Annons:
Etikett: avel
LĂ€st 1690 ggr
L8sduckfeet
2013-08-24 15:07

Ny hĂ€rđŸ±

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla kattĂ€lskare! Jag Ă€r ny hĂ€r, oxĂ„ kattĂ€lskare. Har en choklad OSH, hona som heter Zoega (S*Limericks). jag har spanat in sidan ett tag och tĂ€nkte att det Ă€r dags att jag skriver nĂ„got. Har ansökt om stamnamn och Ă€r i full fĂ€rd att testa mot Pra/fiv/felv. Jag har tĂ€nkt mig en liten uppfödning och mĂ„ste ju börja nĂ„gonstans. Detta Ă€r vĂ€l ett bra forum för sĂ„dant? Jag har förstĂ„tt att uppfödning gĂ„r ihop med utstĂ€llning och det verkar som om mĂ„nga av er redan kĂ€nner varandra. Är det genom utstĂ€llningar man knyter sĂ„dana kontakter? Ser fram emot att lĂ€ra mig om allt som diskuteras hĂ€r inne. Mvh Lotta Rimbe & Zoega

Hemsida - http://L88657.wix.com/duckfeets
Blogg - duckfeets.bloggo.nu

Annons:
kalindas
2013-08-24 17:58
#1

VĂ€lkommen. đŸ™‚

/Elisa

Spotless
2013-08-24 18:01
#2

Grattis till att ha valt en sĂ„ hĂ€rlig ras som "din". Att ha en kunnig mentor, gĂ€rna sin tilltĂ€nkta avelskatts uppfödare, som stöd och bollplank Ă€r viktigt. Kontakter Ă€r viktiga och utstĂ€llning Ă€r ett utmĂ€rkt "stĂ€lle" att knyta kontakter pĂ„. Är man ny och vill börja föda upp Ă€r det bra att stĂ€lla ut sin katt och att besöka mĂ„nga utstĂ€llningar för att lĂ€ra sig vad domarna tittar pĂ„ och för att trĂ€ffa och se andra katter i sin ras, men en bra utstĂ€llningskatt Ă€r inte alltid det samma om en bra avelskatt eller vise versa.

Sedan tycker jag att man behöver ha vissa baskunskaper innan man blir uppfödare, men det Àr ocksÄ viktigt att inse att man hela tiden kan lÀra sig mer och att man aldrig blir fullÀrd. Lycka till!

Lillatassen
2013-08-24 20:29
#3

VĂ€lkommen :) đŸ±

Lejonhjarta
2013-08-24 22:40
#4

VĂ€lkommen! 🙂

PÄ utstÀllningar sÄ lÀr man sig vÀldigt mkt och man knyter oftast kontakterna dÀr. Finns 2 förbund att vÀlja pÄ, Sverak och Wcf.

L8sduckfeet
2013-08-25 09:35
#5

Tack för era vĂ€lkomnanden :-) En mentor Ă€r sĂ„klart ett vĂ€ldigt bra stöd men inte sĂ„ lĂ€tt att hitta 😊 NĂ€sta kattutstĂ€llning bokad för att uppleva kat4 i mĂ„ngfald😍 Vilka typiska kriterier finns det för en avelskatt förutom rastandard och bra lynne? Vilket förbund tillhör ni? Jag Ă€r medlem i VĂ€sterĂ„s Kattklubb som Ă€r ansluten till Sverak.

Hemsida - http://L88657.wix.com/duckfeets
Blogg - duckfeets.bloggo.nu

Missannas
2013-08-25 17:44
#6

VĂ€lkommen hit! đŸ™‚

Det mest avgörande kriteriet som (förhoppningsvis) alla delar Ă€r att man avlar pĂ„ sunda och friska individer. Ingen katt Ă€r perfekt och alla katter kan bli sjuka men nĂ„gonstans mĂ„ste man dra en grĂ€ns. För övrigt sĂ„ delar vi ju inte alla varandras kriterier om vad som Ă€r viktigt och vad som Ă€r mindre viktigt, vilket jag ser som positivt. 

Personligen tycker jag att det Ă€r viktigt att man har en plan och ett seriöst mĂ„l med sin avel, att man vet varför man avlar och vad man vill förbĂ€ttra. Detta förutsĂ€tter naturligtvis att man lĂ€ser pĂ„, skaffar sig erfarenhet och lĂ€r kĂ€nna sin ras och sina avelskatter. 

Jag tillhör Siameslinjen som Ă€r ansluten till Sverak đŸ™‚

Lycka till pÄ utstÀllningen!

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
GunillaSverkersson
2013-08-25 20:14
#7

Jag Àr ocksÄ medlem i siameslinjen och bor utanför Sala .

Vi har lĂ„nghĂ„riga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

lynxlo
2013-08-25 23:23
#8

Fina svar ovan och jag ville bara sÀga att Zoega ser fantastiskt fin ut, vilket hÀrligt uttryck! Hoppas fÄ se mer av henne framöver. Roligt att ni Àr hÀr!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Lejonhjarta
2013-08-25 23:42
#9

Jag tillhör Föreningen Hallandskatten som tillhör WCF. đŸ™‚

L8sduckfeet
2013-08-26 08:57
#10

Tack alla för era svar. Jag har haft katt sedan jag var 9 Ă„r, birmakatter. Esmeralda blev 17,5 Ă„r och var med mig 2/3 av mitt liv, vilken vĂ€n! Hon fick 2 kullar. Det Ă€r min erfarenhet av uppfödning. Sedan lĂ€gger jag pĂ„ min stora kĂ€rlek för mina djur och en ivrig vilja att lĂ€ra mig mer. Framförallt Ă€r mitt mĂ„l att föda fram personliga och snedögda đŸ˜» friska katter som förgyller nĂ„gons liv. Inte minst mitt eget. #8 Tack det vĂ€rmer i mattehjĂ€rtat💚 Vet ni förresten nĂ„gon bra bok som handlar om uppfödning som ni vill rekommendera?

Hemsida - http://L88657.wix.com/duckfeets
Blogg - duckfeets.bloggo.nu

Mewz
2013-08-26 09:15
#11

Lycka till med dina planer och för att komplettera #4

Det finns fler förbund Àn sÄ att registrera och föda upp i :) TICA och CFA ex.

#5 En lÀmplig mentor kan tex vara uppfödaren du köpt ifrÄn :)
Dom gÄnger jag sÀljer katter tÀnkta till avel ingÄr Àven min support och stöd.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

lynxlo
2013-08-26 10:41
#12

#10 en basic bok Àr "kattuppfödning, avel och genetik" av Ylva Stockelberg. Jag Àlskar hennes böcker! RC har givit ut en "handbok om kattuppfödning" som Àr vÀldigt illustrativ och handgriplig. PÄ engelska finns "Robinson's Genetics for Cat Breeders and Veterinarians", den Àr dyr men mycket bra. Kolla ebay eller amazon för begagnade exemplar.

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Nilla
2013-08-26 13:25
#13

VĂ€lkommen till oss! đŸ™‚

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
L8sduckfeet
2013-08-26 21:20
#14

Tack👍

Hemsida - http://L88657.wix.com/duckfeets
Blogg - duckfeets.bloggo.nu

limericks
2013-08-28 22:39
#15

Jag hjÀlper gÀrna dig om du har frÄgor. Jag har skickat ett meddelande till dig hÀr pÄ iFokus. /Anna

Upp till toppen
Annons:
Â