Annons:
Etikettbortsprungen
Läst 3991 ggr
Nerdysiamese
2013-07-14 12:46

Mitt första besök som volentär

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var på introduktionsmöte på Stockholms Katthem förra veckan då jag har mycket tid över och kände att jag kunde göra något konstruktivt med den tiden istället.

Men jag blev väldigt förvånad då de två första katter jag möter är två brunmaskade siameser.
Honan hälsade på mig med ett klassiskt mörkt och ljudligt siames-jamande och båda var hur mysiga och spinniga som helst.

Deras namn var Lane on Land, en hona och en hane, och dom kommer från ett misär-hem.
jag kan inte hjälpa att undra hur hemskt det ändå måste vara att få höra i efterhand som uppfödare att två katter man föttupp blivit så illa omhändertagna att de sedan hamnat på katthem, eller är det bättre att inte få veta?

Det är klart det är lika hemskt med alla katter som tyvärr hamnar på katthem, men jag personligen blev ju mer berörd av dessa två då jag själv har två små mesar som jag älskar mer än allt annat.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Annons:
Nerdysiamese
2013-07-14 12:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

en lite bättre bild på honan Lane

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Nilla
2013-07-14 13:18
#2

Bra inlägg! Hoppas någon kan öppna sitt hem för detta kattpar. 😕

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[Mustangcab]
2013-07-14 14:10
#3

Något säger mig att de nog inte blir så långvariga där. Raskatter hamnar sällan  på katthem.

Nerdysiamese
2013-07-14 14:29
#4

#3 hon som höll introduktionsmötet sa att det inte var ofta men att det hände nån gång per år hos dom i alla fall.

Ännu är dom inte bokningsbara men jag tror dom kommer få ett hem ganska snabbt när dom väl kan bokas, dom är riktiga charmtroll.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

kalindas
2013-07-14 16:47
#5

Hoppas de finner ett bra hem! Tänk bara på att se till att de får flytta ihop. 🙂

Har ni stamtavlor till dem? Kan tänka mig att uppfödaren till dem gärna vill veta var de finns.

/Elisa

Nerdysiamese
2013-07-14 16:52
#6

#5 precis, därför tänkte jag kolla hur det är med stamtavla på torsdag när jag skall dit igen

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Annons:
Lejonhjarta
2013-07-14 22:52
#7

Jan ju vara så att uppfödaren kan tänka sig ta tillbaka katterna om så är… Hårt å få reda på att ens små ❤️man fött upp har vanvårdats.😕

Lejdet
2013-07-14 23:39
#8

#7 alla katter på katthem är ju inte vanvårdade? Det kan ju vara att deras ägare har dött tex ? Många av mina äkdre patienter har husdjur som kommer att överleva dem. Ibland finns inga anhöriga som kan ta över dem

[Mustangcab]
2013-07-14 23:42
#9

Vet ett katthem som fick en en helig birma där ägaren hade dött.

Nerdysiamese
2013-07-15 01:05
#10

#8 självklart händer även det , vilket också är sorgligt för djuren, men för en helt annan anledning. 

men just dessa två kommer tyvärr från ett misär-hem =(

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Lejonhjarta
2013-07-15 22:04
#11

#8 Nä jag vet. Finns ju massor av katter som bara inte har något hem men dessa tillhörde ju tyvärr dom mindre bra ställena att ha som hem…

gojanplum
2013-07-15 23:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Nerdy, bra initiativ att ge lite av din tid till behövande katter. Är själv volontär på Kattstallet i Åkeshov - kollegor till Stockholms Katthem. Känns bra att göra något för de katter som inte haft en sådan tur som våra två orientaler, som bor i ett hem med en husse och en matte som avgudar dom, ett stort kattträd, bra mat, rena kattlådor och en väldans massa uppmärksamhet och kärlek…

På Stallet får man också in raskattter med jämna mellanrum. Min syster har t.e.x adopterat två perserkatter därifrån - en kom från ett dödsbo och en räddades från ett vanvårdshem. Båda mår nu prima i sitt nya för evigt-hem hos min syster och blir behandlade som den kattprins och den kattprinsessa de är. ❤️

Så här glada är de numera (pojken till vänster och flickan till höger):

Nerdysiamese
2013-07-20 15:13
#13

Kollade hur det var med stamtavla med hon som var ansvarig den kvällen, och det finns stamtavla till båda katterna, men dom hade inte kontaktat uppfödaren för hon trodde inte uppföraren var intresserad av att veta om vad som hänt katterna och ville inte visa mig stamtavlan då katterna ändå inte var bokningsbara ännu och ville inte att det skulle börja ringa och frågas efter katterna förrän dom var bokningsbara. Tyckte det var tråkigt att hon var så ointresserad av att kontakta uppfödaren, känns som denne på något vis ändå har rätt att får veta…

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Annons:
[Mustangcab]
2013-07-20 15:15
#14

# 13 Förefaller var rätt misstänkt såvida inte hon själv har ett hem i sikte.

kalindas
2013-07-20 15:25
#15

#13
Jäkligt dålig stil att inte ge ut uppfödarens namn. 😕
Får en nästan att undra om de vill tjäna pengar på katterna.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: