Annons:
Etiketthälsa
Läst 590 ggr
[idaskoog]
8/8/13, 12:12 AM

Infektionskänslighet?

Hej!

Jag har två hundar och tre katter hemma nu…hundarna har alltid varit intresserade av katternas bakdelar och velat slicka och nosa. Katterna har inte tyckt om detta och gått därifrån. Nu när min hona Kiwi löper så är hundarna ännu mer intresserade och Kiwi står kvar och trycker sig mot dom. Nu till min fråga…ska jag försöka så att hundarna inte slickar Kiwi där bak? Jag tänker på infektionsrisken nämligen. Hundar har ju en hel del bakterier i munnen och det är väl inte så bra för Kiwi? Problemet är ju bara att jag inte kan hålla koll 24 timmar om dygnet vad djuren gör,ska man behöva ha byxa på henne då för att vara säker eller hur pass infektionskänsliga tror ni att katterna är?

Annons:
kalindas
8/8/13, 9:42 AM
#1

Det är nog inte fel att plocka bort hundarna om det går. Vet inte hur stor risk det är med hundars saliv eller om deras bakterier kan störa katternas.
Ang. saliv så sägs det ju i alla fall när det gäller människor att man är ganska "ren" i munnen. Händer är t.ex. otroliga bakteriehärdar, medan munnen är relativt ofarlig.

Sen tror jag det är olika från katt till katt. En del har jättelätt att utveckla pyo, medan andra sällan eller aldrig får det.
Om det är ärftligt betingat eller har nåt att göra med mängden coronavirus det vet jag inte.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: