Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1491 ggr
MolnBlomman
2013-07-19 20:10

MIn gubbe har feber. :(

Jag har en bruntabbymaskad hankatt (kastrerad, vaccinerad, försäkrad) som är 50% Siames och 50% Devon Rex (smygparning). Det verkar som att Siames-generna är mer dominanta för han bär mest drag av Siames.

Den senaste månaden har jag märkt att han börjar byta färg på nos och tassar från brunt till rosa. Jag har läst att Siamesens färg är temperaturberoende och att detta kan vara ett tecken på en infektion i kroppen. Vet ni något om detta? Stämmer det?

De senaste dagarna har han blivit väldigt varm och slö. Han äter och dricker och busar korta stunder. Men han orkar inte vara vaken så länge och jag märker att han är trött. Det som oroar mig mest är hans kroppstemperatur. Jag har ingen termometer men jag känner att han är betydligt varmare än normalt.

Jag ska självklart ringa veterinären. Tänkte bara höra om någon av er här inne har något klokt att skriva? Kan jag göra något mer för honom innan han kommer iväg till veterinären?

Annons:
kalindas
2013-07-19 20:14
#1

Det låter absolut som han har en infektion i kroppen. Skulle inte vänta med att åka in till veterinär, utan jag skulle åkt in med honom i helgen. Kanske t.o.m. nu i kväll.
Speciellt då du sett förändringen i masken en tid.

Hoppas att det inte är nåt allvarligt och berätta gärna hur det går för honom.

/Elisa

Vixxen
2013-07-19 20:18
#2

Kolla tempen…

[figgelina64]1
2013-07-19 21:39
#3

Vätska, vätska och vätska så han inte torkar ut 😉

Gerro
2013-07-19 21:43
#4

Du har fått bra svar.
Men som Figgelina64 säger så är vätska viktigt! :)
Och om jag skulle ha varit du så skulle jag ha försökt att ta mig in till vetten så fort som möjligt.
Lycka till med din bebis!


alltidsiames
2013-07-20 07:32
#5

Köp termometer för ändtarm på apoteket och spraya lite babyolja på. Allt över 39 grader är feber. Så fick jag lära mig iallafall.

MolnBlomman
2013-07-20 11:18
#6

Köpte en termometer igår kväll. Lyckades inte ta tempen då han var lite piggare på kvällen. Vi beslutade att avvakta tills idag . 

Idag på morgonen lyckades jag ta tempen och den visade 37,7. Han är mycket mer alert nu, så jag antar att all vila och sömn gör honom gott.

Eftersom läget inte är akut så kommer jag vänta med att bege mig till veterinären tills på måndag. Vill helst inte åka nu på helgen om det inte verkligen behövs. 

Dels har dem mindre personal helgtid och då är det bättre att dem verkliga akutfallen får all tid dem behöver. Dels så är det jourtaxa som känns dumt att betala om det inte är akut.

Annons:
kalindas
2013-07-20 11:40
#7

#6
Har den gått ner såpass och han verkar må bra, så kan du ev. vänta. Men han har lite undertemp, vilket inte är jättebra det heller.
Ha bara koll på honom, så han äter och dricker. Beställ tid på måndag.

/Elisa

MolnBlomman
2013-07-20 12:00
#8

Ja jag ska fortfarande ta honom till veterinären. Är ju fortfarande fundersam om färgförändringen på tassar och nos. :-/

MolnBlomman
2013-07-23 15:09
#9

Tänkte bara uppdatera med utvecklingen. 

Han mår som vanligt igen så vi avvaktar med veterinären då jag vid samtal fick höra att pigmentförändringen förmodligen inte var något farligt. 

Vi håller honom under lite extra observation nu här hemma för att så om han blir sämre.

kalindas
2013-07-23 20:08
#10

#9
Då var det säkert en mindre infektion han hade. 🙂
Min Smilla hade en sådan febertopp för ett tag sedan. Hypokondriker som jag är var jag säker på att hon skulle dö. 😮Men damen lever.

Förändringen i masken har ofta med feber att göra. Om katten inte mår riktigt 100, så blir masken dålig. Sen hur fort det ändrar sig och bleknar vet jag inte. Men tror det kan ta en stund innan färgen kommer tillbaka.

Skönt att han mår bättre i alla fall. 🙂

/Elisa

Upp till toppen
Annons: