Annons:
Etiketttillsalu
Läst 1716 ggr
Missmalle
4/24/13, 6:53 PM

Skaffa kattungar!

Hej! Jag heter Malin och är ny medlem här på forumet! Har dock följt många inlägg och kikat här inne senaste halvåret! Jag är helt förälskad i siameser och orientaler och har vart det de senaste 5 åren! Nu känner jag mig redo att skaffa två! Jag vill gärna ha dom nu!! Men min sambo tycker vi ska vänta till hösten eller nästa år! Så nu har jag massa frågor till er kunniga!! :) Hur är bästa sättet att gå till väga i letandes efter sina drömkatter?! Jag är på jakt efter två! Färgerna jag vill ha är choklad eller kanel oriental eller ev en brunmaskad siames! Vad ska man tänka på när man skaffar kattungar? Samma kön eller olika kön? Vilken mat? Vilken försäkring? Vilken kattsand? Bra uppfödare? Vad ska man tänka på i sitt val av uppfödare? Det är sällskaps katter jag ska ha :) Vore otroligt tacksam för svar och massa tips från er som kan! :) Kram Malin

Annons:
Nerdysiamese
4/24/13, 8:47 PM
#1

Kul att du skall skaffa katt! här är dom råd jag har att ge:

Kön: Så länge du inte skall avla spelar det ingen större roll vilket kön i och med att du bör kastrera alla katter som inte skall ingå i avel så snart som möjligt.
Rent generellt så är det ingen större skillnad på könen, vissa säger att honor är något mer bossiga, och hanarna mer kelna, men det är i sådana fall marginellt.

Uppfödare: när du skall välja katt så brukar det rekommenderas att man går på en utställning, då kommer man i kontakt med flera olika uppfödare på samma gång och kan få kolla lite på katterna i verkligheten också.

Jag hittade uppfödaren till min katter via Blocket, S*Angel's Co, om du tar det den vägen skall du vara noga med att det är en registrerad uppfödare som är medlem i en kattklubb och att ungarna är registrerade med stamtavla, även om du inte skall ställa ut så är det för din säkerhets skull så att du ökar dina chanser för en frisk katt som fötts upp under goda omständigheter.

Försäkring: Var man har sin försäkring är en smaksak, jag har mina katter försäkrade i Agria då jag bara tog över försäkringen på katterna från uppfödaren som har sina i Agria.
Agria är trevligt då det i stort sätt går att direkt reglera överallt till dom.

Mat: Du har i stort sett tre alternativ att välja på, Torrfoder, Blötfoder eller BARF-foder.
generellt när du kollar runt på katt-sajterna här så kommer folk säga:

Bäst: BARF
Bra: Blötfoder
Inte så jättebra: Torrfoder
Dåligt: Torrfoder från mataffären

Många här gillar BARF men färre faktiskt ger BARF då det tar mycket mer tid och energi än någon av de andra utfodringsalternativen.
BARF är Biologiskt  anpassad rå föda och består av rått kött och ben, komponerat för att efterlikna naturlig kost så bra som möjligt.
skall du ge BARF rekommenderar jag att du läser inne på BARF iFokus.

Med Blötfoder brukar många säga att Mjau eller Bozita är bra och prisvärda märken att ge sin katt, många är oroliga för tänderna på katten om man ger blötfoder, men att torrfoder skulle vara bra för tänderna är en myt.
En stark fördel med Blötfoder är att det innehåller inget spannmål, något katten inte kan tillgodose då den är en ren köttätare, samt att det innehåller mycket vatten.
Katter är dåliga drickare då dom naturligt sett äter byten som skall bestå av 75% vatten och tillgodoser det behovet den vägen och har inte behövt en törstdrift på det sätt som människan har, så katter får lätt problem med njurar och urinblåsan på grund av dålig utfodring och vätskebrist.

Torrfoder är bekvämt, otroligt bekvämt, och billigt, men det är ungefär det också. 
Många kombinerar torrfoder och blötfoder för att torrfoder klarar av att stå framme medans man inte är hemma och kompletterar sedan med blötfoder till frukost och/eller middag.
Skall du ge torrfoder så bör du kolla på dom spannmålsfria alternativen som finns på marknade, dom är dyrare, men i längden blir det billigare då katten kommer bli mättare på mindre och kan faktiskt tillgodose maten du serverar.
Vattnet är superviktigt om du get torrfoder, även en katt dom dricker bra får fortfarande i sig hälften så mycket vatten som en katt på blötfoder, så byta vatten ofta och flera skålar på olika ställen är viktigt om du ger torrfoder.
Vattenfontäner har haft god effekt på katter som annars dricker dåligt.

oavsätt vilken sorts utfodring du väljer kan jag rekommendera att du ger råa kycklingvingar i mellan åt, det är något som är jättebra för kattens tänder, det förebygger tandsten som annars blir dyrt att gå och rensa hos veterinären.
dom måste dock vara råa, ge aldrig uppvärmda benbitar, det är livsfarligt för katten.

Kattsand: De flesta här omkring anser att Ever Clean är den absolut bästa sanden att ge, finkorning, klumpar bra och håller lukten på ett minimum.
Något många inte påpekar/inte vet är att kattsand är miljöfarligt och får egentligen inte slängas bland vanliga sopor, utan det ska du egentligen lämna i miljöstugan, notera dock att de flesta inte gör det.
Jag själv andvänder PeeWee träpellets och tycker det funkar fantastiskt bra, har aldrig haft problem med lukt eller att katterna kissat utanför lådan.
Skall du andvämda PeeWee måste du dock ha en speciell PeeWee låda som har en under och en överlåda, den är lite dyrare än andra lådor, men pelletarna är å andra sidan mycket billigare.
Bra att veta är att standard rekommendation med kattlådor är att ha lika många lådor som katter plus en extra (dvs 2 katter = 3 lådor).
var noga med att göra rent lådorna, lådan är annars en av de främsta smittospridnings punkterna för dina katter om någon skulle bli sjuk.

Med katterna så bör du vara beredd på att Kategori 4 katter är busfrön, dom behöver mycket möjligheter till att aktiveras och klättra, så kan redan nu vara bra att fundera på katt-träd eller lite roliga ordentliga hyllor som dom kan hoppa i.
Det är bra att du tänkt skaffa två på en gång, jag talar från erfarenhet när jag säger att en ensam siames kan vara lite väl mycket att ha att göra med =P
Vippor kommer du ju självklart behöva och eventuellt selen om du vill kunna gå ut med dom i koppel.
Katter gillar att ha många ställen att kunna sova på så investera gärna i lite kattbäddar, eller ännu bättre: Sy dina egna, det är jättelätt och mycket mer ekonomiskt!

Lycka till med kattköpet och en kaka till dig om du orkade läsa all text =P

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Carlitos
4/24/13, 9:00 PM
#2

Kan bara instämma!! 🙂

Missmalle
4/24/13, 9:23 PM
#3

Tusen tack för all info!! :) hojta gärna till om ni vet nån som planerar kull! :) har precis fått ge med mig mot min sambo.. Så det blir tidigast till sept-okt.. Men så har jag god tid till att planera mer! :)

Lejdet
4/24/13, 9:36 PM
#4

#3 var bor du och hur långt är du beredd att åka?

kalindas
4/24/13, 9:36 PM
#5

Ett par extra tips även om #1 skrivit det mesta. 👍

När det gäller att välja uppfödare, se även till att det har en Dolda Fel försäkring på kullen. Den är ett bra skydd både för uppfödaren och för dej som köpare, om katten visar sig ha ett dolt fel.

Ang. kattsand så går det har Peewee (träpellets) i vanliga lådor också. Använder själv vanliga plastbackar med eldningspellets i. Vattnar lite på den då katterna hellre går på den.
Just nu håller jag på att testa att använda Alspån och än så länge verkar det fungera bra.
Vill du köpa "riktig" kattsand, så kan du prova Cats Best ÖkoPlus. Den är klumpbildande, billig, miljövänlig och väldigt dryg. Luktar inget av den heller mer än trä.

Lycka till!

/Elisa

[figgelina64]1
4/24/13, 9:48 PM
#6

Jag använder oxå PeeWee till mina katter och det finns nu lite billigare lådor, halmpellets köper jag på Granngården för 59 kronor 14 kg/59:- och fungerar utmärkt för att ta bort lite lukt samt att urinen inte skall kristallisera sig och fastna i bottenlådan häller jag lite vatten med citronsyra i 😉

Annons:
elli-kleo
4/24/13, 10:00 PM
#7

I inlägg 1 står det att det inte finns spannmål i blötmat. Men det kan det finnas! Dock inte dom sorter som angivits :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

elli-kleo
4/24/13, 10:01 PM
#8

Vilket foder du än väljer så ska det även vara fisk och skaldjurs fritt!

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Ellensmatte
4/24/13, 10:37 PM
#9

Är det verkligen bra att ge katterna råa kycklingvingar? Jag tänker främst på salmonella för visst kan väl även katter få det?

Nerdysiamese
4/24/13, 10:45 PM
#10

#9 kan kan dom, men kött i mataffären som är till för människor testas för salmonella bakterier så risken är låg.
Det är ungefär det samma som för torrfoder som också kan sprida salmonella, brukar dock inte vara katterna som blir sjuka av det utan människor för att dom haft fodret på diskbänken och inte skurat av sedan.
Det är farligare för människan som serverar det än för katten som äter det, katten är gjord att hantera bakterier som trivs i kött, dels har dom väldigt stark mage och sedan ett väldigt kort tarmsystem för att överlevande bakterier som mot förmodan överlever magsäcken skall stanna i kroppen så kort tid som möjligt.

det är väldigt ovanligt med katter som får salmonella och det brukar vara katter som äter fåglar som dom fångat utomhus, och även det är ovanligt.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Missannas
4/24/13, 10:55 PM
#11

Missmalle, välkommen hit och grattis till beslutet att skaffa världens bästa kattras! 😃 

Jag ser att du redan har fått massor av bra råd. Nerdysiamese verkar vara väldigt påläst och täcker in det mesta måste jag säga 🙂

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Missmalle
4/25/13, 7:35 AM
#12

Tusen tack för alla svar! Blir så glad för all hjälp! :) #3 jag bor i malmö och är beredd att åka ialla fall 50 mil uppåt, eller ev mer om det visar sig finnas katter! :) Nån som har styr på en liten kalkyl med ca kostnader per månad eller år för två katter? Tack alla!!

Mewz
4/25/13, 7:41 AM
#13

#12 Vi bor strax utanför Värnamo och planerar en kull, men dock med höggradigt vitfläckiga orientaler/sysar  (även om det inte var det du letar efter då ;) ) så snart damen behagar löpa 😃

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Annons:
AngelsCo
4/25/13, 7:56 AM
#14

Dolda Fel-försäkringen är inget man ska hänga upp sitt kattköp på. De flesta försäkringsbolag försäkrar avelsdjuren mot Dolda Fel, och vissa bolag kräver att kattungen ska vara fortsatt försäkrad i det bolaget för att Dolda Fel ska gälla. Det är dessutom svårt att få ut på Dolda fel. Jag vill säga att den egna försäkringen och livförsäkring är bra mycket viktigare.

Välj katter och uppfödare som du trivs med, och som kan hjälpa dig om något går åt skogen. Man behöver väldigt lite hjälp om allt går bra. Det är när allting fallerar som man behöver ett skyddsnät. Sen är det alltid skönt att ha någon att bolla kattidéer med. Jag har helt fantastiska köpare, och är jätteglad för det.

Sandra - moderator & medarbetare Siames iFokus

Missmalle
4/25/13, 8:36 AM
#15

Tack! :) Det verkar svårt att få tag pp choklad och kanel? Stämmer det?

amandahurtigh
4/25/13, 10:39 AM
#16

#15 Choklad är inte svårt att få tag på, däremot är kanel lite svårare. Men om man letar och väntar och söker så hittar man :))

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Lejdet
4/25/13, 12:39 PM
#17

#15 jag har 3-4 kullar per år och nästan alltid choklad. Både solida orientaler och maskade siameser

Fielie
4/25/13, 12:46 PM
#18

genom siames och orientalgruppens hemsida finns det möjlighet att komma i kontakt med många uppfödare och där finns även kattungar till salu.

http://www.sogrupp.se/annonstorget/kattungar-till-salu/

lycka till i kattungejakten/'Sofie

amandahurtigh
4/25/13, 1:20 PM
#19

Du kan även kolla under Uppfödare på samma hemsida som #18 föreslår. Där kan du kolla sorterat efter län också :)

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

Missmalle
4/25/13, 5:31 PM
#20

Tack! :)

Annons:
[figgelina64]1
4/25/13, 10:50 PM
#21

Funderar lite på det där med dolda fel…om honan säljes innan tre år gått efter sista kullen…och ingen separat försäkring tecknats för dem kullar som bör ha detta kvar efter det som står i köpeavtalet hur blir det då om ett dolda fel uppstår… är kattungeköparen utan den utlovade försäkringen?

Lejdet
4/25/13, 10:55 PM
#22

#21 svar ja. Jag omplacerade ju nyss Tingeling och var då tvungen att betala separat dolda fel försäkring på de två kullar som hon fått för att den ska fortsätta att gälla.

Mewz
4/26/13, 4:41 PM
#23

#21 Beror på bolag. I vissa tecknar man den separat (engångskostnad)

Och nej, kattungeköparen är aldrig utan, det är en försäkring för uppfödare.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

[figgelina64]1
4/26/13, 5:21 PM
#24

#23, men kattungeköparen kan kanske i praktiken bli utan om honan säljs vidare som kastrat innan dem tre åren gått, försäkringen för avel upphör och ny ägare inte tar över avelsförsäkringen och förra ägaren inte tecknar separat dolda fel försäkring på kullen eller tänker jag fel 😉

kalindas
4/26/13, 6:07 PM
#25

Dolda fel är väl egentligen mest för att skydda uppfödaren. Som köpare kan du ju kräva pengar tillbaka för "dålig vara". Dolda fel skyddar uppfödaren så att man slipper ta pengar ur egen ficka.
Så har i alla fall jag fattat det som. 😮

/Elisa

[figgelina64]1
4/26/13, 6:17 PM
#26

#25, kanske är så men man skriver vid försäljning att "dolda fel" 3 år ingår…skall kolla upp detta lite bättre och återkomma🙂

Mewz
4/26/13, 6:54 PM
#27

#24 Ansvaret finns oavsett ev försäkring eller inte, dock så ska man vara medveten om att även om en försäkring finns, betyder det inte att den tar ev kostnad och ja, man är ersättningsskyldig oavsett.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

Annons:
Upp till toppen
Annons: