Annons:
Etiketthälsa
Läst 1698 ggr
chouette
2013-06-01 12:45

Börjat gapa om nätterna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla!

Har ett litet problem som jag undrar om någon annan känner igen?
Den senaste tiden (med start för högst två månader sedan kanske) har vår ena siakille börjat gapa något ofantligt om nätterna. 
Han sätter igång några minuter efter att vi gått och lagt oss och kan hålla på i timmar(!). Ibland är han tyst ett tag för att sedan börja vid femtiden igen på morgonen. >_<
Senare runt sju/åtta på morgonen är det däremot dags att sova tycker Simo.

Han får även för sig att hoppa upp på mitt sovrumsbord och pilla på halsband som hänger från väggen där (vilket han inte gör om dagarna). 

Att stänga dörren till sovrummet hjälper INTE. Då gapar han ännu högre samt kastar sig mot handtaget på dörren vilket smäller till rejält och skrämmer livet ur en. 😕

Att spruta vatten på honom när han gapar hjälper inte. Det enda som verkar funka någorlunda är att rent krasst springa efter honom och skälla på honom. Då är han tyst i åtminstone 15 minuter.

Det verkar ju onekligen som att han vill ha vår uppmärksamhet, det förstår jag. Speciellt eftersom han spinner som en tok och ska gosa ihjäl en om man går upp ur sängen. Men faktum kvarstår - vi måste sova om nätterna och kan inte gosa/leka när helst han vill.
Hans bror å andra sidan går och lägger sig när vi gör det och sover hela natten.

Vi har verkligen försökt att aktivera honom mer genom att leka och gosa extra mycket, men det har inte hjälpt? 😕 Tycker även att han har börjat sjunga mer om dagarna än förut.

Igår lade vi MYCKET tid på att leka med honom och hans bror, vi gick ut med dom i koppel, vi gosade, han fick godis och blev borstad. Jag ansträngde mig för att han skulle vara vaken ända tills vi gick och lade oss, men hjälpte det? NEJ. 😕

Är det någon som vet vad det här kan bero på och vad man kan göra åt det? Kan det vara att det har blivit sommarljust om nätterna som har lurat honom lite det senaste..? Kan Feliway hjälpa?

Annons:
kalindas
2013-06-01 13:04
#1

Han vill ha uppmärksamhet och han tycker det är jättekul när du reagerar när han gapar. Spruta vatten, skälla på honom, överaktivera honom på kvällen osv…
Detta gör honom superlycklig och då vill han ha mer!
Det som fungerat bäst när jag har haft en vrålapa, är att sätta transportburen jämte sängen. När han vrålar går du och hämtar honom, stoppar in honom i transportburen och stänger.
Ligg gärna med en hand i närheten så han ser att du är där. Han kommer säkert föra oväsen ett tag, men så länge han inte får panik, låt honom vara kvar i buren. När han sen tystnat, så kan du öppna dörren efter en stund.
Skriker han igen, så gör du samma sak en gång till. Han kommer snart märka att det lönar sig inte att skrika, för gör han det så blir det buren.

Tror felet man gör är delvis att man överaktiverar dem, delvis så är ljuset en stor bov i dramat. För självklart vill man inte sova när det är ljust ute!

Träna gärna hjärnan på honom istället för aktivering. Klicka in honom med klicker och träna honom att göra konster.

Hoppas mina tips fungerar. 🙂

/Elisa

lynxlo
2013-06-01 14:15
#2

Hej! Hur gammal är er kisse? Jag skulle vilja utesluta att det har med orienteringssvårigheter att göra. Vår mycket gamla (nu avlidna) katt Tinne började med detta i 15. -års åldern, förmodligen då hon var senil och hade blivit döv. Jag skulle kolla upp med veterinär både hörsel och syn så att inga förändringar skett. Hoppas verkligen det löser sig, så jobbigt!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2013-06-01 15:16
#3

#2
Bra idé! Absolut värt att kolla upp. 🙂
Är det en lite äldre katt finns ju risk för PRA om inte föräldrar är testade.

/Elisa

[figgelina64]1
2013-06-01 16:51
#4

Hm…kastrerad är han kanske…annars ropar han på brudarna😍

chouette
2013-06-04 19:15
#5

#1 
Vilka bra tips! Än så länge verkar det faktiskt funka okej med att dra ner persiennerna i hela lägenheten för att lura honom lite grann. Han gapar fortfarande en del, men sedan vi började ha det lite mörkare under kväll/natt har det inte varit lika mycket som när det var som värst.
Skulle det bli väldigt mycket skönsång igen så ska jag däremot testa transportburen. 🙂

#2
Han är 2,5 år. Så det tror jag inte att det beror på 😮

#4 
Tjejer längtar han nog inte efter då han är kastrerad. 😃

Upp till toppen
Annons: