Annons:
Etiketthälsa
Läst 2248 ggr
grandma
2013-05-03 15:30

Vad tusan gör man....

…när katterna matvägrar? Det verkar som de tröttnat på både Mjau och Bozita och även Whiskas. Mjau har de aldrig älskat av någon anledning men de har ätit det och Bozita hade min hona en period tidigare då hon vägrade äta den. Spelar ingen roll vilken sort. De försöker bryta sig in till torrfodret som är Eukanuba.  Det har de alltid fått lite av varje dag och ibland även Hill´s för adult cats, dental size. De har alltid tyckt att båda sorterna är ok men nu tycks båda katterna ha tröttnat samtidigt på blötfodret. Förutom den kosten så får de kycklinghjärtan ibland och har även nyss fått kycklingvingar som var succé hos den ena kissen. Hur länge kan man låta blötmaten stå framme?

Jag kan nämna att jag försöker variera de olika sorterna  så att de inte äter samma flera dagar i rad.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
cillaroten
2013-05-03 17:00
#1

Brit care blötmat ääääälskar mina! Den är ju inte alldeles billig,men väldigt god 😉 Mina får också Bozitas blötmat,men dom brukar få Brit som lördagsmiddag….😃

grandma
2013-05-03 17:30
#2

Jag kollade priset, och det blir ca 80 :- per dag om de ska äta det fullt ut. Borde ju vara gott för det priset. Dyrt, ja om man pluggar så är det dyrt annars så är jag rätt så generös mot mina katter men där går gränsen😃. Men är det inte märkligt att båda tröttnar samtidigt. Verkar nästan som att de har snackat ihop sig. -"nu vill vi ha godare mat"

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

fvanilla
2013-05-03 18:30
#3

Mina älskar ICAs, kanske ett alternativ? 🙂 Pussi är också helt ok.

Sagolik
2013-05-03 19:55
#4

Köp fryst pangasius (hajmal) och koka, så ska du se på katter som äter! Torsk slinker ju ner det också, men är mycket dyrare. 

Variera med torrfoder kanske. Katter har ju en tendens att älska torrfoder.

Friskies blötmat äter mina katter, och Kitekat. Sedan varierar jag med färsk kyckling också, dock inte heller billigt direkt.

/Sarah

grandma
2013-05-03 19:56
#5

#3 Icas ratade de bara genom att lukta på maten. OK med ankan men resten verkar vara bläää. Pussi har jag nog testat med samma resultat, tror jag. Dessvärre minns jag ju inte alla man testar. Måste se dem framför mig. Min hona är en hungrig katt och ibland när hon ratar någon mat så äter hon till slut för att suget sätter in men nu tvärvägrar hon. De ska ha torrfodret, men whiskas är OK, i värsta fall verkar det som. Jag trodde jag skulle slippa sånt här när min dotter blev vuxen men nu har man två andra som det är lite svårare att lirka med. 🤪 Jag har stängt köksdörren och ställt en tung stol framför. Diamond lyckas bryta sig in ändå. Ska jag behöva låsa den eller ska jag ge dem lite mer torrfoder i några dagar? Det känns ju inte som det ultimata när jag kämpat för att vänja in dem med blötfoder utan att få dåliga magar. Jag tycker själv att både ICAs och Pussi verkar goda. Inte för att jag smakat men de luktar gott. 😉

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

grandma
2013-05-03 20:12
#6

#4 Jag ger inte mina katter fisk men färsk kyckling har jag inget emot att ge dem.  Köper man fryst behöver det inte bli så himla dyrt heller. Tyvärr så innehåller alltför många kattmatsmärken, socker. Med en ras som är disponerade för diabetes är jag ganska restriktiv och även rädd för att de ska tycka om maten bara för att det är socker i dem. Tror ni att man kan svälta ut dem ett dygn, jag menar de dör ju inte av att vara utan mat ett tag eller är jag hemsk då?  Jag är hemskt tacksam för era råd, trots att jag inte kan ta till mig allt. 

Ibland räcker det med att man har någon att bolla med och så får man en idé för att fortsätta försöka.

Apropå att älska torrfoder. Det var snarare tvärtom tidigare, när jag höll på att vänja in dem med blötmaten. Det kunde inte gå fort nog och då kunde de, framför att min Hungra vägra torrisarna.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
lynxlo
2013-05-03 22:22
#7

Hejsan! Har du provat att koka vatten och mosa ihop med maten så att det blir "varmrätt"? Det funkar här. Det har också hjälpt att hålla skålen när de äter så att det blir lite speciellt.. Du bör inte svälta dem pga risk för fettlever, det kan gå ganska snabbt. Dock tror jag att de skulle äta blötmaten innan svält-tillståndet satt in. Kanske kan du prova att blanda lite rå nötfärs i blötmaten? Berätta gärna hur det går, mysteriet med kattpreferenserna tar aldrig slut!😉

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

grandma
2013-05-03 22:35
#8

#7 Nej varmt vatten har jag inte provat nu. Det brukar jag ha i maten när den stått i kylen. Jag ska testa det nu och att ställa maten på bordet. De älskar ju t.ex att dricka vatten ur mitt glas.  Haha nä jag hade inte tänkt svälta katterna så länge så de får fettlever men en dag eller ett dygn klarar de. Tänk bara på fastan efter en Kastrering, det brukar ju bli ett dygn ungefär innan de börjar äta igen.  Jag ska testa imorgon och honan har faktiskt ätit lite. ja jag säger då det, knäppa katter. 😃 Nu pågår kvällracet genom lägenheten så de kanske är sugna när de är klara med det.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Nilla
2013-05-03 22:44
#9

Du har torrfoder junkies, precis som jag har. Jag har slutat med torrfodret helt och hållet sedan något år och det får nu Mjau som bas. Det har varit ett rent helvete. De minns fortfarande vad som brukade ligga i torrfodertunnan (där jag nu förvarar annat).

Servera dem färsk och rumstempererat blötfoder. En burk som stått i kylen behöver värmas i micron - finns inget värre än kylskåpskall Mjau! 😃

Jag serverar mina katter och har de inte länsat fatet inom - säg 20 min - sätter jag in det i kylen till nästa utfodring. De får mindre portioner många gånger per dag.

Jag ger Mjau för att det är "rent" och inte innehåller någon "skit", som de utländska burkarna gör - socker, spannmål etc. Och jag kan säga att mina katter knappt dricker något alls - så mycket vätska får du nu i sig. Så jag hoppas genom detta tilltag, spara några njurar. 

Hemlis…😴på kvällen innan läggdags har vi en speciell liten stund. Det serveras EN NÄVE torrfoder på 5 katter. Dessa flingor sprids ut jämt över golvet och katterna får plocka en och en. Det är ett liv och en tumult utan dess like! 🤪

Ge dig inte. Servera alltid färsk och rumstempad mat. Var konsekvent -precis som med små barn - "detta är vad som bjuds, mina vänner".

😂

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

grandma
2013-05-03 23:32
#10

#9  Tack, Jag har också torrisarna precis som du, väldigt lite. Maten, är alltid rumstempererad utom då jag har öppnat en på kvällen, då får förpackningen vara i kylen över natten, ffa nu när det börjar bli varmare. Jag ger också flera ggr per dag för att min hona har en tendens att äta tills hon spyr annars, eller (hade en tendens kanske jag ska säga) plus att hon åt upp hanens mat om inte han åt upp allt sitt med resultatet att hon började bli lite rund. Det är inte så vackert med en tjock burma. Katter lär sig väldigt fort hur de göra för att få som de vill, likaväl som de är ena riktiga ögontjänare.

Jag ska försöka att inte vara en sån hönsmamma och inte oroa mig i onödan. Det är ju friska katter. 🙂

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

[idaskoog]
2013-05-04 00:54
#11

Min katte matvägrade från och till under 1 vecka,till slut åkte jag till veterinären och då fick hon microlax för hon var tydligen förstoppad. Så fort vi kom hem åt hon som en tiger!

KarEli
2013-05-04 22:17
#12

#7, Jag har just, mycket framgångsrikt, provat ditt förslag att hålla i matskålen när katterna får mat. Funkade perfekt och katterna glufsade glatt i sig sin mat av typen som de tidigare ratat! Tack för det tipset!

grandma
2013-05-04 23:10
#13

Och jag kan berätta att kissarna ätit som vanligt idag, t.om Icas  mat som jag hade några påsar kvar av. Skam den som ger sig och inte låter katterna bestämma menyn. Tack för alla tips. 😃

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
Garmabias
2013-05-07 21:23
#14

Så skönt att det verkar ordna sig med ätandet🙂 Vill även tipsa om laxolja över blötfodret. Har läst och upplevt att det triggar drickandet och är väldigt hälsosamt.

grandma
2013-05-09 11:55
#15

Jaha så var det dags igen. Matstrejk sen igår, men nyss ätit igen då jag tog dem en och en i knät och så fick de sitta där och äta medan jag höll i skålen. Tack för det tipset.

#14 Laxolja? På vilket sätt är det bra? Jag brukar ju inte ge mina katter fisk då det är så allergent och tänk om de gillar det och sen inte vill ha mat utan laxolja i. Men alla tips är bra utom de dåliga brukar jag säga.😃.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Nerdysiamese
2013-05-09 12:14
#16

Standart: Aptit blodmjöl att strö över blötmaten funkar bra till min lilla dam som får för sig att matvägra med jämna mellanrum

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Garmabias
2013-05-09 12:18
#17

Oljan är inte allergen i sig. Den innehåller omega 3 och 6 och ska vara E-vitamin berikad. Kattens svaga punkt är framförallt njurar och urinvägar. I naturligt tillstånd får katten i sig ca 78% vatten vid födointag av bytesdjur. Det är mycket sällan en innekatt dricker tillräcklig mängd vätska och här kommer laxoljan in som triggare av törsten. Du kan läsa mer på tex. www.kattstatus.se

grandma
2013-05-09 12:57
#18

Honan dricker ju nästan inget, om det inte kommer från kranen eller mitt vattenglas men hon äter ju bara blötfoder så då är det ju inte samma panik. Ibland om det inte är så mycket sås i blötfodret brukar jag hälla i lite vatten. 

#17 Läste på lite och hittade detta.:

"Man kan ge en låg dos laxolja med E-vitamin tillsatt, mycket mindre än vad tillverkarna rekommenderar. Ger man katten viltkött eller låter den jaga själv behövs inte laxolja. De essentiella fettsyrorna finns också i feta mejeriprodukter. Däremot är laxolja bra medicin vid flera inflammatoriska tillstånd och kan då ges i större mängder i en kur." 

Hur stor mängd av laxoljan häller du på maten? Är det bara en kortare tid då?

#16 Vad är blodmjöl och var köper man det?

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Nerdysiamese
2013-05-09 13:07
#19

#18 Blodmjöl är torkat blod, just Standart: Aptit är b-vitaminberikat och luktar tydligen kalas , när jag fick hem det försökte katten som matvägrade äta burken då det luktade så gott från den. jag brukar beställa från hemfoder.se

Medarbetare på Datorspel I Fokus

grandma
2013-05-09 13:15
#20

Ok, kanske bra att ha hemma. 🙂

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Annons:
Garmabias
2013-05-09 13:22
#21

Jag följer instruktionerna på baksidan av flaskan och gör sedan uppehåll någon månad. I ditt fall tänkte jag mest på lukten från laxoljan stimulerar aptiten. Mina katter äter extra när laxoljan är droppad över. Det behövs ytterst få droppar för att det ska lukta smaskens. Att förena nytta med nöje är aldrig fel. Jag skulle aldrig sluta med oljan då jag peppar peppar enbart sett fina resultat från den. Jag tror t.o.m att den är mycket bättre än vad som skrivs om den.

Lycka till!

grandma
2013-05-09 13:38
#22

Ok, tack det är intressanta tips jag får här🙂. Det lustiga här är ju ändå att de åter igen verkar ha pratat i hop sig  😉och strejkar samtidigt. Nu blev det inte så långvarigt men jag vill inte att hanen ska äta för lite då han är lite spinkig.

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

Garmabias
2013-05-09 16:46
#23

Jag tror på att man ska hålla sig till en enda sorts blötmat och inte variera om man har kräsna katter. Det verkar som om de minns smaker och väntar ut tills det allra godaste återvänder till skålen. Altså bestäm en sort och kör på den. Ha is i magen och oroa dig inte🙂

lynxlo
2013-05-09 17:48
#24

Nu blev jag nyfiken på laxoljan! Var finner jag den och finns det små förpackningar? Låter mycket bra att ha något att droppa på maten när den vissa dagar inte faller katterna på läppen.. Jag kokte kycklinglever i buljong i går och det gick hem! Kycklinghjärtan har jag provat innan och det gillades verkligen inte, så jag var tveksam. Skulle egentligen inte köpa kyckling överhuvudtaget pga vidriga förhållanden för djuren. Väntar storleverans från zooplus med applaws mat i dagarna, den är helt suverän, hade nästan kunnat sätta i mig torrfodret själv om jag inte vore vegetarian! Att ha lite olika saker av olika konsistens till hands tycker jag funkat för att sätta igång katterna, små aptitretare som laktosfri gräddfil på tesked- de slickar långsamt i sig detta med lystna blickar!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

kalindas
2013-05-09 18:14
#25

#24
Finns väl egentligen inget bevis på att djuren som används i Applaws foder har haft det bättre än de svenska kycklingarna. 😮

Ang. hjärta så testa att koka dem några sekunder, så brukar de gå ner. 🙂

/Elisa

lynxlo
2013-05-09 18:41
#26

Nej, det har du så rätt i! Som djuransvarig har jag ännu ej funnit ett okej förhållningssätt till dessa saker, tvingas hyckla varje gång det är matdags för de mindre. Det bästa vore förstås att kunna köpa av någon gård i närheten. Jag har även funderat över om det inte kunde gå att på nåt vis organisera en lokal "central" för kött som kastas, gamla frys-bitar och sånt som folk hittar längst inne i frysen, så att det kunde tas tillvara. Tack för tips om hjärta, det ska provas vid tillfälle!

Lo- Moderator och Medarbetare Siames IFokus

Garmabias
2013-05-09 19:08
#27

#24 Laxoljan hittar du lite varstans men jag köpte min senaste flaska på Svenska Djur Apoteket, finns i 500 ml pumpflaska 2 pump/dag per katt. Pris 159 kr. Alla sätt är bra utom de dåliga..Varje katt är unik och man hittar olika lösningar som fungerar. Jag tycker att okräsna katter kan erbjudas lite av varje. Oftast är de kräsna finsmakare och om man oroar sig för att de är för smala är det bäst att enbart ge en sort för att komma tillrätta med ätandet tror jag.

Annons:
Upp till toppen
Annons: