Annons:
Etikettkattprat
Läst 2562 ggr
[idaskoog]
4/29/13, 4:30 PM

blocket

Jag är barnsligt förtjust i att titta på blocket på alla möjliga saker, möbler och djur. Inte för att jag ska ha något men det är ett trevligt tidsfördriv. Vilket fall som helst har jag reagerat över att det är en hel del omplaceringar av siameser och orientaler. Har det alltid varit så eller tror ni det har ökat? Känns lite olustigt om man ska sälja blivande kattungar till någon som snart ska omplacera katten…

Annons:
SacredSouls
4/29/13, 4:53 PM
#1

Jeg er også ofte inne der å kikker. Så mange siamesere til omplassering som jeg så nå har jeg aldri sett før der inne 😕

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejdet
4/29/13, 4:56 PM
#2

Jag har faktiskt reflekterat över detsamma! Är ofta inne på blocket och kikar, mest som tidsfördriv..

Kan det bero på allmänt sämre tider? Gudskelov har ännu bara en av mina avkommor omplacerats utan min vetskap..man vill ju gärna som uppfödare ha chansen att kunna hjälpa till med eventuell omplacering om det går.

[idaskoog]
4/29/13, 7:30 PM
#3

Jag tycker det känns otroligt trist,såklart är det ju även andra katter där också men ändå! Vad tror ni det beror på att de omplacerar sina katIV-katter? Kräver de för mycket av sina ägare,för dyra att sköta om eller vad kan det vara? Personligen skulle jag behöva bli utkastad på gatan och överkörd av ett tåg för att jag skulle lämna bort mina djur men hur tänker folk?  Är vi för dåliga på att informera om rasens egenskaper? Nej jag vet inte…bara reflekterar lite här för mig själv hur man själv ska bli som uppfödare och hur man ev. kan undvika att sälja till fel sorts människor.

Carlitos
4/29/13, 8:26 PM
#4

fattar inte i heller.. köper man ett husdjur är det för livet!

embla2
4/29/13, 9:31 PM
#5

Jag kan bara svara för mig själv. Ibland blir ej livet som man tänkt sig.Då jag gått igenom en stor operation och var tvungen att flytta 58mil neråt landet dvs närmare mina föräldrar. Då jag behöver hjälp med en hel del saker. Plus att jag fått några svåra komplikationer som troligen kommer att leda till sjukpension pga av ett ev läkarslarv. Får leva med svåra smärtor och svårt att gå i resten av mitt liv. Bor i en handikapps lägenhet på 40 kvadrat. Har för tillfället två katter och en schäfer tik. Jag har gråtit massor  av floder inget som jag är stolt över att behöva omplacera mina älsklingar. Älskar alla mina djur som barn. 

Så alla som omplacerar gör det ej för att det är roligt. I alla fall inte jag. Mår dåligt av det plus att jag vill ej få kommunen på mig. Kort sagt har ett helvete just nu.😭

kalindas
4/29/13, 9:44 PM
#6

#5
Får du inte ha djuren i lägenheten? Det kan de väl inte neka dej till?

/Elisa

Annons:
[idaskoog]
4/29/13, 9:49 PM
#7

#5 Jag förstår självklart att livet kan förändras men jag tror inte att alla som omplacerar sina katter på blocket har lika goda skäl som du exempelvis har. Sjukdomar och olyckor kan man aldrig planera för men jag arbetar mycket på katthem och med hemlösa katter och där är det ofta anledningar som "jag hade ingen lust att ha katt längre", "Katten är för jobbig" etc…det är sådana skäl jag syftar på. Det är tråkigt att höra att du är tvungen att placera om dina katter…har du hittat någon bra som kan ta dom? Vad är det för katter?

embla2
4/29/13, 9:51 PM
#8

Jo men inte hur många som helst på 40 kvadrat dvs 1 rum och kök. Hade 13 st när jag flyttad ner hit men dom flesta var ungar men dom är sålda…Hyresvärden sa ej så mycket..

Lejdet
4/29/13, 9:56 PM
#9

Nej livet blir inte alltid som man har tänkt sig, det ska gudarna veta! Hade min stroke i höstas varit allvarligare så hade jag också behövt omplacera alla mina katter.

Man kan självklart råka ut för sjukdom/dödsfall i familjen, svårt sjuka barn etc. och då har man verkligen inget val.

Men jag håller med om att det finns alldeles för många som plötsligt inser att de inte hade tid för sin katt. Räcker att de byter jobb eller träffar en käresta så åker katten ut.

embla2
4/29/13, 9:57 PM
#10

#7. Jag har uppfödning av OLH men jag kommer ej att ha några ungar. Har lagt uppfödningen på is.😕 Har en hane som kommer att användas i avel när chippet gått ur kroppen.

kalindas
4/29/13, 10:04 PM
#11

#8
Men två katter och en hund som du har nu kan de väl inte säga nåt om?
Jag har 5 katter och en hund på 52 kvm. Ingen som klagat ännu och då har jag LSS här varje vecka.

Hoppas du kan behålla de som du har kvar.

/Elisa

embla2
4/29/13, 10:13 PM
#12

#11.Jo två katter o en hund är vad jag får ha. Vet ej heller hur länge jag orkar ha hunden då hon kräver mycket motion. Har en underbar pappa som cyklar och motionerar henne. De två katterna ska vara kvar. Honan ska kastreras och hanen ska gå i avel.

kalindas
4/29/13, 10:22 PM
#13

#12
Får hoppas att allt löser sig med hunden. Skönt du kan ha kvar de två katterna du har!

/Elisa

Annons:
Nebel
4/30/13, 2:59 AM
#14

Vilken ledsam trend och undrar vilka faktorer som gör att antalet omplaceringar ökar isf?! Jag värnar om alla katter (alla djur) oavsett ras även om hjärtat klappar alldeles extra för långnäsorna. Hjälper också till på katthem sen några år och känner igen det som beskrivs i #7. Man ska ju akta sig för att generalisera men min erfarenhet är dock att rasrena djur har högre status och att de därmed inte omplaceras och/eller överges lika lättvindigt. Förstår att det till viss del handlar om det ekonomiska värdet. Hoppas och tror dock att det även beror på att djurägaren tänkt till ordentligt innan, att man så att säga "gör en genomtänkt investering på alla plan"(inte bara pengamässigt utan framförallt känslomässigt, kunskaps- och tidsmässigt osv, osv) samt förhoppningsvis har stöd av uppfödaren mfl vid eventuella problem. Vill understryka att jag har full förståelse för att man ibland pga förändrade livsförhållanden kan tvingas omplacera och tänker att det faktiskt tom kan vara det mest kärleksfulla och ansvarsfulla man kan göra för sitt djur i det läget. #5 Låter som du går igenom en riktigt tuff period i livet fn ;(! Hoppas att det löser sig med hunden och att du kan fortsätta njuta av de tre fyrbenta godingar du har kvar!

Upp till toppen
Annons: