Annons:
Etiketthälsa
Läst 2355 ggr
Ellensmatte
5/12/13, 11:16 PM

Drar päls på ryggen!

Ellen drar tussar från ryggen när hon tvättar sig Hon har fått två halvkala fläckar på ryggen. Vad kan detta bero på tror ni och har ngn av er varit med om detta? Ellen mår bra för övrigt och är pigg och glad. Hon har dragit sin päls på ryggen sen hon var mindre men nu börjar det synas mer. Jag vill inte att hon ska bli helt kal på ryggen :-(

Annons:
Ellensmatte
5/12/13, 11:20 PM
#1

Det känns som att det har blivit en grej för henne så fort hon tvättar sig. Hon drar inte bort päls ngn annanstans på kroppen., Kan det bero på klåda eller ngn typ av allergi mot fodret?

Nebel
5/12/13, 11:43 PM
#2

Min hittekatt Barba-Måns (en huskatt)"plockade päls" i samband med stress när han var på katthemmet. Detta har dock upphört helt sen han flyttade till oss. Jag har tyvärr inte så mycket erfarenhet att komma med men det är ju är ju tyvärr inte helt ovanligt och det är flera här inne som diskuterat liknande problem tidigare (Se under hälsa & beteende). Hoppas du kommer på vad som besvärar din fina flicka!

Nilla
5/13/13, 7:58 AM
#3

Min Bassie nopprar en femkronas storlek på sitt bröst, men nu var det längesedan. Jag tror att det har med stress att göra och möjligen foder, jag vet inte. Jag har helt gått över till blötfoder och uteslutit torrfodret. 

Börja föra bok och skriv upp datum. Fundera över vad som hänt i er familj när en period av "noppring" startar - ex: makens vedervärdiga svärmor var på besök en helg, du fick byta schema på jobbet den där veckan och jobba kvällar, vi kaklade om badrummet, barnet hade kalas.

😃

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

kalindas
5/13/13, 8:42 AM
#4

Finns så många olika orsaker. 
Stress som några skriver här ovan. Hormoner kan också spela in.
Smärta kan säkert vara en utlösande faktor också. De rycker päls för att smärtan de har ska kännas mindre.

Min Saga gjorde så och på henne var det en inflammerad urinblåsa som var orsaken. Upptäcktes inte förrän hon började kissa blod. Inga bakterier i urinen.
Saga hjälpte det att hon fick burkmat varje dag med lite extra ljummet vatten blandat i den. Då fick hon i sig den vätskan som hon slarvade med att dricka när hon bara åt torrfoder.

/Elisa

Ellensmatte
5/13/13, 4:11 PM
#5

Tack för era svar. Det är inget speciellt som har hänt hemma som jag kan tänka mig stressar henne. Hon gör det i samband med att hon tvättar sig. Hon har gjort det länge men det är först nu det börjar bli en kal fläck. Hon äter både blötmat och torrfoder och jag har bytat med jämna mellanrum men det har inte gjort ngn skillnad. Så svårt att veta vad det beror på.

kalindas
5/13/13, 4:55 PM
#6

#5
Saga ryckte också sin päls i samband med tvätt. Hon är inte nyligen kastrat eller annat med hormoner. Då kan de också reagera.
Du kan ju testa att sätta tratt på henne en vecka, om det skulle ha blivit en ful ovana.

/Elisa

Annons:
Ellensmatte
5/13/13, 7:09 PM
#7

Hon är inte nyligen kastrerad och jag har inte hjärta att sätta tratt henne. Kom nyss på att hon drar lite päls även på bröstet under halsen när hon tvättar sig. Det känns som en mani hon har. Hon är oerhört noggrann när hon tvättar sig. Hon kör värsta manikyr och pedikyr på sina klor också, en klo i tåget och hon kan hålla på en bra stund. Det är kanske bara en liten petig tjej jag har?

kalindas
5/13/13, 8:36 PM
#8

#7
Får hoppas att det bara är så. 🙂
Tror pälsryckande är delvis ärftligt och väldigt vanligt på dessa raser. Men ha koll på henne, så hon inte döljer nåt som inte är bra. Ont i tänder, stress, allergi, diabetes med mera…

Det var ren tur att jag listade ut vad felet var med Saga och det var över ett år efter jag först hade märkt att hon ryckte päls. Mitt samvete att hon mått dåligt så länge utan att jag reagerat är inte roligt.

/Elisa

kalindas
5/13/13, 8:37 PM
#9

Prova sätta in Feliway i uttaget, är det stress så kan det hjälpa.

/Elisa

[figgelina64]1
5/13/13, 9:11 PM
#10

#5, infektion/inflammation något som inte är bra i kroppen…min Melli gjorde så när hon hade infektion i kroppen…dem är kluriga våra katter 😉

Ellensmatte
5/13/13, 9:15 PM
#11

Jag testar med Feliway. Hon var nyligen inne hos veterinäre för vaccinering och då kollade de tänderna på henne och det såg bra ut. Om det eskalerar bokar jag en tid för att kolla upp vad det kan bero på. Känns lite som att man inte vet vad man ska leta efter. Tack för ert engagemang :-)

Ellensmatte
5/13/13, 9:19 PM
#12

Figgelina, isåfall har Ellen haft infektion sen hon var liten och det verkar inte troligt tycker jag eller? Vad för typ av infektion/inflammation hade din katt?

[figgelina64]1
5/13/13, 10:55 PM
#13

Hon förlorade alla sina kattungar hon fick och höll själv på att själv dö så det var en rejäl infektion hon hade och det jag lade märke till var att hon bitit av päls bak på ryggen, nog inte så ovanligt att dem kan noppa sig då… exakt bakterieslag vet jag faktiskt inte jag hade fullt upp med att hålla liv i Melli och en av kattungarna som levde i tre veckor som jag fick mata varannan timma i tre veckor…det var inte kuligt… men hon fick dropp, blev tvångsmatad med A/D då hon vägrade äta och givetvis antibiotika

Annons:
Ellensmatte
5/20/13, 12:24 AM
#14

#13 Stackare :-( Det är fruktansvärt nä.r de blir dåliga. Jag har lagt märke till att Ellen rycker i pälsen på ryggen. Det ser ut om att pälsen rör sig som att det är ngt som irriterar. Svårt att förklara, hoppas ni förstår hur jag menar. Jag har kollat igenom pälsen och ser inget konstigt.

cillaroten
5/20/13, 12:31 AM
#15

Hoppas du får rätt på det!! Tänk om dom kunde tala..och berätta vad som är tokigt!

Vilken veterinär går du till?

kalindas
5/20/13, 7:45 AM
#16

#14
Så ryckte det i Saga också. Det kan hända att de har ont, men lista ut vad felet är det är svårt.
Det du skulle kunna prova om du har en veterinär som går med på det. Är att göra en hälsoundersökning med fullstatus blod (lever, njurar, sänka och socker). Hittar ni inget så fråga om du kan få ge Metacam i några veckor. Är det en inflammation i kroppen så är det inte säkert den syns. Ha bara koll så hon inte mår sämre av Metacamet.

/Elisa

Ellensmatte
5/20/13, 7:52 AM
#17

Cilla, Jag går till Smådjurskliniken i Landskrona. Har varit hos både Thomas och Magrethe. Vilken går du till?

Ellensmatte
5/20/13, 8:00 AM
#18

Kalindas, tack för tipset. Jag kom att tänka på att Ellen var känslig mot fisk och skaldjur när hon var yngre och fick då utslag i öronen. Ska testa att inte ge ngt med fisk. Metecam är jag lite skeptisk till att ge då min katt som gick bort blev illamående av det. Hon är så pigg för övrigt och äter och busar som vanligt.

kalindas
5/20/13, 8:09 AM
#19

#18
Håller med dej om Metacam. Smilla här hemma tål det inte. Men just för att se om det är smärta som orsakar kan det vara värt att testa. Finns ju tyvärr ingen annan långtidsverkande smärtlindring till katt.

Kortison går att prova också, men där är socker.

Precis så var det med Saga, hon lekte och verkade må bra. Men var tunn och ryckte päls på hela ryggen. Bara ren tur att jag upptäckte det.

Att undvika fisk kan vara bra. Du kan även för att minimera risken för inflammerad urinblåsa öka vattenmängden när hon får burkmat. Blanda upp burkmaten med ljummet vatten. Fungerar lite extra bra i påsmat i sås.

/Elisa

Ellensmatte
5/22/13, 11:10 PM
#20

Jag pratade med veterinären idag då Selma blev steriliserad. Han sa att Selmas löp kan ha satt igång Ellens problem. Det är tydligen ett hormonbetingat beteende som även kan skapa stress. Han har sett det på många siamer och orientaler. Han tyckte inte att det fanns ngn anledning till oro. Det kommer förmodlingen att lugna ner sig nu när Selma inte kommer att löpa mer. Jag avaktar och ser om det blir bättre.

Annons:
kalindas
5/22/13, 11:12 PM
#21

#20
Så kan det säkert vara! Hoppas att det lugnar ner sig nu när den unga är kastrerad. Kan vara att hon var stressad över rangen också, då den lilla löpte.

Håller tummarna att hon lugnar ner sig nu. 🙂

/Elisa

Upp till toppen
Annons: