Annons:
Etikettavel
Läst 1480 ggr
Lejonhjarta
8/7/13, 1:47 PM

Problem vid chippkastrering.

Snart dax för oss att chippa våran hane. Har en vän till mig som gjorde detta på deras hane i februari.

Ägaren tyckte att deras honkatt blivit väldigt rund det sista och när hon ändå skulle till veterinären förra veckan så kollade dom upp även detta. 2 veterinärer konstaterar att honan är dräktig!

Chippet har tagit då hanen lugnat ner sig och slutat strila. Men kan tydligen para med resultat fortfarande…

Veterinärerna tror detta beror på att han har hög testosteron halt.

Kan det ha vandrat ur kroppen och lämnat kvar så att han lugnat ner sig och inget mer eller vad?

Någon som har liknande erfarenhet eller hört om något sånt…

Andra teorier eller kunskaper?

Annons:
Mewz
8/7/13, 1:59 PM
#1

Chipet har olika lång verkningstid beroende på individ, så det kan mycket väl vara att det redan slutat verka. Och det verkar ju vara så i detta fallet, tyvärr.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

kalindas
8/7/13, 2:07 PM
#2

När det gäller hund och chipkastrering så håller det ju bara i 6 månader. Ofta märker man ingen direkt tydlig skillnad heller på hunden. Utan då krävs riktig Kastrering.
Även "riktigt" kastrerade hundar och katter kan ju para så om de bara är chippade och det ligger spermier eller de så smått börjat tillverkas, så finns ju alltid risken.

/Elisa

GunillaSverkersson
8/8/13, 10:36 AM
#3

Jag chippade min hane Matakoni två gånger i fall det varit fel på första chippet, på honom funkade det inte alls, så det är nog olika.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

[figgelina64]1
8/8/13, 6:20 PM
#4

Jag chippade min hane Q och i tre veckor var han etter värre, men sedan fungerade det alldeles utmärkt och han blev sitt "gamla" jag igen som innan han blev fertil.

Oktober 2011 chippade jag honom och våren 2013 var han åter fertil och nu har kissandet så smått börjat göra sig påmint igen sååå… en eller två kullar sedan chippas han igen.

Det jag märkte var att förutom viktökning blev hans fina korta päls längre och "torrare", huvudet plattare på pannan, men det kan ju även haft med ålder att göra 😉 annars har jag varit supernöjd med chippningen.

Men som Gunilla skriver är det nog olika resultat för olika hanar och för min hade jag tur att det fungerade bra 🙂

Mewz
8/8/13, 8:07 PM
#5

#4 Ja precis, det varierar helt enkelt massor. Känner till katter som det bara hållit i 4 månader på och andra där det tagit närmare 2 år..

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Silvestris
8/8/13, 9:06 PM
#6

Katten blir ju inte steril omgående. Jag satte Suprelorin på en av mina honor för ungefär 2 månaders sedan och sedan dess har hon löpt med en veckas mellanrum.

Den verksamma substansen i Suprelorin har den effekten att den initialt triggar reproduktionssystemet dvs. katten blir mer fertil än någonsin. Honor börjar löpa och hanar kan bli än jävligare i sin hanighet. Inte förrän "systemet är mättat" på den verksamma substansen träder kastreringseffekten in.

Detta ska veterinären som sätter in implantatet informera om! Både veterinär och djursjukskötare var väldigt noga med att informera mig om detta innan Suprelorin sköts in i min hona.

Annons:
Attacks
8/9/13, 7:16 AM
#7

Har også en på chip som elsker damene like høyt for det om 😃 Nå finnes der jo enkelte hannkatter som bare har det i seg, uansett når dem ble kastrert/ ikke avlskatter. 

Vi har tatt ut chippen på denne sommer-yre gutten, så det blir spennende å se hvor lang tid det tar før han blir fertil igjen. Den satt bare i i 3 mnd. 

Ellers er min tidligere erfaring at den har holdt i 2 år.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

MariaGusselby
9/29/13, 12:12 AM
#8

Jag chippade min hane i måndags. När jag stod och skulle betala berättade de att det kunde bli värre inledningsvis…och det har det blivit! Han sjunger hela nätterna, och verkar använda varenda hörn och ytterdörr som toalett…suck hoppas det ger sig snart annars ryker nog kulorna iaf :-)

Maria
SE*Crazy Lazy Cat's
@crazylazycatz

Lejonhjarta
9/29/13, 11:54 AM
#9

Pampers 7-18 kg är min räddning! Annars hade kulorna rykt för läääänge sedan. Nu skall han chippas i mitten/slutet på november. Tills dess så har han blöjan på!

MariaGusselby
9/29/13, 8:54 PM
#10

Håhå så man kan sätta blöjor på dem….kan tänka mig att det inte brukar vara så populärt 😉….hur går man till väga rent praktiskt?

Maria
SE*Crazy Lazy Cat's
@crazylazycatz

Lejonhjarta
9/29/13, 10:59 PM
#11

Finns en tråd här inne om det. Skall se om ja hittar den inatt om det blir lugnt på jobbet. Annars så gör jag så att ja vecklar ut blöjan och viker in 1/3del av blöjan dubben (den del som inte har kardborre"spännena" på sin sida) och klipper ett litet snitt i den. Typ 3 cm hål. Trär igenom svansen och sätter spännena på ryggen på katten. Sen tar jag en lagon bit silvertejt. Lyfer upp kattens framtassar så jag ser magen, rättar till blöjan under och sätter tejpen på magen och sen upp på ruyggen så den går lite omlott. Man lär sig hur hårt etc man sätter den. Bytes vid behov. Till min katt är 7-18 kg Pampers lagom. 🙂 Lycka till, men ja skall iallafall kolla efter länken. 🙂

Lejonhjarta
9/30/13, 3:19 AM
#12

Sådär nu har ja hittat den och även fått upp den aktuell här till vänster. 🙂

http://siames.ifokus.se/discussions/4d713942b9cb4622390512ec-blojor-for-den-haniga

MariaGusselby
10/2/13, 9:40 PM
#13

Tack för tipset, har bokmärkt den sidan nu :-)

Maria
SE*Crazy Lazy Cat's
@crazylazycatz

Annons:
Upp till toppen
Annons: