Annons:
Etiketthälsa
Läst 1670 ggr
Lejdet
2013-04-30 15:05

Tråden om infektionssjukdomar hos katt

Jag vill starta en diskussion som bör vara saklig och vetenskapligt underbyggd innan vi ger oss ut i några:

"Så minsann är det!"

Många av er har säkert följt hysterin kring att jag öppet gick ut med att två av mina kattungar har haft Mykoplasma Felis och det kaos som följde efteråt…

De senaste dagarna har jag i princip oavbrutet letat fakta om bla. Mykoplasma felis och sanningen är den att det finns alldeles för lite forskat kring bla. denna sjukdom. Vissa sidor på nätet säger si, andra så, vissa veterinärer säger en sak, andra en annan. Vem ska man tro på? Vad är vetenskapligt bevisat?

Hur mycket kunskap finns hos folk i allmänhet om hur olika sorters bakterier, virus, protozoer, amöbor och svampar smittar?

Kan vi här försöka att reda ut detta tillsammans baserat på säkra källor?

Annons:
Lejdet
2013-04-30 15:29
#1

Den fakta jag har fått från min veterinär Janis Lundgren är att Mykoplasma felis hittas i svalg och näshåla hos en stor % av våra katter oavsett ras. Ingen vet säkert, vissa undersökningar säger 30%, andra upp till 90%.

Mykoplasma felis är en bakterie utan cellvägg, den brukar sällan få fäste och skapa sjukdom hos katten om katten inte har försvagats av en annan bakterie eller virus, typ Calici eller Herpesvirus alternativt om katten är gammal eller kattunge med ett inte fullt utvecklat immunförsvar.

Mykoplasma felis smittar inte luftburet, utan kattens snor eller ögonsekret måste hamna på slemhinnan hos den friska katten. Typ att de nyser på varandra eller slickar varandra på näsan/ögonen.

Det smittar inte heller via kläder eller händer om man tvättar händerna. Bakterien dör snabbt i vanlig luft, är värmekänslig och den är inte sporbildande.

Mykoplasman läker ut av sig själv och katten blir immun mot den, men vissa kan som sagt bli bärare av bakterien utan att själva visa tecken på sjukdom.

Man behandlar sjukdomen med Tetracykliner, men oftast är det en sekundärinfektion eller virus som ligger bakom också.

Detta är direkt refererat till mitt långa samtal med min veterinär idag.

SacredSouls
2013-04-30 20:29
#2

Jeg pleier å bruke WASA  (World small animal veterinary community)) ganske mye og dette er info fra New Zealand 2013

http://www.vin.com/Proceedings/Proceedings.plx?&CID=WSAVA2013&PID=pr87397&O=Generic

Jeg kan jo lime inn det som står der for jeg synes det var interessant:

Respiratory Infections - Bacterial and Parasitic

Vanessa Barrs, BVSc(hons), MVetClinStud, FANZCVSc (Feline Medicine)

Small Animal Medicine, Faculty of Veterinary Science, The University of Sydney, NSW, Australia

Mycoplasmas

Mycoplasmas, prokaryotic organisms without a cell wall, are commensals of the upper respiratory tract (URT) of cats. Their role as ocular/URT pathogens is well characterised. Mycoplasmas are also an important cause of LRT infection in cats. However, whether they act as primary pathogens or secondary pathogens only capable of colonizing diseased airways is less clear. Mycoplasmas (M. felisM. gateaeM. feliminutum) have been detected by culture or PCR in 15 to 22% of cats with LRT disease in the USA, Australia and UK.1-3 They have been reported to cause bronchopneumonia, focal pulmonary abscessation and pyothorax spontaneously in owned cats2,4 and pneumonia after experimental inoculation in kittens. Evidence is mounting for a pathogenic role of mycoplasmas (M. pneumoniae) in triggering acute exacerbations in humans with chronic asthma. It has been speculated that mycoplasmas could be a similar trigger for feline bronchitis/asthma, although evidence is lacking.

Mycoplasmas have fastidious growth requirements and are short-lived outside the host. They are cultured from bronchoalveolar (BAL) fluid infrequently at commercial laboratories, because of loss of viability during transport and the need for specialized media. Mycoplasmas can be detected in BAL fluid by PCR. However, detection by culture or by PCR must be interpreted together with BAL cytology and culture results. The presence of squamous epithelial cells and light, mixed bacterial growth suggests URT contamination, while the finding of numerous inflammatory cells and absence of mixed bacterial growth suggests a pathogenic role for mycoplasmas.

Mycoplasma spp. are generally susceptible to doxycycline, macrolides and fluoroquinolones. Doxycycline is an appropriate empirical first-choice antimicrobial. Minimum effective treatment durations for Mycoplasma LRT infections have yet to be established. Extrapolating from URT infections, a treatment period of six weeks is recommended (10 mg/kg q 24 h PO or 5 mg/kg q 12 h PO).

Om du går inn på http://www.wsava.org/education/wsava-congress-abstracts

så kan man gå inn på hvert eneste år. Da kan du igjen søke på feks Mycoplasma Felis og lese hver eneste publikasjon som omhandler den bakterien.(helt tilbake til 2001)

Min favoritt syssel denne siden her 😃( og det er iallefall ingen tvil om at det er korrekte opplysninger man finner)

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Upp till toppen
Annons: