Annons:
Etikettavel
Läst 3744 ggr
elli-kleo
2013-08-06 02:51

normal pris kategori 4 katter

Vet att det är en svår fråga men undrar vad ni anser vara normalpriser på alla raserna ur Kategori 4?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Annons:
Mewz
2013-08-06 07:22
#1

Normalpris för en raskatt till sällskap skulle jag säga är 7000-8000. Något billigare om det är defekter som skelning, knick, sternum mm. Dyrare till avel.

Detta inom landet då.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

[S*Cupcakes]
2013-08-06 12:24
#2

Och på Peterbald stiger det med ett par tusen skulle jag säga, beroende på typ, hårlag och vad katten ska användas till.

elli-kleo
2013-08-06 14:56
#3

Personligen tycker jag det låter konstigt att man ska betala extra för att få använda den i avel. Alla passar ju inte att avla på och det är svårt att bestämma på kattungar. Men det kanske har med garantier att göra? Vad vet jag :) Att katten är frisk, sund, rastypisk (ej extrem), godkänd färg, temperament osv tycker jag är viktigt på en sällskapskatt också :) Alla säljer väll inte sina som sällskap eller avel? Eller hur funkar det? Om katten är helt deffektfri, testas för dom ärftliga sjukdomarna och får bra omdömmen på utställning osv. Samt att den kan tillföra något bra i aveln är det väll inget fel att avla på den även om de kostade 7.000 kr eller? :) Obs! Jag har bara fundfunderingar och är nyfiken. Planerar inte att avla och så!

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Mewz
2013-08-06 15:04
#4

#3 Se det såhär. Avelskatten är fullpris och sällskapskatten är rabatterad. I avelskattens pris ingår vissa garantier som inte ingår i sällskapskattens :)

Real stupidity beats artificial intelligence every time

elli-kleo
2013-08-06 15:09
#5

#4 okej, förstår bättre då. Men alla i en kull kan väll ändå inte säljas till avel. Men om man varken köper den till avel eller sällskap. Och "upptäcker" att den skulle passa perfekt till avel och allt annat stämmer. Är det inte okej att avla på den då fast man köpt den för ett mer "sällskaps pris" men ändå inte köpt för enbart sällskap? Förstår du? :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Mewz
2013-08-06 15:14
#6

Det finns dom som säljer allt till avel och det finns dom som inte säljer en enda utom det dom själva behåller till avel.

Om någon kontaktar mig och vill köpa en sällskapskatt så är det det dom får.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Annons:
kalindas
2013-08-06 15:28
#7

Jag sålde till samma pris oavsett om det var till avel eller sällskap. Hade jag troligtvis gjort om jag födde upp nu också.
Det jag ev. hade gjort annorlunda nu är att jag hade kastrerat kattungarna innan försäljning om de skulle säljas till sällskap.

/Elisa

elli-kleo
2013-08-06 15:36
#8

Menade såklart inte att man ska köpa en till sällskap och använda till avel. Utan köpa en katt som uppfödaren inte specifikt säljer för varken det ena eller det andra :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

[S*Cupcakes]
2013-08-06 17:39
#9

Jag tycker det känns ganska naivt att tro att man kan få tag på en katt med avelskvalitéer och showkvalité för ett sällskapspris. Den katten ska ju ändå "brukas" på ett helt annat sätt…

elli-kleo
2013-08-06 19:27
#10

#9 känns tyvärr som att du missförstår mig. Om man vill köpa en avelskatt utan några garantier då vad kostar den då?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

[S*Cupcakes]
2013-08-06 19:32
#11

Jag kan inte se att det finns någon som vill sälja avelskatter utan garantier? Det är ju som att sälja en katt till sällskap som sen används till avel utan att uppfödaren fick reda på det. Så det blir ju också fel.. Om jag säljer en katt till avel vill jag kunna lämna garantier och skriva ett ordentligt kontrakt samt ha ett finger med i hur katten ska användas i avel (inte få för täta kullar, för många kullar, omplaceras fertil till en annan uppfödare etc.)

Mewz
2013-08-06 19:33
#12

Det finns massor av uppfödare som säljer fritt till avel om det är det man letar efter. Men vänder man sig till ex mig så förväntar jag mig en köpare som är rak och öppen med sina avsikter.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

kalindas
2013-08-06 19:47
#13

#11-12
Jag förstår mycket väl hur ni menar. Men jag vill bara gå till mig själv när jag köpte Smilla. Då hade jag haft SIA/OSH i 15 år och skulle skaffa min nya kattunge.
Mitt första mål med att köpa den kattungen var att jag ville ha en kompis till min ensamma hane hemma. Då jag letade sökte jag både hane och hona. Var även en stund inne på fodervärd till en hane. Men där blev inget.
När jag valde Smilla så sa jag som det var till uppfödaren. Jag vill ha henne som sällskap, men skulle det visa sig att hon blir bra hade det varit kul att ta en kull på henne framöver.

Skulle jag om jag köpt Smilla av er bli tvungen att köpa en katt till "avelspris" redan som kattunge? Eller blir jag nekad en avelskatt och får en sällskapskatt med avelsförbud? Plus då samtidigt nekad att göra valet att föda upp kattungar om min hona är frisk?

Själv hade jag sålt en fertil kattunge till en sådan ägare om de verkade seriösa. Men hade samtidigt talat om hur mycket det kostar att avla. Kanske de då tänker om och väljer att inte ta en kull och kastrerar.

Hade om jag nu skulle köpa en avelskatt inte backat för att köpa en med vissa restriktioner så länge de inte är i tredje led. Men det är en annan sak, för då väljer jag den katten jag vill ha och med en tanke bakom redan från början.

Hur fungerar det när ni säljer katter till avel. Om denna något dyrare katt inte går att använda i avel. Får man överskottet tillbaka då??

/Elisa

Annons:
Mewz
2013-08-06 19:53
#14

Men om du hade tanken på att kanske ta en kull så var du ju öppen med det? Har jag sålt en katt till avel så har jag sålt en katt som ska hålla för avel. Jag släpper väldigt få katter vidare alls och ja, jag ersätter om det skulle vara aktuellt. Jag garanterar även att inte sälja en massa närbesläktade till avel.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

kalindas
2013-08-06 19:59
#15

#14
Jo, nu blev det kull på henne (kanske inte så genomtänkt, men det är en annan sak.😉). Men tanken i mitt röriga inlägg var att hur gör ni om någon vill köpa en kattunge men inte har tänkt den till avel. Men "kanske" skulle tycka det var kul att ta en kull bara för att testa. Alltså inte som köpare vara helt säker att de vill använda i avel.
Säljer du den för avelspris då eller sällskapspris?

Lite svårt att förklara hur jag menar. 🙂

/Elisa

Mewz
2013-08-06 20:15
#16

En sådan hade jag rått att fundera över vad hen ville och återkomma. Alternativt diskutera vidare. Men rent generellt så nej, jag släpper inte ungar till någon som "kanske vill ta en kull nångång".

Real stupidity beats artificial intelligence every time

kalindas
2013-08-06 20:16
#17

#16
Ok. Tack för svaret. 🙂

/Elisa

elli-kleo
2013-08-06 20:17
#18

#13 äntligen någon som förstår hur jag menar. Tack för ett trevligt svar :) #14 SJÄLVKLART ska man säga att man ska ha kattungen till avel och man tänkt det från början.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Lejonhjarta
2013-08-06 22:34
#19

Om jag skulle köpa en katt till avel och den visar sig infertil. Har köpt katten till bara det ändamålet, usch det lät kallt , men tänk om. Hur ställer ni er till detta med garantier å så… 🙂 

Intressant å jämföra med hur det är i andra djurkretsar.

[S*Cupcakes]
2013-08-06 22:40
#20

#19 Ja jag skulle antingen erbjuda en ny katt för halva priset eller är det en god vän så skulle jag förmodligen bara ge dem en ny katt. Det är en typ av garanti. Det är det jag menar med att man skriver ett kontrakt på allt, och då menar jag allt som kan tänkas hända och gå snett och vad man gör i sånna lägen. 

OM - ponera OM - jag sålde en katt till sällskap som köparna sen skulle vilja avla på, så har jag inte sålt den katten med det kontraktet - alltså kommer jag inte lämna garantier på avel. Så enkelt är det väl? Och om sällskapsköparen skulle vilja avla skulle jag väl beroende på vad jag själv tycker och tänker huruvida katten lämpar sig till avel råda köparna till att antingen kastrera och leta en "riktig" avelskatt eller hjälpa dem att ta en kull med ett mentorskap.. Vet inte, har inte hamnat i den situationen och hoppas att mina sällskapsköpare ska vilja ha sina katter just till sällskap och inte avel..

Annons:
Mewz
2013-08-06 22:47
#21

En ickefertil katt såld till avel ska självklart ersättas. Det är väl inget att ens fundera över? Har man sålt/köpt avelskatt ingår det förpliktelser på bägge håll. Samma om katten visar sig ha defekt som sternum, knick eller annat. Och ja, det hör liksom till i ett avtal uppfödare emellan. Och enklast gör man det med skrivna avtal oavsett hur bra vänner man är.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Lejonhjarta
2013-08-06 23:22
#22

#20 #21 Tack för era svar. 🙂

elli-kleo
2013-08-07 00:36
#23

När jag i framtiden skaffar en till katt är den främst till sällskap. Men det skulle vara kul att ta en kull om hon/han var lämpad för det osv osv. Men jag köper ju inte katten för avel då. Utan mer för sällskap ev. en kull. Och det skulle jag självklart säga till uppfödaren. Men om det skulle visa sig att katten ej var lämpad för avel skulle jag nog inte bli besviken för det är individen jag älskar :) Men men nu har jag hört vad ni tycker :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Carlitos
2013-08-07 19:01
#24

Jag skulle ta samma pris oavsett om det är till avel eller inte och lite mindre om dem har ngn liten defekt. Sen kan man diskutera med kattunge köparna om dem vill avla eller ej, ska dem bara till sällskap eller som sagt har defekter så kastrerar jag dem innan jag lämnar dem till köparna. Visar det sig att en avelskatt inte blir fertil eller något så tycker jag man ska ge ersättning, likaså om det är på andra hållet om jag köpte.

kalindas
2013-08-07 19:10
#25

#24
Håller med till fullo. 🙂

/Elisa

elli-kleo
2013-08-07 20:22
#26

Igentligen så vill man väll att alla i en kull ska ha "avels kvalitet" även om den inte ska användas till avel eller? :) En OT fråga. Kan man regga sig som uppfödare innan man tagit son första kull?

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

kalindas
2013-08-07 22:07
#27

#26
Ja, du kan regga dej som uppfödare innan du tar din kull.
Men du kan även föda upp en kull (vet inte som sverak fortfarande har två kullar) utan stamnamn, fast då är det om jag förstått det rätt, så att man bara kan döpa katten till ett namn. Istället för t.ex. Nyfikna Nisse, så kan man bara döpa den till Nisse. 🙂

Det är lite juridiska skillnader om du har stamnamn eller ej.
Har du stamnamn så är kontraktet mer bindande när du köper katt. Än om du köper katten som privatperson.
Sen tycker väl i och för sig jag att godkänner man ett muntligt eller skriftligt kontrakt så ska man hålla det. Även om det inte ger rättsliga påföljder. Det är ju rent folkvett. 
I rena ordalag så kan du skita i att katten har restriktioner om du är privatperson oavsett vad som står i kontraktet.
Medan om du är uppfödare när du köper katten, så godkänner du kontraktet om du skriver under.
Det är därför de som har restriktioner på sina katter ofta har som krav att du ska vara registrerad uppfödare. 🙂

Ni som kan det bättre får gärna rätta mig om jag har fel.

/Elisa

Annons:
Upp till toppen
Annons: