Annons:
Etiketttillsalu
Läst 2232 ggr
idak89
6/2/13, 12:40 AM

Bli fodervärd

Hej alliop!

Jag är ny här på forumet, men har läst av och till på både katter iFokus och siames iFokus, under en längre tid.

Men nu kände jag att det var dags att bli medlem så att jag kan skriva ett inlägg.
Jag har velat ha en siames sedan jag var riktigt liten, och följde med min syster hem till hennes kompis, där det fanns siameser 😘

Allt med denna ljuvliga varelse tilltalar mig, sättet, utseendet, ja, jag får helt enkelt inte nog av dom!
Jag har själv en huskatt, som heter Lasse och är numera 6 år gammal.
Världens gosigaste katt som är en ganska livlig krabat men också en riktig kelgris när han vill :)

Hursomhelst, så har jag alltid haft en "dröm", och det är att föda upp katter, helst siameser.
Att få hem sin lilla kattunge, se henne växa upp, förhoppningsvis ta med henne på utställningar, och om allt går vägen , också få en kull efter henne och följa hennes kattungar är något som jag verkligen vill uppleva. Jag är mycket intresserad av avel och utställning överlag, även om jag självklart skulle se min katt (raskatt som huskatt) som en vän och familjemedlem i första hand.

Det är här min fråga kommer, hur går man egentligen till väga?
Jag kan tänka mig att det är svårt som "färsking, och utan erfarenhet" att få köpa en hona tänkt till avel, speciellt om man inte ens ägt en siames förut?

Därför undrar jag om det kanske är lättare att vara fodervärd först, men hur fungerar det? Är det vanligast att uppfödaren har katten hos sig när denna har ungar?

Jag tänkte att fodervärd kunde vara ett bra alternativ, där man har en nära relation till sin uppfödare och man får vara med om avel/en eller flera kullar, och lära sig. Om man eventuellt tar en egen kull sedan, när avtalet med uppfödaren är fullbordat, så kanske uppfödaren kan hjälpa en som en slags mentor? Det kanske inte alls funkar så, och inte heller är den bästa vägen att gå, men det är därför som jag frågar här ;) Jag tänker som så att man får se både för och nackdelar med det, och så kan man sedan avgöra om det är något man vill syssla med. Jag är väl medveten om att det kostar mycket pengar och tid, och inte är "bara gulligt". Att det inte är något man tjänar pengar på heller, och att det inte alltid blir som man tänkt sig. (honan kanske inte lämpar sig för avel i slutändan, osv.) Det är såklart mycket jobb.

Ja, jag vet inte egentligen vad jag ville med inlägget, kanske mest uttrycka min längtan efter en siames ;)
Men jag hoppas ni kanske kan komma med lite tips om hur man går till väga och vad man ska tänka på?

Jag vill väldigt gärna kunna ställa ut min blivande siames, och självklart kan man aldrig veta om hon håller för avel i slutändan, men den kattunge jag i framtiden skaffar, vill jag ändå ska vara tilltänkt "avelsmaterial" och inte bara "säljes som sällskap" om man säger så.

Kanske kan man komma i kontakt med någon uppfödare som så småningom skulle behöva ha en av sina sötnosar på foder, och diskutera vad det innebär? Jag har ingen brådska, har väntat många år hittills :)

Med vänlig hälsning Ida

Annons:
idak89
6/2/13, 1:20 AM
#1

Nu när jag läser mitt inlägg så låter det ganska… smörigt 🤓

Hursomhelst, vill bara klargöra att jag inte är ute efter ngn "gratiskatt" som jag ska ta "en massa" kullar på. Absolut inte!

Jag har ett seriöst intresse, men vill som sagt komma i kontakt med uppfödare om hur man går till väga om man ev. vill avla. (och ställa ut, då detta också är nytt för mig)

Sen om det blir fodervärd, eller egen kattunge från en uppfödare från första början, det återstår att se, men söker som sagt till tips om hur man går till väga som nybörjare. Kanske är lättare att nu ut till flera uppfödare här, än att mejla en massa olika via deras hemsidor tex.

Känns som det är svårt att skriva ett inlägg om att börja avla när man är ny inom det, vill inte att någon ska ta mig på fel sätt eller som oseriös.

kalindas
6/2/13, 9:30 AM
#2

Fodervärd är absolut ett bra sätt att börja som. Vet att en del här ibland sätter ut kattungar på foder.
Blir det att du ska ha kullen hemma, så får du även ett litet hum om vad det kostar att föda upp katter. Det är tyvärr inte vidare billigt. 😕

Du kommer säkert få bättre tips av de som brukar sätta katter på foder och vad för krav de har. 

Lycka till! 🙂

/Elisa

idak89
6/2/13, 5:53 PM
#3

Tack för svaret!

Jo det var lite så jag tänkte, att om man är fodervärd och har kattungarna hemma hos mig (om man kommer överens om det) så får man se vad det innebär och kostnader, m.m. Man får nog lära sig mycket men ändå är det uppfödaren som har "koll" på det mesta, och kan lära ut en del och då kanske också hjälper till även efter avtalet är "slut" när man själv får sin första kull :)

Hoppas någon mer svarar eller behöver ha en fodervärd, eller kanske någon kan berätta vad dom har för krav om dom säljer en kattunge till avel, till en nybörjare. Känner att jag gärna har en nära kontakt med uppfödaren, även om jag skulle äga katten från början, och kan ringa denna om råd och så, men sen kanske man inte kan kräva det om man köper katten, att dom ska hjälpa mig med "min" avel. Men det hoppas jag, för alla är ju nybörjare någon gång och man vill ju att det ska bli bra, och man kanske inte har så mycket kontakter osv. i början. Hoppas någon förstår vad jag menar ;)

Nu är ju detta inte aktuellt idag, eftersom jag inte ens äger någon siames ännu, men är det bäst att skaffa stamnamn innan man tagit någon kull?

kalindas
6/2/13, 6:34 PM
#4

#3
Är du fodervärd så behöver du ju inte skaffa stamnamn för just den kullen. Men vill du sedan fortsätta avla så bör du skaffa stamnamn.

/Elisa

idak89
6/2/13, 7:07 PM
#5

Det har du rätt i. Tänkte mest om man vill köpa en siames till avel/utställning så kanske det är bäst att skaffa det innan man köper den. Har läst lite på hemsidor där en del skriver att dom endast säljer kattungar för avel till registrerade uppfödare. Om man har stamnamn så räknas man ju som uppfödare, men det ger ju mig ingen erfarenhet för det liksom.

Upp till toppen
Annons: