Annons:
Etikettfoder
Läst 3490 ggr
kalindas
6/28/13, 6:27 PM

Fem fakta om foder...

Annons:
Missannas
6/28/13, 7:55 PM
#1

Så vidrigt 🤮men ingen nyhet. Bra att du lyfter frågan dock.

Jag är glad att jag utfordrar med Barf pch Bozita, inbillar mig att det är betydligt bättre ställt med svenskt foder.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

kalindas
6/28/13, 8:16 PM
#2

#1
Doggy har mej veterligen inga djurförsök. De har ju katterna i katthemmet som de testar olika matsorter på. Men det är ju bara test för vad de gillar och inte gillar. 🙂

/Elisa

Missannas
6/28/13, 11:51 PM
#3

#2 Jo precis, den typen av "djurförsök" har jag inga problem att stödja 🙂

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

[idaskoog]
6/28/13, 11:52 PM
#4

Jag kör enbart ekologisk svensk BARF till mina båda hundar, katterna är dock lite kräsna så jag varvar också med Bozita och BARF. Om katterna gick med på det skulle det enbart vara BARF som serverades till djuren här hemma. Jag har räknat flera gånger på om jag skulle ge hundarna torrfoder under 1 år enl. foderrekommendationerna vs BARF så är det betydligt billigare med BARF dessutom!

carinbrack
6/29/13, 12:59 AM
#5

Intressant och skrämmande. Jag blir mer och mer sugen på att se över det där med foder till djuren men min huskatt Kaiser går på diet sen han ade inflammation i urinvägarna och tecken på att grus höll på att bildas. Vågar man ge honom nåt annat än dietmaten (som är Royal Canins)? Vad är det egentligen man ska undvika för katter som har problem med urinvägarna?

[idaskoog]
6/29/13, 1:31 AM
#6

Katterna känner inte törst på samma sätt som hundar och torrfoder är alltså dåligt för njurarna som behöver "sköljas"..katter behöver inte heller kolhydrater ooch spannmål utan enbart proteiner och fett. Jag har en bekant vars katt hade jättedåliga njurprover och gick helt över till blötfoder vilket gjorde kattens njurprover bättre. Katten behöver även sköta tänderna och tugga massa så råa kycklingben är berfekt för det. Njurstenar kan bero på felaktiga saltbalanser… Alltså jag är ju inte så objektiv i detta ämne jag tror ju att allt foder förutom barf är dåligt för våra husdjur. Läs gärna på www.barf.ifokus.se!

Annons:
Nerdysiamese
6/29/13, 2:44 AM
#7

#5 om han har problem med urinvägs infektion/inflammation skulle det nog vara bättre med vilket vattenrikt foder som helst över vilket torr-dietfoder som helst, blötfoder eller BARF funkar som rena mirakel-kuren på i stortsett alla urinvägsrelaterade problem.
Som idaskoog säger så är katter dåliga på att dricka vatten då i naturen dom är menade att äta byten som består till 80% av vatten så dom har inte behövt en törstreflex, det har resulterat i att det är vanligare för katter som äter torrfoder att få problem med just urinvägsinfektioner och urinsten.

Tyvärr är det här något många veterinärer missar på och rekommenderar istället foder som dom finansieras av dvs Hill's och Royal Canin som gör just främst torrfoder…

Medarbetare på Datorspel I Fokus

kalindas
6/29/13, 8:51 AM
#8

#5
Saga blev frisk från sin inflammation i urinvägarna efter jag började ge dem burkmat varje kväll, med lite extra vatten i.
Har inte kunnat sluta med torrfoder här tyvärr, men de får burkmat upp till.

Så hade jag varit dej så hade jag sakta börjat vänja över din kille på Mjau eller Bosita burkmat, Icas påsar i sås är bara kött i också och uppskattas. Öka vattenmängden i maten, så blir din kille nog frisk fortare. 🙂

/Elisa

carinbrack
6/29/13, 12:25 PM
#9

Alltså han är ju symptomfri nu, men äter dietmat (torrfoder). Jag tror att han skulle älska att få mjau med extra vatten i, bara jag vågar göra tvärt emot veterinärråden…

kalindas
6/29/13, 1:09 PM
#10

#9
Han kan äta sitt veterinärfoder samtidigt om du är osäker. Du kommer ju märka om han skulle bli sämre. Vilket jag inte tror…

Har en kompis vars hund hade förhöjda levervärden och som fick tips av veterinären att ge hunden njurfoder (torrfoder). Hon gjorde tvärtemot råden och gav hunden färskfoder med mycket vätska i (Zivi Peaks). Nästa gång vovven var hos veterinären hade han bra njurvärden.

/Elisa

NatasjaHemby
6/29/13, 1:37 PM
#11

Mycket intressant läsning. Slutade med torrfoder för drygt ett år sedan och det kommer aldrig innanför mina dörrar igen. Det beslutet var dock mestadels baserat på mina egna katters välmående, jag visste tyvärr alltför lite om de vidriga förhållandena bakom torrfoderindustrin. Tack för upplysningen!

Blir alldeles beklämd när jag ser att veterinärer rekommenderar torrfoder till katter med njur- eller urinvägsproblem. I mina ögon ser det misstänkt mycket ut som djurplågeri att rekommendera ett foder som riskerar att förvärra problemen, och att veterinärerna låter sig bli mutade att göra detta är ju bara helt galet.

SE*Simbelmynes

[lisme]
6/29/13, 10:42 PM
#12

Ikke glem at det veterinærer kan om fòr, er det de har lært på kurs som er holdt av fòrprodusentene 😉

Nilla
6/30/13, 12:21 AM
#13

Jag har slutat med torrfoder och ger mina enbart Mjau blötmat och kött. Jag kan inte ens tittat på den där länken. 😮

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Annons:
GunillaSverkersson
7/1/13, 10:06 PM
#14

Hemskt, ibland orkar man inte ens tänka på eländet. Men bra att bli påmind.

Vi har långhåriga kattungarKyss hos oss   www.broddans.se Glad

Upp till toppen
Annons: