Annons:
Etikettfoder
Läst 1774 ggr
elli-kleo
2013-04-24 13:38

hur mycket torrfoder siames

Hejsan! Jag undrar bara vad som är någorlunda normalt för en siames (kastrerad hona) att äta. Torrfoder i kg per månad.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Annons:
[idaskoog]
2013-04-24 15:06
#1

Det beror helt på vilket foder, om det innehåller mycket protein så äter de mindre i regel för att de blir mättare på mindre. Billigt foder på mataffärn brukar gå åt massor av för det innehåller massa spannmål.

Missannas
2013-04-24 15:33
#2

Håller med #1, ju mer spannmål, desto hungrigare katt. Men även foder från djuraffären eller veterinären kan innehålla massor av spannmål. Framförallt foder till kastrerade katter brukar innehålla mycket spannmål (och annat skräp), detta för att göra det mer kalorisnålt men det är kontraproduktivt. Katten blir inte tjock av ett foder med högt energiinnehåll, den blir tjock av felutfodring (tänker på spannmål).

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

elli-kleo
2013-04-24 15:35
#3

Självklart. Men det lär ju ändå finnas riktlinjer? Ta tex roal canin som ett exempel. Dock är ju inte det något super bra foder…..

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Missannas
2013-04-24 15:41
#4

#3 Jag brukar vända på det och fråga vad som är bra över huvudtaget med RC? 😇

Vad jag vet finns inga riktlinjer, det beror som sagt på vilket foder och på din katt. Däremot vet jag att det brukar finnas utfodringstabeller på påsen om rekommenderad mängd.

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

elli-kleo
2013-04-24 15:45
#5

Men jag har aldrig påstått att rc är bra? Jag skrev att det inte var ett bra foder!

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Missannas
2013-04-24 15:50
#6

#5 Det var inte så jag menade, jag skrev bara hur jag resonerar rent generellt 🙂 Ursäkta missförståndet 🙂

Vilket foder ger du?

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Annons:
elli-kleo
2013-04-24 16:11
#7

Jo jag förstår. Skrev RC som exempel för att många har provat det märket. Jag ger bozita just nu, vet att det inte är det bästa fodret men har inte hittat något jag vill prova som finns i djuraffärer nära mig. Vill helst inte beställa, annars hade jag provat applaws. Det jag undrar med fodermängden är hur stora förpackningar jag kam köpa utan att dom ska bli förstorda eller tappa näring. 10 kg säckar är ju ofta billiga (kg-pris) men det skulle ta lång tid för katten att äta upp det…

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Missannas
2013-04-24 16:18
#8

#7 Hållbarheten är ju väldigt lång men det kanske förutsätter att man inte öppnar förpackningen, jag vet inte? Annars kanske Bozitas blötfoder kan vara något? Det är ju spannmålsfritt och fritt från onödiga tillsatser. 🙂 Bara ett tips!

Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

elli-kleo
2013-04-24 16:22
#9

#8 jo jag vet att den är bra. Hon får det ibland. Men vill ha torrfoder som grundfoder :)

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

cillaroten
2013-04-24 16:47
#10

Ger du bara torrfoder så skulle jag  tippa på 2-3 kg/månad,beroende på storlek och aktivitetsnivå på katten. 

Precis som skrivs ovan så är Bozitas blötmat bra,ger du det ett par ggr/dag så blir det självklart mindre torrfoder och en glad katt🙂

Torrfoder håller länge ja..och man kan ta upp en veckoförbrukning åt gången och försluta säcken ordentligt. Men…10kg till en katt skulle räcka flera månader,så länge skulle nog jag dra mig för att ha en öppnad säck ståående. Tyvärr så finns ju Bozita torrfoder inte i någon "mellanstorlek" utan det hoppar från 2 till 10 kg.

grandma
2013-04-24 16:57
#11

Man kan ha en burk eller något som man häller över i så slipper man öppna den stora säcken så många gånger. Det var ett bra tips som jag själv fick när jag undrade hur fodret skulle hålla. Alla sätt är bra utom de dåliga. 😃

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

elli-kleo
2013-04-24 17:03
#12

Ger inte bara torrfoder. Mjukmat som bozita och även olila portionspåsar ger jag också. Hon är glad ock pigg :) Nej en 10 kg säck vill jag inte heller ha. Kanske upp till 6 kg Eller vad är lagom? Hade inte tänkt ge bozita i längden men vill ha ett bra foder, som ska finnas i djuraffärer, gärna bra storlekar på säcken mellan kanske 4 - 7 kg. Till ett okej pris. Vill inte ha IAMS eller RC. Håller utkil efter ett nyare foder som förhoppningsvis inte ska kosta multum men ändå är bra.

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

cillaroten
2013-04-24 17:16
#13

#12 Jag hoppas att du förstod att jag inte menade att jag INTE tror att din katt är glad 🙂 Mina katter blir nämligen väääldigt glada när dom får blötmat och beter sig som om det var dagar sen dom åt senast… 😉

Annons:
[idaskoog]
2013-04-25 00:26
#14

Eller så byter man till BARF 😃Det är verkligen att rekommendera,bara massa proteiner.

grandma
2013-04-25 07:58
#15

 Vad jag förstått med BARF är ju att det inte bara är att byta så där rakt av utan man måste läsa på och lära sig så att katterna får i sig alla näringsämnen de behöver. Det tar lite tid med andra ord?

   "   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

                           // Nalle Puh// 

elli-kleo
2013-04-25 08:55
#16

Den här tråden skulle handla om hur mycket en siames äter. Inte vad jag ska ha för foder

- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

Upp till toppen
Annons: