Annons:
Etiketthälsa
Läst 1754 ggr
Attacks
2013-07-21 19:11

Byll i hodet - HASTER med råd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har noen erfaring med katt som har fått byll i hodet, som ikke lar seg kureres med antibiotika eller satt inn dren? En fortvilet kattungekjøper ringte meg nettopp for råd. Det var øyebetennelse også med i starten. Flere turer til vetrinær, flere antibiotikakurer, og til slutt dren. Det ble renset helt ned til skallebenet. Dem vil jo ikke helst gi opp katten,men om der ikke finnes noen råd for å få katten frisk - blir det jo bare en eneste stort pengesluk. Kan ev Fiv/Felv eller andre styggedommer ha noe medvirkning?Om det kan ha noen innvirkning på at det ikke ordner seg? Det er ikke testet for dette. For jeg vet ikke mine arme råd,og det er jo ingen egen erfaring, men katten får lov å gå inn/ut og lever et veldig godt liv. Katten er kastrert. 

Dem ønsker jo ikke å avlive han,men blir det ikke slutt på denne voldsomme betennelsen,så ser dem ikke noen annen utvei.

Dette er ellers en sunn og pigg katt, og han virker ikke medtatt av byllen. Spiser,leker og koser seg som alltids. 

Eneste erfaringen jeg har med en byll som ikke lar seg fikse var Milla ,da hun endte med å måtte operere vekk det ene brystet da hun ble så fryktelig syk med sin første kull. Hun fikk også satt inn dren i magen.

Men dem kan jo ikke operere vekk "halve hodet" på denne katten. 

Håper noen har noen lignende erfaringer,dem er desperate til å prøve hva som helst for han.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annons:
kalindas
2013-07-21 20:31
#1

Min Norska är inte så bra. Är byll en böld eller är det en hård knuta?
Låter ju konstigt att den (om det är en böld) inte vill läka. 😮
Har de provat flera olika antibiotika eller bara en sort?
Den enda jag vet när det gäller bölder är att man ska hålla såret öppet så det läker inifrån. Detta för att undvika att det blir en ny böld.

Det en del veterinärer och djurägare till stordjur (kor) är att man spolar in väteperoxid (max 3% lösning) i själva håligheten för att spola ut ev. bakterier. En del veterinärer använder antibiotika som man har till kor och som sprutas in i juver på korna. Det fick jag till min collie Sally.
Då sprutade man in antibiotikan i såret varje dag och tryckte sedan ut det överblivna.

Vet inte om nått ovan kan hjälpa, men hoppas det!

/Elisa

[lisme]
2013-07-22 16:34
#2

Nr 1 når man har med infeksjoner og betennelser er jo å ta en prøve av pusset sånn at man får vite hvilken bakterie man slåss mot. Problemer med byller er at de må gro innenfra og utover, og det kan være en stor utfordring å få det til. 

Det er jo også sånn at underliggende virussykdommer påvirker immunforsvaret sånn at har han f.eks Herpes vil det kunne føre til at kampen blir tøffere. Jeg tror at han ikke har fått antibiotika som tar den typen bakterie som han har, i verste fall kan bakterien være resistent og da er det fint lite man kan gjøre

Attacks
2013-07-23 01:24
#3

Kalindas en byll er en abcess 🙂  Det har nok de fleste opplevd en eller annen gang. Bror til Pearl fikk jo dette 2 ganger før han flyttet fordi han er så utrolig vill og vågal. Det ble tømt, AB og ble helt fint.  Milla var jo et ekstremttilfelle - men det gikk også bra til slutt. 

Nå har eier fått mange gode råd både fjern og nær og privat, så jeg håper det ordner seg.   Jeg vet jo ikke helt hva dyrlegen hennes har gjort/ ikke gjort.  Men vi krysser fingrene for at det går bra til slutt.  Det som en en selvfølge for mange oppdrettere og veldig godt dyrevandte eiere om er litt bedre opplest på helse angående så mangt - vi tar mer som en selvfølge - men er man en vanlig kosekatteier så tar man det for gitt av vetrinæren vet hva som kan sjekkes ut.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

kalindas
2013-07-23 09:06
#4

#3
Abcess = böld. 🙂

Hoppas att de får ordning på den och katten blir frisk igen! 🙂

/Elisa

Upp till toppen
Annons: