Annons:
Etikettkattprat
Läst 1987 ggr
tuska
8/10/13, 5:34 PM

Snart nio veckor.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

  Mina 3 gosse katter.( Obs. paddan är tingad )

. De blir snart nio veckor och fullt ös på dem.

Annons:
[figgelina64]1
8/10/13, 5:56 PM
#1

Dem är så fina och en RÖDING ser jag att du har oxå, dem har en speciell plats i mitt ❤️

tuska
8/10/13, 6:05 PM
#2

 De ska gå som sällskapskatter , inte i avel.  Kommer att kastreras

[figgelina64]1
8/10/13, 6:09 PM
#3

Låter bra, jag har min egna röda avelshane hemma och är ju långhårsuppfödare 😉

Men dem är fina…har tre röda hanar hemma ❤️

tuska
8/10/13, 6:24 PM
#4

  jag vet och följer din uppfödning och katter.  jag ligger med så gott jag hinner =)

[figgelina64]1
8/10/13, 6:40 PM
#5

Tack, ja det är lite pyssel med allt och det tar tid, men är roligt och spännande och speciellt att utveckla långhårsaveln i typen, fantastiskt roligt. Kommer du till SW?

tuska
8/10/13, 10:10 PM
#6

 Ingen SW tråkigt nog, har mycket stora förhinder och törs banne mej inte göra en anmälan. =(

Annons:
kalindas
8/10/13, 11:11 PM
#7

Så fina de är! 😍

/Elisa

Carlitos
8/10/13, 11:34 PM
#8

Så fina!! Är oxå glad för rött :)

[figgelina64]1
8/11/13, 12:28 AM
#9

#6, Ajdå, låter inte bra och då är det bäst att låta bli 😐

Nebel
8/11/13, 2:12 AM
#10

Vilken trio, så rara allihop (och håller med övriga vg röda katter ;)!

tuska
8/11/13, 9:56 AM
#11

 jag trodde att röda katter inte va så poppis just nu, hade fel.

Sozzia
8/27/13, 7:26 PM
#12

Fint litet gäng! ;)

Lejdet
8/27/13, 8:29 PM
#13

Superfina ungar!

Annons:
tuska
8/27/13, 9:19 PM
#14

 tyvärr är siamesen och den röde killen i himmelen, diagnos invagination. Siamesen blev opererad men klarade bara 2 dagar.  Den lille röda killen fick somna in i dag.  De har aldrig utfodras med torrisar fått den skonsammaste godaste maten,  jag frågar mej VARFÖR.

[figgelina64]1
8/27/13, 9:37 PM
#15

Nejmen, vad är det du skriver så fruktansvärt…det finns inga ord till tröst att ge dig förutom att du gjort allt du kunnat och allt rätt och ibland blir det bara fel ändå och man kan inte göra något åt det och lika hemskt är det ändå 😕

Sänder en jätte, jätte stor kram och mina tankar till dig ❤️

//Lisa

kalindas
8/27/13, 9:37 PM
#16

#14
Varför ska du ha sådan otur?? 😕
Får hoppas att lilla paddan håller sig frisk! Kommer hon stanna hos dej nu?

Ang. invagination kanske är det en ärftlig åkomma? Jag har läst för lite om det för att kunna komma fram till ett logiskt svar. Dvs. om det ens finns någon logik i det…

/Elisa

GunillaSverkersson
8/27/13, 9:41 PM
#17

Beklagar, så sorgligt, du har väl haft nog av ledsamheter.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Lejonhjarta
8/27/13, 10:10 PM
#18

Å din stackare! 😕 Å stackars småmissarna… Vanligast på killar bland människor, undrar om det är samma på katter?

tuska
8/27/13, 10:27 PM
#19

  Med denna rent ut sagt "fjantiga" bebisvård de fått, så begriper jag inget

   Får innerligt hoppas att jag får behålla min padda och hon blir gammal och frisk, hon stannar hos mej som den mest naturliga sak i världen. Så kalindas den ungen skulle jag aldrig sälja  =)

carinbrack
8/27/13, 10:58 PM
#20

Nej men vad sorgligt! Samma sak som vi råkade ut för med lille Tux. Kan torrfoder orsaka invaginationer?

Annons:
Nebel
8/28/13, 12:58 AM
#21

Beklagar sorgen, så fruktansvärt med dina små godgrisar! Hoppas fina paddan får fortsätta må gott & skämmas bort av dig under många år framöver, kram!

lynxlo
8/28/13, 1:11 AM
#22

Nej, nej!! Så tungt och smärtsamt, nu får det vara nog- vet hut ödet! Stor kram till dig och din underbara lilla padda, måtte ni få många fina år tillsammans nu! 💔+❤❤❤

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Carlitos
8/28/13, 10:08 AM
#23

🤮 jag blekagar.. förstår att det känns tungt… så ledsamt.. vet hur jobbigt det är när man oroa sig för sina katter när dem är dåliga, det tar mycket på en.  🌺

tuska
8/28/13, 11:18 AM
#24

  Torrfoder kan ju klumpa ihop sej, har alltid varit rädd för den födan åt de små, de dricker ju så dåligt och kan bli förstoppade. det är lika så med klump bildande sand det får inte förekomma , använder papperspellets. Likförbannat händer det som inte får hända, måste ha varit en försvagning i tarmpaketet. Ingen vet orsaken till detta.    kanske för att de blev handmatade vecka 2 och 3  så tror djursjukhuset, men de fick ju ändå det viktigaste av mamma katt råmjölken i 1 vecka sen fick hon ju tillbaka sin mjölk i juvren.  jag kommer aldrig att få ett svar varför, det får bli gissningar.

Spotless
8/28/13, 12:03 PM
#25

Så otroligt sorgligt och så orättvist på två så unga individer. Jag lider med dig och hoppas av hela mitt hjärta att paddan får vara frisk.

carinbrack
8/28/13, 12:18 PM
#26

Ökar handmatning också risken? Jag trodde invagination var nåt sånt som bara hände om man hade maximal otur (eller om katten svalde ett snöre).

tuska
8/28/13, 1:53 PM
#27

  Djursjukhuset svar va att ungarna inte fått tillräckligt med immunitet från mamma katt och missat di från henne vecka 2 och 3.   De vet väl inte vad de ska svara på mina funderingar och frågor. Min gamla pensionerade goa veterinär sa att det måste vara en svaghet i tarmsystemet.  Själv vet jag inget, men en katt behöver inte svälja nå olämpligt för att få en tarm invagination.   De kan ju även drabba äldre katter men är mycket ovanligt.  Dessa tarmar hade inte lindat sej runt varandra, utan de har liksom gått in i sej själv. Första kissens opration gick det bara att dra ut tarmen igen 8-10 cm, tarmen va inte skadad,  men han kräktes efter op och drog ner det i lungorna och blev rosslig och jag bad dem att avsluta behandlingen. Förloppet går jättefort från ena dagen en lekfull glad katt till en mera slö, mina åt och drack som vanligt, ingen hård  avföring. Det blev att de kräktes allt som kom ner i magen (kastkräkning)   fort som attans vätskebrist. Samma dag de kräktes kastspya så for jag raka vägen till djursjukhuset 10 mil, man förstår att det är nå galet på gång, för katten insjuknar fort.

Det är jätte tråkigt när sånt händer och är inte ärftliga anlag. Idag har jag först fattat att jag bara har lilla Greta kvar.   Nu får det nog dröja innan jag tänker ens tanken att ta en kull till.

Till alla nybörjare som tänker föda upp katter, ingen är förskonade från tråkigheter, man drabbas alltid av något, någon gång förr eller senare. Man ska vara stark till tusen, det bästa man kan ha sådana gånger är kattvänner

Annons:
carinbrack
8/28/13, 2:10 PM
#28

Jag tycker att det verkar konstigt att immunitet skulle ha med invagination att göra, det är ju ingen infektion? Tux tarmar hade också åkt in i sig själva men han var för svag att operera när han till slut fick rätt diagnos. Ja, det går oerhört fort och är dramatiskt, jag förstår absolut att du tvekar om framtiden. Att mista såna små är sorgligt på ett alldeles särskilt sätt. Kram!

[lucii]
8/28/13, 2:15 PM
#29

Kram på dig 🌺

MissMaven
8/28/13, 2:49 PM
#30

Beklagar så mycket. Det är mycket glädje i uppfödning, men tragiska saker händer till alla och då är det är oerhört tungt. 😕

Det som jag undrar vid invagination är, varför måste man alltid operera katter? Jag har aldrigt haft det på någon av mina kattungar, men har kollat upp det lite och man hittar en hel del om invagination, dock mest för små barn.

Här står det att är det oftast så att "Invaginationen kan hävas genom att kontrastmedlet vid tjocktarmsröntgen pressar tillbaka tunntarmen från tjocktarmen. Besvären går över och barnet blir friskt utan operation. Barnet mår ofta så pass bra att man kan åka hem efter några timmars observation på sjukhuset".

Det händer väldigt sällan att man måste operera barn. Varför är behandlingen annorlunda för kattungar? Vore det inte lättare att ge dem kontrastvätska?

Beklagar så mycket igen, jag hoppas att du mår bättre med tiden.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Garmabias
8/28/13, 5:12 PM
#31

Jag beklagar verkligen, det är så sorgligt! 😢

Skickar styrkekram till dig

tuska
8/28/13, 5:46 PM
#32

  Tror du inte att problemet är vart invaginationen är i tarmarna ?   Tunntarmen har gått in i sej själv, inte i tjocktarmen, så fattade jag det, men det kan ju ha varit helt galet min uppfattning.  Jag va ju med vid översikten med rtg. och även vid ultraljudet, men jag frågade aldrig vart det satt någonstans. =(      ja konstigt fenomen är det i alla fall, varför tarmar ska bråka på både folk och fä.

MissMaven
8/28/13, 6:13 PM
#33

Nu har jag läst mer, det finns mer på engelska.

Det verkar att invagination är mycket farligare på katter än på människor; det var missledande att läsa om barn och tro att det är exakt likadant hos katter.

Det verkar som att invagination förekommer lite oftare hos siameser och orientaler. Det spekuleras att det kan var orsakat av för kraftig mat, diarée eller mask. Det verkar kunna vara ärftligt och kan orsakas av stress. De vet egentligen inte.

😕

http://www.pets4homes.co.uk/pet-advice/intussusceptions-in-cats.html

"Although feline intussusceptions are not all that common, they do occur from time to time, mainly in young kittens, and, more occasionally, in younger adult cats. It seems to be most prevalent amongst Siamese and Oriental breeds, though not exclusively so, and Vets report instances of intussusceptions in all breeds of cat as well as in non-pedigree varieties. It can be caused by not worming kittens effectively, but this is not always the case as many breeders will testify, having treated their kittens for worms as early as possible.

It seems that certain breeding lines have a tendency to intestinal weaknesses and intussusceptions, and it can also be caused by excessive diarrhoea maybe brought on by an unsuitable diet, perhaps feeding kittens on food that is too rich for them. It is also thought to be brought on sometimes by stress, such as going to a new home or a long journey, or even to a cat show for the first time, although the latter is rare.

Although the prognosis is very good for recovery after an intussusception so long as the cat or kitten is treated promptly, it can mean a very expensive veterinary bill."

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejdet
8/28/13, 6:32 PM
#34

Förfärligt att läsa detta… 😭

Jag hade också en kattunge som gick bort i invagination, han dog i min famn i väntrummet hos veterinären, det gick oerhört snabbt från att han började kaskadkräkas tills han var totalt uttorkad. Jag var med vid obduktionen och såg själv hur tarmen hade krupit in 2-3 cm i sig själv och orsakat vävnadsdöd.

Lider verkligen med dig! KRAM

Annons:
cerwinvegas
8/28/13, 6:56 PM
#35

Sorglig att läsa detta 😕 Inger. 

  styrke kramar till dej

tuska
8/28/13, 7:14 PM
#36

 Riktigt avmaskade de är kattfamiljen mor som barn, inga diareer. Stress låter lite konstigt på ungarna, de har ett eget stort kattrum och blandas inte med de övriga vuxna.   men matade dem tidigt med fast föda jag började lite redan vid 3 veckors ålder med Hills A/d   enbart för mamma katt inte hade tillräckligt. 

  Kanske har jag gett dem för go kraftig hårdsmällt mat. Man letar ju felet hos sej själv i första hand.  Ska orientalerna ha sämre magar när de är små än de andra raserna ?  Många andra kattuppfödare har aldrig hört talas om den här jäkla invaginationen.

cerwinvegas
8/28/13, 7:29 PM
#37

Jag hade aldrig hört talas om invagination förrens 2 av mina sålda kattungar fick det. Gunilla frågade då på djursjukhuset orsaken & de trodde eventuellt att kattungarna hade kunnat fått ett dåligt vaccin ,alltså att min vet hade fått en dålig leverans vaccin. jag pratade också med andra veterinärer för jag blev orolig över de 2 syskonen till dessa kattungar som levde & mådde bra. Vet på djursjukhusetv rekomenderade en tredje vaccination & så blev det .Dessa 2 lever fortfarande idag & mår bra.

tuska
8/28/13, 7:52 PM
#38

  De hann aldrig bli vaccinerade, mina ungar. jag kan inte skylla på vaccin.  Men utfodringen av ungar det stämmer mera, men en svaghet i tarm systemet är det absolut.  Virus och bakteriellt skulle det inte kunna  bero på enl. djursjukhuset. Den frågan ställde jag, de tittade de på mej som jag vore helt knäpp.   Jag lägger detta till mina andra erfarenheter.

MissMaven
8/28/13, 8:17 PM
#39

Jag vet inte vad de menar med kraftig mat, men jag skulle också ha matat kattungarna med a/d blötmat.

Jag tycker att Hills a/d blötmat är riktigt lättsmält och bra för svaga individer och för återhämtning. Jag gav det själv till en kattunge som svävade mellan liv och död och just a/d, dropp och b-vitaminer räddade honom. Han är 3,5 år gammal nu och frisk och stark, han blev aldrig sjuk igen.

Jag tror inte att det var något du gjort, man letar alltid fel hos sig själv innan man efter ett tag accepterar att det var en mycket tragisk händelse som man mest sannolikt inte kunde gjort något åt själv. Det kanske är så att kat IV har känsligare mag- och tarmsystemet.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

GunillaSverkersson
8/28/13, 8:42 PM
#40

#37  #38 Tråkigt att tänka på det sorgliga igen Ann-kristin. I vårt fall var det även det att de blev sjuka ett par dagar efter det att flyttade hem till mig. Lilla Arnold  vid drygt 12 veckor och 3-4 veckor senare hans bror Nicholas. Deras tarmar åkte in i sig själv också. Båda opererades och dog på Ultuna. Veterinärerna menade att den äldre brodern hade större chans att klara operationen eftersom han var större och tarmen var inte lika skadad. vi åkte även in snabbare med honom. Kelso flyttade in mellan dem, även Kelso blev lite sjuk kräktes och var lite dålig i magen en dag men blev snabbt frisk. Så jag gissar att det berodde på ev en svaghet som utlöstes av yttre omständigheter ( någon smitta hos mig tex kattpest). Det var därför SVA hade en gissning att det kunde bero på att deras vaccin var verkningslöst. Det händer ibland att det är fel på en laddning vaccin. Det kan kanske bero på olika saker.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

kalindas
8/29/13, 7:37 AM
#41

Hemskt att höra om alla dessa små katter som måste haft jätteont. 😕
Hade aldrig hört talas om detta förrän jag började skriva på detta forumet, har ingen aning om hur vanligt det är på andra raser.

En fundering jag har, ang. det #33 skrev att det ev. kan orsakas av arv. Ni som haft det på era katter, finns det någon gemensam släkting i de närmaste 1-6 generationerna? Om det gör det, ta reda på om det fanns kullsyskon eller nära släktingar med samma åkomma.
Kan ju vara intressant att veta tänkte jag… 😮

/Elisa

Annons:
cillaroten
8/30/13, 8:06 AM
#42

Det gör mig ont att läsa detta Inger,jag beklagar djup!! Kram

Upp till toppen
Annons: