Annons:
Etikettkattprat
Läst 2860 ggr
[akumas7]
7/29/13, 5:23 PM

siamse/oriental

Hej Hej!

Jag jobbar på ett katthem som också har ett pansionat och på detta katthem hade vi en underbar orientalhona. Pratade hela tiden högt och tydligt och skulle klätra överalt på en och gosa in sig i ens armhålla! Jag blev så kär i dena lila tjejen att jag funderar på en egen! Nu undrar jag hur det är att äga dessa? Blir det svårt att såva när de pratar så mycket eller sover dom med er? Är dem jätte aktiva eller skulle det gå att ha en sådan i en etta, just nu har jag inte någon balkong men jag har inte tänkt att bo här hella livet men några år. 40kvm meter är den på, men hon skulle ju få en jätte ställning (klätterträd) och mycket leksaker, och självklart går vi ut på promenad! Här finns det mycket promenad och hon kommer att kopeltränas redan som bebe.

Hällsningar

Annons:
kalindas
7/29/13, 6:42 PM
#1

Det är underbara katter. 🙂
Men de kan även vara krävande, svartsjuka och ibland rasistiska. 
Ska man ha en sia/osh katt så bör man ha två. För de katter som jamar mycket brukar göra det för att de är uttråkade och kräver uppmärksamhet.
Sen är de flesta pratiga och till skillnad mot andra katter svarar de på tilltal. 🙂 Man hör också ofta tydligt vad de vill och vad de anser om vissa saker. Elliot brukar t.ex. ge mig en kvarts utskällning om jag haft på dammsugaren.😉

Ang. yta så är det sällan några problem att ha två katter på 40 kvm. Ofta vill de vara nära sin ägare. Min gamla Siames Holly trivdes bäst i de små lägenheterna, då hon slapp leta efter mig.
Se bara till att ha ett rejält klösträd och många lekmöjligheter.

Så gillar du katter med personlighet och mer hundlika än kattlika så kommer du älska dessa raser. Men köp som sagt två! 🙂

/Elisa

carinbrack
7/30/13, 3:55 PM
#2

Och nattsömnen är inga problem för oss, våra katter vill vara där vi är, sover vi så sover de. Det enda problemet är när man ska vända sig i söängen utan att väcka katthögen :-)

Nerdysiamese
7/30/13, 6:31 PM
#3

Som sagt av kalindras skulle jag inte rekommendera att ha en siames eller oriental som ensamkatt då det kan vara oerhört krävande, väldigt aktiva och väldigt sällskapssjuka, speciellt om man jobber eller pluggar heltid, jag jobbade deltid när jag hade en ensam siames och det blev ändå lite för mycket för mig och min sambo, så vi fick skaffa en till för att få lite ro här hemma.

Så nu har jag två fantastiska siameser som delar sina liv med mig och min sambo i en 40 kvadratmeters etta och det är inga som helsta problem.
Dom är ju väldigt aktiva katter så man måste ju aktivera dom med lek och/eller prommenader.
Vi leker med våra kring  1 timme om dagen och går på seleprommenader några gånger i veckan.
Sedan har dom ju tillgång till mycket stimulans i form av klättersträd och leksaker att leka med när vi inte är hemma också.

Siameser är ju otroligt mysiga och roliga katter, men man bör ju vara beredd på att dom kräver ju lite mer aktivering än  den vanliga huskatten.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Nebel
7/31/13, 12:25 AM
#4

Kan bara instämma med ovanstående men ville bara berätta att jag hade mina första två godingar i en etta på 40 kvadrat och det var aldrig några problem. Såg till att de kunde ta ut svängarna även på höjden samt tog ut dem på promenader. Har aldrig blivit störd av katternas "vardagsprat" men det är som sagt en lite egen ras…jag tycker att deras idéer & upptåg är en stor del av deras charm men visst prövar de ens tålamod ibland ;)

[akumas7]
8/2/13, 2:26 PM
#5

Tack för alla svar, deta gör det ju bara enu änklare att bli förelskad i rasen när de kan vara på ganska små ytor (men med mycket aktivering) vad härligt, men då ska jag absolut ha 2st katter då jag inte skulle klara av det då jag inte är hema hela dagarna :) Men 2st skulle passa parfekt då :)

Ni sa någonting att de var rasistiska, vad inäber det att de inte gillar andra raser? Så om jag skulle vilja ha en annan ras med skulle det alltså inte fungera?

Hällsningar akumas

kalindas
8/2/13, 2:52 PM
#6

#5
Risk finns att de inte förstår varandra eller att Siameserna mobbar ut den andra katten. Alla är inte sådana, men risk finns.

/Elisa

Annons:
fvanilla
8/3/13, 1:14 PM
#7

#5 Som #6 sa, de katter som inte är lik siameserna/orientalerna i lynnet kan bli utmobbade. Samma är det med burmor, osv. och såna raser. Det sker ofta just inom de thailändska kattraserna.

Jag har en burma och en siames ihop, och de är väldigt lika i lynnet, temperamentet, aktivitetsnivån och krav på sällskap. I pratandet klår nog burman siamesen, han älskar verkligen sin röst. 😃

Nebel
8/3/13, 5:56 PM
#8

#5 Jag har inte erfarenhet av så många raser men upplever nog att Kat IV katter har ett alldeles särskilt utbyte av varandra ;). Har dock under många år även haft oriental tillsammans med huskatt. Det har oftast fungerat mycket bra. När jag hade två orientaler och en huskatt blev det dock tydligt att orientalerna föredrog varandra (även om det lyckligtvis aldrig blev tal om någon mobbning). #7 beskriver att Burma & siames passar väl ihop (burmor verkar så charmiga ;). Finns säkert fler kombinationer som fungerar som andra här inne kan berätta mer om. Lycka till!

[akumas7]
8/4/13, 7:12 PM
#9

jo om jag skulle vilja ha en annan ras med (vilket är mycket troligt) så måste det ju funka med katten. Men nu vet jag ju att burma fungerar, men andra raser jag har funderat på är Russian Blue, Europe, Sokoke, Devon Rex och Savannah, bengal finns också med i tankarna ;) Tror ni någon av dessa skulle fungera med en orientalisk ras?

Nebel
8/5/13, 12:52 AM
#10

Jag har själv inte erfarenhet av Devon Rex men när de uppfödare jag köpte min första siames av hade även denna ras, norsk skogskatt samt somali. Enligt deras beskrivning var Rexen och siamesen mer lika till sättet och hade mer utbyte av varandra.

AngelsCo
8/6/13, 10:32 AM
#11

Min bästa kompis har två siameser, en oriental och en burma. Det går alldeles utmärkt. Däremot är burman äldst i flocken. Och en köpare till mig har tre cornishar och en sys. Här är sysen yngst.

Min upplevelse är att det kan vara svårt att ha flera stycken av en sort typ Kategori IV i en fungerande kattgrupp (mer än 3) och sen ta in någon helt annan ras som inte riktigt talar "samma språk", men det beror väldigt mycket på individen.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

fvanilla
8/6/13, 11:45 AM
#12

#9 Ang. raserna så borde du först fråga dig vad för temperament, pälsvårdskrav etc. du har på katten. Europén är t.ex en lagomkatt som kräver lite pälsvård och en Devon Rex väldigt aktiv med minimal pälsvård. Savannahn vet jag inte om den finns eller ens är tillåten i landet.

Med Kat 4 vet jag att burman funkar, Devon Rex, och Russian Blue vet jag har funkat fint med burmor iaf. Vet inte ang. Sokoken och hur den är.

Nerdysiamese
8/7/13, 1:09 AM
#13

#12 f5:orna av savannah och frammåt är tillåtna i sverige, men dom påminner ju vid det laget mer om bengaler än f1 savannahs, så frågan är om det är värt att skaffa en Savannah istället för en Bengal som det ändå finns mer och bättre utbud av.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Annons:
[akumas7]
8/7/13, 12:04 PM
#14

Jo du har säkert rätt vad gäller savannor och bengaler, men jag har ändå ett hjärta för just savannor mer en bengaler. Men du har troligen rätt i alla fall. Jag älskar även Sokoke, men Russian Blue och Devon Rex är också helt underbara. Europe ligger nära mitt hjärta för att de är mycket vackra och lite lungnare en de andra katterna över :)

Upp till toppen
Annons: