Annons:
Etiketthälsa
Läst 2470 ggr
[lucii]
2013-05-08 10:03

Orolig

Egentligen fel forum men skriver här ändå.. Sitter och är jätte orolig då min katt nyser jättemycket och som alltid tror jag det VÄRSTA. Jag har bokat tid hos veterinär i nästa vecka. Behöver bara skriva av mig lite för att lugna mina nerver. Katterna är mitt liv och jag skulle inte klara av om det är någonting allvarligt!!

Annons:
kalindas
2013-05-08 10:09
#1

Nyser den så det kommer snor eller "bara" nyser? Tät i näsan?
Hur mår den i övrigt?

Vad har du för kattsand är min först fråga? Kan vara reaktion av den.

/Elisa

Carlitos
2013-05-08 10:09
#2

Hoppas att det löser sig…. har inte själv haft någon katt med det problemet, mer än 1 gång, det var en jul och jag hade köpt hem fina hyasinter (vilket är giftiga för katter) men hade dem på ett ställe där dem inte kunnde komma åt dem. Det visade sig att orientalen Kaa gick och nös hela tiden, tog ett tag tills jag kom på att det var min blomma han inte tålde, dem har ju en rätt stark doft, så det blev att jag fick slänga dem. Inga nya blommor i hemmet??.. som sagt hoppas att det blir bra. ❤️

[lucii]
2013-05-08 10:11
#3

Det kommer även snor. Övrigt mår hon bra. Men hon nyser kanske 6 ggr per gång och väldigt många ggr per dag. 

Jag har bytt till ever clean men ingen skillnad.

[lucii]
2013-05-08 10:14
#4

#2 De blommor jag har har jag haft i 2 år. En orkidé och en som jag inte minns namnet på. Men ingen stark doft direkt. Väntar och ser vad veterinären har att säga. Men vad jag klan komma på finns det ingenting nytt i hemmet som skulle kunna vara orsaken.

kalindas
2013-05-08 10:16
#5

#3
Kan ju vara att hon inte tål den typen av kattsand. Den dammar ju en del och är den även parfymerad så kan de få reaktion. Speciellt om man har sanden i en låda med både lock och dörr.

Är snoret genomskinligt eller tjockt/gult?

/Elisa

[lucii]
2013-05-08 10:17
#6

#5 Ja men hon snorar lika mycket som när hon fick den andra sanden så jag vet inte om det är orsaken. Den andra katten visar inte alls samma symptom. Genomskinligt, tunt snor.

Annons:
kalindas
2013-05-08 10:31
#7

#6
Då kan det vara en reaktion på nåt eller en virussnuva. Är det bakterier så är snoret ofta gult och geggigt.

/Elisa

[idaskoog]
2013-05-08 10:42
#8

Jag har haft samma problem men nu har det gått över till hosta. Veterinären säger bara "det kan vara lite hosta och nysningar ibland hos katter likaväl som att människor hostar och nyser ibland. Så länge katten äter och verkar må bra och är pigg i övrigt så är det ingenting farligt". Kan man tro på det tro på det tror ni eller?

tuska
2013-05-08 10:55
#9

 Första gången jag såg att min katt va på väg att nysa va på en utställning då jag ställde henne på bordet som nyss va sprit torkat, hon nös aldrig men grinade väldigt illa av doften.   Hon har ibland haft nysatacker, alla tester som tänkas kan är tagna och de va ingen anmärkning, även rtg av bihålor.  Fick katten spolad i näsan under narkos, inga mera nysningar efter det.  Det kan vara så enkelt att katten har nå olämpligt i näsan som inte ska vara där. Min katt blev spolad med 100ml i vardera näshåla. Den klumpbildande sanden kan vara boven.   En katt ska ju inte utan anledning snora och nysa, det kan vara en enkel åkomma och behöver inte vara snuva alla gånger.

[lucii]
2013-05-08 12:58
#10

Jag hoppas veterinären har någonting klokt att säga om hennes nysningar.

Attacks
2013-05-08 15:28
#11

Sjekk for klamydia - det kan også gi hoste for noen. Er det ikke klamydia så er det jo fint,men skulle jeg hatt noen av "nysesykdommene" ville jeg foretrukket den, for den kan behandles 🙂

Eller den samlepakken for sykdommer hos SVA er sikkert lurt.

http://www.nettdyrlegen.com/artikler/katt/infeksjoner-og-parasitter/klamydia-katt-/406

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

kalindas
2013-05-08 15:59
#12

#11
Lika bra att ta hela ögonpaketet om hon ska gör några test. Det visar ju både klamydia, herpes och mykoplasma felis. 🙂

/Elisa

[lisme]
2013-05-08 16:36
#13

Ja ta et utvidet ögonpaket, det kan gi mange svar! Jeg personlig synes det er viktigere å bruke penger på enn å teste for parasitter. Jeg synes det ligner på Mykoplasma, som også kan behandles ;)

Annons:
[lucii]
2013-05-09 08:50
#14

Tack! Jag tänker vara på veterinären att testa allt när jag ändå är där!

johannaandersen
2013-05-09 21:42
#15

Min lilla siameshane nyste väldigt mycket precis när vi fick honom, en gång i halvtimmen minst och ofta 5-6 nysningar på raken! Också genomskinligt snor, så uppfödarna förstod ingenting och min andra katt som kom ungefär samtidigt nyste inte till en början men började hon med efter två veckor. (Trodde också att det kunde vara ny sand eller ny miljö så jag avvaktade med veterinär.) Veterinären diagnostiserade kattsnuva så det blev penicillin i två veckor och då blev snart helt frisk igen, på min andra misse gick det över av sig självt. Jag förstår fortfarande inte hur det kunde vara kattsnuva när båda var vaccinerade mot det, jag tror att det kanske var någon liten förkylning, men hur som helst mår båda prima idag! :) men om jag var orolig när det höll på och mitt mattehjärta gick i tusen bitar varje gång de fick sina nys-attacker, vet precis hur jobbigt det är!

kalindas
2013-05-09 22:31
#16

#15
Katterna kan få kattsnuva även om de är vaccinerade. Det enda är att snuvat ofta inte blir så allvarlig. Kattsnuva (Herpes o Calici) är virus. Mot dem hjälper ingen antibiotika. Däremot kan antibiotika hjälpa att undvika att det blir en bakterieinfektion.

Mykoplasma F och Klamydia, som man också testar via ögonpaketet är däremot bakterier och för kan antibiotika göra nytta. Men de kan vara lite svåra att bli av med ändå. 🙂

/Elisa

Upp till toppen
Annons: