Annons:
Etikettkattprat
Läst 1214 ggr
[lucii]
2013-05-07 10:49

Varför valde du en Siames/oriental?

Varför valde du en Siames/oriental?🌺 Berätta gärna lite hur det kommer sig att ni valde denna ras. Vad det var som gjorde att den blev just den mm.

/Lucii

Annons:
AngelsCo
2013-05-07 11:13
#1

Jag valde inte oriental, Zaza valde mig och sedan dess har det varit hon och jag. Jag började fundera på raskatt när min huskatt försvann. Jag tittade på en dokumentär om uppfödning av raskatt (i USA) och insåg att jag ville ha en slank och aktiv ras. Jag googlade och letade i böcker och kom fram till tre raser: sia/osh, cornish rex eller aby. Sen letade jag uppfödare och hittade en i närheten av där jag bor idag, och åkte dit och tittade. Där fanns Zaza och då var det kört…

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Liljekatten
2013-05-07 13:24
#2

Jag hade varit uppfödare av perser/exotic i 23 år när min då 18-åriga dotter fick för sig att hon ville ha en siames. Jag har ju alltid gillat den rasen, men inte trott att den skulle passa mig pga att de var för aktiva. Dottern fick iaf köpa sin siames och jag tänkte väl som så att gillar jag inte katten så kommer ju ändå dottern att ta den med sig när hon flyttar hemifrån. När så Stella flyttade hem till oss föll jag givetvis pladask! Sa till och med till dottern att om hon skulle ta med Stella när hon flyttade så flyttar jag med också! 😉

Som tur var (för dottern) så hann jag skaffa egna siameser innan hon flyttade och jag bara älskar dem!

gojanplum
2013-05-07 16:54
#3

För att orientalen är den - enligt min mening - i säklass snyggaste kattrasen!

Styrkan, rörelsemönstret, musklerna under den smäckra ytan, de rejäla öronen, den långa näsan, den starka, typiska profilen, intelligensen, envisheten, läraktigheten och inte minst den STOOOORA personligheten. 😃Härligt med en katt som tar för sig, är den naturliga - ja, självklara! - fokuspunkten hemma i alla lägen. En katt med extra allt, så att säga…

Är uppvuxen med flera mysiga och mycket personliga husisar, och de är fina (förresten, ALLA katter är fina! ❤️), men inget går upp emot en rasande vacker orientalkatt…

Så när vår älskade papegoja somnade in, 30+ år gammal, i höstas var det inget snack vilken typ av katt som skulle få flytta hem till oss. Först var sambon lite skeptisk ("De ser ju så extrema ut") men efter att ha besökt ett par uppfödare så var även han med på tåget. Han kunde inte göra annat än att smälta då han 5 minuter efter att vi - två totala främlingar - anlänt hade en nyfiken katt på axeln och två leksugna katter i knät…

Idag skulle han aldrig kunna tänka sig något annat än en oriental. (Förutom möjligen den där gången strax innan kl. 5:00 på morgonen då båda missarna bestämde sig för att köra kattrally i vårt sovrum…)

Mezzoluces
2013-05-07 19:01
#4

Jag har alltid velat ha en långhårig maskad katt, så birma stod länge på önskelistan. Men efter att jag hade träffat några birmor tyckte jag att de var ganska tråkiga. Sedan fick jag 2005 träffa min kompis siameser och då blev jag såld!!!!! När det dessutom visade sig att det fanns i långhår visste jag att så skulle det bli :) så maj 2010 köpte jag min första balines. Annars i övrigt har jag stor kärlek till devons :)

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Carlitos
2013-05-07 22:20
#5

Det var för 10 års sedan, då jag och min sambo skulle hälsa på min bästa kompis som pluggade i Östersund. Hon bodde då ihop med en tjejkompis som hade två katter, en devon rex och en helsvart oriental! Vi blev helt kära i orientalen och dennes personlighet, så 2004 köpte vi vår första Oriental från Zeldtrix, Kaa och han har vi fortfarande kvar idag, tillsammans med våra andra katter! Men tänker jag efter så började intresset för siameser redan när jag var liten och tittade på aristocats, där är två härliga siameser med i den :) så jag sa alltid att när jag blir stor vill jag ha en sådan fin och elegant katt :) // Carolin

[lucii]
2013-05-08 09:42
#6

Tack för era härliga berättelser 🌺

Annons:
[lucii]
2013-05-08 09:58
#7

Min första katt som från början var brors katt var en halv Siames. När han dog 19 år gammal sa jag för mig själv att NÅGON GÅNG ska jag ha en renrasig siames. Nu står jag i "kö" hos en uppfödare och håller på planera med stamnamn för framtiden. 

För mig är det lite nostalgi och jag har nog alltid varit småkär i denna ras men inte haft ekonomi förrän nu. 

För några månader sen började jag prata Siames med min sambo. Han sa "om något år KANSKE". Vi var hos tjejen jag vill och planerar köpa katt av för några veckor sen. Han ville ta med sig dem hem lika mycket som jag ville. Så nu väntar jag bara på besked om parning och sen hoppas jag på en liten flicka i vår famn ❤️

gojanplum
2013-05-08 10:19
#8

#7 Ja du ser, den absolut bästa medicinen mot en eventuell siames-/orientalaversion hos sambo/partner är att åka ut och faktiskt träffa katterna "på riktigt." Även den mest skeptiske omvänds på ett par minuter… *vis av erfarenhet* 😃

[lucii]
2013-05-08 10:21
#9

#8 Haha ja, han föll pladask!

Lejonhjarta
2013-05-08 11:57
#10

Födde upp europeisk korthår för många år sedan. På den tiden var utställningarna utdragna över 2 dagar och kunde bli mkt segdragna så jag funderade på om ja inte skulle prova att vara domarassistent.
Första gången ja skulle prova på detta så vart hamnar ja då?? Jo hos dom mest läskiga katterna ja visste, sia/osh! Jag tyckte dom var extrema, dom lät å sprattlade å… Ja läskiga helt enkelt…

Och det fungerade så jäkla bra!! Då jag var nybörjare på assistentjobbet så frågade ja ju varje ägare hur deras katt ville bli buren så det fungerade toppen och ägarna var mkt nöjda med mitt jobb. Blev mer å mer fast i dessa undernara katterna.

Skaffade barn, blev ensamstående etc etc så det blev aldrig möjligt för mig att förverkliga detta att få en egen under många år.

En sommar jobbade jag jättemkt extra i vår egen kommun, förutom mitt vanliga jobb. Funderade mkt på detta med siames igen och kom fram till att jag tänker inte sitta på "hemmet" som gammal å fortfarande tråna utan lite av dessa extrapengarna skulle bli min katt.

Inget ja ångrar idag, utan snarare att ja inte skaffat tidigare, även om ja vet att då hade det varit omöjligt. Enda nackdelen med dessa underbara varelser är deras rasistiska anlag, vilket gör att alla mina katter inte kan bo under samma tag längre.

Upp till toppen
Annons: