Annons:
Etikettavel
Läst 2818 ggr
Missannas
2013-06-26 15:24

Vaccin

Min kull är 8 veckor idag och ska snart vaccineras, jag använder mig av Fevaxyn Pentofel på alla våra katter men kruxet är att vår veterinär har semester till augusti, jag har ringt runt lite men har inte hittat någon klinik som har Pentofel hemma. Det närmaste jag har hittat är Purevac RCPCH men har aldrig använt mig av detta innan. Det är ju inte avdödat som Pentofel och inte lika mycket forskat på…

Jag skulle gärna vilja veta om någon av er har erfarenhet av detta vaccin?

Eller, finns det någon som har koll på kliniker som brukar ha Pentofel, i Göteborg? Bortsett från Glimåker alltså.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
[figgelina64]1
2013-06-26 18:48
#1

Jag har använt det till mina då jag inte får tag i annat samt att jag vaccinerar för clamydia, det har fungerat bra ;)

[S*Cupcakes]
2013-06-26 21:12
#2

Jag använder Purevac RCPCh och det är till hälften avdödat, alltså vissa komponenter är avdödade och vissa levande. Tycker det har fungerat jättebra på mina, både vuxna och kattungar.

[figgelina64]1
2013-06-26 21:19
#3

#2, Japp samma här ser jag när jag tar en kik😉

Missannas
2013-06-27 10:56
#4

Ja calicivirus-antigenerna är avdödade och resten levande. 

Jag hittar inte ens Pentofel i senaste FASS så jag undrar om de kanske slutat tillverka det alt. slutat ta in det? 

Det får gå bra med RCPCh, tack för era svar 🙂

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

alltidsiames
2013-06-28 08:55
#5

Ibland får man chansa fast man är rädd. Både med katter och barn. Men för det mesta går det ju bra.

[figgelina64]1
2013-06-28 09:03
#6

Jag frågade efter det när jag vaccinerade kullen för ngr veckor sdean men min Vet sa att det inte finns längre…ngn som vet varför?

Annons:
[S*Cupcakes]
2013-06-28 09:20
#7

Förmodligen för att alla veterinärer är uppköpta av Nobivac. I hela Sundsvallstrakten finns inte en enda veterinär som inte har ett annat vaccin än Nobivac Tricat… Jag får åka till Härnösand om jag vill ha annat, eller beställa hem en hel batch.

Nilla
2013-06-28 10:02
#8

Kan du inte be en veterinär beställa hem det åt dig? Fast det tar ju tid och många kanske säger nej.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[S*Cupcakes]
2013-06-28 11:08
#9

#8 Alla utom en säger nej, det är därför jag beställer hem en batch som jag står för själv. Sen kan jag bara åka in och vaccinera när jag vill, vaccinet har jag redan ståendes där. Då säger alltså veterinärer som jag erbjudit mig stå för hela batchen nej också. Jag har också frågat hur de kan veta att det inte finns någon efterfrågan på annat vaccin när de bara erbjuder ett..

[figgelina64]1
2013-06-28 17:36
#10

Jag frågade min Vet idag varför det andra med avdödat inte används då dem mår bättre av det och inte riskerar att bli sjuka, men fick inget svar…

Jag har valt att vaccinera vid 9 veckor istället för åtta så dem är ngt äldre då dem kan bli sjuka…få feber etc av vaccinet och inbillar mig att dem då står emot det bättre…

kalindas
2013-06-28 18:14
#11

Gratis resor, bra och billiga avtal, marknadsföring betald med mera, med mera. Det är det som lockar veterinärerna att köpa och göra reklam för både olika vacciner/mediciner och den så kallade "veterinärmaten".
Gissar att en del för att få ännu bättre avtal, skriver under att de inte köper in någon annan sort än den de har… 😕

/Elisa

Missannas
2013-06-28 19:45
#12

För min del går det bra med RCPCh även om jag helst använder Pentofel. Skönt bara att höra från er, Lisa och Jenny att det funkar bra för er, eftersom jag inte har använt det tidigare. Dock väntar jag med vaccinationen till nästa vecka när de fyllt 9 veckor av samma anledning som Lisa.

Hittade två kliniker, varav en jag brukar gå till, som erbjöd sig att beställa hem det men de kunde ju inte säga hur lång tid det skulle ta… den kliniken jag varit på erbjuder flera olika vaccin och brukar ha Pentofel hemma men sköterskan var osäker på om det gick att få tag i. Så jag kollade i FASS och hittade det inte där…#6…Så din vet. har säkert rätt Lisa i att det inte finns längre. Konstigt eftersom det är det vaccin som forskats mest kring och som är vanligast utomlands.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Silvestris
2013-06-28 21:31
#13

#4

Pentofel finns inte med i FASS eftersom det inte är registrerat här. Veterinärerna måste därför ta in det på licens.

Annons:
Nilla
2013-06-28 21:33
#14

Jag köpte också hem en batch, som fanns där bara för min skull. Men då var jag "stamkund" hos min veterinär.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

[figgelina64]1
2013-06-28 21:51
#15

Vet dem att kattungarna kan bli dåliga…blir ju intäkter…lite elakt tänkt men amn undrar hur dem tänker?

Silvestris
2013-06-28 22:02
#16

#15

Det var inte lite cyniskt. Jag skulle tro att veterinärerna väljer de vaccin som har visat sig vara mest effektiva vilket är levande vaccin (de ger ett bättre och bredare immunologiskt svar än avdödade) och eftersom de ledande vaccinen idag är säkra och funkar bra på majoriteten av katterna använder veterinärerna självklart dem. Finns det indikation för att ta hem ett avdödat tex. för att en katt har reagerat illa på levande vaccin kan det göras. Veterinären måste dock kunna motivera för Läkemedelsverket varför detta läkemedel behövs tas in till kliniken.

cillaroten
2013-06-28 22:17
#17

Jag har också använt detta vaccin Anna,under ett par års tid och till både bebisar och vuxna. Det har funkat bra.

[figgelina64]1
2013-06-28 22:43
#18

#16, Cyniskt var det inte bara en undran och det är skillnad…vet du vad det har kostat mig att använda detta vaccin…åtskilliga tusenlappar då båda katterna i min första kull fick feber och förkylningssymtom och fick äta pencillin + en veckas semester andra kullen om fyra kattungar fick diarre och dålig mage och dem till slut pencillin och en veckas semester samt veterinärbesök för båda kullarna därav att jag idag väljer att ha kvar mina kattungar till 14-16 veckors ålder och vaccinera dem vid tidigast 9 veckor för att dem skall ha ett mer utvecklat immunförsvar…ibland undrar man, inte konstigt. Denna gång fungerade det bra vid första vaccinationen och idag fick dem sin andra vilket jag hoppas gått lika bra. Tycker det är lite fundersamt varför dem väljer att beställa och föra fram ett vaccin som ger bieffekt istället för det avdödade som är mycket bättre??? bara en tanke och erfarenhet efter två kullar som blivit sjuka av vaccinet 😉

[figgelina64]1
2013-06-28 22:47
#19

#16, Du har inte skrivit in din presentation så ingen vet vem du är i debatten 😉

Silvestris
2013-06-28 22:49
#20

#18

Jag gav dig svaret. Skälet till varför veterinärerna inte primärt använder avdödade vaccin är för att de inte är lika bra som levande vaccin. Avdödade vaccin ger sämre immunitet och adjuvansen medför större risker (jämför med Purevax som är helt adjuvansfritt). Det må vara ovanligare med biverkningar, men när de slår till handlar det om tex. anafylaktisk chock.

Att enstaka linjer eller individer reagerar illa på ett vaccin betyder inte att det vaccinet är dåligt för alla katter. 

Avdödade vacciner är på det stora hela inte alls bättre än levande vacciner. Dock kan de vara bättre i enskilda fall.

Annons:
[figgelina64]1
2013-06-28 22:59
#21

#20, Tack för informationen, men jag vet fortfarande inte vem det är jag diskuterar med…är du veterinär eller har du fått dessa uppgifter från en vetenskaplig studie som källa för det vore mycket intressant att ta del av den?

Och i mitt fall handlar det inte om enstaka individer utan om alla kattungar samtidigt i två kullar med 1 års mellanrum…😉

Missannas
2013-06-28 23:49
#22

#13 Ja just det, det känner jag igen nu när du säger det.

#17 Tack Cilla 🙂 då får jag hoppas att det funkar lika bra på mina knattar och att vi slipper hemska biverkningar.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Silvestris
2013-06-29 00:29
#23

#21

SVAs vaccinationsrapport ger en bra insikt om hur de olika varianterna av vaccin aktiverar immunförsvaret. Det går även att läsa om adjuvanser där.

Dina fall är på det stora hela enskilda fall. Vissa linjer (antagligen även hela raser) kan som sagt vara känsligare och det ska man självklart ta hänsyn till, men det går inte att överföra dina erfarenheter på hela kattpopulationen. 

Jag har aldrig haft några biverkningar när jag vaccinerat kattungar, men jag kan ju på den grunden dra slutsatsen att de vaccin jag använder inte orsakar biverkningar.

Liltith
2013-06-29 10:43
#24

Har nog använt alla vaccin som funnits på marknaden idag. Jag har haft en kull som blev snorig och dan av tricat novum. haft en kattunge som fått limping syndrome av Purevac RCPCH och en katthona som blev hänging av fevaxyn pentofel. Det enda vaccin jag inte fått någon biverkning på alls är Nobivac Forcat som de nu slutat tillverka. Vi har både Purevacc och Nobivac på jobbet och ser väldigt sällan några biverkningar alls men jag säger inte att det inte förkommer. Även våra barn och vi kan ju reagera när man blivit vaccinerad så att det förekommer vet man ju. Jag använder Purevac RCPCH till mina och  är nöjd med det även om jag vet att det kan förekomma biverkningar.

Upp till toppen
Annons: