Annons:
Etiketthälsa
Läst 7475 ggr
gojanplum
5/19/13, 1:07 PM

Kastrerad hane försöker para sig

Behöver lite råd och tips från er som har mer erfarenhet av att ha en han- och en honkatt tillsammans, båda kastrerade sedan ett par månader tillbaks. Först kastrerades vår hankatt, och två veckor efter så kastrerades vår hona. 

De är båda under året gamla; vår hanne blir ett år om en månad, och vår hona blir ett år om en och en halv månad. De flyttade in hos oss tillsammans, samtidigt, och kommer från samma uppfödare, så kände varandra sedan innan.

Min sambo kom i förmiddags på vår kastrathanne att ligga över vår hona och bita henne i nackskinnet och jucka. Sambon lyfte då undan Julius, och såg då att lilla kattsnoppen var ute. Vår kattflicka Greta bara låg där. 

Det var första gången vi sett att detta skett, men så jobbar vi båda heltid och är borta 9 timmar om dagen, så vem vet vad som sker när husse och matte är på jobbet? 

Det hela känns lite olustigt, de är ju båda kastrerade. Är det så att en hanne i detta fallet kan ha kvar driften en längre period efter kastration? Eller är det så att en hanne trots att kulorna är borta kan känna sexualdrift? 

En sak till: en period efter kastreringen upplevde vi att Greta - som tills för någon månad sedan varit turbokatt Nr 1 med 110% energi hela tiden och fullt fokus på lek - blev lite mer dämpad och tillbakadragen. 

Vi tänkte att det först kunde vara en effekt av hormonomställningen i hennes kropp, eller kanske det faktum att hon håller på att bli vuxen, och sedan att det dessutom kunde vara en effekt av att Julius fått en del uppmärksamhet av oss då han under en månad behandlats med antibiotika och fått äckliga tabletter varje kväll. Leksaker som tidigare var de roligaste som fanns var inte alls spännande längre, och istället för att vara nyfiken och komma fram så sitter hon gärna en bit bort, under ett bord och observerar.

Har sett att Julius under deras brottningsmatcher ofta och gärna tar tag i hennes nackskinn och biter till, så har gissat mig till att det är han som har vunnit slaget om vem som är högst i rang. Kan det vara så? Greta brottas tillbaks, men ger sig alltsom oftast. När det är kattrace genom lägenheten är det oftast Greta som jaga av Julle, ibland tvärtom, men oftast är det han som jagar.

Undrar hur jag ska förhålla mig främst till Julius parningsbeteende, och om detta är vanligt hos en karterad hankat. Samt om det är så att Greta far illa, och vad vi i sådan fall kan göra för att förbättra hennes villkor.

Annons:
embla2
5/19/13, 1:49 PM
#1

Hade en norsk skogkatt som kastrerades när han var 1år. Han träffade ej honorna förrens han var 4år det var då det började. Han hade två kullar efter sig innan han kastrerades. 😃Honorna tyckte väldigt mycket om honom och han gjorde dom en tjänst enligt sig själv. Hade ingen möjlighet att hålla dom särade. Som tur var fick ingen av honorna infektion. Frågade en gång en veterinär vad det berodde på att han parade. Enligt vet så skulle det bara vara ett inlärt minne. Men det tror jag ej. Han fick utlösning då honan rullade sig eller så var det bara blå rök.😉Han flyttade till min son strax innan han fyllde 7år.

kalindas
5/19/13, 3:03 PM
#2

Tror det är mest ett dominansbeteende. Elliot gör gärna så på sin syster då och då. Han var bara 6 månader då han blev kastrat.
Är han för jobbig på henne, så bara plocka bort honom.
När inte honan löper blir det mest lite trampningar.

Sätt i Feliway i el-uttaget det kan minska stressen. Gosa mycket med den lilla honan, så blir hon snart lugn och trygg igen. 🙂

/Elisa

gojanplum
5/20/13, 9:27 AM
#3

Tack för svar båda! Vi kommer ha råkoll på Julius från och med nu, och lyfta bort honom vid minsta antydan till något annat än den vanliga skojleken.

Eftersom han inte hann bli könsmogen innan vi lät kastrera honom (tror jag iaf, inget starkt doftande kattkiss osv) så borde det ju inte vara ett inlärt beteende i hans fall, men jag vet för lite om just denna aspekten av katter för att kunna känna mig säker…

Samma sak för vår lilla kattflicka, hon hann inte löpa innan vi tog henne till veterinären. Men kan det vara så att hon - trots att hon är kastrerad - uppvisar något slags löpbeteende som han - trots kastration - reagerar på? Det är i sådant fall ett väldigt tyst och osynligt sådant, då vi inte märkt något på henne förutom att hon de senaste månaderna varit lite mer tillbakadragen…

Det ligger nog något i att det kan röra sig om dominant beteende, då vi obersverat att han gärna armbågar sig fram och tar över t.ex. hennes matskål när det är matdags, utan att hon fräser eller morrar eller motar bort honom. Har därför börjat sära på dom när det vankas mat - hon sitter på en bänk i köket och äter ur sin skål och han sitter på en annan bänk och äter sin mat.

Ska iväg och köpa ett gäng Feliway-doftavgivare idag på lunchen, hoppas att det hjälper.

Mewz
5/21/13, 7:24 AM
#4

Det finns absolut kastrater som parar livet igenom och har man honor hemma kan det vara bra att hålla lite koll så dom inte får nån infektion av det om det är så att det är parning "på riktigt" och inte bara nackgrepp.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

gojanplum
5/21/13, 6:48 PM
#5

Hur vet man om han är en livslång "kastratparare," eller om detta var en isolerad incident, i stridens hetta så att säga? 

Kan detta beteende från hans sida vara relaterat till att han är högst i rang? Dvs om han hamnar lägre i rang så avtar beteendet? Alternativt, om han är med bara andra hankatter så försvinner beteendet helt och hållet? 

Hur vet/ser man om honan har någon infektion? 

Det känns inte kul om det är så att han - oinbjuden - kommer ge sig på vår kattflicka med jämna mellanrum. Nu är jag ju rätt hårt färgad av genus- och övergreppstänk från människovärlden, men rent spontant känns detta inte alls okej… :(

kalindas
5/21/13, 7:36 PM
#6

#5
Infektion får hon bara om har lyckas para henne riktigt. Ofta tycker jag de mest står och biter i nacken och trampar. Du får ta bort honom från henne om han är för dum. Är han väldigt enveten så skulle jag ha de separerade när ni inte är hemma.

Du kan testa att ge honom p-piller till honkatt en gång i veckan och se om beteendet minskar.

/Elisa

Annons:
lynxlo
5/21/13, 11:12 PM
#7

#Sympatitänker med dig! Inte okej i någon värld alls om det går att förhindra. Håller tummarna för att han skärper sig!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

lynxlo
5/22/13, 11:38 PM
#8

det skulle stå #5, kitten on the keys ni vet!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Upp till toppen
Annons: