Annons:
Etikettkattprat
Läst 875 ggr
MonaLia
2013-07-30 23:48

Skaffa kattungar samtidigt eller vänta lite?

Jag har funderat lite, och jag ska ju inte skaffa katter än på nåt år men man kan ju inte låta bli att planera! Och det jag tänkte på är;

Vad är bäst, att skaffa två kattungar på samma gång i samma ålder, skaffa en kattunge, vänta ett par veckor/månader och sen skaffa en till eller skaffa en, vänta ca ett år och sen skaffa en till unge? 

Vad funkar bäst utifrån eran egen erfarenhet? För det är ju ganska kul för kattungarna att leka i samma ålder, men också ganska kul att få njuta av en kattunge i taget så att säga haha!

Tack och hej! 🙂

Annons:
Tusen
2013-07-30 23:55
#1

Två katter samtidigt, gärna från samma kull är enligt den erfarenhet jag har det allra bästa. Då har de både tryggheten av varandra som små eftersom de redan känner varandra och även sällskap av varandra direkt.
Att ta en senare kan absolut gå bra men jag ser ingen anledning till att vänta om man ändå ska ha två.

Jag tycker man ska tänka på katten i första hand och inte att man själv tycker att de är roligt med kattungar under två perioder.
Men det är så jag tycker.

Nebel
2013-07-31 00:07
#2

Jag tycker att det fungerat allra smidigast de gånger jag tagit hem två hyfsat jämngamla kattungar samtidigt. Tycker att det då gått väldigt snabbt & lätt för katterna att lära känna varandra och de har haft sådan glädje av varandras sällskap i både lek & vila. Alla katter är ju olika och visst tyr de sig vanligen till varandra men jag tycker att det funnits gott om tid att njuta av respektive katt ändå vid dessa tillfällen. Finns ju inget rätt eller fel och har man bara lite is i magen blir ju katterna vanligen kompisar (el accepterar varandra iaf ;) oavsett ålder och ordningen de kommit till hemmet i. Bra att tänka till dock & lycka till när det blir dags!

MonaLia
2013-07-31 17:26
#3

Js okej då vet jag för jag har ju hela tiden tänkt att det nog är bäst men det är ju alltid bra att få andras synpunkter med! Jag längtar så tills jag kan börja planera på riktigt inför mina framtida katter!! 

Tack för svaren!🙂

Upp till toppen
Annons: