Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 3791 ggr
Sagolik
4/23/13, 12:30 PM

Hjalmar har fått problem med tassarna!

Hjälp! 

Hjalmar har ömma tassar, slickar dem hela tiden, har lite svårt att gå och är allmänt orolig och behöver tröstas hela tiden. Jag har tittat på tassarna men kan med blotta ögat inte se något konstigt, inte heller någon svullnad. Jag tänkte först att han fått en sticka, men eftersom det nu verkar vara flera tassar som är inblandade, så är jag osäker.

Vad kan hända, så där VIPS, med kattassar? Någon som vet? Kan de få kvalster i tassarna? Sprickor, osynliga för ögat? Ska man testa med någon liten fet salva? Kortisonsalva?

Tacksam för tips!

/Sarah

Annons:
Carlitos
4/23/13, 12:47 PM
#1

Det har jag aldrig varit med om, har inga bra tips mer än att ringa och rådfråga en veterinär..

MissMaven
4/23/13, 12:58 PM
#2

Bra info finns här: http://new.vetinfo.com/excessive-paw-licking-cats.html

Ny matta? Rengöringsmedel? Matbyte?

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
4/23/13, 1:28 PM
#3

Svamp kanske, hundar kan ju få det mellan trampdynorna. Borde ju kunna bli så på katter om de är lite fuktiga i trampdynan.

Är nog inte fel att kolla upp det hos en veterinär om du känner att det är ett stort problem för honom.

/Elisa

Sagolik
4/23/13, 2:57 PM
#4

#2! Ny matta! Ja, faktiskt. Menar du att det kan vara en allergisk reaktion av något slag…? Hm. Jag tar och ringer veterinären. Tack alla för tipsen!

/sarah

Nilla
4/23/13, 3:24 PM
#5

Det är så mycket kemikalier i våra möbler nu för tiden. Mattorna är behandlade med medel som våra djur inte mår bra av. Min systers hund fick hemska eksem och en bidragande orsak var garanterat den stora vita "ull-mattan" han ständigt låg på. Det kan vara så enkelt som att plocka undan mattan och smörja hans tassar med mjukgörande.

Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus

MissMaven
4/23/13, 3:46 PM
#6

#4 Det kan vara kontaktallergi. Jag skrev om det som hänt till mina katter här, inlägg #48.

Skölj ur mattan ordentligt med vatten och rengör Hjalmars tassar med en mjuk blöt duk och smörja in dem med någon bra salva (jag tror att tex Försvarets Hudsalva går bra att använda på katter också) och se om det hjälper. Hoppas att han blir bättre snart!

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
Sagolik
4/23/13, 10:34 PM
#7

TACK för att ni finns allihopa! Ovärderligt!

/S

[idaskoog]
4/24/13, 4:05 AM
#8

Kan det inte vara stress? Jag vet att hundar kan slicka sig på tassarna vid stress…möjligt att katter också kan det? Ny sand? Nytt tvättmedel? Ny mat?

Sagolik
4/24/13, 9:05 AM
#9

Det kan säkerligen vara stress, dock troligen inte i detta fall. Han är lugn och fin och mysig. Nu har han också börjat halta ordentligt. Han kan ju ha fått in en sticka eller flisa av något slag i tassen. Vi går ju ut på gården, balkongen och upp på vinden mer eller mindre varje dag nu för tiden.

Ingen ny sand (använder parfymfritt), inget nytt tvättmedel (använder parfymfritt) och ingen ny mat. Bara ny matta.

/S

Alba333
4/24/13, 9:35 AM
#10

Åh, så trist! Lille Hjalmargubben, han har blivit en sådan känslig liten kille. Eller liten och liten förresten, men ändå….

Jag hoppas verkligen att ni hittar en lösning. Puss och kram till kelgubbe nr 1 så länge! ❤️

/sara

kalindas
4/24/13, 9:58 AM
#11

#9
Kan nog vara en idé att åka till veterinären och slå en röntgen på tassen. Så han inte fått någon inflammation. 
Sen även testa att ta bort mattan.

Hoppas det blir bra fort!

/Elisa

Mezzoluces
4/24/13, 12:05 PM
#12

Jag har precis varit med om samma sak, jag hade på tratt i 48 timmar, tvättade rent mellan tramdynorna och hade på lite aloe Vera salva. Hade även lite potatismjöl efter salvan torkar in. Det försvann direkt! :-) det var bara lite smuts sim hade kommit in och börjar de att slicka har de svårt att sluta, därför var tratten bra. Vill du ha mer tips kan du pm mig. Hoppas det blir bra kram Malin

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Helenaf76
4/24/13, 1:17 PM
#13

Jag har haft en kisse som slickade sönder sin ena tass. Det visade sig sedan att han hade problem med tänderna och att det blev hans sätt att ta bort fokus från tänderna. Eller hur jag nu ska förklara.

Råder dig att ta din kisse till veterinär för att säkerställa vad det är. Kan ju vara så många olika saker och det kan vara dumt att sitta hemma och gissa själv då det kan ta längre tid att bli av med det.

Lycka till med lilla kissen!

Annons:
Sagolik
4/25/13, 4:22 PM
#14

Stort tack #12 och #13.

#13 - Menar du att din katt därmed fick problem med att gå? Hjalmar haltar ju. Jag tror att han kan ha skadat sig i ett hopp, och kanske dragit på sig en inflammation. Det är nämligen värst på morgonen, och det är ju mycket typiskt för inflammationer. Ju mer han rör sig, desto bättre blir det. Men problem med tänderna har han ju faktiskt också. Stackars sönderavlade små djur. Hur som helst, fick veterinärtid imorn, så vi får se om de kan hitta något.

Tack igen - alla!

/Sarah

Helenaf76
5/2/13, 6:45 AM
#15

#14 Han hade inte ont i lederna men däremot i tassarna vilket gjode att han haltade. Håller tummarna att det går bra hos veterinären och att ni får reda på vad det är.

Sagolik
5/3/13, 7:49 PM
#16

Hej igen!

Hjalmar självläkte och är nu helt frisk. Jag tror att han drog på sig en stukning i samband med ett vansinneshopp på vinden! Han är kanske inte världens mest graciösa och smidiga katt. 😉

/Sarah

Helenaf76
5/4/13, 10:47 AM
#17

Skönt att höra att han är frisk  igen :-)

kalindas
5/4/13, 11:02 AM
#18

Skönt att höra att han är bra! :-)

/Elisa

AmandaWvW
5/4/13, 2:38 PM
#19

Oh va skönt!

Följ mitt katteri på honungskattens.blogspot.com.

Upp till toppen
Annons: