Annons:
Etikettkattprat
Läst 877 ggr
Gerro
2013-09-06 15:36

Fodervärd?

Detta är en fråga jag läge har undrat över. Vad innebär det att vara fodervärd? Jag förstår att man står för maten, men vad är det mer man betalar för? Och rätta mig men efter ett visst anta kullar så får man katten? Eller köper man den då? Haha förlåt om jag är trög ;)


Annons:
kalindas
2013-09-06 16:39
#1

Du står ofta både för mat och försäkring. Försäkringen är lite dyrare då katten måste ha en avelsförsäkring. Sen står du för all sjukvård som inte är relaterat till fortplantningsorganen.
Beroende på vad du och uppfödaren kommit överens om så kan det vara krav på utställning (att du ska ställa ut katten) eller att uppfödaren har rätt att hämta katten för att ställa ut den.

När det gäller kullar så är det lite olika när det gäller katt. En del får kull hemma hos fodervärden för att minska stressen och då har du ansvar för en kull i minst 12 veckor.
En del tar hem katten till sig och då får du tillbaka henne efter viss tid.
Sen hur många kullar katten får enligt avtal är olika, men det brukar vara 2 inom en viss tid, sen är katten din.

När det gäller hanar är det enklare. Där är det "bara" att du måste låna ut honom till överenskommet antal parningar. 
Problemet där är att får du en pissnisse och du har parningar som han ska göra. Då blir det mycket städning…

Väldigt viktigt att ha god kontakt med uppfödaren om du ska välja en foderkatt. Men ett bra sätt att träna för ev. framtida uppfödning.

/Elisa

Gerro
2013-09-07 22:10
#2

#1

Tack så mycket! :)


Mewz
2013-09-08 07:50
#3

Finns lika många olika fodervärdsavtal som det finns uppfödare/fodervärdar. Viktigt är dock att man är överens om det man skriver under på.

Kortfattat hos mig:
Jag betalar alltid foderkatternas försäkring. Kostnader som uppkommer hos fodervärden är fodervärdens som mat, vaccinationer, veterinärbesök. Helfoder 2 kullar på hona, max 4 på hane. Halvfoder är halva kostnaden + 1 resp 2 kullar.

På hona kan jag ta hem eller om det är någon som har ett stort avelsintresse så kan dom få kullen där, förutsatt att fodervärden är medveten om att det kräver övervakning, ev vaknätter, handmatning osv. Det är ett stort ansvar och ibland ett gigantiskt jobb som mycket väl kan medföra att man måste vara hemma från arbetet.

Vidare så har jag "kissklausul" och skulle aldrig drömma om att tvinga någon leva med en pissande hane (eller hona heller för den delen) aldrig! Sedan brukar jag ha en tidsgräns på 2 år.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Gerro
2013-09-08 18:35
#4

#3

Tack så jätte mycket! :)


Upp till toppen
Annons: