Annons:
Etikettkattprat
Läst 1832 ggr
Uriel
7/27/13, 2:09 PM

S*Mockfjärdingens Indian Imbra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla! 😎

I augusti 2009 blev jag stolt ägare till lilla Imbra som numera bor i Lund med sina två La Perm kompisar & bröder Clint & Cloney. För två år sedan flyttade vi från lägenhet med innätad balkong till (kommunalägt) radhus. Det finnas en liten trädgård på ca 200 kvadratmeter. Så första hösten/vintern här spenderades inne och katterna van trivdes verkligen med det, vana som de var att kunna ta lite friskluft på balkongen då och då…..

Våren -12 byggde jag staket runt om och i maj var det färdigt. Så nu har dom en hel trädgård att härja i, ett stort körbärsträd att klättra i och en alldeles ny "utomhus klätterställning" som min kille har byggt av material som skulle kastas. Det känns så fint att kunna ge dom denna möjlighet till att vara ute och leva kattliv,utan att riskera att dom försvinner eller blir påkörda av någon bil…..

Såhär såg det ut på balkongen där vi bodde innan.

Annons:
Uriel
7/27/13, 2:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Imbra i trädgården:

Uriel
7/27/13, 2:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Det enorma körsbärsträdet (bilden från -12) som Imbra är en fena på att klättra i! Jag har varit rädd många gånger när hon varit väldigt högt uppe, men hon klättrar elegant ner i spiral.🙂

Uriel
7/27/13, 2:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Imbra, som går under smeknamnet "Immie" i trädet.

lynxlo
7/27/13, 2:23 PM
#4

Men å vad hon är fin!! Trots att de inte är släkt liknar hon min Nanna, Mockfjärdingens Naughty Nirvana. De har ju samma stam-mamma förstås, så det är nog nåt med den där Anna alltså, nått knep hon får till! De ser ut att ha det underbart i trädgården!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Uriel
7/27/13, 2:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Imbra smyger på något …… Det smygs mest på favoritfödan fjärilar just nu. På kvällarna blir det malar som de glatt tuggar i sig😮

En stackars fågelunge har de lyckats fånga(och döda) och en dvärgmus(unge) som kom tillbaka efter att de ringat in den. Jag tror det var samma mus och nästa kväll knep Imbra den och tog in den. Jodå, den klarade sig och jag gick långt bort med den denna gången….

Uriel
7/27/13, 2:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Lite bilder från igår nu. Klätterställningen.

Annons:
Uriel
7/27/13, 2:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Där det spanas…

Uriel
7/27/13, 2:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Vilda lekar, aldrig bråk …😃

Uriel
7/27/13, 2:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Imbra hälsar till " gammelmatte" Anna!

Uriel
7/27/13, 3:05 PM
#10

# 4  Tack! Visst är hon fin!Minst och yngst i huset men bestämmer här gör hon! Imbra är chokladspotted padda så de har ju choklad i sig båda, och sen blir det nog så tror jag (kan ha fel) att med tiden så brukar uppfödarnas katter få en speciell " look".

Uriel
7/27/13, 4:03 PM
#11

# 4 Glömde säga att jag ser gärna en bild på henne… ;-))

Lejonhjarta
7/27/13, 8:12 PM
#12

Sicket härligt liv för pälsklingarna! 😃

kalindas
7/27/13, 8:25 PM
#13

Härligt de har det! 🙂

/Elisa

Annons:
Mockfjardingen
7/27/13, 9:37 PM
#14

Men lilla snuttan!!!! Där är hon ju! Så underbart liv hon har hos dig, jag är så glad över att hon får vara din ägare ;) Och hennes kompisar ser ju lika lyckliga ut dom..

Jag hälsar tillbaka!! ❤️

Uriel
7/27/13, 9:52 PM
#15

Ja, vad gör man inte för de små liven! 😍

Min kille sa vid något tillfälle att han ville återfödas som katt hos mig…..

Skämt åsido….. vi är väl alla ganska nöjda nu med att ha det så här!

lynxlo
7/27/13, 11:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#11 Vilket kattliv! Fantastiskt att lyckas med stängsling utan att de smiter över, men de trivs väl så bra där de är kan man tro. Imbras färg är verkligen vacker! Nanna och hon har ett liknande uttryck, här en liten bild från senaste dagarnas hetta, hon har fått värmeslag mitt på gräsmattan. Visst är de lika?

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Nebel
7/28/13, 1:50 AM
#17

Åh så fina katter och vilken suverän utemiljö! Imbra är så vacker, ääääälskar #5! Min darling Doyan var också chokladsköldpaddspotted, det är en favvo färg/mönster. Vad lustigt att Imbra & Nanna är så lika, fantastiska båda två 💞💗💓

Uriel
7/28/13, 1:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Tack alla för fina kommentarer! ❤️

#11 Hon och Imbra är väldigt lika måste jag säga! De har väldigt lika uttryck, ser ut som systrar!

Nog för att de har försökt ta sig över, men det är "kattsäkrat" överst med hönsnät. Cloney har lyckats smita ut två ggr. Första gången var innan vi hade inhägnat och då smet han ut genom ett fönster på natten….. Jag var på jobbet och sonen letade förgäves hela natten. Turligt nog låg han och tryckte i buskarna här utanför när jag kom hem på morgonen. Imbra mobbade honom i en hel vecka efter det. Andra gången var när någon gick ut och lämnade dörren öppen några sekunder utan att hålla koll. Då smet han ut och hittades på kvällen i buskarna bakom huset. Mobbad i tre dagar ca ;)

Uriel
7/28/13, 1:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Såhär ser det ut överst och det har som sagt fungerat bra hittills!😃

# Hur har du det ordnat hos dig, det ser ut som Nanna också har lite gräs att springa på? :D

Carlitos
7/28/13, 8:23 PM
#20

Så fin!! Härligt stor uteplats till katterna 🙂

Annons:
Siameshona
7/29/13, 2:33 PM
#21

Oj va härligt dina kissar har det!!!

lynxlo
7/30/13, 2:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

#19 Så smart med kycklingnätet, riktigt snyggt jobbat!!

Jag bor på landet (Klostersågen nära Lund!) och har Nanna under uppsikt när hon är ute. Hon är klipsk och har fattat att det är runt huset man får vara, men när hon inte kan motstå frestelsen att ändå gå mot skogen (förstår att hon vill in i skuggan nu när det är så himla varmt) så gastar hon i ett, för hon vet ju att hon egentligen inte får..❤️Hon är en riktig enmanskatt och väldigt präglad på människor, så jag tror inte risken är stor att hon får för sig att sticka iväg. Så fort det kommer någon som inte är matte så pilar hon in som en liten iller. Först gick jag med henne i sele men det tog sån tid att komma över pannkake-tillståndet, platt på marken av obehag, att hon fick gå utan då och då. Hon gillar när man ledsagar henne då hon är en liten fegis, så det är tryggt när matte går några steg bakom och hon kan låtsats att hon är ett vilddjur på vift. Att snoka runt i odlingarna är toppen, då blir hon bra tuff sen resten av dagen!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Uriel
7/30/13, 5:36 PM
#23

# 19 Ha ha ha ha ha……. vilket skratt jag fick mig när jag läste det!❤️ Bra att hon förvarnar när hon ska göra något dumt!

Har hon inte blivit frestad hittills att springa efter något villebråd in i skogen, lär hon nog inte sticka senare heller…

Imbra vill väldigt gärna ut på framsidan av huset (alla vill det ;) och hon är också lite feg, så jag skulle nog kunna släppa henne lite, men har inte vågat. Så då får det bli sele där, som hon är hyfsat duktig på. 

Imbra berättar när hon fångat något. Zebror skulle man kunna tro att det är hon fångar att döma av lätet, eller något annat stort, men kompisarna blir ju givetvis intresserade och kommer direkt för att beundra bytet.

Upp till toppen
Annons: