället för torrfoder. Då blir urinvägarna bättre. 🙂
Allra bästa är såklart att BARFa henne och helt sluta med torrfoder.

/Elisa

FrökenKatt
9/8/13, 10:47 AM
#4

#3

Tack för hjälpen :)

Spotless
9/8/13, 11:01 AM
#5

#2 Har hon haft urinvägsproblem och dricker mycket skulle jag vilja kolla hennes njurvärden. Det kan, liksom #3 skriver, även vara ett tecken på livmoderinflammation. Hon verkar ju ha minskad aptit också, vilket så klart skulle kunna sättas i samband med en skendräktighet eller dräktighet men det låter inte bra. Jag skulle vilja ha min katt undersökt om jag vore i ditt ställe.

FrökenKatt
9/8/13, 11:28 AM
#6

#5 Hon hade urinvägsproblem för över ett år sedan, och efter behandling har allting varit bra. Det är mest i förebyggande syfte jag ger henne vatten i kladdmaten.

Hennes aptit har varit bra (hon har alltid varit en väldigt matgalen katt, haha) fram tills hon började löpa i onsdags. Det är precis som att hon inte har tid att äta, för "det kanske finns en pojke i vardagsrummet, bäst jag går dit och ropar på honom" haha. Men ställer jag fram den extra goda kladdmaten (använder Hills I/D just nu pga hennes tidigare lösa mage, som nu har blivit jättebra igen) brukar hon ha tid att proppa i sig.

Jag ska ringa kliniken och boka tid imorgon när de öppnar, så får de kolla på henne. Men jag är inte så orolig för den saken, hon är lika pigg, busig och galen som vanligt :) 
Och det verkar som att det bara var en skendräktighet, för nu är tuttarna mycket ljusare med.

Men tack för synpunkter och råd :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: