Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 13489 ggr
Lejdet
4/26/13, 3:06 PM

Mykoplasma felis?

Min kattunge Bill har testat positivt för Mykoplasma felis men negativt för Herpes, Clamydia och Calici-virus.

Jag har googlat ihjäl mig på Mykoplasma felis, men finner nästan bara info om den andra sortens betydligt allvarligare Mykoplasma haemofilis. 

Hursomhelst så har han följande symtom: Nyser grönaktigt snor 10-20 ggr/dag i rikliga mängder samt dålig viktuppgång. Han väger 1100 g vid 17 v ålder, brodern Bull väger 2300 g.

Han har behandlats med Ronaxan 2 ggr i 10 dgr, men så fort kuren är över så blir han dålig igen efter 2-5 dgr. Jag ger Nezeril näsdroppar för spädbarn för att han ska kunna andas när han äter och han har nu levt på Hills A/D i flera veckor. Han orkar bara äta någon tsk åt gången, sen får han panik av att inte kunna andas. Jag ger honom mat ca 10 ggr/dag. Han dricker bra och är inte uttorkad.

För övrigt har han inga symtom alls, fina ögon, fin päls, bra i magen och han busar med de andra men orkar inte lika länge.

Alla mina övriga katter mår jättebra(peppar,peppar) och ingen annan nyser/hostar eller har några luftvägsproblem. Brodern samt Obelix som är jämngammal hade en släng av snuva också när de var yngre, men har inga symtom alls nu.

Nån av er som har tips eller råd att komma med?

Kommer han nånsin att bli frisk?

Kan han bli livslång bärare?

Veterinären säger att det ska läka ut av sig själv och tror att det är sekundärinfektioner som gör honom sjuk? Han fick prova Vetrimoxin en sväng också, men det hade ingen som helst effekt. Igår var han återigen hos vet. och fick streptomycininj.samt någon annan sort som jag inte minns namnet på. Sen oralt 2 ggr/dag i 5 dgr.

Annons:
kalindas
4/26/13, 3:14 PM
#1

Mina har Mykoplasma Felis, de fick de ihop med herpesen för några år sedan.
Lite konstig dosering på Ronaxanen du fick. Den ska man ju bara ge en gång om dagen. Sen bör han minst ha den i 20 dagar, för chansen att det försvinner på 10 dagar är inte stor.
Jag hade även behandlat alla om jag var du, då de övriga nästan garanterat har det också och då smittar de bara runt varandra.

Smilla får Ronaxan nu, då hon har gått med sin snuva en längre tid. Blev kroniskt av det. Hon får 50mg per dag i 20 dagar.

/Elisa

Lejdet
4/26/13, 3:18 PM
#2

Han fick Ronaxan vid två tillfällen menade jag;-) Fast bara en gång/dag

Lejdet
4/26/13, 3:21 PM
#3

#1 jag har rådfrågat 3 olika veterinärer om att behandla alla mina katter och alla 3 säger att det är onödigt. De hävdar att det endast smittar vid aktivt nosflöde och det har jag även googlat mig till. "So, some cats can be carriers for mycoplasma felis and never get rid of the organism completely. However, they only shed this organism when they are actively having nasal discharge."källa:http://www.askavetquestion.com/answer_np.php?id=662-mycoplasma-felis-respiratory-infection

Jag ska ta upp det där med Ronaxan under en längre tid då! De är oroliga för tänderna som kan få emaljskador.

kalindas
4/26/13, 4:03 PM
#4

#3
Är det en ung katt så kan jag förstå att de inte vill ge längre tid. Men de bör behandlas en längre tid.

/Elisa

Spotless
4/26/13, 5:42 PM
#5

En av mina kattungeköpare hade tingat katt hos en uppfödare där det visade sig att kullen drabbats av mycoplasma. De avbokade den kattungen då de inte ville riskera att katten de redan hade skulle bli smittad. Detta var ingen kat. IV-uppfödare och hon är inte längre aktiv heller, (dock inte på grund av mycoplasman). Hur som helst så vet jag att alla katterna skulle behandlas hemma hos henne och att det tog många veckor innan ungarna friskförklarades och kunde flytta. Detta var som sagt flera år sedan och saker och ting kan ha ändrats vad gäller behandling etc.

MissMaven
4/26/13, 5:51 PM
Annons:
kalindas
4/26/13, 6:19 PM
#7

Flera av mina katter har fortfarande problem efter Myco F och Herpes infektionen. Vilket som gjorde störst skada vet jag inte.
Testade bara en av katterna (Odin) och han visade sig bära på båda.

Smilla blir väldigt lätt förkyld. Verkar inte smitta, men det blir ofta bakteriellt efter ett tag och då får hon en behandling med Ronaxan.
Saga har en förstörd nos inne i näsan och snörvlar hela dagarna.
Ellie har då och då problem med ett rinnande öga. Klar vätska, tror att hon har någon ärrbildning i tårkanalen.
Odin hade också ett öga som det rann ur.
Skatan och Elliot har inga synliga problem även om Skatan har lite ärrbildning vid ögat. Elliot blev aldrig sjuk.

#6
Den texten är bra, läste den för nåt år sedan. Måste se till att köpa hem L-lysin.

/Elisa

[lisme]
4/26/13, 10:25 PM
#8

Vi har hatt Mykoplasma to ganger, og begge gangene ble alle kattene behandlet. De kan ha Mykoplasma uten å ha veldig tydelige symptom. Jeg er enig med #1, det var et merkelig opplegg for behandling! Begge gangene ble våre katter behandlet i 28 dager, og de fikk medisinen 2 ganger daglig. Noen av dem fikk mikstur som i Norge heter Vibranord. Det er samme medisinen som brukes mot miltbrann 😉Noen av dem fikk Ronaxan tabletter, også disse fikk to ganger pr dag. Vi har ikke merket noen problemer på noen av kattene etter disse Mykoplasmatilfellene

Silvestris
4/26/13, 10:51 PM
#9

Jag känner till en katt som kom med mycoplasma felis till sitt nya hem. Den behandlades och är frisk nu som vuxen. Den andra katten har inte smittats heller så det kan gå bra.

[lisme]
4/26/13, 11:47 PM
#10

Visst kan det gå bra! Det er bare snakk om å få den riktige behandlingen!

Lejdet
4/27/13, 12:11 AM
#11

Tack för alla svar. Han ska på återbesök i morgon igen och då ska jag återigen diskutera om inte alla katterna bör behandlas.

Lejdet
4/28/13, 6:12 PM
#12

#12 "någon" som tydligen inte vågar kontakta mig personligen har nu skickat ett mail till siameslinjen, min klubb om att "man" är orolig för att gå på utställningen i maj dit jag har anmält några av mina katter. De funderar enligt mailskrivaren på att absa sina katter om jag kommer dit?! Jag vill förtydliga för er alla att för det första så är ingen sjuk katt anmäld, för det andra är Bill avskiljd från de katter som är anmälda till utställningen, han har en pågående behandling och är nu nästan helt frisk. Enligt min veterinär så bär de allra flesta katter på mykoplasma felis i svalg och näshåla. De är symtomfria tills de utsätts för ev andra infektioner/stress. Felis smittar genom nysningar och rinnande ögon,. Är katten symtom fri så smittar den inte heller. Som uppfödare skulle jag aldrig utsätta en sjuk katt för en utställning. Mina katter tar sällan BIS och utställning är inte på liv och död för mig, därför finns det ingen anledning för mig att riskera vare sig min egen katts eller andra katters hälsa. Du som är orolig får gärna kontakta mig personligen så kan jag förklara mer och du kan få numret till min veterinär.

CatLover101
4/28/13, 6:34 PM
#13

Redigert-medlemmet er belagt med skriveforbud

Annons:
[Hellcat13]
4/28/13, 7:13 PM
#14

Catlover det är nog så att en veterinär kan göra den bedömningen bättre än någon annan här inne. Dessutom veterinärbesiktigas katten på utställningen. Tycker du är riktigt otrevlig som skriver att ingen förutom du är dum nog… Vad är det för påhopp?? Skärp dig and let's feel some love in the air catlover!

kalindas
4/28/13, 7:13 PM
#15

#13
Inte för att jag inte håller med dej om att man inte bör ställa ut så länge man har en katt i hushållet som har en aktiv förkylning. För jag tycker man ska vänta tills alla katter är friska.
Det är bl.a. därför jag inte ställer ut Elliot som i övrig är frisk, pga att Smilla ofta är snuvig. Även om jag är ganska säker på att hon inte smittar. Men stressen på en utställning kan sänka Elliots immunförsvar och göra han sjuk.
När hon är borta kanske jag ställer ut igen. Vi får se…

Men jag tycker din ton är lite väl otrevlig och du borde kanske fundera på att inte vara anonym om du vill stå för din åsikt.

Sen vet jag inte varför du blandade in corona och FIP i diskussionen. Där hänger jag inte med riktigt.🤔

/Elisa

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Lejdet
4/28/13, 7:36 PM
#18

#16 vem är du?

Lillatassen
4/28/13, 7:41 PM
#19

Kan inte mycket om smittoriskerna och om sjukdomen i sig, men tycker tonen är onödigt hård mot Lejdet, speciellt när det kommer från en Anonym.. 🤔 Och kan man inte ta sådana åsikter via privata meddelanden istället om man måste kasta ut något sådant..

[Melanie75]
4/28/13, 7:49 PM
#20

#16 Nu tycker jag att du har gått alldeles för långt. Känner du överhuvudtaget personen i fråga? Jag har varit hemma hos Lejdet ett antal gånger och jag tror inte att hon har mera problem än andra med sina katter. Jag upplever henne som en person som i allra högsta grad är mån om sina katter och ser till deras bästa.

Annons:
kalindas
4/28/13, 7:50 PM
#21

#16
Som sagt ovan. Om du inte kan stå för dina åsikter och komma med påhopp. Får ni antingen ta det privat eller får du visa lite mod och faktiskt låta bli att skriva otrevligheter och påhopp anonymt!

#19
Håller med.

/Elisa

Missannas
4/28/13, 8:29 PM
#22

Jag har redigerat tråden. Den anonyma medlem som kom med dessa personliga påhopp beläggs med skrivförbud. Mycket fegt och helt oacceptabelt beteende.

Vi vill ha ett öppet forum där ni medlemmar känner er trygga att diskutera saker öppet, även saker av mer känslig natur. Självklart kan man ha olika åsikter och komma med konstruktiv kritik men att vissa individer går till personliga påhopp och försöker svartmåla dem som vågar vara öppna med problem, accepterar vi inte. Håll er borta från vårt forum, tack.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

grandma
4/28/13, 9:43 PM
#23

Ni vet väl hur ni kan få fram IP-adressen till trollet?

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

SacredSouls
4/28/13, 9:53 PM
#24

#23 Før så kunne vi se IP adresser og dermed blokkere visse brukere. Men det får vi ikke gjort lenger desverre.

Hvis ikke du kan en annen måte grandma ? Send meg gjerne en pm.

Vi vet hvem det er og medlemmet har meldt seg ut og inn av Siames I Fokus mange ganger før men vi får jo ikke gjort så mye så lenge det skapes nye medlemsnavn.

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejdet
4/28/13, 10:00 PM
#25

Trollet har även vandrat vidare till Facebook-skogen…

Sarah-S
4/29/13, 7:12 AM
#26

Eller så har du helt fel om vem som är troll

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[figgelina64]1
4/29/13, 7:27 AM
#27

#24, om ni vet vem det är kanske ni skall ta kontakt personligen för att prata med denne då det är lite obehagligt om det börjar uppstå spekulationer så ni får reda ut detta, om det går förstås, men då ni anar/vet så börjar man undra vem det är och pratet kan vara igång och då kan fel medlem bli beskyld. Jag och Lejdet har haft våra meningsskiljaktigheter men jag skapar inga dolda medlemsnamn😮

Annons:
Lejdet
4/29/13, 8:10 AM
#28

#27 Du och jag är inte såta vänner, helt riktigt, men du behöver inte ta åt dig och ingen har spekulerat i att du skulle vara trollet. Varken jag eller moderatorerna.

[lucii]
4/29/13, 9:07 AM
#29

Lejdet: Hoppas dina bebbar mår bättre snart! 🌺

SacredSouls
4/29/13, 9:58 AM
#30

#27 Ja jeg skulle skrevet det klarere. Det var dumt av meg å skrive det slik men jeg satt her hele kvelden i går og passet på.Jeg skulle inn på siames for å sjekke ståa ved 18 tiden og først 22.30 tiden fikk jeg gått vekk igjen.Jeg var ganske sliten og tenkte nok ikke så langt.

For å fortydeliggjøre det :Det er ikke et medlem som er aktiv her inne nå.Ganske lenge siden det hadde et aktivt medlemskap.(og selv da var det et såkalt anonymt medlemskap) Vi vet hvem det er og eneste grunnen til at jeg skrev det er fordi jeg er så lei av at medlemmet melder seg inn kun for å lage bråk og jeg hadde et lite håp om at det kanskje kunne få vedkommende til å slutte å melde seg inn igjen.

Beklager om det ble uklart.Håper jeg har fått rettet opp i det nå. 🙂

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lejdet
4/29/13, 10:08 AM
#31

#29 För det första är det bara Bill som varit dålig och han är nu jättepigg och har gått upp i vikt igen. Han har fått i.m. inj.med antibiotika samt oral behandling också den senaste veckan. Min veterinär säger att han kommer att bli helt frisk. .

[lucii]
4/29/13, 10:10 AM
#32

#31 skönt att höra! Inte kul med sjuka katter. Själv blir jag för mammig om mina har det minsta symptom av något slag. Inte bra för hjärtat 😛

[figgelina64]1
4/29/13, 5:13 PM
#33

#28 + #30, Tack😉

SacredSouls
4/30/13, 10:34 AM
#34

Tilbake til saken 🙂

Hvordan går det med Bill Lejdet ? Fikk du vite noe mer hos veterinæren i forhold til behandling ?

Line - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Nilla
4/30/13, 11:20 AM
#35

Kram till dig Lejdet. Här kastar vi ut folk som inte uppför sig och detta har Anna och Line skött galant. 😉

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

Lejdet
4/30/13, 11:24 AM
#36

# 34 just nu kräks jag nästan av att diskutera saken eftersom det har stötts och blötts på diverse facebooksidor det senaste dygnet….

..men jag ska svara ändå, Bill har nu behandlats med i.m injektioner varannan dag hos veterinären och är extremt mycket piggare. Enligt min veterinär som har 40 år inom yrket som kattveterinär så bär väldigt många katter(nånstans mellan 30-90%), det finns inga säkra studier, på Mykoplasma Felis i svalget och näshåla utan att för den skull ha symtom.

Det är bara små katter och katter med dåligt immunförsvar eller med andra infektioner som verkligen blir sjuka av det.

Mykoplasman läker ut av sig själv och katter som inte har aktivt nosflöde eller rinnande ögon smittar inte. Därför finner de ingen anledning att behandla hela kattgruppen.

Spotless
4/30/13, 12:23 PM
#37

#36 Det är möjligt att jag missuppfattar din veterinär nu, men Mycoplasma Felis ingår ju i ögonpaketet, och bör väl tas på allvar? Varför testar vi annars för det? Jag känner i vilket fall som helst att det inte bör avfärdas genom att hävda att det finns i normalfloran hos 30-90% av alla katter. Risken för återsmitta bör väl vara relativt stor om man har symptomfria smittbärare som inte behandlas? Jag vill inte "utmana" någon eller skapa osämja, jag blir bara fundersam då så många uppfödare, som faktiskt varit drabbade själva i sina katterier, anser att det enda rätta är att behandla alla katter. Min enda erfarenhet är som den jag beskrev i #5 och det var många år sedan, 2005 om jag minns rätt. Min fundering var om rekomendationen om behandling ändrats sedan dess, för då skulle alla katter behandlas.

Hur som helst så låter det positivt att Bill håller på att återhämta sig nu och börjar lägga på sig.

Lejdet
4/30/13, 12:28 PM
#38

# 37 Jag ska dit idag igen med Bill och få en i.m. injektion och då ska jag återigen BE att få behandla alla mina katter för nu orkar jag inte längre med att försvara mig mot alla de som har ifrågasatt behandlingen och hur sjukdomen smittar.

Jag tycker att det är läskigt att höra att så många katter bär på det här utan att vi vet om det, det känns ju som om det vore läge att alla uppfödare regelbundet kollar upp sina katter för denna bakterie. Risken är ju stor att det ligger latent i åratal tills en individ med svagt immunförsvar får symtom.

Sarah-S
4/30/13, 12:32 PM
#39

Självklart bör man behandla samtliga katter eftersom det annars bara kommer att gå runt och drabba katter efter stress ( utställning, resa, ny katt) och kattungar M Felis kan även skapa andra problem i kattgruppen, bifogar länk så ser ni vilka symptom det kan ge http://www.petplace.com/cats/mycoplasma-in-cats/page1.aspx Jag har behandlat hela min kattgrupp för ett par år sen då jag först hade en kull som fick ögoninflammation. Kattögonpaket visade på M Felis och de små behandlades med ögondroppar 6 mån senare hade mina katter hosta lite då och då, ett par gånger i veckan och olika katter. Till slut sederade vi den som var värst och tittade ner i halsen. Där var halsmandlarna kraftigt inflammerade och bakterieodling togs - M Felis Då behandlades samtliga katter med Ronaxan och jag har sen dess inte haft varken hosta eller ögoninflammation hemma

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Lejdet
4/30/13, 12:54 PM
#40

#39 bra, då ska jag kräva att få behandla alla mina katter

Upp till toppen
Annons: