Annons:
Etikettkattprat
Läst 4166 ggr
[idaskoog]
2013-06-11 06:36

Favorit-husse/matte?

Jag köpte min första siames för drygt ett halvår sedan och för varje dag som går är jag mer och mer lycklig över att jag gjorde det. Jag måste bara fråga er här på forumet…

Har era katter en favorit-människa? Alltså min katt är så fäst vid mig,hon går efter mig hemma BARA MIG, ligger hos mig inte hos husse, sover hos mig och skriker efter mig om jag låser på toaletten. Husse är så avundsjuk och vill att hon ska vara lika förtjust i honom som i mig. Jag är ju såklart överlycklig men jag tyckte det var en rolig fråga att ställa er andra….??

Annons:
kalindas
2013-06-11 07:53
#1

De är ofta enmanskatter, Speciellt om de inte har en likvärdig kompis. Hittar de någon de kan ligga nära hela dagarna, så brukar det bli favoriten.

/Elisa

Lejdet
2013-06-11 08:34
#2

Ida, hälsa din käre sambo att Bull gillar karlar mer än kvinnor;-)

tuska
2013-06-11 08:53
#3

 Visst är det så alla följer mej å det är många  😃  tre vuxna har sina bestämda platser i min säng om nätterna, husse får alltid vara ifred.

Ida det är en till katt som gäller för dej för att du ska få någon ledig minut.

carinbrack
2013-06-11 16:39
#4

Dexter avgudar mig, jag änner mig så underbart utvald. Sputnik älskar alla människor lika mycket med mest av allt älskar han Dexter.

[lucii]
2013-06-11 16:49
#5

Mina flickor är "mammiga" även om de jag har hemma just nu inte är Siameser. Vi får se hur det blir när vi får lite siameser hit.

Midou
2013-06-11 17:57
#6

Hög igenkänningsfaktor😃 Min oriental Pippi är otroligt "mammig" och har varit det ända sedan hon var riktigt liten. Hon skall alltid vara nära mig och har t.om en egen bestämd sovplats intill (läs ovanpå) mig.
Min siames Mimzy är däremot raka motsatsen och älskar allt och alla :)

Annons:
[idaskoog]
2013-06-12 00:01
#7

Haha de är så underbara!! Vi har ju både en huskatt och två hundar som hon myser och busar med också men ingenting slår att ligga och kurra på mitt bröst. 

#2 haha…ja,jag visade ett kort på Bull för min sambo och han tyckte han var bedårande söt. Men om jag ska tänka lite taktiskt så har min sambo godkänt att jag får köpa 1 katt till och då får det nog bli en till hona om det ska bli några bäbisar här hemma. Jag inväntar löp och en fertil Obiii 😛

#3 Ja! Jag hoppas att den lilla kanske ska komma från dig en vacker dag 😊

Hon får så himla gärna vara med mig jämt, om jag kunde skulle jag ha henne i fickan vart jag än gick. Det är så roligt med deras personligheter.

Nerdysiamese
2013-06-12 23:33
#8

Min hane brummar och kelar med allt som tittar på honom så han har inte så mycket krav, men min hona får perioder i vågor då hon bara vill vara med husse eller bara vara med matte.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Zakira
2013-06-13 09:19
#9

Här är det den som är hemma mest som gäller. Är jag mer ledig och hemma en period så följer de efter mig även fast husse har kommit hem och tvärtom. :)

sandstorm1
2013-06-13 18:10
#10

Nä, orientalerna tycks vara väldigt eniga om att både husse och matte är bäst. Ibland är de så överdrivet diplomatiska att de inte ens kan välja vilket knä de ska ligga i, utan lägger sig tvärs över bådas knän. 

Vår huskatt däremot är väldigt mycket enmanskatt.

Attacks
2013-06-14 18:59
#11

Har også 2 sånne 😃

Milla : Som er verdens mest behagelige personlighet. Men noen ganger vil hun ha mammas fang for seg selv. Da sikter hun inn poten og dasker passe hardt i hodet på den som hopper opp : klunk klunk".  Men det er ikke ofte da, hun deler gjerne.

Paddelura : Hun hyler og skriker og kjefter ut til både venstre og høyre når hun vil ha mamman sin for seg selv. Til og med jeg kan få en serinade av henne om jeg setter henne ned før hun vil 😇  Hun er en dame av store ord - men dem stikker aldri dypt. De andre er så vandt med henne at dem vender andre øret til.

Når vi har gjester derimot, så blir som regel alle overfalt av alle sammen. Selv om mamsen er best, så er det jo sånn at gjester kommer og går - så dem må vies masse oppmerksomhet.  Fine ambassadører for rasen 😉

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Annica-H
2013-06-14 21:07
#12

Hos oss är det bara en av katterna (Iris) som är sådär väldigt extremt mammig, hon är efter/vid/på mig mest jämt och ständigt. Även hunden och de andra katterna håller sig mest kring mig, men de kan ändå hålla till godo med någon i övriga familjen emellanåt.

För mig är det inte jobbigt att hon är klängig, men det är jobbigt att hon är så beroende av mig. Framförallt de gånger jag är bortrest och jag vet att hon bara sitter och väntar på mig och knappt äter. När jag kommer hem är hon som ett plåster med superlim i flera dagar och det är knappt jag kan skala av henne när jag ska duscha. Men sen blir hon som ett vanligt plåster igen :) Det är tur att jag inte är bortrest alltför ofta.

Gerro
2013-06-15 01:10
#13

Min lilla prins är en riktig mamma gris & springer efter mig, och stänger man en dörr (t.ex toadörren) så sätter han sig utanför & skriker haha.
Men när jag väl inte är hemma så brukar han hänga med syskonen, speciellt min storebror :)


Annons:
Rokkur
2013-06-16 11:44
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Mina katter har alltid varit väldigt mammiga, inte många andra som duger.

Värst har varit Cyan, men efter att min son ,Elias, föddes så har Cyan nu två favoriter 😉 Var lite orolig innan han föddes men hon ÄLSKAR Elias! Kanske har de ett speciellt band? Hon sov på min mage jämt när jag var gravid, låg där och spann och då blev Elias lugn inne i magen❤️

Sen är det iofs bara jag och Elias som är människorna hemma hos oss, men mina katter kan vara väldigt svårflörtade, egentligen bara Mr Darcy som tycker andra människor är O.K.

"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans any more than
black people were made for whites or women for men."

Alice Walker

johannaandersen
2013-06-19 21:35
#15

Detta var både en väldigt intressant och mysig tråd! 😛 Känner igen min lilla siameskille i så mycket som ni skriver, framför det med mammigheten och separationångesten när jag stänger in mig eller åker hemifrån… då hör man honom sitta och ropa på andra sidan dörren :( Husse duger också, men bara när matte inte finns i närheten, för matte är absoluta favoriten! ;) han har ju sin jämngamla aby-kompis, men till både min och Ninos stora besvikelse så gillar hon inte att sova ihop med honom. De busar och har jätteroligt hela dagarna och nätterna och hon kan tänka sig att ligga och mysa ihop en stund, men oftast sticker hon iväg när han lägger sig hos henne. Jag funderar nästan varje dag på om han kanske skulle bli lyckligare med en siameskompis också att sova hög med…. självklart har han matte att sova med (eller ja, sova på!) men ibland skulle matte också vilja duscha utan en stackars Nino som sitter på andra sidan draperiet och väntar tappert tills matte kommer ut igen…. 😉 Tror ni att min lilla kille hade blivit gladare av en likvärdig kompis? Funderar i så fall på foder eller adoption av en äldre katt… tacksam för alla tankar kring detta!

Upp till toppen
Annons: