Annons:
Etikettkattprat
Läst 1652 ggr
[idaskoog]
8/6/13, 10:54 PM

Nu får det väl ändå vara nog!

Till alla på siames.ifokus.se!

Jag har inte varit medlem speciellt länge men har för det mesta tyckt att det är roligt att läsa allas inlägg och att ibland skriva någonting själv. Någonting som gör mig upprörd är när det slinker in dumma kommentarer,inlägg,påhopp och annat trams. Jag tycker det är så otroligt tråkigt! Alla här i forumet är intresserade av samma sak kat. IV-raserna, många är uppfödare och jag kan lova att alla strävar efter att förbättra rasens avelsbredd,utseende och kvaliteer. Om man nu tycker att en katt är mindre fin,av sämre avelskvalité,storlek,färg etc. kan man inte bara hålla tyst då? Ta fram ett papper och en penna och skriv din åsikt hemma för dig själv. Såra inte någon annan. Om jag skulle lägga upp en bild på en katt här och jag skulle få dumma kommentarer om denne så skulle jag bli jätteledsen för mina katter älskar jag. Alla har vi olika åsikter och det ska vi få ha men måste vi verkligen dela dessa hela tiden? 

Jag skriver inte till någon speciell medlem nu utan jag önskar bara att detta forum ska finnas för hjälp och stöd både i solsken och när det blåser. Man vill ju faktiskt bli glad när man loggar in här…eller??

Annons:
[S*Cupcakes]
8/6/13, 11:02 PM
#1

Nej ärlighet varar aldrig längst, välkommen till kattvärlden. 🦸‍♂️

kalindas
8/6/13, 11:28 PM
#2

#0
Håller med dej! 🙂

Skriver här en del, men försöker hålla god ton och inte trampa några alldeles för hårt på tårna. Hoppas jag lyckas med det. 🙂

/Elisa

tuska
8/7/13, 9:56 AM
#3

 

Synd att inte ärlighet varar längst som Copcakes säjer. 

 Många är ärliga och får en massa skit för det.

 Ärlighet ska ju vara längst även i kattvärlden.

Visst älskar vi våra katter med både skönhetsfel och defekter, men vi behöver inte medvetet ta fram dem, för att det kan tänkas bli en bra ur den planerade kullen.

Spotless
8/7/13, 10:07 AM
#4

TS - för mig är detta inte ett forum där vi alla förväntas "gulla" med varandra. Vi måste kunna få uttrycka våra åsikter utan att bli anklagade för påhopp. Sedan har det funnits och kommer med stor säkerhet att finnas, regelrätta påhopp också och det är inte okej.

Mezzoluces
8/7/13, 11:11 AM
#5

NEJ det är inte ok att vara ärlig om man samtidigt inte är ödmjuk. Jag uppskattar ärlighet, men i en snäll ton. Problemet här inne är att vissa får allt att låta så otrevligt. Det tycker jag inte är kul, därför skriver jag inte så mkt här inne längre. #4 det behöver absolut inte handla om att gulla med varandra, men varför inte fråga saker på ett trevligt sett? Jag gillar inte riktigt att man ska behöva bli irriterad när man läser vissa inlägg, det är ju bara tråkigt. Man kan ifrågasätta saker, men bör låta personerna vara. Alla har vi olika åsikter och ju mer vi diskuterar ju mer lär vi oss. Men fortfarande kan man göra detta utan att låta otrevlig.

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Lejdet
8/7/13, 2:16 PM
#7

Jag gissar att TS syftar på tråden om Sim ? Jag tycker också att det är sorgligt att vissa individer direkt ska kommentera på ett negativt sätt så fort de ser eller läser nåt som inte faller just DEM i smaken? Jag konstaterade också när jag såg bilderna att han inte har så gröna ögon men det finns ju ingen anledning att ifrågasätta att han lånas ut i avel. Anser man att man inte vill para med en katt med sämre ögonfärg än vad rasstandarden säger så slipper man ju!? Det är ju upp till var och en som ser annonsen om de är intresserade eller ej. Fullständigt onödigt att ens kommentera om man ändå har fattat beslutet att man inte är intresserad av att låna honom.

Lejonhjarta
8/7/13, 3:15 PM
#8

Vet inte om någon känt sig träffad men det har minskat med medlemmar här inne sen dess…

Carlitos
8/7/13, 3:25 PM
#9

Hej hej..

Jag tycker att man kan få yttra sina åsikter, men med ödmjukhet som #5 säger, och sen behöver man INTE alltid kommentera eller hävda sig om saker och ting, som man kanske inte håller med om, utan man kan låta vissa grejer passera och utelämna onödig kommentarer.

[lisme]
8/7/13, 11:11 PM
#10

Jeg har vært medlem her i noen år, men er svært lite aktiv nå. Grunnen til det er at jeg er møkk lei den kulturen som er her inne! Jeg har flere ganger bedt om konstruktiv kritikk på bilder av kattungene jeg har lagt ut her, men har ikke fått et eneste svar i tråd med ønsket mitt. Jeg trenger ikke å få servert " ååå så søte kattunger" og ❤️ eller 😍, det er ikke nyttig for meg. Ønsker jeg sånne intetsigende kommentarer, viser jeg bilder til de som ikke aner hvordan en orientalsk katt skal se ut. Da føles det så mye mer hjertelig enn det som blir servert her. 

Det er jo heller ikke vanskelig å se at noen her inne er i den "riktige" gruppen/gjengen, og uansett hva de legger ut blir de bejublet av fansen sin. Jeg synes det er tåpelig og kvalmt!

[idaskoog]
8/7/13, 11:50 PM
#11

Om man ber om konstruktiv kritik skall absolut detta ges om man inte ber om någon kritik behöver man inte få det! Det jag menar är bara att om jag lägger upp en bild t.ex. "kolla min fina katt" då vill inte jag få en dum kommentar om den bilden,man behöver inte heller skriva någonting alls om man känner ett behov av att vara dum. Om jag sedan lägger in en bild "vad anser du om denna katt" DÅ vill jag ha konstruktiv kritik. Förstår ni vad jag menar???

SacredSouls
8/7/13, 11:53 PM
#12

Nå har jo vi alltid hatt som mål at Siames i Fokus skal være et hyggelig sted å være og det betyr at det blir en del "åå så søt" osv.. Jeg personlig vil heller ha det slik en slik offentlig skittkasting som man ser mye av på facebook.Litt gruff er det jo her inne også innimellom men stort sett er det en hyggelig tone.

På sommeren er det naturlig ganske rolig her inne og lite aktivitet men det tar seg alltid opp tidlig høsten.

Passer på å ønske alle en fortsatt god sommer 🙂

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Spotless
8/8/13, 12:53 AM
#13

#11 Jag känner väl att klarar man inte av att få en "dum" kommentar så bör man kanske inte lägga upp någon bild alls. Är detta ett diskussionsforum eller en klubb för inbördes beundran?

Annons:
kalindas
8/8/13, 8:13 AM
#14

#10
Då har jag nog missat att du bett om konstruktiv kritik. Annars hade jag gärna gett det. Även om jag inte är speciellt bra på att se exakt hur en kattunge ser ut. Tycker ju alla är söta. 🙂

Är lite lat ibland när det är kattungar och sätter bara ett ❤️ det är både för jag tycker djuret är sött och för jag vill veta vilka trådar jag läst.

/Elisa

Lejdet
8/8/13, 8:36 AM
#15

#13 du själv klarade ju inte att ta kritik den där gången du lade upp bilder på er syskonparning och då jag ifrågasatte beslutet att behålla en syskonparning i avel? Det blev ett himla liv och ilskna mail och telefon samtal. Så kasta inte sten i glashus? Att ifrågasätta en avelshanes ögonfärg går bra men att ifrågasätta inavel är inte ok?

GunillaSverkersson
8/8/13, 10:33 AM
#16

Håller med dig idaskoog, det är för övrigt brist på hanar innom rasen så snällt att du lånar ut honom, för min del tycker jag att hälsa och temprament är viktigare än utseende. Det är ju som sagt var upp till honkattsägaren att välja. Vi har även olika smak vad vi tycker är fint och viktigt, och rasen kanske mår bra av att vi inte bara hänger på modesvängarna utan tänker längre än näsan räcker när vi avlar.

#5 Håller med man får inte vara elak och skylla på att man är ärlig. Men att dela med sig av erfarenhet och kunskap är det vi kattägare behöver.

Alla har rätt att vara här även de som inte vill ha elaka komentarer, vi måste hjälpa varandra istället för att försöka framstå som "bäst"

Vi vet inte vem som skriver alla gånger , jag brukar tänka att det kanske är en ny, ung, orefaren kattägare som vill ha goda råd. Precis som jag (förutom att jag inte är ung) och jag  har  fått många jättevärdefulla svar från kattägare här med stor kunskap. 

Jag blir inte imponerad av elaka människor och skulle inte vilja köpa en katt av dem , när man köper en katt vill man ju kunna ställa dumma frågor och slippa känna sig okunnig och dum och känna att man får stöd. Jag hör fortfarande av mig med dumma frågor till dem jag köpt katt av och känner till och med att de tycker att det är kul, även om jag varit lite tjatig ibland genom åren. Snällhet och ärlighet lönar sig i längden.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

lynxlo
8/8/13, 11:04 AM
#17

#16 Bra skrivet!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Spotless
8/8/13, 2:24 PM
#18

#15 Ärligt talat så blir jag orolig för alla de grodor som hoppar ur din mun. Är du så här privat också?

Jag har aldrig ringt dig och kommer heller inte att göra. Jag vill hålla mig så långt ifrån dig som möjligt, du ger mig inget i utbyte. Ja, vi hade en konversation via PM. Den ledde ingen vart utan tog bara en massa tid och var endast tröttande.

Kan du, på riktigt, inte se skillanden i vad du/ni gjorde då gentemot att ge konstruktiv kritik om någon lägger ut en bild? Den gången rörde det sig om personliga påhopp, inget konstruktivt alls. Det var aldrig frågan om att någon av er skrev att han/hon ansåg att Klara eller någon av våra andra katter har för högt satta öron, dålig haka, dålig ögonfärg, inte den färg eller mönster de borde ha eller annat konstruktivt. Vad du gjorde var att ifågasätta våra val i vår tråd där jag visade upp två fina ungar efter en tjuvparning. Ja, jag bad dig att starta en tråd i ämnet om du ville fortsätta diskutera. Inte ens det klarade du utan att hänvisa till oss. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, diskutera gärna ämnet inavel och ha vilka åsikter du/ni vill om det men håll enskilda katter och uppfödare utanför.

Spotless
8/8/13, 2:32 PM
#19

#16 Men vem är det som ska avgöra om någon skriver en kommentar för att "framstå som bäst"? Är det du? Någon annan? Vem?

Även om vi alla har våra personliga åsikter om vad som är korrekt så har vi ändå en standard att följa.

Min åsikt är att man inte kan spela på "dumkortet" hur länge som helst som uppfödare, någon gång måste man börja ta ansvar och lära sig saker och ting.

Missannas
8/8/13, 2:50 PM
#20

Ok, nu får ni lugna er lite. Diskutera gärna men höj nivån. Personliga konflikter kan ni ta privat, ingen tjänar på att ta det öppet på ett forum såhär. 

Inavel/linjeavel och skönhetsfel som t.ex. fel ögonfärg är för många (inklusive mig själv) väldigt intressanta föremål för diskussion och självklart ska man få uttrycka sin åsikt även om alla inte delar den och även om det föreligger en risk för att någon tar åt sig personligen. Men man borde väl rimligtvis kunna hålla sig till att diskutera dessa ämnen med de som själva faktiskt vill delta i diskussionen. Kan vi inte hålla oss till att diskutera sak och inte person/katt? Det blir så mycket mer konstruktivt! (En annan sak är det naturligtvis om någon efterfrågar kritik på sina egna katter/kattungar.)

För övrigt instämmer jag med Line, vi eftersträvar att upprätthålla en trevlig stämning här inne och vill att ni medlemmar ska känna er välkomna. (Vill ni smutskasta varandra så hänvisar vi till fb🤐😉)

Detta innebär inte att diskussioner inte är välkomna, det ena utesluter inte det andra. Men lägg det på en konstruktiv nivå, ok? Bra. 🙂

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
kalindas
8/8/13, 2:52 PM
#21

#20

Bra! 🙂

/Elisa

Mezzoluces
8/8/13, 3:34 PM
#22

#19 spotless, du är själv ganska tuff och vass i dina meningar och svar och det är du själv som avgör när du tycker att saker känns personligt. "Dumkortet" får du gärna förklara mer om, för det förstår jag inte riktigt….

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

kalindas
8/8/13, 3:42 PM
#23

MezzolucesSpotlessLejdet och er övriga inom LH världen som just nu tjafsar med varandra.
Jag och de flesta andra här på SiF till vet att ni har osämja mellan er av en eller annan orsak. Vilken det är eller varför vet jag inte och ärligt talat bryr jag mig inte!
Är inte heller ett dugg intresserad av vems "fel" det är eller vem som började. Som det så fint heter så är det sällan ens fel om två träter. 😉
Kan ni inte vara så jättesnälla att hålla på med era personliga påhopp och mer eller mindre dolda pikar, utanför forumet!

Tack! 🙂

/Elisa

Missannas
8/8/13, 3:55 PM
#24

Som sagt, personliga konflikter får ni ta privat. Fortsätter ni så låser jag tråden.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Spotless
8/8/13, 3:59 PM
#25

#23 Snälla du, jag är verkligen inte den som tjafsar för tjafsandets skull.

När någon går till direkt attack som i #15 och drar upp gamla händelser(orsakat av densamma) måste jag väl ändå ha rätt att säga ifrån? 

Så här skrev jag i #4 "Vi måste kunna få uttrycka våra åsikter utan att bli anklagade för påhopp. Sedan har det funnits och kommer med stor säkerhet att finnas, regelrätta påhopp också och det är inte okej." För mig är det STOR skillnad på att diskutera sakfrågor och katter/personer.

kalindas
8/8/13, 4:03 PM
#26

#25
Som jag skrev ovan så bryr jag mig inte vem som börjar eller vem som försvarar sig. Eller vad som ligger bakom det. Vill bara slippa se tjafset. 
Inget illa tänk mot någon av er. 🙂

Åsikter har alla rätt att ha. De är de mer eller mindre dolda pikarna som inte är trevliga för någon att läsa.

/Elisa

Spotless
8/8/13, 4:07 PM
#27

#22 När någon använder mitt namn, min uppfödning och mina katter i en eller flera trådar är det väl personligt om något? Skilj på sak och katt/person så kan vi diskutera vad som helst hur mycket som helst.

Jag förstår ärligt talat inte vad du menar när du påstar att jag är "tuff och vass i dina meningar och svar".

Annons:
Spotless
8/8/13, 4:11 PM
#28

Om eller när ni låser den här tråden kan ni gärna få passa på att plocka bort mig från siames.ifokus och det beror inte på att jag "känner mig träffad" som någon skrev om andra som valt att gå ur detta forum utan på grund av att jag känner att man håller vissa om ryggen på ett sätt som jag inte uppskattar.

[Keiron]
8/8/13, 4:16 PM
#29

Jag är ny här, håller med TS att det är lite tråkig stämning just på siames i fokus. Här är mer "tjafs" än på många andra forum. förstår inte varför vissa av er ger er på varandra så personligt! Samtidigt så finns här ju trevliga diskussioner med, fler av dem :-)

kalindas
8/8/13, 4:26 PM
#30

#28
Tråkigt att du vill gå ur. Tycker du bidrar med mycket kunskap och otroligt vackra katter.❤️
Har inte märkt att man håller några speciellt om ryggen. Tycker sajtvärdarna är duktiga med att hålla en neutral ton mot de som är här.

#29
Det har inte varit så mycket tjafs här innan. Blivit lite mer senaste tiden. Går väl i vågor. Lugnar sig nog snart igen.
Var inte rädd för att fråga om det är nåt. 🙂

/Elisa

Lejdet
8/8/13, 6:14 PM
#31

#19 Ännu ett bevis för att det tydligen inte alls är ok att kritisera utan attdet ska tas personligt? Jag tog upp ett likvärdigt exempel på tråd där jag fick mig en rejäl skopa ovett för att jag kritiserade ett avelsbeslut. När Lejonhjärta har valt att avla på en hane med tveksam ögonfärg är det tydligen helt ok att hacka och kritisera hennes val? Skriv inte att man får tåla kritik när du inte själv tål att bli ifrågasatt. Dessutom går du lite för långt i dina personangrepp nu. Du får gärna ifrågasätta min uppfödning men inte mig som person för där kommer du ingen vart. #23 Jag ska vara tyst och snäll nu, men ibland går det bara inte.

Svedjorna
8/8/13, 8:39 PM
#32

Håller med TS. Det har blivit så mycket argument det senaste att det är tråkigt att läsa trådarna här inne.  Varför kan folk inte bara tagga ner och inte skicka kritik till de som INTE vill utan tex bara lägger ut en annons, och ge kritik till de som VILL ha det. 

Detta kan orsaka till inlägg minskas för de vill inte få kommentarer om negativa saker på ens katt, vilket är väldigt tråkigt för inläggen är det som " grundar" allting om man säger så.

Kan vi inte bara lägga ner dessa anklagelser eller vad det nu är och lägga våran energi åt annat, för vårat eget bästa.

Mvh Svedjorna🙂

Lejonhjarta
8/8/13, 11:49 PM
#33

Jag är ledsen att min avelsannons har bidragit till att krig har utbrutit här inne med följd att medlemmar har lämnat stället. 

Klimatet här inne kan vara tufft och hårt många gånger vilket är ledsamt med tanke på så otroligt mkt kunskap alla sitter på som vi kan dela med oss av till varandra och dom som vill ha den. Jag är novis i mångt å mkt men ja lär ju mina kattungeköpare i min tur det ja lär mig av er…

Vi är ett fåtal här inne som tillhör en annan organisation än Sverak. Min fråga är om det är lika hårt ton hos er som här?? Vi som tillhör WCF känner inte igen detta hos oss utan är vana att ha högt i tak med mkt kram å skratt. Visserligen inte så många sia/osh men väl andra utställare och uppfödare väljer att ställa på våra utställningar och några har till och med gått över för stämningen är bättre hos oss. Märk väl, inte mina ord utan deras!

Jag själv har fått lite vassa armbågar och lärt mig att jag måste tänka ibland 3 och 4 ggr innan jag vågar skriva. Ibland kan man se trådar som skapas att jösses, här kommer det stickas ut armbågar. Speciellt när nya medlemmar skriver som inte lärt sig än. Är det meningen??

Det är skillnad på hur man framför kritik, det är också skillnad på om man ber att få kritik, pos el neg, eller om man blir överröst av det. Vissa gillar ju att höras och synas och älskar ljudet av sin röst eller se sina kommentarer. 

När det nu gällde min hane Sim och hans "kontaktannons"  så har ja valt att använda honom då han har så mkt andra egenskaper som jag tycker väger upp. Han har flörtat in sig starkt hos flera som inte gillar katter, han är framåt och orädd, social och så otroligt älskvärd. Han har dessutom nedärvt mkt av detta till sina barn. `Detta kan ju självklart inte ses på korten utan jag försökte skriva detta i annonsen. OCH jag säger det igen. Hanar växer inte på träd, det vet vi alla som inte har någon. Dom allra flesta kastreras utan att fått gå i avel hur fina dom än må vara.

Nåväl, ett utmärkt forum om vi förvaltar det rätt! Och dom som väljer att gå ur, man kan själv avsluta det behöver inte andra göra åt en, så är det synd om det är för man blivit illa behandlad eller fått vassa armbågar. 

Och visst vara ärlighet längst, MEN behöver man uttrycka det eller tänk på HUR man uttrycker det. GÄLLER ALLT, ÖVERALLT!

Nu skall ja gå och pussa på alla mina underbara 4benta innan det är dax för sängen.❤️

Nilla
8/9/13, 12:17 AM
#34

Kan inte hålla med om att SIF är ett forum, där det tjafsat och bråkas. Tvärtom är vi ett väldigt trevligt forum och ska så förbli. 😃

Diskussioner får gärna bli livliga, det är inte alltid man har samma åsikt - men vi tillåter inte personangrepp. Håll en trevlig ton tack, annars låser vi tråden och diskussionen är slut.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: